Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Geytenbeekje schreef: Zijn er geen weerklank liederen die goed Bijbels gefundeerd zijn? Al past het misschien niet helemaal, dan zouden die dominees dat toch op kunnen geven.
De bundel staat vol met liederen die goed Bijbels gefundeerd zijn. Niet voor niets bevatte de redactie meerdere GB-predikanten. Liederen die niet goed Bijbels gefundeerd zijn, zouden in het selectieproces ogenblikkelijk zijn afgevallen.

Maar als een predikant zich op het standpunt stelt dat hij geen gezangen wil opgeven, dan zal hij dus ook geen liederen uit Weerklank opgeven. Dan gaat het niet om de inhoud, maar om een persoonlijke keuze.
Er zijn best liederen bij die weinig diepgang en inhoud hebben.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Natuurlijk zijn in weerklank liederen met minder inhoud. Denk dat dit ook geldt bij de psalmen. Ik zing graag psalmen, liefst oude berijming, maar ook heel graag OTH en Weerklank. Juist de combinatie van liederen heeft mijn voorkeur in een dienst.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:Natuurlijk zijn in weerklank liederen met minder inhoud. Denk dat dit ook geldt bij de psalmen. Ik zing graag psalmen, liefst oude berijming, maar ook heel graag OTH en Weerklank. Juist de combinatie van liederen heeft mijn voorkeur in een dienst.
Welke psalmen hebben minder inhoud? Geldt dat ook voor de Bijbeltekst van de Psalmen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Psalm 108 bijvoorbeeld, met uitzondering van de inleiding.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

Laten we maar gewoon tevreden zijn met alleen de psalmen in de eredienst.

Vergeet ook niet dat er maar liefst 150 van in de Bijbel staan waarvan we er een heel aantal zelden zingen. Laten we daar eerst maar eens aan beginnen voordat we gaan uitbreiden met gezangen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Erskinees »

Laten we dan eerst eens inzetten op een nieuwe en goede psalmberijming met wellicht wat nieuwe melodieën. Anders gaan die onbekende nooit gezongen worden.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

DDD schreef:Psalm 108 bijvoorbeeld, met uitzondering van de inleiding.
Bedoel je een berijmde versie of de tekst uit de Bijbel?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

Erskinees schreef:Laten we dan eerst eens inzetten op een nieuwe en goede psalmberijming met wellicht wat nieuwe melodieën. Anders gaan die onbekende nooit gezongen worden.
Dat ben ik met je eens, qua tekst dan in ieder geval.
Ik had liever gehad dat er meer tijd en energie in een goede psalmberijming werd gestoken dan in de zoveelste nieuwe liedbundel.
Maar we zouden natuurlijk ook per direct de psalmberijming van ds. C.J. Meeuse kunnen invoeren.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Bourdon16 schreef:Laten we maar gewoon tevreden zijn met alleen de psalmen in de eredienst.

Vergeet ook niet dat er maar liefst 150 van in de Bijbel staan waarvan we er een heel aantal zelden zingen. Laten we daar eerst maar eens aan beginnen voordat we gaan uitbreiden met gezangen.
In de linkerflank van de GG worden anders vrijwel alle psalmen gezongen hoor. En ik heb het idee dat daar breder ook meer aandacht voor is. Het kan ook verbazende dingen geven. Zo begon ik pas een kerkdienst met een psalmcouplet waar de naam van de dopeling in voorkwam, maar die verder niets met de kerkdienst te maken had.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Bourdon16 schreef:
DDD schreef:Psalm 108 bijvoorbeeld, met uitzondering van de inleiding.
Bedoel je een berijmde versie of de tekst uit de Bijbel?
Dat maakt geen verschil.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bourdon16 schreef:Laten we maar gewoon tevreden zijn met alleen de psalmen in de eredienst.

Vergeet ook niet dat er maar liefst 150 van in de Bijbel staan waarvan we er een heel aantal zelden zingen. Laten we daar eerst maar eens aan beginnen voordat we gaan uitbreiden met gezangen.
Eens. Er zijn enkele echt moeilijke melodieën maar veel zijn na enige oefening en met goed orgelspel prima te zingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Philip
Berichten: 301
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Philip »

Psalm 108 is een samenvoeging van een gedeelte van psalm 57 en een gedeelte van psalm 60.

In die zin voegt de psalm wellicht iets minder toe. Verder kan ik echt niet volgen waarom psalm 108 minder inhoud zou hebben.

Na de 'inleiding' waarin Gods liefde wordt bezongen, vraagt de dichter om Gods trouw ook ditmaal te bevestigen, 'opdat uw liefsten worden ontzet'. God had immers de overwinning beloofd (vers 8-11). Nu rukt de vijand aan en redding door mensen is ijdele hoop, terwijl de dichter weet: 'Met God doen wij daden van vermogen'.

Wie deze psalm zingt, prijst God en kan de inhoud van de psalm naar wens toepassen. Je kunt denken aan Gods overwinning op de duivel, die bij de wederkomst volkomen kan zijn. Je kunt de psalm zingen in verbondenheid met Israël dat nog steeds wordt bedreigd. Je kunt denken aan de strijd met verleiding die elke christen heeft te voeren. Dit maakt de psalmen zo rijk van inhoud.

Maar als je een Weerklank-'lied' als onderstaande opgeeeft, dan valt er niets te meer in te vullen. Dit is geen poëzie, het mist alle kenmerken daarvan. Er wordt exact voorgeschreven hoe je moet denken. De ruimte voor eigen gevoelens is geheel verdwenen, want de gevoelens van de producent moeten erin gestampt worden.
Wij bidden voor de overheid
Regering, parlement
Wij bidden voor een wijs beleid
Op elk departement.

Dat, Heer, uw kerk leeft ongestoord
En waardig naar uw wil.
Opdat het blijkt in daad en woord
Geloven maakt verschil!

Het leven lijkt soms leeg en hol
Maar door het Godsgebod
Wordt zo te leven waardevol
En aangenaam voor God.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MGG »

In onze gemeente worden alle psalmen een keer in de zoveel jaar gezongen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Philip schreef: Maar als je een Weerklank-'lied' als onderstaande opgeeeft, dan valt er niets te meer in te vullen. Dit is geen poëzie, het mist alle kenmerken daarvan. Er wordt exact voorgeschreven hoe je moet denken. De ruimte voor eigen gevoelens is geheel verdwenen, want de gevoelens van de producent moeten erin gestampt worden.
Wij bidden voor de overheid
Regering, parlement
Wij bidden voor een wijs beleid
Op elk departement.

Dat, Heer, uw kerk leeft ongestoord
En waardig naar uw wil.
Opdat het blijkt in daad en woord
Geloven maakt verschil!

Het leven lijkt soms leeg en hol
Maar door het Godsgebod
Wordt zo te leven waardevol
En aangenaam voor God.
Niet de sterkste tekst uit Weerklank, dat ben ik met je eens. Maar wel een beetje flauw dat je dan vers 2 en 5 overslaat, waar wel degelijk ruimte is voor eigen gevoelens. Dat je die bewust skipt, laat zien dat je erop uit was om het lied in een negatief daglicht te plaatsen. Termen als "de gevoelen van de producent moeten erin gestampt worden" bevestigen die intentie. Jammer.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Terri »

merel schreef:Natuurlijk zijn in weerklank liederen met minder inhoud. Denk dat dit ook geldt bij de psalmen. Ik zing graag psalmen, liefst oude berijming, maar ook heel graag OTH en Weerklank. Juist de combinatie van liederen heeft mijn voorkeur in een dienst.
Voor mij ook een verrijking. Bij alleen Psalmen mis is toch het Nieuwtestamentische geloofsleven doordat de naam van Christus niet genoemd wordt. ( op enkele verzen na in Enige Gezangen achter de psalmen).
De geboorte van de Heere Jezus, Zijn leven, Zijn sterven, de opstanding, de hemelvaart en het uitdrukkelijke verlangen naar Zijn wederkomst, komt niet echt helder aan bod.
Natuurlijk mag je in de Psalmen dat 'bedekt' ontdekken, maar het staat er niet royaal. Daarom is altijd mijn vraag geweest: waarom alleen Psalmen?
Voor ons op geloofsgebied herkenbare zustergemeentes in andere landen gaan daar ook anders mee om.
Gesloten