Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Veritas
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2020, 21:39

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Veritas »

Goedenavond,

Ik lees hier een interessante evaluatie van de GB en de rechterflank die is overgebleven in de PKN.

Zelf ben ik vanaf mijn doop lid van dezelfde hervormde gemeente. Een grote gemeente die een harde klap heeft gehad van de scheuring in 2004, ik was toen een tiener. God is echter trouw gebleven. Hij kan zichzelf niet verloochenen.

Wat mij aan dit gesprek opvalt is dat het redelijk een zijlijn verhaal is waarbij de mensen die zich betrokken voelen op de GB toch wel ter verantwoording worden geroepen met allerlei randverschijnselen zoals vrouwelijke predikanten, waar volgens mijn weten er geen van zijn in de GB.

Ik wil u vragen u op uw eigen houding te bezinnen. Hoe draagt u bij aan Gods Koninkrijk in Nederland?
Dat de oude volkskerk verscheurt, verbroken en ziek is, dat weten we. Staat u er smalend bij, neerziend vanuit uw nieuwgebouwde woning? Of heeft u een verlangen dat God ook deze kerk wil bekeren en zegenen?

Gelukkig weet ik dat die laatsten er ook zijn. Laten we voor elkaar en onszelf bidden om de werking van de Geest.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

Veritas schreef:Goedenavond,

Ik lees hier een interessante evaluatie van de GB en de rechterflank die is overgebleven in de PKN.

Zelf ben ik vanaf mijn doop lid van dezelfde hervormde gemeente. Een grote gemeente die een harde klap heeft gehad van de scheuring in 2004, ik was toen een tiener. God is echter trouw gebleven. Hij kan zichzelf niet verloochenen.

Wat mij aan dit gesprek opvalt is dat het redelijk een zijlijn verhaal is waarbij de mensen die zich betrokken voelen op de GB toch wel ter verantwoording worden geroepen met allerlei randverschijnselen zoals vrouwelijke predikanten, waar volgens mijn weten er geen van zijn in de GB.

Ik wil u vragen u op uw eigen houding te bezinnen. Hoe draagt u bij aan Gods Koninkrijk in Nederland?
Dat de oude volkskerk verscheurt, verbroken en ziek is, dat weten we. Staat u er smalend bij, neerziend vanuit uw nieuwgebouwde woning? Of heeft u een verlangen dat God ook deze kerk wil bekeren en zegenen?

Gelukkig weet ik dat die laatsten er ook zijn, maar soms word ik erg moe van de eersten.
Dank voor uw heldere en eerlijke bijdrage. Ik heb mezelf voorgenomen om niet meer te reageren op alle personen die vanaf de zijlijn of vanachter een andere kerkmuur in dit topic feitelijk onjuiste info hier plaatsen over Hervormde leden (GB als onderdeel in bijzonder). Het is zonde van de tijd en energie, sterker nog ben weleens van dit forum verwijderd nadat ik met uiterst correct taalgebruik een pijnpunt bij een afgescheiden kerk aanwees.

Ik denk in dit topic vaak ach "ze weten niet beter", laat ik maar zwijgen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mistig »

Ook ik ben op geen enkele manier voorstander van de vrouw in het ambt.
Zelf denk ik dat het een grote dwaling is en dat we op die manier proberen de Schrift naar eigen hand te zetten.
(als het gaat om vrouwelijke diakenen wil ik daar nog over nadenken. Echter, de 'regeerstatus' van het diakenambt moet je dan wel aan de kant zetten.)

Echter, waar het hier om ging, is of vrouwelijke predikanten rechtzinnig kunnen zijn. En ik denk dat dat kan. Ook iemand die niet geroepen is kan een eerlijke Bijbelse boodschap brengen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

Mistig schreef:Ook ik ben op geen enkele manier voorstander van de vrouw in het ambt.
Zelf denk ik dat het een grote dwaling is en dat we op die manier proberen de Schrift naar eigen hand te zetten.
(als het gaat om vrouwelijke diakenen wil ik daar nog over nadenken. Echter, de 'regeerstatus' van het diakenambt moet je dan wel aan de kant zetten.)

Echter, waar het hier om ging, is of vrouwelijke predikanten rechtzinnig kunnen zijn. En ik denk dat dat kan. Ook iemand die niet geroepen is kan een eerlijke Bijbelse boodschap brengen.
Ik weet van een aantal vrouwen die theologie gestudeerd hebben dat die bewust geen ambt aanvaarden. Terwijl het absolute toppers zijn binnen vakgebied van de " gereformeerde theologie" en ook als predikant er in positieve zin ver bovenuit zouden springen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: 1. Deze lijn is niet te trekken. Wel kunnen we in grote lijnen zeggen dat bij het Gekrookte Riet meer een appél werd gedaan op handhaving en verbreiding van het bevindelijk element.
2. Wat ook te constateren is dat de Bond een groot deel aan de rechterzijde heeft verloren bij het 'doordrukken' van eenwording, die resulteerde in een fusiekerk, waar de tegenstanders daarvan nu buiten de PKN staan.
3. Ik zeg in grote lijnen. Ik weet ook wel dat die lijn niet scherp is, want we weten ook dat er binnen de PKN ook een smaldeel is die je qua prediking eigenlijk in de HHK had verwacht.
De link naar "Hokjes, vakjes" lijkt hier ook op z'n plek. :huhu
Kunt u dat nader duiden?


Aanvulling: Ik zal er vanuit gaan er nog een antwoordje op mag komen.
[knip] We gaan hier niet maar steeds op door.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door refo »

DDD schreef:Ik dacht dat zij uit de Gereformeerde Gemeenten komt?
Nee, de familie Stougie is van huis uit Nederlands Hervormd.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

De discussie over de vrouw in het ambt is een interessante discussie. De Bijbel is duidelijk rondom deze zaak, tenminste als je de Bijbel letterlijk leest, zoals we dat in de gereformeerde kerken doen. Ik vind het mooi om te zien dat er ook vrouwelijke predikanten zijn met een Bijbels Woord. Het is lastig om te bepalen wat tot een "bijzaak" hoort en wat een "hoofdzaak" is. De hoofdzaak van de Bijbel is dat wij allemaal zijn geroepen om de Heere Jezus te zoeken. Verder moeten wij met al onze fouten bij Jezus uitkomen. Tenslotte zijn wij mensen niet bevoegd om te oordelen over mensen. Hoewel we wel vanuit de Bijbel iemand in liefde (!) kunnen wijzen op het Woord van God. Dat is iets anders dan iemand (ver)oordelen.

Persoonlijk zie ik dat de vrouw in het ambt, langzaam aan steeds gewoner wordt in de pkn. Ook in de wat orthodoxe pkn-gemeentes ontstaat er steeds meer acceptatie ten aanzien van de vrouw in het ambt. Op grond van de Bijbel kunnen we dit niet zomaar accepteren, net zoals heel veel andere dwalingen. Persoonlijk vind ik het bijvoorbeeld heel erg als de Bijbel niet in zijn geheel wordt gepreekt in de kerk. Waarom? Het Woord moet het richtsnoer voor je leven zijn en daarom ook naar voren komen in de erediensten.

De Bijbel is een onbegrijpelijk boek, voor ons mensen. Logisch ook, want de Auteur is God (de Heilige Geest). Ik begrijp niet waarom 2 mannen geen relatie mogen hebben, dat een vrouw geen ambt in de kerk mag bekleden en dat God soms zoveel toelaat. De Bijbel hoef ik ook niet te begrijpen, want ik moet maar één ding weten: dat ik een Kind van de Allerhoogste mag zijn door een waar geloof (bekering). De genoemde zaken vind ik soms ik heel moeilijk te begrijpen, maar God weet waarom 2 mannen geen relatie mogen hebben en waarom een vrouw geen ambt mag bekleden. Ondanks dat ik het niet begrijp, geloof ik dat God de Bijbel geschreven heeft met een doel. Daarom vind ik het waardevol om God overal in te volgen, ondanks dat ik de richtsnoeren niet altijd begrijp.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

Tweede pred pl Hoevelaken (Geref Bond) wordt opgeheven
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

HHKtE schreef:Tweede pred pl Hoevelaken (Geref Bond) wordt opgeheven
Ah nee wat jammer zeg, wat is de reden? Heel jammer voor de hervormde gemeente Hoevelaken, Stoutenburg & Achterveld.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

MePaul schreef:
HHKtE schreef:Tweede pred pl Hoevelaken (Geref Bond) wordt opgeheven
Ah nee wat jammer zeg, wat is de reden? Heel jammer voor de hervormde gemeente Hoevelaken, Stoutenburg & Achterveld.
Financieel
Veritas
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2020, 21:39

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Veritas »

Vinden jullie het echt zo erg?

Valt me wel op dat er met name niet-PKNers “bezorgd” zijn. Refoforum ontaard in een soort nujij voor refo’s.
Moet ik ook even negatieve verhalen (waar dan wel onwaar)over bepaalde kerken oplepelen? Mensen verlaag je toch niet tot smaad(waar)en laster (onwaar).Beide worden veroordeeld in Gods Woord.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nathanaël »

Wat heeft het met smaad te maken als iemand gewoon feitelijke, controleerbare informatie plaatst?
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Veritas schreef:Vinden jullie het echt zo erg?

Valt me wel op dat er met name niet-PKNers “bezorgd” zijn. Refoforum ontaard in een soort nujij voor refo’s.
Moet ik ook even negatieve verhalen (waar dan wel onwaar)over bepaalde kerken oplepelen? Mensen verlaag je toch niet tot smaad(waar)en laster (onwaar).Beide worden veroordeeld in Gods Woord.
Er reageren toch alleen maar (ex) hervormden?
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

DDD schreef:
Veritas schreef:Vinden jullie het echt zo erg?

Valt me wel op dat er met name niet-PKNers “bezorgd” zijn. Refoforum ontaard in een soort nujij voor refo’s.
Moet ik ook even negatieve verhalen (waar dan wel onwaar)over bepaalde kerken oplepelen? Mensen verlaag je toch niet tot smaad(waar)en laster (onwaar).Beide worden veroordeeld in Gods Woord.
Er reageren toch alleen maar (ex) hervormden?
Persoonlijk ben ik pkn. Verder doet het altijd pijn, want als één lid lijdt, dan lijdt het hele lichaam. Ik hoop dat het ons allemaal pijn doet als we zien dat de kerk steeds kleiner wordt. Kerkelijke achtergrond doet er dan niet toe.

Verder heeft hervormd Ouddorp moeite met het vervullen van een volledige predikantsplaats. Ik hoop en bid dat God in die gemeente nog de middelen wilt geven voor een fulltime dominee.

Tenslotte hangt het niet af van de grootte van een gemeente. Zolang we de Bijbel kunnen en mogen lezen, moeten we dankbaar zijn!
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nathanaël »

Kijk, in het geval van Ouddorp loop je nu wel het gevaar een verkeerd beeld te schetsen. Die gaan in principe voor 80% beroepen, terwijl ze hiervoor een predikantsplaats van 60% hadden. Daar is dus juist sprake van groei.
Gesloten