Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Arja schreef:
Bourdon16 schreef:Kan je ook aangeven waarom Arja?
Paulus verkondigde de Heere Jezus Christus (1 Korinthe 2)
Deze dominee niet. Hij verkondigde de christen en zijn weg tot het heil.
Dat hoeft geen tegenstelling te zijn. Misschien preekt hij op andere momenten anders.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

Mij dunkt dat men in de rechterflank van de Gereformeerde Gezindte soms wat meer belofteprediking zou kunnen gebruiken. Maar dat men in de GB nodig wat meer zou kunnen horen over hoe de Heilige Geest een zondaar bij Christus brengt.

Dat zeg ik overigens zonder de preek in kwestie gehoord te hebben. Misschien beluister ik hem nog wel. Ik verwacht dat ik het een prima preek vind.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Hij heeft in ieder geval wel contacten in de Gereformeerde Bond.

Maar goed. Je moet hem maar niet te zwaar vallen over de uitleg van Ruth. Dat heeft hij vast in de Gereformeerde Gemeenten meegekregen.

https://cvandaag.nl/cip+/64818-ds-g-van ... iacip=true
Hij is destijds door een confessionele gemeente beroepen ( Katwijk) niet door wijk Morgenster bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef:Mij dunkt dat men in de rechterflank van de Gereformeerde Gezindte soms wat meer belofteprediking zou kunnen gebruiken. Maar dat men in de GB nodig wat meer zou kunnen horen over hoe de Heilige Geest een zondaar bij Christus brengt.

Dat zeg ik overigens zonder de preek in kwestie gehoord te hebben. Misschien beluister ik hem nog wel. Ik verwacht dat ik het een prima preek vind.
Ik ben benieuwd. Misschien helpt dat me wel om bepaalde dingen op z'n plek te krijgen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Arja »

DDD schreef:Hij heeft in ieder geval wel contacten in de Gereformeerde Bond.

Maar goed. Je moet hem maar niet te zwaar vallen over de uitleg van Ruth. Dat heeft hij vast in de Gereformeerde Gemeenten meegekregen.

https://cvandaag.nl/cip+/64818-ds-g-van ... iacip=true
Dank je wel. Dat geeft wel helderheid hoor.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mistig »

Arja schreef:
DDD schreef:Hij heeft in ieder geval wel contacten in de Gereformeerde Bond.

Maar goed. Je moet hem maar niet te zwaar vallen over de uitleg van Ruth. Dat heeft hij vast in de Gereformeerde Gemeenten meegekregen.

https://cvandaag.nl/cip+/64818-ds-g-van ... iacip=true
Dank je wel. Dat geeft wel helderheid hoor.
Inderdaad. Het is typische GG-prediking die je hier hoort.
Zijn opmerkingen over de volgorde in de heilsbeleving, het werkhuis, etc.
Ik herken ze allemaal van bepaalde GG predikanten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De prediking van Ds. Van de Zanden is er 1 met meerdere invloeden, confessioneel, hervormd....
de ene keer maakt hij allerlei ernstige opmerkingen, en in de andere preek blijft hij vrijwel steken in verhalen en anekdotes en pastorale gebeurtenissen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Dat klinkt als een afwisselende prediking. Dat lijkt me heel goed. Maar misschien is dit wel een preek om te bespreken in de preekluisterkring.

In zulke gevallen is het wel jammer als een dominee geen lid van Voetius of Synopsis is geweest.

De hele uitstraling en gebedstrant is van uiterst rechts GerGem. Ik vind dat gezien de voorgeschiedenis ook wel iets moois hebben.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Arja »

DDD schreef:Dat klinkt als een afwisselende prediking. Dat lijkt me heel goed. Maar misschien is dit wel een preek om te bespreken in de preekluisterkring.

In zulke gevallen is het wel jammer als een dominee geen lid van Voetius of Synopsis is geweest.

De hele uitstraling en gebedstrant is van uiterst rechts GerGem. Ik vind dat gezien de voorgeschiedenis ook wel iets moois hebben.
Ik wil hem wel in de preekluisterkring hebben hoor.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Johann Gottfried Walther schreef:De prediking van Ds. Van de Zanden is er 1 met meerdere invloeden, confessioneel, hervormd....
de ene keer maakt hij allerlei ernstige opmerkingen, en in de andere preek blijft hij vrijwel steken in verhalen en anekdotes en pastorale gebeurtenissen.
Klopt; niet goed in een hokje te plaatsen. Zover ik weet komt hij niet meer in zijn eerste gemeente Pesse maar dat snap ik ook wel, want hij is wel anders gaan denken en preken. Verder erg bijzonder dat hij wel het Onze Vader hardop mee laat bidden in een gemeente maar vervolgens geen/amper gebruik maakt van de liturgische ruimte die er is (liederen uit de bundel Weerklank). Echter, ik kan nog wel meer dominees opnoemen in de pkn die niet te plaatsen zijn. Het is ook erg mooi dat die dominees er zijn, daardoor horen ook mensen die minder gewend zijn aan een Bijbelse boodschap af en toe een Bijbelse preek. Kijk ook maar eens naar hervormd Buren bijvoorbeeld (vrijzinnige gemeente).
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

MePaul schreef:Verder erg bijzonder dat hij wel het Onze Vader hardop mee laat bidden in een gemeente maar vervolgens geen/amper gebruik maakt van de liturgische ruimte die er is (liederen uit de bundel Weerklank).
Het Onze Vader is wel uit de schrift afkomstig, maar veel weerklank liederen niet (in tegenstelling tot de psalmen, de lofzang van Maria, etc).

Ik vind het daarom eigenlijk wel consequent.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
MePaul schreef:Verder erg bijzonder dat hij wel het Onze Vader hardop mee laat bidden in een gemeente maar vervolgens geen/amper gebruik maakt van de liturgische ruimte die er is (liederen uit de bundel Weerklank).
Het Onze Vader is wel uit de schrift afkomstig, maar veel weerklank liederen niet (in tegenstelling tot de psalmen, de lofzang van Maria, etc).

Ik vind het daarom eigenlijk wel consequent.
Nou, de onberijmde versie. In de berijmde versie staan ook delen die in de Schrift niet voor komen. Desalniettemin zijn de Psalmen mij lief. Gevoelsmatig vooral 1773 maar ook uit andere berijmingen zing ik de meeste verzen graag mee.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

MePaul schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:De prediking van Ds. Van de Zanden is er 1 met meerdere invloeden, confessioneel, hervormd....
de ene keer maakt hij allerlei ernstige opmerkingen, en in de andere preek blijft hij vrijwel steken in verhalen en anekdotes en pastorale gebeurtenissen.
Klopt; niet goed in een hokje te plaatsen. Zover ik weet komt hij niet meer in zijn eerste gemeente Pesse maar dat snap ik ook wel, want hij is wel anders gaan denken en preken. Verder erg bijzonder dat hij wel het Onze Vader hardop mee laat bidden in een gemeente maar vervolgens geen/amper gebruik maakt van de liturgische ruimte die er is (liederen uit de bundel Weerklank). Echter, ik kan nog wel meer dominees opnoemen in de pkn die niet te plaatsen zijn. Het is ook erg mooi dat die dominees er zijn, daardoor horen ook mensen die minder gewend zijn aan een Bijbelse boodschap af en toe een Bijbelse preek. Kijk ook maar eens naar hervormd Buren bijvoorbeeld (vrijzinnige gemeente).
Het hardop meebidden van het onzevader is toch zeker geen lichtzinnigheid? Het heeft mij altijd verbaasd dat in de klassieke formulieren duidelijk staat 'met mond en hart' terwijl de hele gemeente zwijgt.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Arja schreef:
DDD schreef:Dat klinkt als een afwisselende prediking. Dat lijkt me heel goed. Maar misschien is dit wel een preek om te bespreken in de preekluisterkring.

In zulke gevallen is het wel jammer als een dominee geen lid van Voetius of Synopsis is geweest.

De hele uitstraling en gebedstrant is van uiterst rechts GerGem. Ik vind dat gezien de voorgeschiedenis ook wel iets moois hebben.
Ik wil hem wel in de preekluisterkring hebben hoor.
Dat lijkt mij een goed idee. Ik ben inmiddels in de 59e minuut. Het valt mij op dat de organist heel bijzonder telt tussen de regels. En dat er veel hoeden zijn. En dat de dominee een geheel zwarte stropdas draagt, maar geen toga. Niet alle zangers zijn even toonvast, maar dat merkte iemand anders ook al op. Voor het menselijk oor zou het wellicht fraaier zijn als de minder welluidende lofoffers ook wat minder luid zouden zijn.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

DDD schreef:
MePaul schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:De prediking van Ds. Van de Zanden is er 1 met meerdere invloeden, confessioneel, hervormd....
de ene keer maakt hij allerlei ernstige opmerkingen, en in de andere preek blijft hij vrijwel steken in verhalen en anekdotes en pastorale gebeurtenissen.
Klopt; niet goed in een hokje te plaatsen. Zover ik weet komt hij niet meer in zijn eerste gemeente Pesse maar dat snap ik ook wel, want hij is wel anders gaan denken en preken. Verder erg bijzonder dat hij wel het Onze Vader hardop mee laat bidden in een gemeente maar vervolgens geen/amper gebruik maakt van de liturgische ruimte die er is (liederen uit de bundel Weerklank). Echter, ik kan nog wel meer dominees opnoemen in de pkn die niet te plaatsen zijn. Het is ook erg mooi dat die dominees er zijn, daardoor horen ook mensen die minder gewend zijn aan een Bijbelse boodschap af en toe een Bijbelse preek. Kijk ook maar eens naar hervormd Buren bijvoorbeeld (vrijzinnige gemeente).
Het hardop meebidden van het onzevader is toch zeker geen lichtzinnigheid? Het heeft mij altijd verbaasd dat in de klassieke formulieren duidelijk staat 'met mond en hart' terwijl de hele gemeente zwijgt.
Informeel wordt het als vooruitstrevend gezien in de gereformeerde bond. Tenminste in gemeentes waar ik kom. Het staat ook regelmatig in beleidsplannen, vooral in gemeentes waar ook Weerklank overwogen wordt.
Gesloten