Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef: Zijn ze daar soms doende om het ritmisch zingen geleidelijk in te voeren?
Zo is het bij ons nl. ook gegaan, om te wennen.
Ik vind dat ook wel wijs, als je de ene zondag isoritmisch zingt en de week daarop ineens ritmisch, gaat het verkeerd
In de PKN gemeente waar ik kerkte en ook organist was zijn we van de ene zondag op de andere zondag overgegaan op ritmisch. De kerkbode gaf simpelweg aan dat we op die en die datum (twee weken) ritmisch gingen zingen.

De eerlijkheid gebied met te zeggen dat ik best op tegen was om het zo plotseling te doen. Maar het ging bijzonder goed. Uitstekende inzet, ook tussen de regels mooi in de maat. Een grote vooruitgang.

Naar de aard van het beestje was ik toen toch stevig tegen deze manier van verandering, maar ik heb mijn vergissing daarin toegegeven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door ejvl »

Het mooie is dat de gemeente eigenlijk altijd in de maat en slag zingt, het is vaak de organist die te vroeg is (bedoel ik niet jou of jullie mee hoor).
Tijdens een oefendag gingen we een couplet zonder begeleiding zingen, ritmisch, liep precies zoals het moet in de maat.

Laatst werd de tweede berijming van de geloofsbelijdenis, ik meen gezang 8, gezongen, ritmisch, dat was wel een flink drama ondanks duidelijke, uitkomende en forse begeleiding. Ging echt de mist in.
Ik vind het een totaal onlogische melodie, misschien dat @Hendrikus iets over deze melodie kan zeggen?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Laatst werd de tweede berijming van de geloofsbelijdenis, ik meen gezang 8, gezongen, ritmisch, dat was wel een flink drama ondanks duidelijke, uitkomende en forse begeleiding. Ging echt de mist in.
Dat is een kerstlied, Nu daagt het in het oosten.
Bedoel je gezang 179a?
Wij zongen die een paar weken geleden voor het eerst en mijn kinderen hadden veel moeite. "Het lijkt wel een roomse hymne", was hun reactie, toen we thuis waren.
Ik kende hem wel, in de jaren '70 werd hij gezongen in de gereformeerde kerk, waar ik soms op zondagmiddag naar toe ging.
Maar hij is best moeilijk aan te leren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Nathanaël »

Mara schreef:
ejvl schreef: Laatst werd de tweede berijming van de geloofsbelijdenis, ik meen gezang 8, gezongen, ritmisch, dat was wel een flink drama ondanks duidelijke, uitkomende en forse begeleiding. Ging echt de mist in.
Dat is een kerstlied, Nu daagt het in het oosten.
Bedoel je gezang 179a?
Wij zongen die een paar weken geleden voor het eerst en mijn kinderen hadden veel moeite. "Het lijkt wel een roomse hymne", was hun reactie, toen we thuis waren.
Ik kende hem wel, in de jaren '70 werd hij gezongen in de gereformeerde kerk, waar ik soms op zondagmiddag naar toe ging.
Maar hij is best moeilijk aan te leren.
Het gaat om gezang 8 van de ´Enige gezangen´ ;-)
Inderdaad een draak van een melodie.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Dodo »

Valt toch wel mee? Onbekend maakt onbemind.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Mara »

Nathanaël schreef: Het gaat om gezang 8 van de ´Enige gezangen´ ;-)
Inderdaad een draak van een melodie.
O, ik heb hier Weerklank. :)

Maar er staan meer "draken" in de W.K., helaas.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Nathanaël »

Het is misschien inderdaad ook wel een kwestie van ´onbekend maakt onbemind´, maar op sommige plekken gaat de melodie ineens omhoog of omlaag, waar ik hem niet verwacht.
Nu ben ik ook geen expert, dus daar kan het natuurlijk ook mee te maken hebben, maar over het algemeen kan ik een voor mij onbekende melodie best heel aardig meezingen. Dat lukt bij deze melodie niet ;-)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Jantje »

Nathanaël schreef:
Mara schreef:
ejvl schreef: Laatst werd de tweede berijming van de geloofsbelijdenis, ik meen gezang 8, gezongen, ritmisch, dat was wel een flink drama ondanks duidelijke, uitkomende en forse begeleiding. Ging echt de mist in.
Dat is een kerstlied, Nu daagt het in het oosten.
Bedoel je gezang 179a?
Wij zongen die een paar weken geleden voor het eerst en mijn kinderen hadden veel moeite. "Het lijkt wel een roomse hymne", was hun reactie, toen we thuis waren.
Ik kende hem wel, in de jaren '70 werd hij gezongen in de gereformeerde kerk, waar ik soms op zondagmiddag naar toe ging.
Maar hij is best moeilijk aan te leren.
Het gaat om gezang 8 van de ´Enige gezangen´ ;-)
Inderdaad een draak van een melodie.
Het is gezang 7. Gezang 8 is de Bedezang voor de predikatie. Gezang 6 is de eerste berijming van de Twaalf Artikelen. Het eerste vers daarvan wordt in onze gemeente nog al eens gezongen, 's middags na de Geloofsbelijdenis.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
Nathanaël schreef:
Mara schreef:
ejvl schreef: Laatst werd de tweede berijming van de geloofsbelijdenis, ik meen gezang 8, gezongen, ritmisch, dat was wel een flink drama ondanks duidelijke, uitkomende en forse begeleiding. Ging echt de mist in.
Dat is een kerstlied, Nu daagt het in het oosten.
Bedoel je gezang 179a?
Wij zongen die een paar weken geleden voor het eerst en mijn kinderen hadden veel moeite. "Het lijkt wel een roomse hymne", was hun reactie, toen we thuis waren.
Ik kende hem wel, in de jaren '70 werd hij gezongen in de gereformeerde kerk, waar ik soms op zondagmiddag naar toe ging.
Maar hij is best moeilijk aan te leren.
Het gaat om gezang 8 van de ´Enige gezangen´ ;-)
Inderdaad een draak van een melodie.
Het is gezang 7. Gezang 8 is de Bedezang voor de predikatie. Gezang 6 is de eerste berijming van de Twaalf Artikelen. Het eerste vers daarvan wordt in onze gemeente nog al eens gezongen, 's middags na de Geloofsbelijdenis.
Klopt helemaal, ik had het niet nagekeken.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door MePaul »

Maanenschijn schreef:
Mara schreef: Zijn ze daar soms doende om het ritmisch zingen geleidelijk in te voeren?
Zo is het bij ons nl. ook gegaan, om te wennen.
Ik vind dat ook wel wijs, als je de ene zondag isoritmisch zingt en de week daarop ineens ritmisch, gaat het verkeerd
In de PKN gemeente waar ik kerkte en ook organist was zijn we van de ene zondag op de andere zondag overgegaan op ritmisch. De kerkbode gaf simpelweg aan dat we op die en die datum (twee weken) ritmisch gingen zingen.

De eerlijkheid gebied met te zeggen dat ik best op tegen was om het zo plotseling te doen. Maar het ging bijzonder goed. Uitstekende inzet, ook tussen de regels mooi in de maat. Een grote vooruitgang.

Naar de aard van het beestje was ik toen toch stevig tegen deze manier van verandering, maar ik heb mijn vergissing daarin toegegeven.
Beter kunnen ze zulke besluiten iets duidelijker en eerder meedelen.
Het gebeurt niet vaak op zo'n manier, is dit toevallig de hervormde gemeente in Haaften?
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Maanenschijn »

Het heeft me destijds wat gestoord dat dit in weinig overleg met de organisten is gebeurd. Tenminste voor mijn gevoel, het is inmiddels bijna 10 jaar geleden.

De gemeente heeft het heel goed opgepikt, de organisten trouwens ook.

Het was niet Haaften. Daar hebben ze half om half gezongen. Het was een naburige gemeente.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Nathanaël schreef: Het gaat om gezang 8 van de ´Enige gezangen´ ;-)
Inderdaad een draak van een melodie.
O, ik heb hier Weerklank. :)

Maar er staan meer "draken" in de W.K., helaas.
Vervelend dat ze jou niet in de redactie hebben gevraagd, dan had je je als drakenbestrijdster kunnen opwerpen :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Jantje »

Ik ben wel benieuwd naar een voorbeeld wat voldoet aan deze omschrijving. Als je nog wat meer overtuigt, dan is het op den duur zo erg, dat we met z'n allen terug kunnen naar Datheen. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:Ik ben wel benieuwd naar een voorbeeld wat voldoet aan deze omschrijving. Als je nog wat meer overtuigt, dan is het op den duur zo erg, dat we met z'n allen terug kunnen naar Datheen. :yahoo
Dan gaan we het over draken van teksten hebben. :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

Bericht door windorgel »

Ik heb gisteren een keer getimed. Wij doen exact 120 seconden over een vers van Psalm 139 (50 -hele- noten).
Over een vers van Psalm 119 doen we 155 seconden (62 noten).
Welk zangtempo hebben wij dan, in M.. uitgedrukt? Kan iemand mij dat vertellen?
Plaats reactie