Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Leon
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2017, 12:44

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Leon »

Orchidee schreef:Is dat zo?
Zorgtoeslag krijgt iedereen die minder inkomen heeft.
Wat jij met die zorgtoeslag doet, doet niet ter zake!
Precies als met kinderbijslag
Wat je er mee doet moet je zelf weten!
Fout! Bekostiging van de zorg in Nederland is grotendeels als volgt geregeld. 1 deel van de bekostiging loopt via de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW. Dit is een verzekeringspremie die via de overheid loopt en wordt voor werknemers betaald door de werkgever (oa de reden dat je ook moet doorgeven aan je werkgever dat je gemoedsbezwaard bent). Over andere inkomensbronnen zul je dit zelf moeten betalen bij de aangifte IB. Het is inkomensafhankelijk. Dus er wordt rekening gehouden met je draagkracht.

Het andere deel van de bekostiging mag je als Nederlandse burger zelf uitzoeken door een verzekeringsmaatschappij te kiezen. Deze rekent premie ongeacht de hoogte van je inkomen. Omdat de verzekeringsmaatschappij geen rekening houdt met je inkomen, hebben ze als tegemoetkoming de zorgtoeslag bedacht. Dus verzekerde en zorgtoeslag horen dus onlosmakelijk bij elkaar. Een onverzekerde heeft dus geen recht op zorgtoeslag.
Laatst gewijzigd door Leon op 13 apr 2018, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Orchidee »

Oke, bedankt voor de uitleg
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Wandelende »

Het is al eerder toegelicht in dit topic. Je kan een premievrijstelling aanvragen voor volks- en werknemersverzekeringen. Bij een akkoord vervallen zowel je rechten als plichten.

Collectieve voorzieningen zijn heel iets anders.
(~)
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Gerson »

Leon schreef:
Orchidee schreef:Is dat zo?
Zorgtoeslag krijgt iedereen die minder inkomen heeft.
Wat jij met die zorgtoeslag doet, doet niet ter zake!
Precies als met kinderbijslag
Wat je er mee doet moet je zelf weten!
Fout! Bekostiging van de zorg in Nederland is grotendeels als volgt geregeld. 1 deel van de bekostiging loopt via de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW. Dit is een verzekeringspremie die via de overheid loopt en wordt voor werknemers betaald door de werkgever (oa de reden dat je ook moet doorgeven aan je werkgever dat je gemoedsbezwaard bent). Over andere inkomensbronnen zul je dit zelf moeten betalen bij de aangifte IB. Het is inkomensafhankelijk. Dus er wordt rekening gehouden met je draagkracht.

Het andere deel van de bekostiging mag je als Nederlandse burger zelf uitzoeken door een verzekeringsmaatschappij te kiezen. Deze rekent premie ongeacht de hoogte van je inkomen. Omdat de verzekeringsmaatschappij geen rekening houdt met je inkomen, hebben ze als tegemoetkoming de zorgtoeslag bedacht. Dus verzekerde en zorgtoeslag horen dus onlosmakelijk bij elkaar. Een onverzekerde heeft dus geen recht op zorgtoeslag.
Hier wil ik nog aan toevoegen, dat een werkgever geen voordeel heeft van het in dienst hebben van een gemoedsbezwaarde.
Het werkgeversdeel moet hij voor hen gewoon betalen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
CvdW schreef:
merel schreef:Vraagje voor de gemoedsbezwaarden; geldt het niet hebben van een verzekering alleen voor de zorgkosten, WW en AOW of ook andere collectieve verzekeringen zoals de AWBZ en de kinderbijslag, huur- en zorgtoeslagen e.d.
Voor alles.

Ik weet dat er onder gemoedsbezwaarden verschillend wordt gedacht.
Kinderbijslag: De Heere zorgt voor mij en niet de overheid. Daarom geen kinderbijslag. Niet iedereen denkt hetzelfde in deze, dat mag.
Het kan zijn. Ik weet dat niet. Maar om kinderbijslag niet aan nemen hoeft iemand zich niet als "gemoedsbezwaard" te registreren. De term "gemoedsbezwaard" gaat over mensen die tegen verzekeren zijn en vrijstelling vragen voor de, vanuit de overheid, verplichte verzekeringen. Nergens anders over.
Zo zie ik het ook. Ik meen dit overigens al eerder in dit topic te hebben uitgelegd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Vagari schreef: Ja, dat heeft Hij ook beloofd (dat dat gebeuren zou). Maar Hij heeft hen nu bij Zichzelf opgeborgen. Is dat geen goede zorg? Nogmaals het gaat om Zijn Naam.
Los gezien van het feit dat dit niet over verzekeren gaat, weet ik niet of de mensen die zijn gemarteld dit hebben ervaren als een loutering.
Is er één bijbeltekst te bedenken die zo'n gedachte ondersteunt? Ik meen van niet. Lijden om de Naam van de Heere Jezus werd zelfs als een voorrecht gezien!
Ambtenaar schreef:
En Wie zorgt dat het voorhanden is (of niet)?
Ik geloof niet dat alles wat op aarde gebeurd door God zo gewild is.
Totaal in strijd met Gods Woord en onze belijdenisgeschriften. Het kan dan off-topic zijn, maar ik wil dit toch gezegd hebben.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Vagari »

Ambtenaar schreef:
Vagari schreef: En Wie zorgt dat het voorhanden is (of niet)?
Ik geloof niet dat alles wat op aarde gebeurd door God zo gewild is.
:? Oke, gaan we deze kant op. Dan heb ik vier vragen voor je:
A. Kun je toelichten wat je precies gelooft?
Want als God, de Alomtegenwoordige, de Alwetende en de Almachtige is, en Hij toch niet alles voorkomt wat tegen Zijn wil is, dan volgt daaruit dat Hij toch gewild heeft dat hetgeen dat tegen Zijn wil is zou gebeuren.
B. Wat is de grond voor dit geloof?
C. Overzie je (enigzins) de gevolgen van dit geloof?
D. Is dit geloof de oorzaak of het gevolg van hetgeen je gelooft over de staat van de mens na de zondeval?

Ow, en ook nog een vijfde:
E. Zou je niet eens vaker de psalmen gaan zingen?
Romeinen 11:36 / STV schreef:36 ‭‭Want uit Hem,‭¹⁵⁸‭ en door Hem,‭¹⁵⁹‭ en tot Hem‭¹⁶⁰‭ ‭zijn‭ ‭alle‭ ‭dingen‭.‭¹⁶¹‭ Hem ‭zij‭ de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.‭¹⁶²‭‭
Spreuken 16:4 / STV schreef:4 ‭‭De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil;‭¹⁰‭ ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads.‭¹¹‭‭(.....) 9 ‭.Het hart des mensen overdenkt‭¹⁹‭ zijn weg; maar de HEERE stiert‭²⁰‭ zijn gang.‭
Psalmen 119:71-75 / STV schreef:71 ‭‭Het is mij goed, dat ik verdrukt‭⁷⁵‭ ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde.‭ 72 ‭‭De wet Uws monds is mij beter, dan duizenden‭⁷⁶‭ van goud of zilver.‭ 73 ‭‭Jod. Uw handen‭⁷⁷‭ hebben mij gemaakt, en bereid; maak mij verstandig, opdat ik Uw geboden lere.‭ 74 ‭‭Die U vrezen, zullen‭⁷⁸‭ mij aanzien, en zich verblijden, omdat‭⁷⁹‭ ik op Uw woord gehoopt heb.‭ 75 ‭‭Ik weet, HEERE! dat Uw gerichten de gerechtigheid‭⁸⁰‭ zijn, en dat Gij mij uit getrouwheid verdrukt hebt.‭
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door refo »

Vagari schreef:
Ambtenaar schreef:
Vagari schreef: En Wie zorgt dat het voorhanden is (of niet)?
Ik geloof niet dat alles wat op aarde gebeurd door God zo gewild is.
:? Oke, gaan we deze kant op. Dan heb ik vier vragen voor je:
A. Kun je toelichten wat je precies gelooft?
Want als God, de Alomtegenwoordige, de Alwetende en de Almachtige is, en Hij toch niet alles voorkomt wat tegen Zijn wil is, dan volgt daaruit dat Hij toch gewild heeft dat hetgeen dat tegen Zijn wil is zou gebeuren.
B. Wat is de grond voor dit geloof?
C. Overzie je (enigzins) de gevolgen van dit geloof?
D. Is dit geloof de oorzaak of het gevolg van hetgeen je gelooft over de staat van de mens na de zondeval?

Ow, en ook nog een vijfde:
E. Zou je niet eens vaker de psalmen gaan zingen?
Romeinen 11:36 / STV schreef:36 ‭‭Want uit Hem,‭¹⁵⁸‭ en door Hem,‭¹⁵⁹‭ en tot Hem‭¹⁶⁰‭ ‭zijn‭ ‭alle‭ ‭dingen‭.‭¹⁶¹‭ Hem ‭zij‭ de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.‭¹⁶²‭‭
Spreuken 16:4 / STV schreef:4 ‭‭De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil;‭¹⁰‭ ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads.‭¹¹‭‭(.....) 9 ‭.Het hart des mensen overdenkt‭¹⁹‭ zijn weg; maar de HEERE stiert‭²⁰‭ zijn gang.‭
Psalmen 119:71-75 / STV schreef:71 ‭‭Het is mij goed, dat ik verdrukt‭⁷⁵‭ ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde.‭ 72 ‭‭De wet Uws monds is mij beter, dan duizenden‭⁷⁶‭ van goud of zilver.‭ 73 ‭‭Jod. Uw handen‭⁷⁷‭ hebben mij gemaakt, en bereid; maak mij verstandig, opdat ik Uw geboden lere.‭ 74 ‭‭Die U vrezen, zullen‭⁷⁸‭ mij aanzien, en zich verblijden, omdat‭⁷⁹‭ ik op Uw woord gehoopt heb.‭ 75 ‭‭Ik weet, HEERE! dat Uw gerichten de gerechtigheid‭⁸⁰‭ zijn, en dat Gij mij uit getrouwheid verdrukt hebt.‭
Men neme een vracht bijbelteksten en smijte deze naar zijn opponent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door eilander »

refo schreef:Men neme een vracht bijbelteksten en smijte deze naar zijn opponent.
Dat is beter dan ze in de prullenbak smijten.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Totaal in strijd met Gods Woord en onze belijdenisgeschriften. Het kan dan off-topic zijn, maar ik wil dit toch gezegd hebben.
In een ander topic ging het over homoseksualiteit. Toen ik zei dat de consequentie van het idee dat God alles heeft gewild en bepaald is dat God dus heeft gewild dat broer A of dochter B homoseksueel is. Dat vonden anderen hier dan weer lastig te aanvaarden.

Als God alles heeft gewild en dus bepaald, ben je als mens een marionet en draag je geen verantwoording voor de zonde.

Ik geloof dat God alles weet, maar niet dat God alles heeft gewild. God haat de zonde, hoe kan Hij het dan willen dat ik zondig?

Heeft God gewild dat de nazi's zoveel Joden hebben omgebracht? Heeft God gewild dat er dagelijks mensen een ellendige dood sterven in Syrië. Heeft God gewild dat ds. Bredeweg zijn eigen gang gaat of dat ds. Van Voorden is ontslagen (losgemaakt) en dat deze beide kwesties lokale gemeenschappen langdurig ontwrichten?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Wandelende »

Ik denk dat we heel voorzichtig moeten zijn om iets wel of niet als Gods wil te benoemen. Denk heilig over God, dan verschrompelen zulke gedachten.

Daarnaast zijn de oudere, maar betekenisvolle, woorden "in Gods voorzienigheid" en "in Gods gunst" niet met elkaar te verwarren. Heel het wereldrond en alles wat daar plaatsvindt is bijbels gezien in Gods voorzienigheid. Als almachtige en alwetende God. Echter betekent dat niet dat alles in Gods gunst is.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door eilander »

We kunnen toch Zondag 10 niet veranderen in het toeschikken door Gods Vaderlijke hand van rijkdom, gezondheid, etc. en het toelaten van armoede, ziekte, etc.?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:
Het is m.i. goed om duidelijkheid te hebben over wat nu als verzekering wordt beschouwd en wat niet.
Allereerst is er het onderscheid tussen een verzekering en een collectieve voorziening wat voor gemoedsbezwaarden essentieel is.
Gemoedsbezwaarden v.w.b.t verzekeringen hebben - en correct me als ik het verkeerd zeg - hebben geen bezwaren tegen het gebruik van collectieve voorzieningen. Gemoedsbezwaarden maken vrijelijk gebruik van het - relatief - gratis onderwijs in Nederland. Ook kinderbijslag, huur- zorgtoeslagen etc. zijn collectieve voorzieningen*, geen verzekeringen. Als men in NL besluit - zoals in andere landen b.v. geregeld - om gezondheidszorg als een collectieve voorziening te beschouwen en te financieren uit de algemene middelen (op dezelfde manier als b.v. het onderwijs**) dan zullen gemoedsbezwaarden hier gewoon zonder problemen gebruik van maken.
Als de overheid echter besluit - en waarom is dat eigenlijk niet zo in deze individualistische samenleving? - dat het de eigen verantwoordelijkheid is van mensen om hun kinderen onderwijs te geven en dat ze zich maar moeten verzekeren tegen het risico dat er kinderen komen die scholing nodig hebben dan krijgen we - terecht - ook gemoedsbezwaarden tegen het periodiek premie moeten betalen om recht te hebben op scholing als er misschien kinderen komen.

* Er is - zeker v.w.b.t de AWBZ - nogal wat veranderd de laatste jaren. Maar voor wat er nog collectief door de gemeenten wordt aangeboden aan de mensen die het nodig hebben zijn er voor gemoedsbezwaarden tegen verzekeren geen principiele bezwaren. om hiervan gebruik te maken.

** Het is wel goed om hierover na te denken. Waarom is gezondheidszorg via verzekeringen geregeld in NL en onderwijs collectief?


Voor een collectieve voorziening hoeft geen periodieke premie betaalt te worden om "recht" te hebben op geldelijke vergoedingen indien men voldoet aan de voorwaarden. Kinderbijslag wordt gewoon betaalt. Het is niet nodig om daarvoor vooraf een polis af te sluiten in de trant van "Als ik kinderen krijg, krijg ik van jullie geld".
Voor een verzekering moet (periodiek) premie worden betaalt om recht te krijgen op geldelijke of materiele vergoedingen. Oftewel: "Betalen om het lijden wat men vreest in ieder geval financieel dragelijker te maken".

Tweede kenmerk van verzekeren - in tegenstelling tot voorzorg - is dat het helemaal niets bijdraagt aan het voorkomen of het zich niet voordoen van de situatie waarvoor (of waartegen) men zich verzekerd**. De - ook in dit topic - vele flauwe voorbeelden van "zeker dan ook geen geld naar Defensie" of "Zet je dan ook geen hek op het dak" geven aan dat ook dit onderscheidt niet goed wordt begrepen. Het afsluiten van een All Risk autoverzekering voorkomt geen enkele schade (m.i veroorzaken dit soort verzekeringen enkel meer schades!).
**. En ja, ik weet dat er dingen zijn waarbij het onderscheidt moeilijker te maken is (Pensioen, AOW) maar dat doet aan het principe niets af. Voor het gros van de verzekeringen is het onderscheid heel duidelijk. Een ziektekostenverzekering voorkomt geen enkele kwaal. Het eten van fruit voorkomt wel kwalen. Het hebben van een hek voorkomt vallen. Een verzekering die betaalt als iemand is gevallen voorkomt niet het ongeval.

Voor mij blijft de hamvraag: "Waarom zou ik God wel mijn (eeuwige) leven toevertrouwen en Zondag 10, waar het zo mooi is verwoord, onderschrijven maar God niet vertrouwen in wat ik wel of niet materieel kan dragen en mijn heil dus zoek in polissen?"
Dus de wijze van financiering is het grootste bezwaar?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:Ik denk dat we heel voorzichtig moeten zijn om iets wel of niet als Gods wil te benoemen. Denk heilig over God, dan verschrompelen zulke gedachten.

Daarnaast zijn de oudere, maar betekenisvolle, woorden "in Gods voorzienigheid" en "in Gods gunst" niet met elkaar te verwarren. Heel het wereldrond en alles wat daar plaatsvindt is bijbels gezien in Gods voorzienigheid. Als almachtige en alwetende God. Echter betekent dat niet dat alles in Gods gunst is.
Daarmee zeg je niet dat alles naar Gods wil is.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:
Wandelende schreef:Ik denk dat we heel voorzichtig moeten zijn om iets wel of niet als Gods wil te benoemen. Denk heilig over God, dan verschrompelen zulke gedachten.

Daarnaast zijn de oudere, maar betekenisvolle, woorden "in Gods voorzienigheid" en "in Gods gunst" niet met elkaar te verwarren. Heel het wereldrond en alles wat daar plaatsvindt is bijbels gezien in Gods voorzienigheid. Als almachtige en alwetende God. Echter betekent dat niet dat alles in Gods gunst is.
Daarmee zeg je niet dat alles naar Gods wil is.
Daarmee zeg ik dat alles in Gods voorzienigheid ligt, alleen niet automatisch ook in Zijn gunst. De schuld van het afdwalen, in alles vanaf Gen. 3, ligt niet aan Gods kant of wil maar aan onze kant.

Een voorbeeld van Gods wil en de tegenstrijdigheid met onze wil kunnen we vinden in Mattheus 23:37;
"Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en  stenigt wie naar u toe gezonden zijn!  Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!"
(~)
Plaats reactie