Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Maar dat is iets anders. Nu gaat het over de gewone weg.
Ontheemd
Verbannen
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jul 2022, 09:01

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ontheemd »

Tjongejongejonge in 1966 ging het al mis met de gereformeerde bond, de laatste posts zijn voor mij echt verhelderend. In Holten is het misgegaan en ondertussen plukt heel refoforum de wrange vruchten hiervan. (Persoonlijk denk ik dat het bij de oprichting van de Gb al misging, want dat is bij elk clubje en kerkje nu eenmaal zo. Mensenwerk is nu eenmaal niet zo zuiver.)

On topic allemaal en doe eens lief!

Hoe ver moet het gaan? Precies zo ver als jullie dit zelf laten gebeuren. Dat doen we helemaal zelf toch.

“Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond” =
“Ontwikkelingen binnen refoforum” geworden?

Willen we het hier nog over de gereformeerde bond hebben?
Wat zijn de ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond en waarom moeten we het daarover hebben?
Niet hetgeen de mond ingaat verontreinigt, maar dat wat eruit gaat.

Uw bescheidenheid/welwillendheid zij alle mensen bekend. De Heere is nabij.
Ontheemd
Verbannen
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jul 2022, 09:01

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ontheemd »

Paul schreef:Er zijn in Nederland veel gereformeerde bondsgemeenten! Mijn vraag is: wat is uw/jouw ervaring? Wat vindt u/jij positief en wat minder positief aan uw gb gemeente? Voel(t) u/jij zich thuis? Wat is de liturgie in uw/jouw gb gemeente?
Positief:
- Gastvrij
- Voorgangers met goede voordracht en schriftuurlijke uitleg, nuchtere kijk op zaken, nadruk op persoonlijk geloof en verantwoordelijkheid (Gods voorzienigheid sluit dat totaal niet uit), nadruk op beleven van het Woord
- Uitleg over gebruiken en tradities
- Elkaar herinneren aan de waarde van dingen (die door buitenstaanders steevast als uiterlijkheden afgedaan worden)

Ik voel me thuis

Minder positief:
- Het spectrum rechts van onze gemeente vaak omarmen terwijl we het spectrum links van onze gemeente argwanend benaderen.
- De GB als een kerkje binnen de kerk zien.
- Ik vind sowieso alles wat muren optrekt lastig.

Liturgie:
- Klassiek (qua inhoud en bijbehorende uiterlijkheden)
- De lofzangen en minder lovende woorden uur 1773 en het toegevoegde theelepeltje gezangen worden op hele noten gezonden
- SV/HSV wordt gelezen

Mijn mening:

- zowel het vernieuwen als het vasthouden aan alles zorgt voor het niet meer samenkomen van gescheiden gemeenten en zorgt vaak voor vervreemding tussen kerken/mensen. Iedere gemeente/kerk ontwikkelt, daardoor blijven afscheidingen vaker bestaan dan dat ze ongedaan gemaakt worden. Dat gaat niet altijd om de hoofdzaken.

Bijvoorbeeld:

Ik zing graag zoals we dat in onze gemeente doen (1773 hele noten) en snap erg goed dat een vreemde er op zijn minst erg aan moet wennen. Ik weet zeer zeker dat 1773 en hele noten mij niet zaligmaken.
Niet hetgeen de mond ingaat verontreinigt, maar dat wat eruit gaat.

Uw bescheidenheid/welwillendheid zij alle mensen bekend. De Heere is nabij.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Zita »

Een serie offtopic berichten geknipt.
Ontheemd
Verbannen
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jul 2022, 09:01

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ontheemd »

Zita schreef:Een serie offtopic berichten geknipt.
FIJN

en jammer dat dit nodig is
Niet hetgeen de mond ingaat verontreinigt, maar dat wat eruit gaat.

Uw bescheidenheid/welwillendheid zij alle mensen bekend. De Heere is nabij.
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Refojongere »

Positief:
- Gastvrij en open
- Voorgangers met eigentijdse prediking, orthodox
- Veel aandacht voor jeugd
- Veel aandacht voor zending en evangelisatie

Ik voel me redelijk thuis, maar met enige reserves vanwege remonstrants/evangelische tendenzen.

Minder positief:
- Het evangelisch georienteerde deel heeft veel invloed en trekt het beleid naar links (ethiek en liturgie). Echt GB wordt als achterhaald gezien.
- De GB als organisatie heeft beperkte invloed bij gemeenteleden.
- Echte bevindelijke prediking is schaars, nadruk op objectieve geloofswaarheden ipv hoe het in het hart wordt toegepast (drie stukken, twee wegen, een Naam).

Liturgie:
- Psalmen oud en nieuw berijmd en gezangen, opwekkingsliederen
- HSV wordt gelezen

Mijn mening is hetzelfde als Ontheemd:

- zowel het vernieuwen als het vasthouden aan alles zorgt voor het niet meer samenkomen van gescheiden gemeenten en zorgt vaak voor vervreemding tussen kerken/mensen. Iedere gemeente/kerk ontwikkelt, daardoor blijven afscheidingen vaker bestaan dan dat ze ongedaan gemaakt worden. Dat gaat niet altijd om de hoofdzaken.

Ik zou willen aanvullen:
- als de hoofdzaken qua leer (3 stukken, twee wegen, een Naam) en ethiek (seksualiteit, tien geboden) goed functioneren dan kan de gemeente een behoorlijke bandbreedte hebben qua vormgeving. Gedoe over de vorm ontstaat vaak als we elkaar op inhoud niet meer begrijpen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Maanenschijn »

Refojongere schreef:….. Gedoe over de vorm ontstaat vaak als we elkaar op inhoud niet meer begrijpen.
Zowaar één van de meest zinnige zinnen vandaag op RF, wat mij betreft!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Refojongere »

Verder geen ervaringen binnen de GB?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Refojongere schreef:Verder geen ervaringen binnen de GB?
Ik was eens heel positief verrast over een preek van ds A. Beens in de Oude kerk van Barneveld.
Ook positieve geluiden gehoord uit de PKN Scherpenisse, Elspeet, Valburg.
Maar dat was het wel zo'n beetje. Ik heb het idee dat er predikanten zijn die ook een beetje mee bewogen zijn met de meute naar links, als je kijkt waar ze eerder stonden bijvoorbeeld en van mensen die daar ook moeite mee hebben.
Ik vind dat wel jammer, alsof de ziel van mensen heel anders is geworden.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

Geytenbeekje schreef:
Refojongere schreef:Verder geen ervaringen binnen de GB?
Ik was eens heel positief verrast over een preek van ds A. Beens in de Oude kerk van Barneveld.
Ook positieve geluiden gehoord uit de PKN Scherpenisse, Elspeet, Valburg.
Maar dat was het wel zo'n beetje. Ik heb het idee dat er predikanten zijn die ook een beetje mee bewogen zijn met de meute naar links, als je kijkt waar ze eerder stonden bijvoorbeeld en van mensen die daar ook moeite mee hebben.
Ik vind dat wel jammer, alsof de ziel van mensen heel anders is geworden.
Waarom was je zo positief verrast over die preek? Had je er niks van verwacht? En waarom dan niet?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Refojongere schreef:Verder geen ervaringen binnen de GB?
Ik was eens heel positief verrast over een preek van ds A. Beens in de Oude kerk van Barneveld.
Ook positieve geluiden gehoord uit de PKN Scherpenisse, Elspeet, Valburg.
Maar dat was het wel zo'n beetje. Ik heb het idee dat er predikanten zijn die ook een beetje mee bewogen zijn met de meute naar links, als je kijkt waar ze eerder stonden bijvoorbeeld en van mensen die daar ook moeite mee hebben.
Ik vind dat wel jammer, alsof de ziel van mensen heel anders is geworden.
Waarom was je zo positief verrast over die preek? Had je er niks van verwacht? En waarom dan niet?
Ik had nog nooit wat van hem gehoord, dus niet in die zin dat ik er niets van verwachtte ofzo.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

Refojongere schreef:Verder geen ervaringen binnen de GB?
Wat zou je willen weten?
Ik ben er in opgegroeid maar vind het tegenwoordig moeilijk wat nu GB is en wat niet.
Je hoort weleens over de 'strenge gereformeerde bond prediking ' maar zo ervaar ik dat bijvoorbeeld niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:
Refojongere schreef:Verder geen ervaringen binnen de GB?
Wat zou je willen weten?
Ik ben er in opgegroeid maar vind het tegenwoordig moeilijk wat nu GB is en wat niet.
Je hoort weleens over de 'strenge gereformeerde bond prediking ' maar zo ervaar ik dat bijvoorbeeld niet.
Het ligt er ook maar net aan met wat je het vergelijkt.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:
Refojongere schreef:Verder geen ervaringen binnen de GB?
Wat zou je willen weten?
Ik ben er in opgegroeid maar vind het tegenwoordig moeilijk wat nu GB is en wat niet.
Je hoort weleens over de 'strenge gereformeerde bond prediking ' maar zo ervaar ik dat bijvoorbeeld niet.
Het ligt er ook maar net aan met wat je het vergelijkt.
Ja dat is zeker waar..
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Bourdon16 schreef:
Refojongere schreef:Verder geen ervaringen binnen de GB?
Wat zou je willen weten?
Ik ben er in opgegroeid maar vind het tegenwoordig moeilijk wat nu GB is en wat niet.
Je hoort weleens over de 'strenge gereformeerde bond prediking ' maar zo ervaar ik dat bijvoorbeeld niet.
Ik ken in Barneveld mensen die lid zijn van de gvk en die zich zorgen maken over de preek in hun kerk. Zij ervaren de preek in de hervormde gemeente als verademend omdat onderwerpen als zonde en genade een belangrijke rol hebben in de preek. Vergeleken met de meeste gkv, ngk en gereformeerde/confessionele kerken (pkn) zijn de meeste preken behoorlijk "streng".
Gesloten