Rouwdienst of dankdienst

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Bourdon16 »

J.C. Philpot schreef:s Lands wijs, ’s lands eer (spreekwoord).
Ik weet het niet hoor. Ik zou daar dan toch de uitspraak 'zingen is twee keer bidden' naast willen zetten. Zingen kan toch nooit fout zijn tijdens een samenkomst.
Ik heb hier eerder weleens vermeld dat het bij ons zo was dat alleen 'bekeerden' vanuit de kerk werden begraven en de rest vanuit het verenigingsgebouw. Wat mij betreft ook onwenselijk.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Ararat »

Bauke schreef:
Hendrikus schreef:
Bourdon16 schreef: Als ik iets akelig vind is het een een rouwdienst waarin niet gezongen wordt.
Dat vind ik erger dan het zingen of spelen van stichtelijke liederen.
Precies. Uit m'n GG-tijd herinner ik me de rouwdienst van een vooraanstaand plaatsgenoot, van wie twee zoons predikant waren geworden in de PKN (die toen nog Hervormde kerk heette). Die zoons hebben alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat er tijdens de rouwdienst gezongen mocht worden. Maar nee, de kerkenraad hield halsstarrig voet bij stuk. Als compromis mocht er uiteindelijk voor en na de dienst wel op het orgel worden gespeeld.

Het trieste is, dat daar met twee maten werd gemeten (ik mag hopen dat dat nu niet meer gebeurt, maar ik vrees het ergste): als de kerkenraad en/of de dominee ervan overtuigd was dat de overledene "goed heen" was gegaan, mocht er tijdens de rouwdienst wel een enkel versje worden gezongen, zoals Ps 43:4 of 68:10. Had de kerkenraad die overtuiging niet, dan mocht er niet gezongen worden. Waarmee dus impliciet een statement werd gemaakt over de eeuwige staat van de overledene. Dat oordeel komt ons niet toe, ook de kerkenraad of de dominee niet.
In GGiN kringen werkt dit nog steeds zo. Dominee of ouderling beslist of er gezongen mag worden tijdens de rouwdienst. Ik heb dit zelf meegemaakt. Bij een oude tante kwam de plaatselijke GGiN-predikant en zei aan het einde van het overigens korte gesprek dat hij wel vond dat er gezongen mocht worden tijdens de rouwdienst. Overigens ook maar 1 versje welke hijzelf uitkoos.
Je zou -als mensenkind- dat oordeel maar moeten vellen... ik benijd ze niet van wie dit verlangd wordt!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door J.C. Philpot »

Vooropgesteld: het lijkt me ongewenst om een onderscheid te maken tussen bekeerd en onbekeerd als het gaat om.

Maar dat wil nog niet zeggen dat er "geoordeeld" wordt waar men deze ongewenste gewoonte wel praktiseerd. Men kan in het oordeel der liefde afgaan op wat de overledene heeft beleden, en verder het definitieve oordeel bij de Heere laten. Dat "oordelen" lijkt me dus meer de invulling van de verontwaardigde forummers hier, als dat dit een feit is.

En nogmaals: ik ben hier geen voorstander van.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door MGG »

Wat voor psalmen worden er gezongen? Verschil maken in psalmkeuzes geeft de gedachte dat de dominee oordeelt. Maar om nu bij een kind van God die ruin heen gegaan is alleen maar rouwpsalmen te zingen is ook heel wat. Net als het zingen van blijde psalmen bij mensen die nooit een tekenen van hoop gegeven hebben.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Ararat »

MGG schreef:Wat voor psalmen worden er gezongen? Verschil maken in psalmkeuzes geeft de gedachte dat de dominee oordeelt. Maar om nu bij een kind van God die ruin heen gegaan is alleen maar rouwpsalmen te zingen is ook heel wat. Net als het zingen van blijde psalmen bij mensen die nooit een tekenen van hoop gegeven hebben.
Laat de familie kiezen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Ararat »

J.C. Philpot schreef:Vooropgesteld: het lijkt me ongewenst om een onderscheid te maken tussen bekeerd en onbekeerd als het gaat om.

Maar dat wil nog niet zeggen dat er "geoordeeld" wordt waar men deze ongewenste gewoonte wel praktiseerd. Men kan in het oordeel der liefde afgaan op wat de overledene heeft beleden, en verder het definitieve oordeel bij de Heere laten. Dat "oordelen" lijkt me dus meer de invulling van de verontwaardigde forummers hier, als dat dit een feit is.

En nogmaals: ik ben hier geen voorstander van.
In hoeverre is het al dan niet overnemen wat de ander heeft gezegd (of verzuimd heeft te zeggen) een oordeel... Lastig.
Met je eens: geen onderscheid maken dus.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef:
MGG schreef:Wat voor psalmen worden er gezongen? Verschil maken in psalmkeuzes geeft de gedachte dat de dominee oordeelt. Maar om nu bij een kind van God die ruin heen gegaan is alleen maar rouwpsalmen te zingen is ook heel wat. Net als het zingen van blijde psalmen bij mensen die nooit een tekenen van hoop gegeven hebben.
Laat de familie kiezen.
Ligt eraan. Ik heb weleens gehoord dat iemand die op sterven lag dat die zei tegen de dominee: Je moet maar in de rouwdienst goed waarschuwen.
Dan is dat wat dubbel als je alleen maar lofzangen zal horen.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door MGG »

Ararat schreef:
MGG schreef:Wat voor psalmen worden er gezongen? Verschil maken in psalmkeuzes geeft de gedachte dat de dominee oordeelt. Maar om nu bij een kind van God die ruin heen gegaan is alleen maar rouwpsalmen te zingen is ook heel wat. Net als het zingen van blijde psalmen bij mensen die nooit een tekenen van hoop gegeven hebben.
Laat de familie kiezen.
Dus dan mag de familie (indirect) oordelen? Stel dat iemand zelf op zijn sterfbed beleid dat hij/zij geen hoop heeft op het eeuwige leven, maar de familie wil psalm 43:4 zingen. Moet de kerkenraad dat dan accepteren? Persoonlijk vind ik dat als je verzoekt om iemand vanuit een kerk te begraven dat de kerk dan ook over de inhoud gaat.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef:
Ararat schreef:
MGG schreef:Wat voor psalmen worden er gezongen? Verschil maken in psalmkeuzes geeft de gedachte dat de dominee oordeelt. Maar om nu bij een kind van God die ruin heen gegaan is alleen maar rouwpsalmen te zingen is ook heel wat. Net als het zingen van blijde psalmen bij mensen die nooit een tekenen van hoop gegeven hebben.
Laat de familie kiezen.
Dus dan mag de familie (indirect) oordelen? Stel dat iemand zelf op zijn sterfbed beleid dat hij/zij geen hoop heeft op het eeuwige leven, maar de familie wil psalm 43:4 zingen. Moet de kerkenraad dat dan accepteren? Persoonlijk vind ik dat als je verzoekt om iemand vanuit een kerk te begraven dat de kerk dan ook over de inhoud gaat.
En stel dat diegene onchristelijk is en de rest is allemaal christelijk? In welke kerk zou je het dan moeten houden als je het al zou houden in een kerk.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Bourdon16 »

Mogen dan alleen bekeerden de psalmen zingen? Ook in gewone diensten worden immers lofpsalmen gezongen.
In de psalmen wordt toch de lof des Heeren bezongen en niet die van de overledene.
Ik dacht dat wat dat betreft alleen het laatste berijmde vers van psalm 87 een uitzondering is.
Laatst gewijzigd door Bourdon16 op 03 okt 2022, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef:
MGG schreef:
Ararat schreef:
MGG schreef:Wat voor psalmen worden er gezongen? Verschil maken in psalmkeuzes geeft de gedachte dat de dominee oordeelt. Maar om nu bij een kind van God die ruin heen gegaan is alleen maar rouwpsalmen te zingen is ook heel wat. Net als het zingen van blijde psalmen bij mensen die nooit een tekenen van hoop gegeven hebben.
Laat de familie kiezen.
Dus dan mag de familie (indirect) oordelen? Stel dat iemand zelf op zijn sterfbed beleid dat hij/zij geen hoop heeft op het eeuwige leven, maar de familie wil psalm 43:4 zingen. Moet de kerkenraad dat dan accepteren? Persoonlijk vind ik dat als je verzoekt om iemand vanuit een kerk te begraven dat de kerk dan ook over de inhoud gaat.
En stel dat diegene onchristelijk is en de rest is allemaal christelijk? In welke kerk zou je het dan moeten houden als je het al zou houden in een kerk.
Persoonlijk zou ik mijn geliefde uit respect altijd begraven in de kerk waar hij/zij lid was. (Tenzij het zwart op wit staat dat hij/zij het anders wil.)
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door MGG »

Bourdon16 schreef:Mogen dan alleen bekeerden de psalmen zingen? Ook in gewone diensten worden immers lofpsalmen gezongen.
In de psalmen wordt toch de lof des Heeren bezongen en niet die van de overledene.
Ik dacht dat wat dat betreft alleen het laatste berijmde vers van psalm 87 daar de mist mee in ging.
Iedereen mag elke psalm zingen. De vraag is echter of het bij een uitvaart gepast is om lofpsalmen over de hemel te zingen, als het te vrezen is dat de overledenen in de hel is. Bij een trouwerij zing je toch ook geen rouwpsalmen? Je past psalmen aan adv de dienst.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Erik1960 »

MGG schreef:
Ararat schreef:
MGG schreef:Wat voor psalmen worden er gezongen? Verschil maken in psalmkeuzes geeft de gedachte dat de dominee oordeelt. Maar om nu bij een kind van God die ruin heen gegaan is alleen maar rouwpsalmen te zingen is ook heel wat. Net als het zingen van blijde psalmen bij mensen die nooit een tekenen van hoop gegeven hebben.
Laat de familie kiezen.
Dus dan mag de familie (indirect) oordelen? Stel dat iemand zelf op zijn sterfbed beleid dat hij/zij geen hoop heeft op het eeuwige leven, maar de familie wil psalm 43:4 zingen. Moet de kerkenraad dat dan accepteren? Persoonlijk vind ik dat als je verzoekt om iemand vanuit een kerk te begraven dat de kerk dan ook over de inhoud gaat.
Eens met dat laatste; maar dat laat onverlet dat (de vertegenwoordiger van) de kerk wel kan luisteren naar wat nabestaanden graag in een uitvaartdienst willen horen/zingen. Wanneer ik met een familie overleg heb over een uitvaartdienst, vraag ik er naar.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door MGG »

Erik1960 schreef:
MGG schreef:
Ararat schreef:
MGG schreef:Wat voor psalmen worden er gezongen? Verschil maken in psalmkeuzes geeft de gedachte dat de dominee oordeelt. Maar om nu bij een kind van God die ruin heen gegaan is alleen maar rouwpsalmen te zingen is ook heel wat. Net als het zingen van blijde psalmen bij mensen die nooit een tekenen van hoop gegeven hebben.
Laat de familie kiezen.
Dus dan mag de familie (indirect) oordelen? Stel dat iemand zelf op zijn sterfbed beleid dat hij/zij geen hoop heeft op het eeuwige leven, maar de familie wil psalm 43:4 zingen. Moet de kerkenraad dat dan accepteren? Persoonlijk vind ik dat als je verzoekt om iemand vanuit een kerk te begraven dat de kerk dan ook over de inhoud gaat.
Eens met dat laatste; maar dat laat onverlet dat (de vertegenwoordiger van) de kerk wel kan luisteren naar wat nabestaanden graag in een uitvaartdienst willen horen/zingen. Wanneer ik met een familie overleg heb over een uitvaartdienst, vraag ik er naar.
Het lijkt mij ontzettend lastig om daarin een juiste afweging te maken. Vooral als je overlegt, maar je wil/durft de wensen niet over te nemen. Hetzelfde telt bij het kiezen van een Bijbeltekst. In onze gemeente wordt volgens mij de tekst boven de kaart gekozen.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Bertiel »

Bertiel schreef: ik heb het uit zijn boeken met verzamelde kerkbode stukjes.
Als ik er één tegen kom dan citeer ik het nog wel een keer
Pastorale pennevruchten pagina 180 over ds. C.C.T. Postma
"vaarwel broeder en God zegene je nagedachtenis"

overpeinzingen van een pelgrim pagina 93 over Maarten Kuijt
"vaarwel mn broeder, ik zal je hier net meer zien en ik heb je niet eens begraven kunnen. Maar ik denk niet, dat ik je vergeten zal en ik heb toch graag en woord aan je nagedachtenis willen wijden."
pagina 129 over Johannes WItman
"rust in vrede, lieve broeder, en moge God je ziel genadig zijn."

deze zo snel gevonden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie