Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Nathanaël schreef:Kijk, in het geval van Ouddorp loop je nu wel het gevaar een verkeerd beeld te schetsen. Die gaan in principe voor 80% beroepen, terwijl ze hiervoor een predikantsplaats van 60% hadden. Daar is dus juist sprake van groei.
Bedankt voor de aanvulling. Inderdaad fijn dat er groei mag zijn. Ik heb ook nergens gezegd dat dat eerder 100% was, maar 100% zou gezien de omvang van de gemeente heel fijn zijn.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mistig »

Veritas schreef:Vinden jullie het echt zo erg?

Valt me wel op dat er met name niet-PKNers “bezorgd” zijn. Refoforum ontaard in een soort nujij voor refo’s.
Moet ik ook even negatieve verhalen (waar dan wel onwaar)over bepaalde kerken oplepelen? Mensen verlaag je toch niet tot smaad(waar)en laster (onwaar).Beide worden veroordeeld in Gods Woord.
Ik voel me toch echt verbonden met de Gereformeerde Bond. En zoals ik mijn zorgen heb over mijn eigen kerkelijke denominatie, heb ik dat ook wel eens over de Gereformeerde Bond. Dat
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Adje »

MePaul schreef:
Nathanaël schreef:Kijk, in het geval van Ouddorp loop je nu wel het gevaar een verkeerd beeld te schetsen. Die gaan in principe voor 80% beroepen, terwijl ze hiervoor een predikantsplaats van 60% hadden. Daar is dus juist sprake van groei.
Bedankt voor de aanvulling. Inderdaad fijn dat er groei mag zijn. Ik heb ook nergens gezegd dat dat eerder 100% was, maar 100% zou gezien de omvang van de gemeente heel fijn zijn.
Zo groot is de hervormde gemeente van Ouddorp toch niet?
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Silo »

HHKtE schreef:Tweede pred pl Hoevelaken (Geref Bond) wordt opgeheven
Spijtig. Hoe kan dat dan vraag ik me af. De gemeente daar krimpt toch niet? Of lopen alleen de financien terug?
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Adje schreef:
MePaul schreef:
Nathanaël schreef:Kijk, in het geval van Ouddorp loop je nu wel het gevaar een verkeerd beeld te schetsen. Die gaan in principe voor 80% beroepen, terwijl ze hiervoor een predikantsplaats van 60% hadden. Daar is dus juist sprake van groei.
Bedankt voor de aanvulling. Inderdaad fijn dat er groei mag zijn. Ik heb ook nergens gezegd dat dat eerder 100% was, maar 100% zou gezien de omvang van de gemeente heel fijn zijn.
Zo groot is de hervormde gemeente van Ouddorp toch niet?
Niet enorm, vergeleken met 2010 is het wel aardig gegroeid.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Silo schreef:
HHKtE schreef:Tweede pred pl Hoevelaken (Geref Bond) wordt opgeheven
Spijtig. Hoe kan dat dan vraag ik me af. De gemeente daar krimpt toch niet? Of lopen alleen de financien terug?
allebei
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

Silo schreef:
HHKtE schreef:Tweede pred pl Hoevelaken (Geref Bond) wordt opgeheven
Spijtig. Hoe kan dat dan vraag ik me af. De gemeente daar krimpt toch niet? Of lopen alleen de financien terug?

1000 zielen minder en 200 slapend.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

HHKtE schreef:
HHKtE schreef:Calvijnkerk in Baarn (vanouds geref bondsgemeente) heeft voor het eerst geen bonder meer beroepen.nml Ds G J Krol uit Gekdermalsen
Ds Krol is 62 jaar en zal het beroep na ruim 16 jaar Geldermalsen hoogst waarschijnlijk wel aannemen en nog een aantal jaren de gemeente van Baarn gaan dienen. D.V natuurlijk
zoals verwacht aangenomen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Orchidee »

G Stougie: fijne vrouw!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Maanenschijn »

HHKtE schreef:
HHKtE schreef:
HHKtE schreef:Calvijnkerk in Baarn (vanouds geref bondsgemeente) heeft voor het eerst geen bonder meer beroepen.nml Ds G J Krol uit Gekdermalsen
Ds Krol is 62 jaar en zal het beroep na ruim 16 jaar Geldermalsen hoogst waarschijnlijk wel aannemen en nog een aantal jaren de gemeente van Baarn gaan dienen. D.V natuurlijk
zoals verwacht aangenomen.
Alhoewel geen bonder, wel een fijn en betrokken predikant die niet voor principiële standpunten weg loopt. Geldermalsen gaat hem missen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Ik kreeg recent een dm van iemand over het beroep (voornemen) van de hervormde gemeente Barneveld. Even een uitleg van mijn kant. Op de website van de gemeente staat een uitleg over het beroep. Er is een lang traject voorafgegaan aan het beroep, in verband met de "ligging" van de predikant en de veelkleurige gemeente in Barneveld. Wat ik hier noem staat op de website van de hervormde gemeente in Barneveld. Persoonlijk ben ik erg te spreken over het voornemen om dominee A. Bloemendal te beroepen, om zo ook meer recht te doen aan het klassieke deel van de gemeente.

Verder is het zo dat er in de hervormde gemeente Putten alleen een voorstander van WK beroepen zou worden, in theorie in ieder geval. Zoals het er nu uitziet, wordt er met dit beroep (dominee Jongeneel) geen rekening gehouden met de bundel Weerklank. Zover ik weet is deze dominee geen voorstander van de bundel Weerklank.

Tenslotte is er gebed nodig voor elke vacante wijken in alle kerken die in de traditie van de Bijbel willen staan, maar ook voor de kerken die steeds verder van God en Zijn Woord afgaan. We hopen en bidden dat God op Zijn tijd weer nieuwe voorgangers geeft!
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

In Putten is een brief gegaan naar de hervormde gemeente (en ik neem aan naar alle kerken in Putten). De brief dringt aan op het houden van diensten zonder kerkgangers. De hervormde gemeente houdt aankomende tijd daarom alleen maar diensten met dominee, kerkenraad, organist en koster. Vanaf 1ste kerstdag worden er drie diensten per zondag/1ste feestdag gehouden.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Zita »

MePaul schreef:In Putten is een brief gegaan naar de hervormde gemeente (en ik neem aan naar alle kerken in Putten). De brief dringt aan op het houden van diensten zonder kerkgangers. De hervormde gemeente houdt aankomende tijd daarom alleen maar diensten met dominee, kerkenraad, organist en koster. Vanaf 1ste kerstdag worden er drie diensten per zondag/1ste feestdag gehouden.
Waarom opschalen naar drie diensten als er toch niemand naar binnen mag?
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Zita schreef:
MePaul schreef:In Putten is een brief gegaan naar de hervormde gemeente (en ik neem aan naar alle kerken in Putten). De brief dringt aan op het houden van diensten zonder kerkgangers. De hervormde gemeente houdt aankomende tijd daarom alleen maar diensten met dominee, kerkenraad, organist en koster. Vanaf 1ste kerstdag worden er drie diensten per zondag/1ste feestdag gehouden.
Waarom opschalen naar drie diensten als er toch niemand naar binnen mag?
De hervormde gemeente had voor de beperkende regelgeving vanuit de overheid 7 diensten per zondag. Verder hebben ze de afgelopen tijd 6 diensten gehouden. Nu gaat de gemeente door de online-diensten terug naar 3 (net zoals na de eerste lockdown in maart 2020).
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:In Putten is een brief gegaan naar de hervormde gemeente (en ik neem aan naar alle kerken in Putten). De brief dringt aan op het houden van diensten zonder kerkgangers. De hervormde gemeente houdt aankomende tijd daarom alleen maar diensten met dominee, kerkenraad, organist en koster. Vanaf 1ste kerstdag worden er drie diensten per zondag/1ste feestdag gehouden.
Die brief zul je niet zo snel van Gemeente Barneveld verwachten
Zal de HHK ook dicht gaan ?
Gesloten