Klopt. Mijn oma was GGiN. De dominee is nooit op bezoek geweest toen ze gezond was. Hij kwam op haar sterfbed toen ze al buiten bewustzijn was. Er mocht niet gezongen worden, want de dominee had geen bevestiging van de Heere gekregen. Nu weet ik ook niet of mijn oma de Heere Jezus kende, maar ik vind het bijzonder dat een predikant op basis van een bewusteloze toestand het eeuwig heil van iemand denkt te kennen en daarom zingen niet is toegestaan.Bauke schreef:In GGiN kringen werkt dit nog steeds zo. Dominee of ouderling beslist of er gezongen mag worden tijdens de rouwdienst. Ik heb dit zelf meegemaakt. Bij een oude tante kwam de plaatselijke GGiN-predikant en zei aan het einde van het overigens korte gesprek dat hij wel vond dat er gezongen mocht worden tijdens de rouwdienst. Overigens ook maar 1 versje welke hijzelf uitkoos.Hendrikus schreef:Precies. Uit m'n GG-tijd herinner ik me de rouwdienst van een vooraanstaand plaatsgenoot, van wie twee zoons predikant waren geworden in de PKN (die toen nog Hervormde kerk heette). Die zoons hebben alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat er tijdens de rouwdienst gezongen mocht worden. Maar nee, de kerkenraad hield halsstarrig voet bij stuk. Als compromis mocht er uiteindelijk voor en na de dienst wel op het orgel worden gespeeld.Bourdon16 schreef: Als ik iets akelig vind is het een een rouwdienst waarin niet gezongen wordt.
Dat vind ik erger dan het zingen of spelen van stichtelijke liederen.
Het trieste is, dat daar met twee maten werd gemeten (ik mag hopen dat dat nu niet meer gebeurt, maar ik vrees het ergste): als de kerkenraad en/of de dominee ervan overtuigd was dat de overledene "goed heen" was gegaan, mocht er tijdens de rouwdienst wel een enkel versje worden gezongen, zoals Ps 43:4 of 68:10. Had de kerkenraad die overtuiging niet, dan mocht er niet gezongen worden. Waarmee dus impliciet een statement werd gemaakt over de eeuwige staat van de overledene. Dat oordeel komt ons niet toe, ook de kerkenraad of de dominee niet.
Rouwdienst of dankdienst
Re: Rouwdienst of dankdienst
Fides Quaerens Intellectum
Re: Rouwdienst of dankdienst
Dat is twee keer afschuwelijk. Allereerst dat een predikant beslist over het zielenheil en daarnaast dat iemand geen geloofszekerheid gekregen heeft in zijn/ haar leven. Ik ben dankbaar voor mijn opa's en oma's die tijdens hun leven en op hun sterfbed mochten getuigen. Al had 1 opa wel veel aanvechtingen.Anselmus schreef:Klopt. Mijn oma was GGiN. De dominee is nooit op bezoek geweest toen ze gezond was. Hij kwam op haar sterfbed toen ze al buiten bewustzijn was. Er mocht niet gezongen worden, want de dominee had geen bevestiging van de Heere gekregen. Nu weet ik ook niet of mijn oma de Heere Jezus kende, maar ik vind het bijzonder dat een predikant op basis van een bewusteloze toestand het eeuwig heil van iemand denkt te kennen en daarom zingen niet is toegestaan.Bauke schreef:In GGiN kringen werkt dit nog steeds zo. Dominee of ouderling beslist of er gezongen mag worden tijdens de rouwdienst. Ik heb dit zelf meegemaakt. Bij een oude tante kwam de plaatselijke GGiN-predikant en zei aan het einde van het overigens korte gesprek dat hij wel vond dat er gezongen mocht worden tijdens de rouwdienst. Overigens ook maar 1 versje welke hijzelf uitkoos.Hendrikus schreef:Precies. Uit m'n GG-tijd herinner ik me de rouwdienst van een vooraanstaand plaatsgenoot, van wie twee zoons predikant waren geworden in de PKN (die toen nog Hervormde kerk heette). Die zoons hebben alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat er tijdens de rouwdienst gezongen mocht worden. Maar nee, de kerkenraad hield halsstarrig voet bij stuk. Als compromis mocht er uiteindelijk voor en na de dienst wel op het orgel worden gespeeld.Bourdon16 schreef: Als ik iets akelig vind is het een een rouwdienst waarin niet gezongen wordt.
Dat vind ik erger dan het zingen of spelen van stichtelijke liederen.
Het trieste is, dat daar met twee maten werd gemeten (ik mag hopen dat dat nu niet meer gebeurt, maar ik vrees het ergste): als de kerkenraad en/of de dominee ervan overtuigd was dat de overledene "goed heen" was gegaan, mocht er tijdens de rouwdienst wel een enkel versje worden gezongen, zoals Ps 43:4 of 68:10. Had de kerkenraad die overtuiging niet, dan mocht er niet gezongen worden. Waarmee dus impliciet een statement werd gemaakt over de eeuwige staat van de overledene. Dat oordeel komt ons niet toe, ook de kerkenraad of de dominee niet.
Re: Rouwdienst of dankdienst
Het lijkt inderdaad nergens naar. Het zijn mijns inziens gewoonten die niet passen bij een christelijke levenshouding.
Maar ik denk niet dat het zondig is om het te accepteren zonder veel gemor als je in een gemeente zit waar deze dwaling leeft. Al zou ik zelf een ander de begrafenis laten leiden. Geen sprake van dat ik verantwoordelijk zou zijn voor een begrafenis waarin zulke dingen gebeuren.
Het ontbreken van een votum is tot daaraan toe. Het ontbreken van schriftlezing, zingen en gebed zou ik onacceptabel vinden.
Maar ik denk niet dat het zondig is om het te accepteren zonder veel gemor als je in een gemeente zit waar deze dwaling leeft. Al zou ik zelf een ander de begrafenis laten leiden. Geen sprake van dat ik verantwoordelijk zou zijn voor een begrafenis waarin zulke dingen gebeuren.
Het ontbreken van een votum is tot daaraan toe. Het ontbreken van schriftlezing, zingen en gebed zou ik onacceptabel vinden.
Re: Rouwdienst of dankdienst
Bijna niet te geloven maar wij zijn het hierover eens.DDD schreef:Het lijkt inderdaad nergens naar. Het zijn mijns inziens gewoonten die niet passen bij een christelijke levenshouding.
Maar ik denk niet dat het zondig is om het te accepteren zonder veel gemor als je in een gemeente zit waar deze dwaling leeft. Al zou ik zelf een ander de begrafenis laten leiden. Geen sprake van dat ik verantwoordelijk zou zijn voor een begrafenis waarin zulke dingen gebeuren.
Het ontbreken van een votum is tot daaraan toe. Het ontbreken van schriftlezing, zingen en gebed zou ik onacceptabel vinden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Rouwdienst of dankdienst
Ds. M. Karens heeft daar pas in de Saambinder een stuk over geschreven. Ook over hetgeen je laat zingen. Naar aanleiding daarvan is onze kerkenraad er toe overgegaan om met elk overlijden Psalm 103:8+9 te laten zingen. Zo klinkt het Evangelie bij elk overlijden. Het 9e vers werd normaal alleen gezongen bij het overlijden van predikanten. De kerkenraad zag nu ook in dat dit een vreemde (naargeestige) gewoonte is.J.C. Philpot schreef:Zeker.Mannetje schreef:Grotendeels eens, al mag je de gewoonte dat een kerkenraad op basis van hun gedachte over de overledene beslist of er wel of niet gezongen wordt best onder kritiek stellen.J.C. Philpot schreef:s Lands wijs, ’s lands eer (spreekwoord).
Overigens is zingen tijdens de rouwdienst hier nooit een probleem geweest. Althans, niet de afgelopen 40 jaar.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Re: Rouwdienst of dankdienst
In de tijd van ds. P. Mulder werd zeker niet alleen bij predikanten ook het tweede couplet gezongen, maar in ieder geval bij mensen die aan het avondmaal gingen.
Maar voor een standaardkeuze is ook iets te zeggen.
Maar voor een standaardkeuze is ook iets te zeggen.
- Maanenschijn
- Berichten: 4085
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Rouwdienst of dankdienst
In onze gemeente wordt bij de afkondiging van het overlijden in de zondagse eredienst psalm 103 vers 8 en 9 gezongen. Daarnaast wordt een moment stilte betracht na de afkondiging van het overlijden en aansluitend de woorden ‘gedenk te sterven’. Wat mij betreft een mooi en waardevol moment.
Tijdens de rouwdienst wordt niet altijd gezongen, beetje afhankelijk van de predikant. Wel wordt voor en na de dienst op het orgel gespeeld. Soms is daarbij een verzoek om deze of die melodie te laten klinken.
Tijdens de rouwdienst wordt niet altijd gezongen, beetje afhankelijk van de predikant. Wel wordt voor en na de dienst op het orgel gespeeld. Soms is daarbij een verzoek om deze of die melodie te laten klinken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Rouwdienst of dankdienst
In een grote gemeente kan dat ertoe leiden dat je vrijwel elke zondag met 103:8 begint. Je kunt je afvragen of dat wenselijk is: het wordt dan gauw sleur.Mistig schreef:Naar aanleiding daarvan is onze kerkenraad er toe overgegaan om met elk overlijden Psalm 103:8+9 te laten zingen. Zo klinkt het Evangelie bij elk overlijden.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Rouwdienst of dankdienst
Bij ons zo'n 10 keer per jaar. Dus dat valt mee.Hendrikus schreef:In een grote gemeente kan dat ertoe leiden dat je vrijwel elke zondag met 103:8 begint. Je kunt je afvragen of dat wenselijk is: het wordt dan gauw sleur.Mistig schreef:Naar aanleiding daarvan is onze kerkenraad er toe overgegaan om met elk overlijden Psalm 103:8+9 te laten zingen. Zo klinkt het Evangelie bij elk overlijden.
Tot nu toe waren het iets van 10 psalmen waar roulerend uit gezongen werd. Dus bij elk overlijden een andere psalm(vers). Ik vind dit wel mooi.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Berichten: 4616
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Rouwdienst of dankdienst
bij ons na het votum staande de afkondiging aanhoren, daarna zingen we wisselend 2 verzen van een psalm.
Tot nu toe gehoord 103, 39 en 121
Tot nu toe gehoord 103, 39 en 121
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Rouwdienst of dankdienst
Hebben jullie dat ook, dat -door het vaak zingen van psalm 103:8 bij een overlijdensbericht- deze psalm een andere lijkt dan wanneer je de onberijmde versie leest na het Heilig Avondmaal?
Naar mijn idee is dit een eenzijdig benadrukken van een deel van deze prachtige psalm
Naar mijn idee is dit een eenzijdig benadrukken van een deel van deze prachtige psalm
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Re: Rouwdienst of dankdienst
Nee, dat herken ik niet.
Ik vind het ontroerend om na de bediening Psalm 103 te horen.
Maar bij een sterfgeval vind ik Psalm 103 ook erg gepast en kan het me ook erg raken. Waarschuwendxen bemoedigend, en God de eer geven voor al Zijn zegeningen in alle omstandigheden.
Het is een goudmijn.
Ik vind het ontroerend om na de bediening Psalm 103 te horen.
Maar bij een sterfgeval vind ik Psalm 103 ook erg gepast en kan het me ook erg raken. Waarschuwendxen bemoedigend, en God de eer geven voor al Zijn zegeningen in alle omstandigheden.
Het is een goudmijn.
Re: Rouwdienst of dankdienst
Wij zingen na de mededeling dat een gemeentelid is overleden altijd uit Psalm 89. Eerst vers 19 en daarna vers 7.
Re: Rouwdienst of dankdienst
Bij ons was dit de 'verjaardagspsalm' omdat wij die thuis altijd lazen als er iemand jarig was. Inderdaad een goudmijn en geschikt om te lezen bij elke omstandigheid.helma schreef:Nee, dat herken ik niet.
Ik vind het ontroerend om na de bediening Psalm 103 te horen.
Maar bij een sterfgeval vind ik Psalm 103 ook erg gepast en kan het me ook erg raken. Waarschuwendxen bemoedigend, en God de eer geven voor al Zijn zegeningen in alle omstandigheden.
Het is een goudmijn.
- J.C. Philpot
- Berichten: 8968
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Rouwdienst of dankdienst
Bij ons was het onze trouwpsalm. Het stond op onze kaart, en was ook de tekst van de trouwpreek. Morgen 13 jaar geleden.Bourdon16 schreef:Bij ons was dit de 'verjaardagspsalm' omdat wij die thuis altijd lazen als er iemand jarig was. Inderdaad een goudmijn en geschikt om te lezen bij elke omstandigheid.helma schreef:Nee, dat herken ik niet.
Ik vind het ontroerend om na de bediening Psalm 103 te horen.
Maar bij een sterfgeval vind ik Psalm 103 ook erg gepast en kan het me ook erg raken. Waarschuwendxen bemoedigend, en God de eer geven voor al Zijn zegeningen in alle omstandigheden.
Het is een goudmijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield