Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Waarom wordt er in dit topic toch zoveel gereageerd door mensen die zelf tot een ander kerkverband behoren? Hebben die de handen niet vol aan de perikelen in eigen kring?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:De verandering is al veel langer aan de gang. Wel zien we een versnelling. Er was altijd nog een rechts-reformatorisch deel in de Bond. Dan denken we met name aan bekende predikers waar een naam van uitging, en waarvoor algemeen groot respect was. Ik hoef alleen maar de namen van ds. I. Kievit of ds. G. Boer te noemen, dan merken we dat we zulke mensen nu gaan missen in de Bond. Maar ook moeten we erbij zeggen dat deze mannen veel tegenstand ondervonden in eigen kerk. Maar ze bleven op hun plaats, in de NHK.
Heeft u ds. A. Snoek, Ds. B. van Leeuwen, Ds. J. Muller, Ds. M.G.M. Mudde, Prop. Rijsdijk, Ds. G. van Wijk, wel eens beluisterd?
Er zijn nog steeds wel rechtste predikanten in de Hervormde gemeente/GB.
Nee, niet beluisterd. Ik ken hun namen zelfs niet. Wel heb ik preken van de weleerwaarde heer W. van Leeuwen. Die zijn zeker het lezen waard. Of misschien de nagelaten geschriften van de weleerwaarde heer A. de Redelijkheid. Deze waren in heel de gereformeerde gezindte wel bekend. Ik weet niet of dat nu nog zo is?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hoe kunt u als u deze en waarschijnlijk ook andere hedendaagse rechtse predikanten en hun prediking niet kent, wel allerlei uitspraken doen over verschillen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Hoe kunt u als u deze en waarschijnlijk ook andere hedendaagse rechtse predikanten en hun prediking niet kent, wel allerlei uitspraken doen over verschillen?
Ik luister wel goed, denk niet dat ik zomaar wat zeg, ik luister veel, en heb veel geluisterd, en als ik wat hoor dan weet ik het ook wel. Ik vergeet de namen, behalve als ik er iets in hoor. Hoort u dan geen verschil tussen bv de weleerwaarde voorgangers die ik noemde en velen van nu? Hoe zou het komen dat deze eenvoudige predikers door heel het land bekend waren, en dat de doorsnee kerkmens van nu de namen nauwelijks meer kent. Ik vindt geen onderwijs in de nieuwere preken. Moet ik dat dan zeggen? Weet u dat ik zo een ban riskeer? U hebt ook oren, maar het is wel zo dat niet alle oren kunnen horen en onderscheidend kunnen luisteren. Dat geen veroordelen, verre daarvan, maar een daadwerkelijk bevinden dat het zo is. Nogmaals ik bedoel niets te zeggen van de personen, maar wel dat ik (en degenen die het verstaan) er niet wat in vinden. Helaas zijn deze niet of heel schaars op dit forum te vinden. Maar ik wil beslist niet afwijken. Ik wil staan op de grond van Schrift en Belijdenis, en als ik eraan toe mag voegen: in de lijn van de reformatie en nadere reformatie. Als ik hiervan afwijk, dán heb ik een ban verdiend. En eerlijk ook! Maar ik hoop geen duimbreed te wijken van deze grondslag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:Waarom wordt er in dit topic toch zoveel gereageerd door mensen die zelf tot een ander kerkverband behoren? Hebben die de handen niet vol aan de perikelen in eigen kring?
Iedereen is vrij te reageren op informatie over welk kerkverband dan ook.
Online
DDD
Berichten: 28695
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:Waarom wordt er in dit topic toch zoveel gereageerd door mensen die zelf tot een ander kerkverband behoren? Hebben die de handen niet vol aan de perikelen in eigen kring?
Waarmee zouden ze hun handen vol moeten hebben dan? Los daarvan: ik reken de Gereformeerde Bond en de Gereformeerde Gemeenten en de Christelijke Gereformeerde kerken al sinds jaar en dag tot de eigen kring.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Hendrikus schreef:Waarom wordt er in dit topic toch zoveel gereageerd door mensen die zelf tot een ander kerkverband behoren? Hebben die de handen niet vol aan de perikelen in eigen kring?
Waarmee zouden ze hun handen vol moeten hebben dan? Los daarvan: ik reken de Gereformeerde Bond en de Gereformeerde Gemeenten en de Christelijke Gereformeerde kerken al sinds jaar en dag tot de eigen kring.
Ik denk dat je de linkerflank van de HHK ook wel mag.
Online
DDD
Berichten: 28695
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

De HHK is mijns inziens een kerk die uit dwaling is geboren, en dat werkt lang door.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door CvdW »

DDD schreef:De HHK is mijns inziens een kerk die uit dwaling is geboren, en dat werkt lang door.
Dat klopt niet. Er is een stemming geweest waarbij ds. G. de Fijter anders gestemd heeft, zodoende is de PKN en HHK ontstaan.
Online
DDD
Berichten: 28695
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Hoe bedoel je dat?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik ben ook wel benieuwd inderdaad.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Hoe bedoel je dat?
Als deze dominee anders had gestemd was de scheuring er toen nog niet geweest.
Online
DDD
Berichten: 28695
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Dat is toch wel de omgekeerde wereld. Hij stemde vóór de fusie met de andere kerkverbanden, niet vóór de afscheiding van de HHK.

Dat bedoel ik (onder andere) met een dwaling die doorwerkt. De HHK kan ds. De Fijter natuurlijk niet de schuld geven van zijn eigen kerkscheuring.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:De verandering is al veel langer aan de gang. Wel zien we een versnelling. Er was altijd nog een rechts-reformatorisch deel in de Bond. Dan denken we met name aan bekende predikers waar een naam van uitging, en waarvoor algemeen groot respect was. Ik hoef alleen maar de namen van ds. I. Kievit of ds. G. Boer te noemen, dan merken we dat we zulke mensen nu gaan missen in de Bond. Maar ook moeten we erbij zeggen dat deze mannen veel tegenstand ondervonden in eigen kerk. Maar ze bleven op hun plaats, in de NHK.
Heeft u ds. A. Snoek, Ds. B. van Leeuwen, Ds. J. Muller, Ds. M.G.M. Mudde, Prop. Rijsdijk, Ds. G. van Wijk, wel eens beluisterd?
Er zijn nog steeds wel rechtste predikanten in de Hervormde gemeente/GB.
In de gereformeerde bond is al heel lang een stroming met een verbondsmatige preek. Dat houdt in dat als je bij het verbond hoort (door de doop) dat je dan als gelovige wordt gezien. Je hoort ook steeds vaker "gemeente van Christus" in de gereformeerde bond. Ik hoor liever de uitspraak "geroepen gemeente van Christus". Ik heb zeker zorgen over de preek van bepaalde dominees, maar anderzijds zie ik ook predikanten die mij positief verassen. Dat zijn predikanten die soms meer confessioneel zijn of links/midden van de gb. Luister bijvoorbeeld eens: Dominee Joz A de Koeijer (Ermelo) dominee J Wouters (Middelburg) dominee G van Zanden (Katwijk, confessioneel), Dominee FJK van Santen (Leusden) dominee D Siebelink (Reeuwijk), dominee J Tadema (Nijkerk), dominee M Dubbelman (Hardinxveld-Giessendam, wijk 2 Noord). Deze predikanten zijn maar voorbeelden en uiteindelijk hangt het niet van mensen af. Deze predikanten leggen een mooi accent op het belang van bekering en het kennen van Jezus als jouw verlosser. Trouwens, je kunt heel druk zijn met kerken, inhoud van de preek, predikanten enzovoort, maar er is een gevaar dat je daarmee voorbijgaat aan het offer van Christus.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Henk J
Berichten: 2596
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Henk J »

DDD schreef:De HHK is mijns inziens een kerk die uit dwaling is geboren, en dat werkt lang door.
Daar wordt verschillend naar gekeken, ik zie de HHK als een poging tot een voortzetting van de NHK die met de komst van de PKN is opgeheven.
Gesloten