Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik vind dat op een buitengewoon kritische luisterhouding geen zegen rust, maar het is nou ook niet zo dat ik geen kwaliteits- of liggingsverschillen waarneem hoor. Maar ik kan met instemming luisteren naar ds. Verschuure en ook naar Jurjen ten Brinke en van alles daar tussenin.

Ik denk trouwens dat ik veel tekortkomingen in een preek wel opmerk, zeker als het bijbelcitaten betreft, of een onduidelijke structuur. Maar dan blijft altijd de vraag of je het zelf beter zou doen en daar komt nog eens bij dat de ander die roeping heeft en binnen zekere grenzen vind ik dan inderdaad dat je het daar maar mee moet doen.

Al vind ik ook dat in al te erbarmelijke gevallen iemand gewoon niet moet worden toegelaten, vanwege een duidelijk gebrek aan gaven.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

DDD schreef:Ik vind dat op een buitengewoon kritische luisterhouding geen zegen rust, maar het is nou ook niet zo dat ik geen kwaliteits- of liggingsverschillen waarneem hoor. Maar ik kan met instemming luisteren naar ds. Verschuure en ook naar Jurjen ten Brinke en van alles daar tussenin.

Ik denk trouwens dat ik veel tekortkomingen in een preek wel opmerk, zeker als het bijbelcitaten betreft, of een onduidelijke structuur. Maar dan blijft altijd de vraag of je het zelf beter zou doen en daar komt nog eens bij dat de ander die roeping heeft en binnen zekere grenzen vind ik dan inderdaad dat je het daar maar mee moet doen.

Al vind ik ook dat in al te erbarmelijke gevallen iemand gewoon niet moet worden toegelaten, vanwege een duidelijk gebrek aan gaven.
Mooi dat je dat kan, dat kan alleen als de Heilige Geest aan het werk is en je oog geeft voor de verscheidenheid die er is. Ik kan ook zegen ontvangen van predikanten van de gereformeerde gemeenten en bijvoorbeeld de cgk maar ook van voorgangers die meer tot de evangelische beweging behoren.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef:Stop toch met dit gedram.
Daarnaast is ds. Joppe rechts van het midden maar meer dan ook niet
Dat is al de tweede keer deze week dat je me verwijt dat ik dram. Ik hoor graag waar ik dat doe.

Als je geen antwoord hebt, wil ik eventueel de betekenis van het woord wel uit een online woordenboek citeren. Maar ik wacht uiteraard eerst jouw eigen reactie af.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nasrani »

GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef:Stop toch met dit gedram.
Daarnaast is ds. Joppe rechts van het midden maar meer dan ook niet
Dat is al de tweede keer deze week dat je me verwijt dat ik dram. Ik hoor graag waar ik dat doe.

Als je geen antwoord hebt, wil ik eventueel de betekenis van het woord wel uit een online woordenboek citeren. Maar ik wacht uiteraard eerst jouw eigen reactie af.
Continu opmerkingen maken over bijvoorbeeld steken onder water door een HHK predikant. Elke keer komt dat wel weer terug.
Het is meer dan duidelijk dat je het niet eens bent met ds vd Brink, daar hebben we het al vaak genoeg over gehad.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MGG »

Nasrani schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef:Stop toch met dit gedram.
Daarnaast is ds. Joppe rechts van het midden maar meer dan ook niet
Dat is al de tweede keer deze week dat je me verwijt dat ik dram. Ik hoor graag waar ik dat doe.

Als je geen antwoord hebt, wil ik eventueel de betekenis van het woord wel uit een online woordenboek citeren. Maar ik wacht uiteraard eerst jouw eigen reactie af.
Continu opmerkingen maken over bijvoorbeeld steken onder water door een HHK predikant. Elke keer komt dat wel weer terug.
Het is meer dan duidelijk dat je het niet eens bent met ds vd Brink, daar hebben we het al vaak genoeg over gehad.
Merkwaardig dat over het algemeen alleen DIA en GG-lid hierop aangesproken worden.
Zolang dr. Vd Brink blijft publiceren staat het GG-lid toch vrij om erover door te gaan? Het is mij al meerdere keren opgevallen dat mensen die het niet met dr. Vd Brink eens zijn maar moeten ophouden.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Henk J »

MePaul schreef:Al jaren ben ik zeer kritisch op vergaande liturgische veranderingen. Nu is het zo dat mijn angst waarheid blijkt te worden in de hervormde gemeente Barneveld. Ik citeer het volgende stukje vanuit de kerkbode:
.......
Dit stuk laat voor mij zien dat liturgische veranderingen meer zijn dan alleen liturgische veranderingen. Vaak zit er veel meer achter bepaalde veranderingen in de liturgie. Het betekent niet dat liturgische wijzigingen per definitie verkeerd zijn, maar er moet wel heel goed over nagedacht worden en onderzocht worden wat de werkelijke reden is van de vernieuwingsdrang. Ik vraag jullie gebed voor deze gemeente en voor alle kerken in ons land.
Onrust in een gemeente is niet fijn, soms is het misschien verstandiger om in broederschap uiteen te gaan dan een lieve vrede te bewaren die er eigenlijk niet is. Liturgie is inderdaad buitenkant maar zegt wel altijd iets over de binnenkant.
Ik hoop het mee te nemen in het gebed.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Henk J »

MGG schreef: Merkwaardig dat over het algemeen alleen DIA en GG-lid hierop aangesproken worden.
Zolang dr. Vd Brink blijft publiceren staat het GG-lid toch vrij om erover door te gaan? Het is mij al meerdere keren opgevallen dat mensen die het niet met dr. Vd Brink eens zijn maar moeten ophouden.
Dat is niet waar, in de daarvoor bestemde topics kun je vrijuit laten horen dat je het niet eens bent met ds. Van den Brink. En GG-lid en DIA zijn niet de enigen in hun kritiek. Maar dan moet je niet verwachten dat je geen tegengas krijg in de daarvoor bestemde topics.
Maar in dit topic gaat het niet over ds. Van den Brink en zijn publicaties, het gaat hier over de gereformeerde bond. Daar wordt al de HHK bijgesleept en als GG-lid dan even uit het niets moet benoemen dat hij vind dat ds. Van den Brink allerlei onderhuidse opmerkingen maakt dan vind ik de opmerking van GG-lid zelf ook onderhuids.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door GerefGemeente-lid »

GerefGemeente-lid schreef:
Geytenbeekje schreef:Tja, sorry hoor maar dan moet je gewoon weer terug naar de HHK van Barneveld. ds Joppe is geen extreem-rechtse dominee. Perfect krijg je het toch nooit.
-knip-
-knip-
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

MePaul schreef:
Bourdon16 schreef:Wat is het 'probleem' precies? Ik begrijp het niet helemaal.
Je hebt diensten waar alleen psalmen worden gezongen, maar ook diensten waar verplicht een x aantal liederen moeten worden opgegeven door de dominee. Alle dominees en wijkkerkenraden komen evenredig in alle soorten diensten en moeten zich conformeren aan de liturgie van het betreffende gebouw. Bepaalde behoudende gb dominees geven amper of geen liederen op dus die kunnen daarom ook niet beroepen worden in de hervormde gemeente van Barneveld terwijl het deel wat alleen psalmen zingt wel behoefte heeft aan zulke behoudende dominees.

Een aantal dominees had er in het begin ook moeite mee om gezangen op te geven, maar door de 2 ochtenddiensten in de Goede Herderkerk werden zij gewoon gedwongen om een aantal gezangen op te geven. De gemeente groeit gewoon te ver uit elkaar om de samenwerking zoals die was vol te houden, vrees ik. Kijk maar naar Ede, Veenendaal en dat soort plaatsen daar is wel wat samenwerking maar daar rouleren de predikanten maar heel af en toe en in Barneveld komt elke predikant evenredig in de diensten die er zijn in de verschillende gebouwen.
Dan zou het meest praktisch zijn om te gaan werken met verschillende wijkgemeenten met ieder hun eigen karakter en liturgie. Dan kan een behoudende wijkgemeente een behoudende dominee beroepen.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Bourdon16 schreef:
MePaul schreef:
Bourdon16 schreef:Wat is het 'probleem' precies? Ik begrijp het niet helemaal.
Je hebt diensten waar alleen psalmen worden gezongen, maar ook diensten waar verplicht een x aantal liederen moeten worden opgegeven door de dominee. Alle dominees en wijkkerkenraden komen evenredig in alle soorten diensten en moeten zich conformeren aan de liturgie van het betreffende gebouw. Bepaalde behoudende gb dominees geven amper of geen liederen op dus die kunnen daarom ook niet beroepen worden in de hervormde gemeente van Barneveld terwijl het deel wat alleen psalmen zingt wel behoefte heeft aan zulke behoudende dominees.

Een aantal dominees had er in het begin ook moeite mee om gezangen op te geven, maar door de 2 ochtenddiensten in de Goede Herderkerk werden zij gewoon gedwongen om een aantal gezangen op te geven. De gemeente groeit gewoon te ver uit elkaar om de samenwerking zoals die was vol te houden, vrees ik. Kijk maar naar Ede, Veenendaal en dat soort plaatsen daar is wel wat samenwerking maar daar rouleren de predikanten maar heel af en toe en in Barneveld komt elke predikant evenredig in de diensten die er zijn in de verschillende gebouwen.
Dan zou het meest praktisch zijn om te gaan werken met verschillende wijkgemeenten met ieder hun eigen karakter en liturgie. Dan kan een behoudende wijkgemeente een behoudende dominee beroepen.
Ik denk dat dat inderdaad gaat gebeuren. De Goede Herderkerk gaat dan verder met 2 predikantsplaatsen en de Oude Kerk en kerkelijk centrum Rehoboth gaan samen verder met 2 predikantsplaatsen. Er zal dan waarschijnlijk één predikantsplaats minder nodig zijn vanwege deze "scheuring". Het jeugdwerk en andere activiteiten zullen wel samen blijven (voorlopig). Overigens is wat ik deel nog geen realiteit en is het ook nog niet zeker of het in de toekomst op deze manier wordt vormgegeven, maar ik verwacht wel zoiets.

Mijn gebed is dat het wel samenblijft; ik wil graag een goede, gereformeerde boodschap horen, maar ik gun dat de Goede Herderkerk ook vanuit het diepst van mijn hart en bestaan. Daarom zou ik er niet blij mee zijn als de huidige samenwerking verandert, omdat de duivel graag chaos, scheuring en verdeeldheid zaait. In zo'n situatie raak je af van de kern. Namelijk dat Jezus Christus gekruisigd, gestorven, begraven is en weer opgestaan om vijanden te verlossen en dat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leeft.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

Ik herken wel iets van je worsteling.
Spanning in een gemeente is heel erg, laten we daarbij ook de predikanten en hun gezinnen niet vergeten.
Ook ik heb grote zorgen over alle ontwikkelingen die gaande zijn in de gemeenten. Laat er maar veel gebed zijn.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Bourdon16 schreef:
MePaul schreef:
Bourdon16 schreef:Wat is het 'probleem' precies? Ik begrijp het niet helemaal.
Je hebt diensten waar alleen psalmen worden gezongen, maar ook diensten waar verplicht een x aantal liederen moeten worden opgegeven door de dominee. Alle dominees en wijkkerkenraden komen evenredig in alle soorten diensten en moeten zich conformeren aan de liturgie van het betreffende gebouw. Bepaalde behoudende gb dominees geven amper of geen liederen op dus die kunnen daarom ook niet beroepen worden in de hervormde gemeente van Barneveld terwijl het deel wat alleen psalmen zingt wel behoefte heeft aan zulke behoudende dominees.

Een aantal dominees had er in het begin ook moeite mee om gezangen op te geven, maar door de 2 ochtenddiensten in de Goede Herderkerk werden zij gewoon gedwongen om een aantal gezangen op te geven. De gemeente groeit gewoon te ver uit elkaar om de samenwerking zoals die was vol te houden, vrees ik. Kijk maar naar Ede, Veenendaal en dat soort plaatsen daar is wel wat samenwerking maar daar rouleren de predikanten maar heel af en toe en in Barneveld komt elke predikant evenredig in de diensten die er zijn in de verschillende gebouwen.
Dan zou het meest praktisch zijn om te gaan werken met verschillende wijkgemeenten met ieder hun eigen karakter en liturgie. Dan kan een behoudende wijkgemeente een behoudende dominee beroepen.
Dat noemen we nominale wijkgemeentes. In dat geval heeft een wijkkerkenraad grote vrijheid om een eigen koers te varen. Met het rouleren van predikanten tussen de verschillende wijken is het dan meestal gauw afgelopen.

Het valt inderdaad niet mee om de eenheid te bewaren als er bepaalde wijkkerkenraden c.q. predikanten zijn die de koers proberen te verleggen en koste wat het kost allerlei opwekkingsliedjes met begeleiding van gitaren en keyboards een plek willen geven in de eredienst.
~~Soli Deo Gloria~~
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:
MePaul schreef:Al jaren ben ik zeer kritisch op vergaande liturgische veranderingen. Nu is het zo dat mijn angst waarheid blijkt te worden in de hervormde gemeente Barneveld. Ik citeer het volgende stukje vanuit de kerkbode:
.......
Dit stuk laat voor mij zien dat liturgische veranderingen meer zijn dan alleen liturgische veranderingen. Vaak zit er veel meer achter bepaalde veranderingen in de liturgie. Het betekent niet dat liturgische wijzigingen per definitie verkeerd zijn, maar er moet wel heel goed over nagedacht worden en onderzocht worden wat de werkelijke reden is van de vernieuwingsdrang. Ik vraag jullie gebed voor deze gemeente en voor alle kerken in ons land.
Onrust in een gemeente is niet fijn, soms is het misschien verstandiger om in broederschap uiteen te gaan dan een lieve vrede te bewaren die er eigenlijk niet is. Liturgie is inderdaad buitenkant maar zegt wel altijd iets over de binnenkant.
Ik hoop het mee te nemen in het gebed.
"In broederschap uiteen te gaan dan een lieve vrede te bewaren die er eigenlijk niet is." Ik moest daar aan denken toen ik vorige week langs jullie kerk reed en daar wat jongelui buiten zag staan, maar ik bij de 'buren' moest zijn, in de dorpskerk. Ik kom daar weleens vaker, heb er ook weleens gesproken, maar vind het toch pijnlijk dat de kloof met de plaatselijke gemeente van het kerkgenootschap waar ik zelf lid van ben zo breed lijkt te zijn. Ik hoop van harte dat het binnen de hervormde gemeente van Barneveld niet tot zo'n breuk of kloof zal komen maar dat alle wijken bereid zijn hun eigen bezwaren en problemen te toetsten aan de Schrift en op grond daarvan elkaar te vinden. Het gaat om de verkondiging van het Woord. Daar zijn veel andere zaken aan ondergeschikt.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Hendrikus schreef:
Bourdon16 schreef:
MePaul schreef:
Bourdon16 schreef:Wat is het 'probleem' precies? Ik begrijp het niet helemaal.
Je hebt diensten waar alleen psalmen worden gezongen, maar ook diensten waar verplicht een x aantal liederen moeten worden opgegeven door de dominee. Alle dominees en wijkkerkenraden komen evenredig in alle soorten diensten en moeten zich conformeren aan de liturgie van het betreffende gebouw. Bepaalde behoudende gb dominees geven amper of geen liederen op dus die kunnen daarom ook niet beroepen worden in de hervormde gemeente van Barneveld terwijl het deel wat alleen psalmen zingt wel behoefte heeft aan zulke behoudende dominees.

Een aantal dominees had er in het begin ook moeite mee om gezangen op te geven, maar door de 2 ochtenddiensten in de Goede Herderkerk werden zij gewoon gedwongen om een aantal gezangen op te geven. De gemeente groeit gewoon te ver uit elkaar om de samenwerking zoals die was vol te houden, vrees ik. Kijk maar naar Ede, Veenendaal en dat soort plaatsen daar is wel wat samenwerking maar daar rouleren de predikanten maar heel af en toe en in Barneveld komt elke predikant evenredig in de diensten die er zijn in de verschillende gebouwen.
Dan zou het meest praktisch zijn om te gaan werken met verschillende wijkgemeenten met ieder hun eigen karakter en liturgie. Dan kan een behoudende wijkgemeente een behoudende dominee beroepen.
Dat noemen we nominale wijkgemeentes. In dat geval heeft een wijkkerkenraad grote vrijheid om een eigen koers te varen. Met het rouleren van predikanten tussen de verschillende wijken is het dan meestal gauw afgelopen.

Het valt inderdaad niet mee om de eenheid te bewaren als er bepaalde wijkkerkenraden c.q. predikanten zijn die de koers proberen te verleggen en koste wat het kost allerlei opwekkingsliedjes met begeleiding van gitaren en keyboards een plek willen geven in de eredienst.
Onze PKN gemeente heeft volgens mij dezelfde structuur. De andere wijkgemeente is behoudender, maar beide predikanten preken over en weer bij elkaar en passen zich liturgisch aan. Het verschil zie ik met name terug in de keuze van gezangen. Een predikant die daar wat meer moeite mee heeft, kiest oudere gezangen of JdH en geen OTH. Soms zingen we geen gezangen, maar kiest de GB predikant voor psalmen nieuwe berijming.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

MePaul schreef:Al jaren ben ik zeer kritisch op vergaande liturgische veranderingen. Nu is het zo dat mijn angst waarheid blijkt te worden in de hervormde gemeente Barneveld. Ik citeer het volgende stukje vanuit de kerkbode:

Diversiteit
Sinds 2013 hebben we in onze gemeente drie typen diensten: klassieke
diensten, midden diensten en vernieuwde diensten. Alle predikanten van de
vijf wijken gaan voor in deze diensten en alle vijf de wijkkerkenraden dragen
verantwoordelijkheid voor deze drie typen diensten. Het mooie hiervan is dat
alle predikanten en wijkkerkenraden betrokken zijn bij de verschillende soorten
diensten. De praktijk is echter ook dat sommige kerkenraadsleden zich minder
goed thuis voelen in een bepaalde dienst en daar liever geen dienst doen.

Breedte
Een ander punt is dat in de huidige organisatievorm van onze gemeente de
wijkkerkenraden een predikant beroepen die de breedte van de gemeente
kan bedienen en voorgaat in de klassieke, midden- en vernieuwde dienst.
Positief hieraan is dat de predikanten voeling houden met de breedte van de
gemeente. Vanuit de gemeente horen we echter in toenemende mate de wens
om een prediking die meer gericht is op een bepaald type dienst. Die signalen
krijgt de algemene kerkenraad vanuit de diverse geledingen van de gemeente
en die vragen om een antwoord.

Dit stuk laat voor mij zien dat liturgische veranderingen meer zijn dan alleen liturgische veranderingen. Vaak zit er veel meer achter bepaalde veranderingen in de liturgie. Het betekent niet dat liturgische wijzigingen per definitie verkeerd zijn, maar er moet wel heel goed over nagedacht worden en onderzocht worden wat de werkelijke reden is van de vernieuwingsdrang. Ik vraag jullie gebed voor deze gemeente en voor alle kerken in ons land.
Bij ons exact dezelfde situatie met 3 wijkgemeentes, je ziet nu dat de meest vernieuwende wijkgemeente steeds meer items verandert t.o.v. de andere wijken. En er dus minder herkenning komt. Hier ook het adagium dat predikanten in alle wijken voor gaan. Helaas is dit een blokkade voor m.n. de behoudende wijk om een aantal predikanten te kunnen beroepen. Wat mij persoonlijk het meest steekt is dat aan de flanken er ruimte wordt geclaimd die dan niet aan de andere flank wordt gegund.

De middengemeente schuift nu ook voorzichtig mede door een predikant met een niet zo sterke persoonlijkheid.
Kortom ik herken je post. Gisteren van een predikant gehoord, dat barmhartigheid ook betekent dat je iets accepteert wat je zelf iets kost of zelfs pijn doet. Zoals een dienst waar je niet zelf voor zou kiezen.

Persoonlijk vraag ik altijd af, als je iets wijzigt of invoert. Kijk dan wat je wegdoet en waarom.
Voor mij persoonlijk is een heel kritisch ijkpunt de positie van psalmen. Worden ze gehandhaafd (ook al is het (niet-)ritmisch, met een band of in andere berijming) of verdwijnen ze langzaam van het toneel.

Dat vind ik omdat je bijna 1:1 kan stellen dat als brede evenwicht van de psalmen verdwijnt er ook evenwicht in de prediking verdwijnt.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gesloten