Rouwdienst of dankdienst

DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Het lijkt soms wel alsof ik mijn bijdragen in het Hebreeuws schrijf.
Van rechts naar links, bedoel je?
Dat ook;-)

@Luther:
Een dankdienst bij een 25-jarig huwelijk zou anders in het geheel niet misstaan, en eigenlijk vind ik votum en zegengroet bij een verjaardag ook in het geheel niet overdreven. Maar goed. Dat is een ander onderwerp.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Mara »

eilander schreef:@Mara, je laat iets zien van een worsteling die je in de praktijk tegenkomt. Praktijkgevallen waarmee je dagelijks geconfronteerd wordt, maken de discussie natuurlijk sterker, realistischer.
Niet echt dagelijks, maar wel vaak ook mede vanwege de leeftijd natuurlijk.
eilander schreef:Wat ik minder sterk vind, is dat je het steeds hebt over het bewaken van je 'eigen principes'. Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar de discussie gaat nu juist over de vraag: zijn jouw en mijn eigen principes wel Bijbels?
Ik zeg niet dat daarover niet verschillend gedacht mag worden, maar die toets moeten we wel mogen aanleggen.
Ik probeer continu te bepalen of het nu wel zo bijbels is wat ik doe of laat. En die grens lag vroeger veel dichterbij. Dit kwam mede vanwege mijn vader die zeer sterke principes had, maar ook de omgeving waarin dit het geval was.
Ook kerkelijk "blokten" mensen vaak elkaar, de dominee, de k.r.
Dat is veel minder geworden.
Als je zoals ik als "refo" in een heidense omgeving woont, moet je elke dag je bewust zijn van hetgeen je doet of laat.
Want anders word je er keihard op afgerekend. (schijnheilige christenen)
eilander schreef:Dat je in de loop der jaren minder zwart-wit bent gaan denken, is een voorbeeld daarvan. Het is wel logisch dat dat gebeurt, gezien je ervaringen. Maar dat maakt het niet automatisch ook goed. Als het goed is, zouden bv. de opmerkingen van @JCRyle ervoor kunnen zorgen dat je opnieuw daarover nadenkt.
Ik denk niet dat iemand hier kan zeggen van mij dat ik star ben. Als ik mezelf teruglees hier, zie ik hoe ik al in die 8 jaar veranderd ben.
Mede ook vanwege discussies hier, die mij een andere kant lieten zien.

Ik ben het wel met JCR eens op zich, maar met zo'n starre houding kan ik me absoluut niet handhaven. Niet in mijn werk, maar ook niet in mijn omgeving. Je hebt persoonlijke principes (daarmee bedoel ik dat je zelf dingen niet doet of wel, maar het niet oplegt aan je man/vrouw/kinderen enz) en er zijn principes die het hele gezin betreft. Ik hoop dat ik het goed uitleg. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door merel »

Ik begrijp precies wat je bedoelt Mara! Ik merk ook dat er meer grijstinten zijn dan daadwerkelijke zwart/wittinten. Daar wordt je nu eenmaal meer mee geconfronteerd in een seculiere familie, vriendenkring en werk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Dat je in de loop der jaren minder zwart-wit bent gaan denken, is een voorbeeld daarvan. Het is wel logisch dat dat gebeurt, gezien je ervaringen. Maar dat maakt het niet automatisch ook goed. Als het goed is, zouden bv. de opmerkingen van @JCRyle ervoor kunnen zorgen dat je opnieuw daarover nadenkt.
Ik denk niet dat iemand hier kan zeggen van mij dat ik star ben. Als ik mezelf teruglees hier, zie ik hoe ik al in die 8 jaar veranderd ben.
Mede ook vanwege discussies hier, die mij een andere kant lieten zien.

Ik ben het wel met JCR eens op zich, maar met zo'n starre houding kan ik me absoluut niet handhaven. Niet in mijn werk, maar ook niet in mijn omgeving. Je hebt persoonlijke principes (daarmee bedoel ik dat je zelf dingen niet doet of wel, maar het niet oplegt aan je man/vrouw/kinderen enz) en er zijn principes die het hele gezin betreft. Ik hoop dat ik het goed uitleg. :)
Je legt het wel goed uit, maar ik heb er moeite mee dat je iemand een starre houding tegenwerpt, terwijl er niets anders aan de hand is dan dat @JCRyle tot een andere uitkomst komt dan jij. Dat is niet per definitie star. Het is in elk geval een stuk moeilijker in de praktijk...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Mara »

eilander schreef: Je legt het wel goed uit, maar ik heb er moeite mee dat je iemand een starre houding tegenwerpt, terwijl er niets anders aan de hand is dan dat @JCRyle tot een andere uitkomst komt dan jij. Dat is niet per definitie star. Het is in elk geval een stuk moeilijker in de praktijk...
Dat starre was dat hij never nooit naar een crematie zou gaan. Maar als het nu je zwager is of je broer?
Of de echtgenoot van je broer is?
Het zijn soms afschuwelijke dilemma's waar mensen voor geplaatst worden (dus niet alleen ik).
Om weer on topic te gaan, als ik een rouwdienst zou moeten regelen, zou ik dat echt in de nagedachtenis van de overledene doen.
En niet - zoals nu vaak gebeurt - zoals de nabestaanden dit zo graag willen.
Want dan krijg je je tante te zien in een beschilderde kist (wat ze absoluut nooit gewild zou hebben) of je zit in een dankdienst voor het leven wat helemaal niet in de lijn van je broer was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
eilander schreef: Je legt het wel goed uit, maar ik heb er moeite mee dat je iemand een starre houding tegenwerpt, terwijl er niets anders aan de hand is dan dat @JCRyle tot een andere uitkomst komt dan jij. Dat is niet per definitie star. Het is in elk geval een stuk moeilijker in de praktijk...
Dat starre was dat hij never nooit naar een crematie zou gaan. Maar als het nu je zwager is of je broer?
Of de echtgenoot van je broer is?
Het zijn soms afschuwelijke dilemma's waar mensen voor geplaatst worden (dus niet alleen ik).
Om weer on topic te gaan, als ik een rouwdienst zou moeten regelen, zou ik dat echt in de nagedachtenis van de overledene doen.
En niet - zoals nu vaak gebeurt - zoals de nabestaanden dit zo graag willen.
Want dan krijg je je tante te zien in een beschilderde kist (wat ze absoluut nooit gewild zou hebben) of je zit in een dankdienst voor het leven wat helemaal niet in de lijn van je broer was.
Ik denk dat veel vraagstukken ook om een persoonlijke gewetensvolle afweging gaan. Zeker als de eigen (christelijke) principes niet tegendraads zijn met de principes van de ander(en). Een absoluut waardeoordeel past daarom m.i. niet.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door eilander »

Goed, dan heb ik een ander beeld bij 'star' of 'absoluut waardeoordeel' dan jullie.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Mara »

eilander schreef:Goed, dan heb ik een ander beeld bij 'star' of 'absoluut waardeoordeel' dan jullie.
Dus? Zo krijgt de discussie wel een open einde. :?
Jij zou dus echt niet gaan, net als JCR, begrijp ik(?)
Dat respecteer en begrijp ik heel goed. Maar ik ben anders daarin.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Goed, dan heb ik een ander beeld bij 'star' of 'absoluut waardeoordeel' dan jullie.
Dus? Zo krijgt de discussie wel een open einde. :?
Jij zou dus echt niet gaan, net als JCR, begrijp ik(?)
Dat respecteer en begrijp ik heel goed. Maar ik ben anders daarin.
Dat begrijp ik ook. Maar iemand die anders denkt dan jij, is niet per definitie star. Dan zou je nog wel wat meer gegevens moeten hebben.
Je suggereert dat JCRyle ook vast wel aan zijn opvattingen gaat tornen als het plotseling om nabije familie gaat. En als hij dat niet doet, is hij star. Ik zal het maar ronduit zeggen: aan zo'n opstelling erger ik me.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Mara »

eilander schreef: Dat begrijp ik ook. Maar iemand die anders denkt dan jij, is niet per definitie star. Dan zou je nog wel wat meer gegevens moeten hebben.
Je suggereert dat JCRyle ook vast wel aan zijn opvattingen gaat tornen als het plotseling om nabije familie gaat. En als hij dat niet doet, is hij star. Ik zal het maar ronduit zeggen: aan zo'n opstelling erger ik me.
Ik heb hier even over zitten nadenken of ik hier op zal reageren.
Maar ik laat het er maar bij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door helma »

En naar de 'dienst' voorafgaand aan?
Als de kist dus gewoon blijft staan en het cremeren op een later tijdstip plaatsvindt?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Wandelende »

helma schreef:En naar de 'dienst' voorafgaand aan?
Als de kist dus gewoon blijft staan en het cremeren op een later tijdstip plaatsvindt?
Destijds toen ik voor dit vraagstuk kwam te staan heb ik inderdaad wel voor de bijeenkomst gekozen, mede omdat de crematie pas later plaats zou vinden en de kist dus bleef staan.
(~)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door helma »

Wandelende schreef:
helma schreef:En naar de 'dienst' voorafgaand aan?
Als de kist dus gewoon blijft staan en het cremeren op een later tijdstip plaatsvindt?
Destijds toen ik voor dit vraagstuk kwam te staan heb ik inderdaad wel voor de bijeenkomst gekozen, mede omdat de crematie pas later plaats zou vinden en de kist dus bleef staan.
Dat hebben wij inderdaad ook zo gedaan. Omdat we toch al een wankele relatie hadden vanwege ons christen-zijn. Je wilt zeker op zo'n moment niet het idee geven dat je boven hen staat ofzo.En er was geen aparte gelegenheid om te condoleren.
We hebben alleen de bijeenkomst bijgewoond.

En het meest schrijnende is overigens niet de crematie, maar een 'dienst' zonder God met liedjes over dat we elkaar terugzien in het paradijs van Marco Borsato enzo....
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Wandelende »

helma schreef: En het meest schrijnende is overigens niet de crematie, maar een 'dienst' zonder God met liedjes over dat we elkaar terugzien in het paradijs van Marco Borsato enzo...
Juist, in deze laatste alinea raak je precies de kern.

---

Verder merk ik dat in discussies rondom sterven en uitvaart er regelmatig in absolute zin wordt gesproken. Het gaat natuurlijk ook over principes, over vraagstukken die rechtstreeks je geweten kunnen raken.
Daarom vind ik het ook jammer dat de voorgaande discussie een naar open einde heeft. Dergelijke standpuntbepaling doet meer pijn dan wij misschien wel beseffen. Ik ben voor mijzelf er van overtuigd dat juist dergelijke vraagstukken vragen om naar elkaar te luisteren, ieder naar zijn/haar eigen motieven.

Zelf heb ik inmiddels een paar keer voor zo'n dilemma gestaan, eenmaal een rouwbijeenkomst voor een crematie en eenmaal een 'dankdienst voor het leven' maar wel na suïcide, tweemaal betrof het een collega. Tweemaal heb ik ervoor gekozen wel te gaan, maar tevens niet gezwegen toen er rond die tijd de mogelijkheid was om erover te spreken. Pas toen erover de lastige vragen gesproken kon worden merkte ik opeens begrip en herkenning. Soms kan dat weleens juist verblijden zijn. Ondanks én dankzij!

Laat iedereen in zijn/haar geweten vrij, maar durf wel vrijuit te luisteren én te spreken vanuit je eigen geweten.
(~)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Goed, dan heb ik een ander beeld bij 'star' of 'absoluut waardeoordeel' dan jullie.
Dus? Zo krijgt de discussie wel een open einde. :?
Jij zou dus echt niet gaan, net als JCR, begrijp ik(?)
Dat respecteer en begrijp ik heel goed. Maar ik ben anders daarin.
Dat begrijp ik ook. Maar iemand die anders denkt dan jij, is niet per definitie star. Dan zou je nog wel wat meer gegevens moeten hebben.
Je suggereert dat JCRyle ook vast wel aan zijn opvattingen gaat tornen als het plotseling om nabije familie gaat. En als hij dat niet doet, is hij star. Ik zal het maar ronduit zeggen: aan zo'n opstelling erger ik me.
Even een kleine aantekening, het woord "star" is niet per definitie negatief.
Je kunt er betekenissen als "bekrompen" of "intolerant" aan koppelen, maar ook "conservatief", "principieel" "onbuigzaam". En dat zijn juist positieve benaderingen.
Als ik "star" genoemd wordt om m'n principes, ben ik daar juist blij om.
Plaats reactie