Rouwdienst of dankdienst

Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Mistig »

Bourdon16 schreef:
helma schreef:Nee, dat herken ik niet.
Ik vind het ontroerend om na de bediening Psalm 103 te horen.
Maar bij een sterfgeval vind ik Psalm 103 ook erg gepast en kan het me ook erg raken. Waarschuwendxen bemoedigend, en God de eer geven voor al Zijn zegeningen in alle omstandigheden.
Het is een goudmijn.
Bij ons was dit de 'verjaardagspsalm' omdat wij die thuis altijd lazen als er iemand jarig was. Inderdaad een goudmijn en geschikt om te lezen bij elke omstandigheid.
Wij lezen bij de verjaardag altijd de Psalm met het zelfde nummer als je leeftijd.
Dus op je 38e verjaardag lezen we Psalm 38.

Dus Psalm 103 komt in de familie niet zo vaak voor eigenlijk ;)
Toen oma 88 werd (lang geleden) heeft mijn vader ook Psalm 88 maar niet gelezen.

Psalm 103 is inderdaad een erg bijzondere psalm. Ik vind het na de bediening jammer dat deze niet helemaal gelezen wordt, vooral de verzen 5-7.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door newton »

Mistig schreef:Ds. M. Karens heeft daar pas in de Saambinder een stuk over geschreven. Ook over hetgeen je laat zingen. Naar aanleiding daarvan is onze kerkenraad er toe overgegaan om met elk overlijden Psalm 103:8+9 te laten zingen. Zo klinkt het Evangelie bij elk overlijden. Het 9e vers werd normaal alleen gezongen bij het overlijden van predikanten. De kerkenraad zag nu ook in dat dit een vreemde (naargeestige) gewoonte is.
Bedankt voor de herinnering. Ik heb het toen ook gelezen, maar moet dit zeker nog eens onder de aandacht brengen van de kerkenraad hier. We zingen afwisselend 103:8 of 89:17 bij een overlijden in de gemeente (en dat zijn er nogal in een grote gemeente als de onze) maar met ds Karens lijkt het me goed om met twee woorden te spreken.
Ds Karens in de Saambinder schreef: Bij het begin van de rouwdienst liet ik zingen Psalm 103:8. Dat is een psalm die spreekt over vergankelijkheid, over de wind die waait en dan knakt de steel en gaat alle schoonheid en grootsheid verloren. Daarna mocht bij alle vergan- kelijkheid het blijvende Woord van God klinken: ‘Want de bezoldiging der zonde is de (drievoudige) dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven door Jezus Christus, onze Heere’ (Rom. 6:23). Paulus vat eigenlijk de hele Bijbel samen. Dood en leven! Eeuwig. Adam en Christus. Een ver- diend oordeel en een vrije genadegift, die door de Zaligmaker is verdiend voor al de Zijnen. God, Die riep tot Zijn dienst, hielp die middag bij het spreken.

Twee verzen

Na afloop kwam iemand naar mij toe. Hij had de leiding op deze bijzondere begraafplaats. ‘Meneer, wat u nu gedaan hebt, moet u nooit meer doen!’ U kunt zich mijn schrik wel voorstellen. Wát nooit meer doen? ‘U hebt Psalm 103:8 laten zingen, dat mag nooit gebeuren zonder vers 9’. Beleefd heb ik hem bedankt en vol van gedachten keerde ik terug naar mijn woonplaats Zoetermeer. Toen ik er thuis over nadacht moest ik zeggen: hij had gelijk… Hij heeft gelijk! Vers 8 is maar de helft. Vers 8 eindigt in de dood. Vers 9 geeft de tegenstelling aan: een Goddelijk ‘maar’. Een ‘maar’ uit het welbe- hagen van de HEERE. Een Evangeliewoord. Eeuwige gunst voor allen die de Heere door genade kinderlijk leren vrezen, voor allen die hun hoop op Christus leerden stellen, zelfs in het late nageslacht. Niet alle dingen die vanuit Den Haag worden voorgeschreven, waardeer ik. Maar wat mij betreft spreken we altijd met twee woorden. En zingen we altijd deze twee verzen uit Psalm 103, allebei.
De tegenstelling voor en na de 'maar' kwam gisteravond ook zo mooi naar voren bij ds. Flapper over Efeze 2:4. Zonder dat 'maar' zou ik niet uit durven kijken naar de avondmaalsbediening van komende zondag.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door -DIA- »

Als ik me goed herinner werd in de GG van Rijssen-Noord altijd bij een overlijden Psalm 89 of 103 gezongen aan het begin van de dienst. Omdat er vrijwel elke week overlijdens zijn (denk dat dit de reden is) wordt niet altijd meer begonnen met één van deze psalmen. Ik herinner me wel dat dit al zo was in de tijd van ds. Bregman.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door newton »

-DIA- schreef:Als ik me goed herinner werd in de GG van Rijssen-Noord altijd bij een overlijden Psalm 89 of 103 gezongen aan het begin van de dienst. Omdat er vrijwel elke week overlijdens zijn (denk dat dit de reden is) wordt niet altijd meer begonnen met één van deze psalmen. Ik herinner me wel dat dit al zo was in de tijd van ds. Bregman.
Ook in de tijd van ds. Kleppe was dit volgens mij gebruikelijk.
Afgelopen ledenvergadering is de vraag gesteld om nu na het vertrek van de ds. deze gewoonte weer in te voeren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
-DIA- schreef:Als ik me goed herinner werd in de GG van Rijssen-Noord altijd bij een overlijden Psalm 89 of 103 gezongen aan het begin van de dienst. Omdat er vrijwel elke week overlijdens zijn (denk dat dit de reden is) wordt niet altijd meer begonnen met één van deze psalmen. Ik herinner me wel dat dit al zo was in de tijd van ds. Bregman.
Ook in de tijd van ds. Kleppe was dit volgens mij gebruikelijk.
Afgelopen ledenvergadering is de vraag gesteld om nu na het vertrek van de ds. deze gewoonte weer in te voeren.
Met de komst van ds. van Dieren zijn er meer veranderingen doorgevoerd: bv het zingen bij de doop dat meer afwisselend werd en na de lezing van de Wet het zingen van Psalm 119 i.p.v. het laatste vers van de Tien Geboden. Jammer genoeg kan ik de ledenvergaderingen niet meer bijwonen, en sinds mensen die ik kende overleden zijn kan ik ook geen verslag meer horen van wat besproken is. Dat vindt ik wel een gemis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:
newton schreef:
-DIA- schreef:Als ik me goed herinner werd in de GG van Rijssen-Noord altijd bij een overlijden Psalm 89 of 103 gezongen aan het begin van de dienst. Omdat er vrijwel elke week overlijdens zijn (denk dat dit de reden is) wordt niet altijd meer begonnen met één van deze psalmen. Ik herinner me wel dat dit al zo was in de tijd van ds. Bregman.
Ook in de tijd van ds. Kleppe was dit volgens mij gebruikelijk.
Afgelopen ledenvergadering is de vraag gesteld om nu na het vertrek van de ds. deze gewoonte weer in te voeren.
Met de komst van ds. van Dieren zijn er meer veranderingen doorgevoerd: bv het zingen bij de doop dat meer afwisselend werd en na de lezing van de Wet het zingen van Psalm 119 i.p.v. het laatste vers van de Tien Geboden. Jammer genoeg kan ik de ledenvergaderingen niet meer bijwonen, en sinds mensen die ik kende overleden zijn kan ik ook geen verslag meer horen van wat besproken is. Dat vindt ik wel een gemis.
Misschien goed dit even bij de kerkenraad aan te geven? Het lijkt me een kleine moeite dat de scriba een kort verslagje stuurt naar mensen in jouw situatie. Kern van besproken punten en uitslag stemmingen, bijvoorbeeld.
Dit kan natuurlijk ook prima door een ander gemeentelid gebeuren, maar dan loop je risico op ruis in de communicatie.
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef:
newton schreef:
-DIA- schreef:Als ik me goed herinner werd in de GG van Rijssen-Noord altijd bij een overlijden Psalm 89 of 103 gezongen aan het begin van de dienst. Omdat er vrijwel elke week overlijdens zijn (denk dat dit de reden is) wordt niet altijd meer begonnen met één van deze psalmen. Ik herinner me wel dat dit al zo was in de tijd van ds. Bregman.
Ook in de tijd van ds. Kleppe was dit volgens mij gebruikelijk.
Afgelopen ledenvergadering is de vraag gesteld om nu na het vertrek van de ds. deze gewoonte weer in te voeren.
Met de komst van ds. van Dieren zijn er meer veranderingen doorgevoerd: bv het zingen bij de doop dat meer afwisselend werd en na de lezing van de Wet het zingen van Psalm 119 i.p.v. het laatste vers van de Tien Geboden. Jammer genoeg kan ik de ledenvergaderingen niet meer bijwonen, en sinds mensen die ik kende overleden zijn kan ik ook geen verslag meer horen van wat besproken is. Dat vindt ik wel een gemis.
Misschien goed dit even bij de kerkenraad aan te geven? Het lijkt me een kleine moeite dat de scriba een kort verslagje stuurt naar mensen in jouw situatie. Kern van besproken punten en uitslag stemmingen, bijvoorbeeld.
Dit kan natuurlijk ook prima door een ander gemeentelid gebeuren, maar dan loop je risico op ruis in de communicatie.
Ik krijg vanavond bezoek van 'bezoekbroeders', wellicht kunnen die iets doorgeven?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Mannetje »

Dat zou ik zeker aan het vragen, en ook of daar structureel iets voor geregeld kan worden. Je zult ook niet de enige "oudere"* zijn die op deze manier wat meer op afstand komt te staan.

*Niet lelijk bedoeld he!
-
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Ararat »

Denk ook aan de alleengaande dames van welke leeftijd dan ook in gemeenten waar alleen mannen aanwezig zijn bij de ledenvergaderingen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Mistig »

Ararat schreef:Denk ook aan de alleengaande dames van welke leeftijd dan ook in gemeenten waar alleen mannen aanwezig zijn bij de ledenvergaderingen.
Hier hebben we binnen een halfuur na de ledenvergadering een verslag in de mail.
Juist ook inderdaad voor de alleenstaande dames is dat noodzakelijk.
Ook zij zijn betrokken gemeenteleden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: RE: Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Ararat »

Mistig schreef:
Ararat schreef:Denk ook aan de alleengaande dames van welke leeftijd dan ook in gemeenten waar alleen mannen aanwezig zijn bij de ledenvergaderingen.
Hier hebben we binnen een halfuur na de ledenvergadering een verslag in de mail.
Juist ook inderdaad voor de alleenstaande dames is dat noodzakelijk.
Ook zij zijn betrokken gemeenteleden.
Da's mooi! :)

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HHR
Berichten: 902
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door HHR »

Veel gemeenten kennen wel wat regels ivm rouwdiensten.
Maar deze komt wel heel gedetailleerd over:

Kerkelijk protocol rondom overlijden en begrafenis
https://www.gg-werkendam.nl/sites/defau ... 0corr..pdf
Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Evangelist »

HHR schreef: 10 feb 2024, 16:45 Veel gemeenten kennen wel wat regels ivm rouwdiensten.
Maar deze komt wel heel gedetailleerd over:

Kerkelijk protocol rondom overlijden en begrafenis
https://www.gg-werkendam.nl/sites/defau ... 0corr..pdf
Hoewel het wel heel duidelijk is, meen ik toch dat de kerkenraad hierin te ver gaat. Je kunt regels stellen voor de rouwdienst in het eigen kerkgebouw, maar hier klinkt toch een soort heersen over gewetens in door in de privésfeer of in het rouwcentrum. Ook wil men directief opvattingen opleggen, en zelfs de kleur van de rouwrand van de kaart bepalen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Delftenaar »

Voor de rouwende familie moet wel ruimte zijn om de dienst naar eigen wensen (eigenlijk die van de overledene) in te vullen.
Kerkordelijk is een rouwdienst dacht ik zelfs geen "officiële" dienst. Dus dat geeft ruimte daarvoor.
HHR
Berichten: 902
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door HHR »

Evangelist schreef: 10 feb 2024, 17:23
HHR schreef: 10 feb 2024, 16:45 Veel gemeenten kennen wel wat regels ivm rouwdiensten.
Maar deze komt wel heel gedetailleerd over:

Kerkelijk protocol rondom overlijden en begrafenis
https://www.gg-werkendam.nl/sites/defau ... 0corr..pdf
Hoewel het wel heel duidelijk is, meen ik toch dat de kerkenraad hierin te ver gaat. Je kunt regels stellen voor de rouwdienst in het eigen kerkgebouw, maar hier klinkt toch een soort heersen over gewetens in door in de privésfeer of in het rouwcentrum. Ook wil men directief opvattingen opleggen, en zelfs de kleur van de rouwrand van de kaart bepalen.
Ja dat soort dingen gaat mi echt te ver.
Plaats reactie