Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:
Arja schreef:
DDD schreef:Dat klinkt als een afwisselende prediking. Dat lijkt me heel goed. Maar misschien is dit wel een preek om te bespreken in de preekluisterkring.

In zulke gevallen is het wel jammer als een dominee geen lid van Voetius of Synopsis is geweest.

De hele uitstraling en gebedstrant is van uiterst rechts GerGem. Ik vind dat gezien de voorgeschiedenis ook wel iets moois hebben.
Ik wil hem wel in de preekluisterkring hebben hoor.
Dat lijkt mij een goed idee. Ik ben inmiddels in de 59e minuut. Het valt mij op dat de organist heel bijzonder telt tussen de regels. En dat er veel hoeden zijn. En dat de dominee een geheel zwarte stropdas draagt, maar geen toga. Niet alle zangers zijn even toonvast, maar dat merkte iemand anders ook al op. Voor het menselijk oor zou het wellicht fraaier zijn als de minder welluidende lofoffers ook wat minder luid zouden zijn.
:D
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Als "minder goed muzikaal onderlegd" persoon valt mij al die zaken rondom het zingen niet op.

Hoe dan ook: maakt dat uit voor de preek?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Arja »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:
Arja schreef:
DDD schreef:Dat klinkt als een afwisselende prediking. Dat lijkt me heel goed. Maar misschien is dit wel een preek om te bespreken in de preekluisterkring.

In zulke gevallen is het wel jammer als een dominee geen lid van Voetius of Synopsis is geweest.

De hele uitstraling en gebedstrant is van uiterst rechts GerGem. Ik vind dat gezien de voorgeschiedenis ook wel iets moois hebben.
Ik wil hem wel in de preekluisterkring hebben hoor.
Dat lijkt mij een goed idee. Ik ben inmiddels in de 59e minuut. Het valt mij op dat de organist heel bijzonder telt tussen de regels. En dat er veel hoeden zijn. En dat de dominee een geheel zwarte stropdas draagt, maar geen toga. Niet alle zangers zijn even toonvast, maar dat merkte iemand anders ook al op. Voor het menselijk oor zou het wellicht fraaier zijn als de minder welluidende lofoffers ook wat minder luid zouden zijn.
:D
En als ik jou nou eens vertel dat het een anders begaafde man is die vanuit zijn hart God lof zingt?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Met deze opmerking ben ik het van harte eens.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Arja schreef:
En als ik jou nou eens vertel dat het een anders begaafde man is die vanuit zijn hart God lof zingt?
Dan vertel je niets nieuws. Ik kan zo ook wel begrijpen dat iemand die over een normaal verstand en gevoel voor verhoudingen beschikt, zo niet zingt.

Maar dan blijft het mijns inziens goed om te proberen dat wat minder storend te laten zijn. Er zijn andere mensen met andere beperkingen. Zo zijn er mensen die overgevoelig zijn voor valse geluiden of anderszins erg prikkelgevoelig en die op deze manier wellicht alleen met een extra tabletje naar de kerk kunnen of zelfs helemaal niet. Er is naar mijn idee niets mis mee als een gemeentelid rekening houdt met andere mensen. Dat geldt voor mensen die heel slim zijn en net zo goed voor mensen die weinig verstand hebben.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Delftenaar schreef:Als "minder goed muzikaal onderlegd" persoon valt mij al die zaken rondom het zingen niet op.

Hoe dan ook: maakt dat uit voor de preek?
Dat hangt ervan af hoe onverstoorbaar de dominee is. Er zullen wellicht predikanten zijn die even moeten bijkomen en er zullen er ook een hoop zijn die zonder problemen hun preek houden.

Los daarvan vind ik het persoonlijk een rare vraag. Als iemand opmerkingen heeft over de preek, vraag je dan ook of het uitmaakt voor het orgelspel?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

DDD schreef:
Arja schreef:
En als ik jou nou eens vertel dat het een anders begaafde man is die vanuit zijn hart God lof zingt?
Dan vertel je niets nieuws. Ik kan zo ook wel begrijpen dat iemand die over een normaal verstand en gevoel voor verhoudingen beschikt, zo niet zingt.

Maar dan blijft het mijns inziens goed om te proberen dat wat minder storend te laten zijn. Er zijn andere mensen met andere beperkingen. Zo zijn er mensen die overgevoelig zijn voor valse geluiden of anderszins erg prikkelgevoelig en die op deze manier wellicht alleen met een extra tabletje naar de kerk kunnen of zelfs helemaal niet. Er is naar mijn idee niets mis mee als een gemeentelid rekening houdt met andere mensen. Dat geldt voor mensen die heel slim zijn en net zo goed voor mensen die weinig verstand hebben.
Het klinkt nogal harteloos richting deze zanger. Maar zo zal je het vast niet bedoelen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Daar heb ik over nagedacht. Ik wist niet hoe ik het beter kan formuleren. De suggestie dat ik geen idee zou hebben dat dit niet iemand is die bewust de gemeentezang verstiert, vond ik wel wat storend. Wellicht klinkt dat er in door.

Of is het zo dat je gewoon op zo iemand geen commentaar mag geven omdat hij verstandelijk beperkt is en dat andere mensen overgevoelig zijn voor geluiden er niet toe doet? Want dat is toch ook zo een paar procent van de bevolking.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Recent was ik in Vredeskerk in Veenendaal. Het viel me op dat het erg vol zat, is dit de wijkgemeente die is samengevoegd 6/7 jaar geleden? Toen ik er was, preekte van Zanden ook; ik vond het een unieke/bijzondere, maar aansprekende preek.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

.
Laatst gewijzigd door Bourdon16 op 06 okt 2022, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

.
Laatst gewijzigd door DDD op 06 okt 2022, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

DDD schreef:Sorry hoor. Maar je leest gewoon niet goed.

Dat heb ik juist NIET gezegd.
Excuus, aangepast. Ik was inderdaad te snel..
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bertiel »

https://www.rd.nl/artikel/993505-hang-n ... ing-geloof

mooi dat dit geluid zo duidelijk mag klinken!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/993505-hang-n ... ing-geloof

mooi dat dit geluid zo duidelijk mag klinken!
Dat komt vrij weinig voor vind je?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

Arja schreef:
Bourdon16 schreef:Kan je ook aangeven waarom Arja?
Paulus verkondigde de Heere Jezus Christus (1 Korinthe 2)
Deze dominee niet. Hij verkondigde de christen en zijn weg tot het heil.
Ik moest nog hieraan denken toen ik zag dat een preek die hij bij ons heeft gehouden heel vaak is beluisterd. Ik weet nog dat ik goed heb kunnen luisteren.

https://youtube.com/watch?v=ElciTO2YRtk ... mKnC5IiRIQ
Gesloten