Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Orchidee »

Ik wil oprecht sorry zeggen en mijn excuses aanbieden als ik iemand gekwetst hebt!
Het is allerminst mijn bedoeling om iemand pijn te doen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Adagio »

Roos2017 schreef:
Adagio schreef:@Roos2017, als je nog steeds zit met de vraag uit de eerste posting (Verzekeren, wel of niet verantwoord?), kun je beter naar een ander Adres, de Kassier der armen. Als we niet oppassen, is het forum straks bezig met het opbieden van ons goede doen.
Elk mens is leugenachtig van zichzelf, en daarom konden Ananias en Saffira in hun vroomheid nog wel liegen. Of spotten zoals de hoofdman in 2 Koningen 7 ("zou de HEERE vensters in den hemel maken?").
Wellicht zou je kunnen aangeven wat je met deze posting bedoeld? Mij ontgaat de intentie namelijk.
In dit topic lees je verschillende meningen of verzekeren verantwoord is of niet. Er is inderdaad best wat over te zeggen. Maar gezien je openings-posting, heb ik bedoeld aan te geven dat het, wat mij betreft, in de eerste plaats een afweging zou moeten zijn tussen God en iedereen persoonlijk.

Vervolgens dreigde het topic steeds meer gevuld te worden met postings wie nu de meest barmhartige Samaritaan zou zijn.

Tenslotte heb ik een tweetal voorbeelden uit de Bijbel aangehaald om in het algemeen aan te geven, dat wederzijds behoedzaam formuleren (zonder de ander te willen kwetsen) letterlijk van levensbelang is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Ik wil oprecht sorry zeggen en mijn excuses aanbieden als ik iemand gekwetst hebt!
Het is allerminst mijn bedoeling om iemand pijn te doen!
Zo had ik het inderdaad ervaren. Maar ik ben blij dat je dit zegt, je excuses zijn dankbaar aanvaard!
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door bcbroek »

Verzekeren is niet verantwoord. Vertrouw op God.
Info-feitenkenner
Verbannen
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2018, 11:48

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Info-feitenkenner »

bcbroek schreef:Verzekeren is niet verantwoord. Vertrouw op God.
Dat is zo, Paulus zegt in Rom. 8 : 38 en 39:
38 Want ik ben verzekerd [onderstreping van mij, Info-feitenkenner] dat noch dood noch leven, noch engelen noch overheden noch machten, noch tegenwoordige noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.


Dat is een duizendmaal betere verzekering en is ook niet te vergelijken met een aardse!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door eilander »

Info-feitenkenner schreef:
bcbroek schreef:Verzekeren is niet verantwoord. Vertrouw op God.
Dat is zo, Paulus zegt in Rom. 8 : 38 en 39:
38 Want ik ben verzekerd [onderstreping van mij, Info-feitenkenner] dat noch dood noch leven, noch engelen noch overheden noch machten, noch tegenwoordige noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.


Dat is een duizendmaal betere verzekering en is ook niet te vergelijken met een aardse!
Dat zal niemand hier ontkennen, hoop ik. We moeten de dingen ook niet door elkaar halen, dat vind ik te zwaar aangezet.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Roos2017 »

Misschien vind je het niet erg dat ik hier de kanttekening bij plaats:
103) ik ben verzekerd,
Of, ik ben overreed; namelijk door de belofte des heiligen Evangelies aan alle gelovigen, Joh. 5:24, en door de getuigenis des Heiligen Geestes in het hart, Rom. 8:16.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Wandelende »

bcbroek schreef:Verzekeren is niet verantwoord. Vertrouw op God.
Draag je in de auto gordels?
Maak je, indien nodig gebruik van medicijnen?
Heb je een ouderwetse spaarpot, want wat de bank met je geld doet weet je maar nooit, toch?
Stoplichten zijn er niet voor de veiligheid zeker?
Een hekje om je balkon is niet nodig, toch?
De krijgsmacht, zeker het extra geld daarvoor, zal dan ook niet nodig zijn, want geld inleggen om jezelf en anderen te beschermen...hmm?
(Ps. met deze vragen wil ik niet jouw mening ontkrachten, dat had je kunnen lezen in mijn andere postings.)

Jammer dat je geen wezenlijke bijdrage levert, dan enkel en alleen deze oneliner na ruim 10 pagina's discussie met inhoudelijke argumenten.
(~)
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door bcbroek »

Wandelende schreef:
bcbroek schreef:Verzekeren is niet verantwoord. Vertrouw op God.
Draag je in de auto gordels?
Maak je, indien nodig gebruik van medicijnen?
Heb je een ouderwetse spaarpot, want wat de bank met je geld doet weet je maar nooit, toch?
Stoplichten zijn er niet voor de veiligheid zeker?
Een hekje om je balkon is niet nodig, toch?
De krijgsmacht, zeker het extra geld daarvoor, zal dan ook niet nodig zijn, want geld inleggen om jezelf en anderen te beschermen...hmm?
(Ps. met deze vragen wil ik niet jouw mening ontkrachten, dat had je kunnen lezen in mijn andere postings.)

Jammer dat je geen wezenlijke bijdrage levert, dan enkel en alleen deze oneliner na ruim 10 pagina's discussie met inhoudelijke argumenten.





Doe eens niet zo sarcastisch... Je kan met eerbied gesproken ook sterven. Wat heb je dan aan de verzekering?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Ambtenaar »

bcbroek schreef: Doe eens niet zo sarcastisch... Je kan met eerbied gesproken ook sterven. Wat heb je dan aan de verzekering?
Niks, maar dat geldt voor alles wat je bezit. Een verzekering zorgt er in ieder geval dat financiële risico's zijn afgedekt.
bcbroek
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2018, 12:56

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door bcbroek »

Ambtenaar schreef:
bcbroek schreef: Doe eens niet zo sarcastisch... Je kan met eerbied gesproken ook sterven. Wat heb je dan aan de verzekering?
Niks, maar dat geldt voor alles wat je bezit. Een verzekering zorgt er in ieder geval dat financiële risico's zijn afgedekt.



Als er iets gebeurd is er altijd nog de gemeente en de diakonie...
Info-feitenkenner
Verbannen
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2018, 11:48

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Info-feitenkenner »

De christen die in zondag 1 (antw. 1) belijdt:
"Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven, niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben, Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft, en alzo bewaart, dat zonder den wil mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt."

En in zondag 7 antwoord op de vraag (21): "Wat is een waar geloof?": "Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil."

De christen die vervolgens in zondag 9 belijdt (antw. 26):
"Wat gelooft gij met deze woorden: Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde?
Antw. Dat de eeuwige Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die hemel en aarde, met al wat erin is, uit niet geschapen heeft, Die ook door Zijn eeuwigen raad en voorzienigheid ze nog onderhoudt en regeert, om Zijns Zoons Christus' wil mijn God en mijn Vader is; op Welken ik alzo vertrouw, dat ik niet twijfel of Hij zal mij met alle nooddruft des lichaams en der ziel verzorgen, en ook al het kwaad dat Hij mij in dit jammerdal toeschikt, mij ten beste keren; dewijl Hij zulks doen kan als een almachtig God, en ook doen wil als een getrouw Vader."

En dit nader in zondag 10 verklaart:
"Vraag 27
Vr. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, en alle dingen, niet bijgeval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen.

Vraag 28
Vr. Waartoe dient ons dat wij weten dat God alles geschapen heeft en nog door Zijn voorzienigheid onderhoudt?
Antw. Dat wij in allen tegenspoed geduldig, in voorspoed dankbaar zijn mogen, en in alles dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzicht hebben op onzen getrouwen God en Vader, dat ons geen schepsel van Zijn liefde scheiden zal, aangezien alle schepselen alzo in Zijn hand zijn, dat zij tegen Zijn wil zich noch roeren noch bewegen kunnen."

Die christen heeft -dacht ik- geen verzekering nodig. Maar mag op goede gronden de dichter nastamelen: "Mijn tijden zijn in Uw hand" (Ps. 31 : 16), en voor die christen geldt het woord van Paulus (1 Kor. 6 : 20: "Want gij zijt 41duur gekocht; zo verheerlijkt dan God 42in uw lichaam en in uw geest, 43welke Godes zijn.

Die christen verstaat dus de uitleg van deze tekst door de kanttekenaren:
"41 Gr.door prijs, namelijk door het dierbaar bloed van Jezus Christus, 1 Petr. 1:18, 19. Openb. 5:9.
42 Dat is, met lichaam en met ziel, die door den Heiligen Geest is vernieuwd.
43 Namelijk niet alleen door het recht der schepping, maar ook door het recht der verlossing."

Die christen kan zich naar de enigheid der drie formulieren dan ook volkomen verenigen met de woorden van Guido de Brès in art. 13 (N.G.B.): "Wij geloven dat die goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, deze niet heeft laten varen, noch aan het geval of de fortuin overgegeven, maar ze naar Zijn heiligen wil alzo stiert en regeert, dat in deze wereld niets geschiedt zonder Zijn ordinantie; hoewel nochtans God noch auteur is, noch schuld heeft van de zonde die er geschiedt. Want Zijn macht en goedheid is zo groot en onbegrijpelijk, dat Hij zeer wel en rechtvaardiglijk Zijn werk beschikt en doet, ook wanneer de duivelen en goddelozen onrechtvaardiglijk handelen. En aangaande hetgeen Hij doet boven het begrip des menselijken verstands, datzelve willen wij niet curieuselijk* onderzoeken, meer dan ons begrip verdragen kan; maar wij aanbidden met alle ootmoedigheid en eerbied de rechtvaardige oordelen Gods, die ons verborgen zijn; ons tevreden houdende dat wij leerjongeren van Christus zijn, om alleen te leren hetgeen Hij ons aanwijst in Zijn Woord, zonder deze palen te overtreden.

Deze lering geeft ons een onuitsprekelijken troost, als wij door haar geleerd worden dat ons niets bijgeval overkomen kan, maar door de beschikking van onzen goedertieren hemelsen Vader, Die voor ons waakt met een Vaderlijke zorg, houdende alle schepselen onder Zijn heerschappij, alzo dat niet één haar van ons hoofd (want die zijn alle geteld), ook niet één musje op de aarde vallen kan zonder den wil onzes Vaders. Waarop wij ons verlaten, wetende dat Hij de duivelen in den toom houdt en al onze vijanden, die ons zonder Zijn toelating en wil niet schaden kunnen. En hierin verwerpen wij de verdoemelijke dwaling der epicureeën, dewelke zeggen dat Zich God nergens mede bemoeit en alle dingen bijgeval laat geschieden.

*curieuselijk betekent te nieuwsgierig."

Die christen heeft geen verzekering nodig, die christen mag de woorden van de dichter zich (weleens) eigenen: "De HEERE is mijn Steenrots en mijn Burcht en mijn Uithelper, mijn God, mijn Rots, op Welken ik betrouw; mijn Schild en Hoorn mijns heils, mijn hoog Vertrek." (Ps. 18 : 3)

Die christen weet dat er geen twee hemels zijn, op aarde is het meest een tranendal, echter God betoont -te midden van de omstandigheden, donkerheden, benauwdheden, ook de tijdelijke - een God voor de tijd en voor de eeuwigheid te zijn.
Laatst gewijzigd door Info-feitenkenner op 12 apr 2018, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Wandelende »

bcbroek schreef:
Wandelende schreef:
bcbroek schreef:Verzekeren is niet verantwoord. Vertrouw op God.
Draag je in de auto gordels?
Maak je, indien nodig gebruik van medicijnen?
Heb je een ouderwetse spaarpot, want wat de bank met je geld doet weet je maar nooit, toch?
Stoplichten zijn er niet voor de veiligheid zeker?
Een hekje om je balkon is niet nodig, toch?
De krijgsmacht, zeker het extra geld daarvoor, zal dan ook niet nodig zijn, want geld inleggen om jezelf en anderen te beschermen...hmm?
(Ps. met deze vragen wil ik niet jouw mening ontkrachten, dat had je kunnen lezen in mijn andere postings.)

Jammer dat je geen wezenlijke bijdrage levert, dan enkel en alleen deze oneliner na ruim 10 pagina's discussie met inhoudelijke argumenten.
Doe eens niet zo sarcastisch... Je kan met eerbied gesproken ook sterven. Wat heb je dan aan de verzekering?
Als je mijn voorgaande bijdragen goed hebt doorgenomen, dan zal je van sarcasme geen enkel spoor kunnen ontdekken.
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik respect heb voor mensen die een oprechte keuze maken om niet te verzekeren. Maar dat een afhankelijk leven met God ("Vertrouwen op God") niet voortvloeit uit het niet verzekeren.

Jouw uitspraak vind ik zo rechtlijnig en afbrekend, dat je daarmee tekort doet aan andere zienswijzen. In dit topic is tot op heden voor een groot deel met respect naar elkaar gesproken. Een uitspraak als: "Verzekeren is niet verantwoord" is dat niet, zonder dat daar een verdere toelichting wordt gegeven.

En dat vertrouwen op God, daar zal niemand je op dit forum in tegenspreken. Verzekerde personen èn onverzekerde personen.
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Ambtenaar »

Ik heb ervaring in het afhandelen van materiele schade aan rijkseigendom. Een paar grote klappers en de diaconie en de gemeente kunnen dat niet meer opbrengen. Een aantal jaar geleden een ongeval in de Heijnenoordtunnel, schade liep in de miljoenen of een schip dat een sluisdeur kapot vaart, paar ton schade. Letselzaken bedragen ook makkelijk enkele tienduizenden euro's.
Leon
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2017, 12:44

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Leon »

Wandelende schreef:
bcbroek schreef:Verzekeren is niet verantwoord. Vertrouw op God.
Draag je in de auto gordels?
Maak je, indien nodig gebruik van medicijnen?
Heb je een ouderwetse spaarpot, want wat de bank met je geld doet weet je maar nooit, toch?
Stoplichten zijn er niet voor de veiligheid zeker?
Een hekje om je balkon is niet nodig, toch?
De krijgsmacht, zeker het extra geld daarvoor, zal dan ook niet nodig zijn, want geld inleggen om jezelf en anderen te beschermen...hmm?
(Ps. met deze vragen wil ik niet jouw mening ontkrachten, dat had je kunnen lezen in mijn andere postings.)

Jammer dat je geen wezenlijke bijdrage levert, dan enkel en alleen deze oneliner na ruim 10 pagina's discussie met inhoudelijke argumenten.
@bcbroek Bij mij komt het ook een beetje bot over. Zo van: dit is de enige goede manier. En al het andere is zondig. Ik wil graag nog een stukje uit mijn eerdere post aanhalen.
‘Mensen die weloverwogen (dus niet van 'het hoort niet') de keuze maken om niet te verzekeren waardeer ik oprecht. Als dat een drempel is die tussen je ziel en God in staat vind ik dat de enige juiste beslissing. Verzekeren, zonder erbij na te denken, of om minder afhankelijk te zijn vind ik ook verkeerd. Het is m.i. niet goed of fout, maar óf het goed of fout is bepaald volgens mij hoe je er mee omgaat.’
Plaats reactie