Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef:Zijn er wel nog kandidaten binnen de rechterflank van de geref bond ?
prop Rijsdijk
Ik heb hem gisteravond beluisterd. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was.
https://www.youtube.com/watch?v=4gTWOzF2Y3Y
De Gereformeerde bond heeft geen flanken, hooguit kun je dat zeggen van aangesloten gemeenten.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

deschpin schreef:De Gereformeerde bond heeft geen flanken, hooguit kun je dat zeggen van aangesloten gemeenten.
Er zijn geen gemeenten die bij de GB zijn aangesloten. Alleen personen kunnen lid zijn van de GB.

Je hebt hoogstens gemeenten die zich verwant weten met de GB, of die gewoonlijk gediend worden door een predikant die lid is van de GB. Dat word dan in de volksmond een GB gemeente genoemd. En die gemeenten staan dan vermeld in het jaarlijkse groene boekje van de GB.

Verder denk ik dat je wel van flanken kunt spreken. Er zijn predikanten die lid zijn van de GB die heel goed passen in de klassiek-bevindelijk gereformeerde traditie. Er zijn ook een richting binnen de GB die vanoudsher veel verbondsmatiger in geloofsbeleving en prediking is, en sinds jaar en dag ook een beweging naar het evangelicalisme.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

We hebben het eerder gehad over mijn gedachte dat sinds 2000, in de laatste fase van het ontstaan van de PKN, het aantal predikanten en gemeenten dat zich op de Gereformeerde Bond oriënteert, en het aantal gemeenteleden in deze gemeenten heel sterk is afgenomen.

Dat blijkt nu ook uit een onderzoek. De oorzaak ervan komt echter niet aan de orde. Ik vermoed dat zowel de polarisatie rondom SOW als de verrechtsing van de GB daarbij een rol spelen, terwijl de dragers van deze verrechtsing in de plaatselijke gemeenten grotendeels zijn overgestapt naar de HHK.

https://www.rd.nl/artikel/962336-merijn ... -te-houden
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bertiel »

Kan je concretiseren dat de GB aan het verrechtsen was tussen 1990 en 2004?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Nee. Dat is gebaseerd op uitlatingen en brochures en op het feit dat de linkerflank van de bond in brochures en uitlatingen nauwelijks nog aan het woord komt. Maar ik heb daar geen kwalitatief onderzoek naar gedaan ofzo. Ik volg dat uit interesse, meer niet.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bertiel »

Welke brochures uitgegeven door de bond hebben we het dan over?
Want die zijn waarschijnlijk wel terug te vinden op digibron
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik denk aan de ambten en aan de liturgie. Maar er zijn misschien ook andere voorbeelden.

Maar het kan natuurlijk dat er zelf anders over denkt en dan ben ik wel benieuwd waarom.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Door de scheuring van 2004 is de GB wellicht linkser geworden.
Immers zijn destijds andere geluiden, uitzonderingen daargelaten, hersteld hervormd geworden.

Aan de andere kant: zou dit zonder de scheuring misschien enige jaren later toch niet plaatsgevonden hebben.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:Door de scheuring van 2004 is de GB wellicht linkser geworden.
Immers zijn destijds andere geluiden, uitzonderingen daargelaten, hersteld hervormd geworden.

Aan de andere kant: zou dit zonder de scheuring misschien enige jaren later toch niet plaatsgevonden hebben.
Ik denk eerder dat er of nieuwe gemeenten zouden zijn ontstaan (hwba)
Of dat men lid wordt van een andere gemeente.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

De verandering is al veel langer aan de gang. Wel zien we een versnelling. Er was altijd nog een rechts-reformatorisch deel in de Bond. Dan denken we met name aan bekende predikers waar een naam van uitging, en waarvoor algemeen groot respect was. Ik hoef alleen maar de namen van ds. I. Kievit of ds. G. Boer te noemen, dan merken we dat we zulke mensen nu gaan missen in de Bond. Maar ook moeten we erbij zeggen dat deze mannen veel tegenstand ondervonden in eigen kerk. Maar ze bleven op hun plaats, in de NHK.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

Landelijke trend van daling zal ook aan GB gelieerde Hervormde gemeenten niet voorbij gaan.

Lokaal komen afgelopen jaar veel jonge gezinnen vanuit HHK over/terug, nu lokale HHK sterk gegroeid is met ontevreden CGK en GG overstappers.
De oorspronkelijk hervormd opgegroeide leden vanuit HHK stappen dan over naar de hervormde wijkgemeenten met traditionele liturgie en inhoudelijke prediking.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

DDD schreef:Nee. Dat is gebaseerd op uitlatingen en brochures en op het feit dat de linkerflank van de bond in brochures en uitlatingen nauwelijks nog aan het woord komt. Maar ik heb daar geen kwalitatief onderzoek naar gedaan ofzo. Ik volg dat uit interesse, meer niet.
Ik ervaar zelf dat GB afgelopen 30 jaar inhoudelijk niet veel is verschoven, wel zijn er gemeenten qua ligging verschoven naar confessioneel / evangelische invloeden. Het is dus maar net vanuit welk oogpunt je de ontwikkelingen beschouwd.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

deschpin schreef:
DDD schreef:Nee. Dat is gebaseerd op uitlatingen en brochures en op het feit dat de linkerflank van de bond in brochures en uitlatingen nauwelijks nog aan het woord komt. Maar ik heb daar geen kwalitatief onderzoek naar gedaan ofzo. Ik volg dat uit interesse, meer niet.
Ik ervaar zelf dat GB afgelopen 30 jaar inhoudelijk niet veel is verschoven, wel zijn er gemeenten qua ligging verschoven naar confessioneel / evangelische invloeden. Het is dus maar net vanuit welk oogpunt je de ontwikkelingen beschouwd.
Ik denk dat de GB eerder smaller is geworden dan linkser. Ook denk ik dat je nu een bepaald geluid GB noemt die je eerder niet GB zou noemen bijvoorbeeld.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

deschpin schreef:
DDD schreef:Nee. Dat is gebaseerd op uitlatingen en brochures en op het feit dat de linkerflank van de bond in brochures en uitlatingen nauwelijks nog aan het woord komt. Maar ik heb daar geen kwalitatief onderzoek naar gedaan ofzo. Ik volg dat uit interesse, meer niet.
Ik ervaar zelf dat GB afgelopen 30 jaar inhoudelijk niet veel is verschoven, wel zijn er gemeenten qua ligging verschoven naar confessioneel / evangelische invloeden. Het is dus maar net vanuit welk oogpunt je de ontwikkelingen beschouwd.
Dat is geen subjectieve ervaring. Het is met tal van voorbeelden te staven. Denk ook aan de prediking, die meer wordt gericht op een levende gemeente, waar de oproep tot bekering verdwijnt. Ook het uiterlijk veranderd, de vraag naar vernieuwing van de liturgie, en dat gaat naar mijn weten altijd samen met veranderingen in de prediking. Dan komt er, dat valt op in vele kerken, vraag naar een vernieuwing van de liturgie. Maar dat zal de mensen niet houden. Denk even aan de kanselboodschap waar in in een ander topic naar wees.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:De verandering is al veel langer aan de gang. Wel zien we een versnelling. Er was altijd nog een rechts-reformatorisch deel in de Bond. Dan denken we met name aan bekende predikers waar een naam van uitging, en waarvoor algemeen groot respect was. Ik hoef alleen maar de namen van ds. I. Kievit of ds. G. Boer te noemen, dan merken we dat we zulke mensen nu gaan missen in de Bond. Maar ook moeten we erbij zeggen dat deze mannen veel tegenstand ondervonden in eigen kerk. Maar ze bleven op hun plaats, in de NHK.
Heeft u ds. A. Snoek, Ds. B. van Leeuwen, Ds. J. Muller, Ds. M.G.M. Mudde, Prop. Rijsdijk, Ds. G. van Wijk, wel eens beluisterd?
Er zijn nog steeds wel rechtste predikanten in de Hervormde gemeente/GB.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gesloten