Gezag kerkelijke vergaderingen

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Even een ander gevoelig punt. Nederland was door Duitsland ingenomen. Geldt hier dan ook 'aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren'?
Uiteraard niet. Dat kun je toch geen wettige overheid noemen?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door CvdW »

Wanneer is een overheid een 'wettige overheid'?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Adagio »

gallio schreef:Het aantal mensen die wel een mening vormen en die met anderen delen is groter geworden. Wat hier ook min of meer onder valt is dat er zoveel mensen bezig zijn met voorgangers indelen in categories, links, rechts, rechts van het midden, en ga zo maar door. Behoorlijk nutteloos gedoe imho.
Dat doen Refoforummers toch niet zeker (en de vraag is overigens, of meer transparantie zal leiden tot minder commentaar van derden.)

Verder wel interessant: er komt een vraag waarom er minder onderwerping is aan kerkelijk gezag. Vervolgens zijn de reacties grosso modo van de categotie: het is niet goed, of het deugt niet. Mensen worden dus, zodra zij ambtsdrager zijn, ineens van een soort waar je je tegenover moet stellen, want:
- Kerkenraad treedt niet stevig genoeg op
- Hogere vergaderingen zijn niet onpartijdig
- Kerkelijke vergaderingen zijn te stroperig
- Kerkenraad durft geen fouten te erkennen
- Mogelijkheid tot appel wordt geacht als onbijbelse ongehoorzaamheid
- Kerkelijke vergadering besluit op oneigenlijke gronden
- Kerkenraad ontbreekt aan juridische, theologische of andere noodzakelijke kennis
- Te weinig transparantie
- Ambtsdragers zijn niet altijd onmiskenbaar rechtvaardig, sober, ootmoedig, lankmoedig en barmhartig.
- Verkeerde kerkregering qua presbyteriaal-synodale opzet
- Achterkamertjespolitiek
- Heerszucht en liefdeloosheid i.p.v. dienen
- Bewust anderen niet als volwaardig accepteren
- Zorgen niet voor draagvlak in gemeenten

Paardenwerk, mensen.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Hendrien »

Als Luther gehoorzaam geweest was aan de kerkelijke vergaderingen, dan war er geen reformatie gekomen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door helma »

gallio schreef:Het aantal mensen die wel een mening vormen en die met anderen delen is groter geworden. Wat hier ook min of meer onder valt is dat er zoveel mensen bezig zijn met voorgangers indelen in categories, links, rechts, rechts van het midden, en ga zo maar door.
Zo sprak ik binnen een paar weken twee mensen over onze predikant:
"We zijn lid geworden omdat ds K. een separerende prediking heeft itt tot de gemeente waar we vandaan komen"
"We kunnen ons niet meer vinden in de prediking van ds K., hij separeert niet"

Tja.... Meningen zijn nogal eens divers.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door huisman »

Hendrien schreef:Als Luther gehoorzaam geweest was aan de kerkelijke vergaderingen, dan war er geen reformatie gekomen.
Vergelijk je nu Luther zijn strijd met Rome met bv de drang in delen van de CGK om tegen de kerkelijke uitspraken in de vrouw in het ambt te krijgen?

Ons probleem is in vele opzichten dat wij gezag accepteren zolang dat gezag doet wat ons welgevallig is .
Dat is niet zoals de Bijbel spreekt over gezag.

Ik postte al eerder het antwoord wat onze H.C. ons geeft. Gehoorzaam onderwerpen en geduld hebben met hun zwakheid en gebreken want God heeft hun gegeven om over ons te regeren.

Vr.104. Wat wil God in het vijfde gebod?
Antw. Dat ik mijn vader en mijn moeder, en allen die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijze, en mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe , en ook met hun zwakheid en gebreken geduld hebbe , aangezien het Gode belieft ons door hun hand te regeren .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Ambtenaar »

Wat ik humoristisch vind is dat dit topic wordt besproken door mensen die lid zijn kerken die voortvloeien uit allerlei afscheidingen en daarmee onttrekkingen aan het kerkelijk gezag.

Verder sluit ik mij graag aan bij @Wandelende en @Luther. Ik heb wel nog een korte aanvulling.
Luther schreef: Daarnaast is het helaas zo dat binnen elk kerkverband op het niveau van meerdere vergaderingen ook bewust of onbewust vormen van kerkpolitiek aan de orde zijn. Naarmate dat meer gebeurt en ook meer blijkt, zal het gezag van een dergelijke vergadering snel afnemen. In dat opzicht hebben de meeste kerken nog een transparantieslag te slaan.
Ik mis de erkenning dat er sprake kan zijn van een pluriforme kerk. Door verschillende zienswijzen te accepteren, vergroot je de herkenning en neem je grond voor conflict weg. Rechtzinnigen zullen opmerken dat dit leidt tot verwatering van uitgangspunten, en daarin hebben ze gelijk. Echter, ik vind goede relaties tussen mensen belangrijker dan standpunten.

Een ander punt is dat niet iedere gemeente vertegenwoordigd is bij een hogere vergadering en hierdoor neemt de herkenning en daarmee de positie van dat orgaan af.
Luther schreef:Met je ja-woord verbindt je je - naast aan de Heere en Zijn dienst - ook aan een kerkverband, aan de daarin geldende kerkorde (interne spelregels) en aan de daarmee samenhangende financiële verplichtingen.
Hier ben ik het dan weer mee oneens. Je legt belijdenis af van je geloof. Het geloof is universeel, en niet gebonden aan allerlei kerkelijke regels die per kerkgebouw weer verschillen. Dat neemt niet weg dat je een bepaalde verplichting hebt ten aanzien van het onderhouden van de gemeenschap en dat je kerkelijk gezag accepteert, zoals de Bijbel leert.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Jongere »

Hendrien schreef:Als Luther gehoorzaam geweest was aan de kerkelijke vergaderingen, dan war er geen reformatie gekomen.
Bij Luther was tenminste nog de spanning merkbaar van het bijzonder aangrijpende wat het betekent als de ene, katholieke kerk moet scheuren. Hij heeft daar tot het uiterste mee gewacht. Bovendien was juist de kern van Luthers boodschap dat niet de kerk, maar de boodschap van genade en rechtvaardiging in lijn was met de eerste kerkelijke concilies... Voor hem was het juist heel belangrijk aan te tonen dat hij in lijn met de traditie van de kerk stond.
Dat besef lijkt nu steeds meer te verdwijnen. Tot en met suggesties op het forum dat je net zo goed uiteen kunt gaan in allemaal losstaande gemeenten, want 'wat doet een verband ertoe'. Die gedachte zou voor Luther en Calvijn echt onbestaanbaar zijn geweest.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door JCRyle »

helma schreef:
gallio schreef:Het aantal mensen die wel een mening vormen en die met anderen delen is groter geworden. Wat hier ook min of meer onder valt is dat er zoveel mensen bezig zijn met voorgangers indelen in categories, links, rechts, rechts van het midden, en ga zo maar door.
Zo sprak ik binnen een paar weken twee mensen over onze predikant:
"We zijn lid geworden omdat ds K. een separerende prediking heeft itt tot de gemeente waar we vandaan komen"
"We kunnen ons niet meer vinden in de prediking van ds K., hij separeert niet"

Tja.... Meningen zijn nogal eens divers.
Ik vraag mij dan af of de tweede mening al lid was voor de komst van de predikant. Als dat zo is, dan komt het voor mij in een ander licht te staan.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door helma »

JCRyle schreef:
helma schreef:
gallio schreef:Het aantal mensen die wel een mening vormen en die met anderen delen is groter geworden. Wat hier ook min of meer onder valt is dat er zoveel mensen bezig zijn met voorgangers indelen in categories, links, rechts, rechts van het midden, en ga zo maar door.
Zo sprak ik binnen een paar weken twee mensen over onze predikant:
"We zijn lid geworden omdat ds K. een separerende prediking heeft itt tot de gemeente waar we vandaan komen"
"We kunnen ons niet meer vinden in de prediking van ds K., hij separeert niet"

Tja.... Meningen zijn nogal eens divers.
Ik vraag mij dan af of de tweede mening al lid was voor de komst van de predikant. Als dat zo is, dan komt het voor mij in een ander licht te staan.
Nee; lid geworden toen hij al in de gemeente stond.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Wandelende »

helma schreef:
gallio schreef:Het aantal mensen die wel een mening vormen en die met anderen delen is groter geworden. Wat hier ook min of meer onder valt is dat er zoveel mensen bezig zijn met voorgangers indelen in categories, links, rechts, rechts van het midden, en ga zo maar door.
Zo sprak ik binnen een paar weken twee mensen over onze predikant:
"We zijn lid geworden omdat ds K. een separerende prediking heeft itt tot de gemeente waar we vandaan komen"
"We kunnen ons niet meer vinden in de prediking van ds K., hij separeert niet"

Tja.... Meningen zijn nogal eens divers.
Ik zou maar niet teveel aantrekken van beide meningen.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:
helma schreef:
Zo sprak ik binnen een paar weken twee mensen over onze predikant:
"We zijn lid geworden omdat ds K. een separerende prediking heeft itt tot de gemeente waar we vandaan komen"
"We kunnen ons niet meer vinden in de prediking van ds K., hij separeert niet"

Tja.... Meningen zijn nogal eens divers.
Ik zou maar niet teveel aantrekken van beide meningen.
Makkelijk gezegd, maar je zou er nog een derde mening aan toe kunnen voegen...
Ik ga tegenwoordig het gesprek niet meer aan over de prediking. Het leidt echt nergens toe.
Het is ook afbrekend, als je tweemaal aangenaam hebt kunnen luisteren en de volgende dag wordt het tot op het bot afgekloven.
Of dominee sliste, of praatte te snel, te hard, preek duurde te lang...
huisman schreef:Ons probleem is in vele opzichten dat wij gezag accepteren zolang dat gezag doet wat ons welgevallig is .
Dat is niet zoals de Bijbel spreekt over gezag.
Ik ben het daar wel mee eens, maar als dit gezag nu eens een onbijbelse beslissing van mij vraagt?
Ik stem niet op een kerkelijke vergadering, ga ik dan tegen het gezag in?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef:
helma schreef:
Zo sprak ik binnen een paar weken twee mensen over onze predikant:
"We zijn lid geworden omdat ds K. een separerende prediking heeft itt tot de gemeente waar we vandaan komen"
"We kunnen ons niet meer vinden in de prediking van ds K., hij separeert niet"

Tja.... Meningen zijn nogal eens divers.
Ik zou maar niet teveel aantrekken van beide meningen.
Makkelijk gezegd, maar je zou er nog een derde mening aan toe kunnen voegen...
Ik ga tegenwoordig het gesprek niet meer aan over de prediking. Het leidt echt nergens toe.
Het is ook afbrekend, als je tweemaal aangenaam hebt kunnen luisteren en de volgende dag wordt het tot op het bot afgekloven.
Of dominee sliste, of praatte te snel, te hard, preek duurde te lang...
Zo iets noem ik: menselijk geredeneer.
Goede gesprekken over de prediking zijn er zeker. Heel veel zelfs. En soms ook met een opbouwend kritische noot. Het is alleen wel de toon die de muziek maakt.
Natuurlijk heb ik ook dat ik naar de ene dominee fijner kan luisteren dan naar de andere. Niet iedereen heeft de kwaliteiten van een goede voordracht. Toch wil dat niets zeggen over de inhoud van de voordracht. Een zuiver Bijbelse prediking kan gelukkig ook door een slissende of hardsprekende dominee worden verkondigd. Wil niet zeggen dat het allemaal onbelangrijk is, maar het is zeker geen hoofdzaak.
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Herman »

Jongere schreef:Dat besef lijkt nu steeds meer te verdwijnen. Tot en met suggesties op het forum dat je net zo goed uiteen kunt gaan in allemaal losstaande gemeenten, want 'wat doet een verband ertoe'. Die gedachte zou voor Luther en Calvijn echt onbestaanbaar zijn geweest.
Er lijkt mij een zeer groot verschil tussen de algemeen katholieke kerk van het jaar 0 tot en met nu en de in allerlei uiterste verbanden opgesplitste protestantse kerk. Niet alleen nationaal, maar ook categoriaal (zie voetnoot). Je kunt de kracht van een kerkverband bezien vanuit de wereldwijde kerk in de verste verte niet verdedigen als je de ambtsbroeders van een gebouw verderop, behorend tot een ander verband, al niet meer beschouwd als broeders. Je opmerking over Calvijn en Luther zouden alleen hout snijden als de protestantse kerken in haar geheel één zouden zijn gebleven. Maar zoals je weet lopen de lijnen niet alleen langs de eenheid, maar zeker onder ons vooral langs het begrip waarheid.

Overigens leefden Luther en Calvijn in een periode waarin de kerk als verband nauwelijks zichtbaar was. De vele godsdienstgesprekken alleen al zijn een indicatie dat er over veel zaken een ander gevoelen was.
Nederland telt meer dan 648 kerken en kerkelijke genootschappen. Althans: zoveel kerken staan opgesomd in het onlangs verschenen Handboek Christelijk Nederland.
http://www.raadvankerken.nl/pagina/280/648_kerken
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gezag kerkelijke vergaderingen

Bericht door Jongere »

Herman schreef:
Jongere schreef:Dat besef lijkt nu steeds meer te verdwijnen. Tot en met suggesties op het forum dat je net zo goed uiteen kunt gaan in allemaal losstaande gemeenten, want 'wat doet een verband ertoe'. Die gedachte zou voor Luther en Calvijn echt onbestaanbaar zijn geweest.
Er lijkt mij een zeer groot verschil tussen de algemeen katholieke kerk van het jaar 0 tot en met nu en de in allerlei uiterste verbanden opgesplitste protestantse kerk. Niet alleen nationaal, maar ook categoriaal (zie voetnoot). Je kunt de kracht van een kerkverband bezien vanuit de wereldwijde kerk in de verste verte niet verdedigen als je de ambtsbroeders van een gebouw verderop, behorend tot een ander verband, al niet meer beschouwd als broeders. Je opmerking over Calvijn en Luther zouden alleen hout snijden als de protestantse kerken in haar geheel één zouden zijn gebleven. Maar zoals je weet lopen de lijnen niet alleen langs de eenheid, maar zeker onder ons vooral langs het begrip waarheid.

Overigens leefden Luther en Calvijn in een periode waarin de kerk als verband nauwelijks zichtbaar was. De vele godsdienstgesprekken alleen al zijn een indicatie dat er over veel zaken een ander gevoelen was.
Nederland telt meer dan 648 kerken en kerkelijke genootschappen. Althans: zoveel kerken staan opgesomd in het onlangs verschenen Handboek Christelijk Nederland.
http://www.raadvankerken.nl/pagina/280/648_kerken
Dat weet ik natuurlijk. Je kunt ook zeggen dat de versplintering langs het 'waarheidsbegrip' in de protestantse beweging is begonnen. Dat verwijt is de Reformatie dan ook vaak gemaakt. Waar ik op wijs is dat het besef dat onder de Reformatoren destijds nog aanwezig was (nl. van de katholiciteit van de kerk) vandaag grotendeels is verdwenen, of juist helemaal is "opgegaan" in een waarheidsbegrip. M.a.w.: "als het Woord maar zuiver klinkt, is er een kerk en doet een verband er niet toe". Ik ben zelf ook lid van een afgescheiden gemeente, en ik besef wel dat we achter de geschiedenis niet terug kunnen. Maar dat betekent niet dat de ontwikkeling waar we zelf deel van uitmaken een goede is.
Ik denk in dit verband ook aan het laatste boek van ds. van Vlastuin.
Plaats reactie