Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Ambtenaar
Berichten: 9147
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Toch opvallend dat ook hier de gereformeerdegemeentejongens het hoogste woord hebben.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Philip schreef:
In de gereformeerde bond is al heel lang een stroming met een verbondsmatige preek. Dat houdt in dat als je bij het verbond hoort (door de doop) dat je dan als gelovige wordt gezien. Je hoort ook steeds vaker "gemeente van Christus" in de gereformeerde bond. Ik hoor liever de uitspraak "geroepen gemeente van Christus". Ik heb zeker zorgen over de preek van bepaalde dominees, maar anderzijds zie ik ook predikanten die mij positief verassen. Dat zijn predikanten die soms meer confessioneel zijn of links/midden van de gb. Luister bijvoorbeeld eens: Dominee Joz A de Koeijer (Ermelo) dominee J Wouters (Middelburg) dominee G van Zanden (Katwijk, confessioneel), Dominee FJK van Santen (Leusden) dominee D Siebelink (Reeuwijk), dominee J Tadema (Nijkerk), dominee M Dubbelman (Hardinxveld-Giessendam, wijk 2 Noord). Deze predikanten zijn maar voorbeelden en uiteindelijk hangt het niet van mensen af. Deze predikanten leggen een mooi accent op het belang van bekering en het kennen van Jezus als jouw verlosser. Trouwens, je kunt heel druk zijn met kerken, inhoud van de preek, predikanten enzovoort, maar er is een gevaar dat je daarmee voorbijgaat aan het offer van Christus.

Ds. J.A. de Koeijer, zijn preken hebben doorgaans erg weinig inhoud, hij maakt grappen, verteld veel verhalen, maakt vrijwel geen toepassing in zijn preken, heeft weinig aandacht voor de tekst.
Hij staat al bijna 5 jaar niet meer in Ermelo...
Hoeveel preken heb je van hem gehoord?
Heeft weinig aandacht voor de tekst, hoe weet je dat? Dat hij grappen maakt klopt, dat hadden ze schijnbaar nodig in de Nieuwe Kerk.
Ik heb hem veel gehoord hier, zijn preken hebben doorgaans WEL inhoud zou ik zeggen en soms wat minder. Dat is bij veel dominees zo.
Grappen maakt hij overal, niet alleen in zijn eigen gemeente. En exegetisch is hij bepaald zwak. Wat dat betreft lijkt hij wel wat op vele rechtse GG-predikanten. Wat ze zeggen hoeft niet verkeerd te zijn, maar het volgt niet uit de tekst. Een bekend voorbeeld is de allegorische uitleg van het boek Ruth.
Ik noemde zijn naam alleen maar om aan te geven dat de preek in gb-kring echt niet altijd oppervlakkig is als het gaat om zonde en genade, bekering enzovoort.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik vind het ongepast om zulke commentaren zonder onderbouwing te geven. Als je iets vindt van een predikant en het nodig vindt om dat op te schrijven, dan mag je wel minstens twee preken in het draadje preekluisterkring behandelen, mijns inziens.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

Ambtenaar schreef:Toch opvallend dat ook hier de gereformeerdegemeentejongens het hoogste woord hebben.
Die vinden het misschien fijn om ook een keer aan een wat meer ontspannen gesprek deel te nemen:)
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HersteldHervormd »

MePaul schreef: Ik noemde zijn naam alleen maar om aan te geven dat de preek in gb-kring echt niet altijd oppervlakkig is als het gaat om zonde en genade, bekering enzovoort.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Niet altijd, dat klopt, toch is er wel een verschuiving in de GB, en ik denk na 2004.
Als je het hebt over een reformatorische gemeente, dan heb je het over kerkgangers die de nadruk leggen op wedergeboorte en het persoonlijk leven daaromheen. Praktische zaken zoals hoofdbedekking en rok/jurk, liefde voor de SV en zo zou je nog heel wat zaken op kunnen noemen.

Als je dit zo bekijkt zijn er denk niet heel veel GB gemeentes die echt reformatorisch zijn. Ik zeg niet dat als 90% een hoed draagt dat de gemeente dan reformatorisch is, maar ik hoop dat je begrijpt waar de scepsis t.a.v. GB vandaan komt. Ik vind het echt heel fijn als ik een Bijbels geluid bij een GB predikant hoor, het maakt me dan ook niet uit of het dan GB, OGG of GKV is. Je moet alleen wel de situatie goed onder ogen zien.

Conclusie: Je hebt GB predikanten en bijbehorende gemeente die echt wel bij de bevindelijk gereformeerde stroming horen, alleen de meeste zijn dat niet, en zijn dus eigenlijk niet meer reformatorisch te noemen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
MePaul schreef: Ik noemde zijn naam alleen maar om aan te geven dat de preek in gb-kring echt niet altijd oppervlakkig is als het gaat om zonde en genade, bekering enzovoort.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Niet altijd, dat klopt, toch is er wel een verschuiving in de GB, en ik denk na 2004.
Als je het hebt over een reformatorische gemeente, dan heb je het over kerkgangers die de nadruk leggen op wedergeboorte en het persoonlijk leven daaromheen. Praktische zaken zoals hoofdbedekking en rok/jurk, liefde voor de SV en zo zou je nog heel wat zaken op kunnen noemen.

Als je dit zo bekijkt zijn er denk niet heel veel GB gemeentes die echt reformatorisch zijn. Ik zeg niet dat als 90% een hoed draagt dat de gemeente dan reformatorisch is, maar ik hoop dat je begrijpt waar de scepsis t.a.v. GB vandaan komt. Ik vind het echt heel fijn als ik een Bijbels geluid bij een GB predikant hoor, het maakt me dan ook niet uit of het dan GB, OGG of GKV is. Je moet alleen wel de situatie goed onder ogen zien.

Conclusie: Je hebt GB predikanten en bijbehorende gemeente die echt wel bij de bevindelijk gereformeerde stroming horen, alleen de meeste zijn dat niet, en zijn dus eigenlijk niet meer reformatorisch te noemen.
Die zouden haast meer ouderwets geref. vrijgemaakt zijn.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mannetje »

De allegorische uitleg is een keuze, niet meteen een gebrek aan kwaliteit.
-
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door CvdW »

Mannetje schreef:De allegorische uitleg is een keuze, niet meteen een gebrek aan kwaliteit.
Inderdaad een keuze en als het niet te vergelijken is kun je altijd spreken van kwaliteit.
Waarom maakten oudvaders een andere keuze?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
Mannetje schreef:De allegorische uitleg is een keuze, niet meteen een gebrek aan kwaliteit.
Inderdaad een keuze en als het niet te vergelijken is kun je altijd spreken van kwaliteit.
Waarom maakten oudvaders een andere keuze?
Een gedegen uitleg, maar tegelijk een praktische toepassing is noodzaak. Ontbreekt een toepassing dan wordt een wezenlijk deel van de preek gemist. In feite kan dan ieder voor zich een toepassing naar eigen inzicht maken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:
Mannetje schreef:De allegorische uitleg is een keuze, niet meteen een gebrek aan kwaliteit.
Inderdaad een keuze en als het niet te vergelijken is kun je altijd spreken van kwaliteit.
Waarom maakten oudvaders een andere keuze?
Een gedegen uitleg, maar tegelijk een praktische toepassing is noodzaak. Ontbreekt een toepassing dan wordt een wezenlijk deel van de preek gemist. In feite kan dan ieder voor zich een toepassing naar eigen inzicht maken.
Welke oudvader doet niet aan toepassen? Daar staan ze juist bekend om toch, dat ze het juist wel doen.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

HersteldHervormd schreef:
MePaul schreef: Ik noemde zijn naam alleen maar om aan te geven dat de preek in gb-kring echt niet altijd oppervlakkig is als het gaat om zonde en genade, bekering enzovoort.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Niet altijd, dat klopt, toch is er wel een verschuiving in de GB, en ik denk na 2004.
Als je het hebt over een reformatorische gemeente, dan heb je het over kerkgangers die de nadruk leggen op wedergeboorte en het persoonlijk leven daaromheen. Praktische zaken zoals hoofdbedekking en rok/jurk, liefde voor de SV en zo zou je nog heel wat zaken op kunnen noemen.

Als je dit zo bekijkt zijn er denk niet heel veel GB gemeentes die echt reformatorisch zijn. Ik zeg niet dat als 90% een hoed draagt dat de gemeente dan reformatorisch is, maar ik hoop dat je begrijpt waar de scepsis t.a.v. GB vandaan komt. Ik vind het echt heel fijn als ik een Bijbels geluid bij een GB predikant hoor, het maakt me dan ook niet uit of het dan GB, OGG of GKV is. Je moet alleen wel de situatie goed onder ogen zien.

Conclusie: Je hebt GB predikanten en bijbehorende gemeente die echt wel bij de bevindelijk gereformeerde stroming horen, alleen de meeste zijn dat niet, en zijn dus eigenlijk niet meer reformatorisch te noemen.
Ik ben het ermee eens dat het gemiddeld genomen flink verschoven is. Alleen is dat wel een verschuiving die al gaande was, alleen na de scheuring is die verschuiving meer zichtbaar geworden qua liturgie en "kerkcultuur". In redelijk wat hervormde gemeentes (zo is mijn ervaring) wordt in de preek wel behoorlijk wat aandacht geschonken aan persoonlijk geloof. Dat je Jezus ook persoonlijk moet leren kennen als jouw Verlosser. Alleen valt mij op dat in zulke gemeentes gemeenteleden daar niet zo mee bezig zijn. Soms heb ik het idee dat er een behoorlijk verschil zit in wat de predikanten meegeven in de preek en in hoe de kerkgangers denken over bepaalde zaken. Dit is puur een aanname hoor, maar zo ervaar ik het wel in de gemeentes waar ik wat over weet.

Net zoals het standpunt over vrouw in het ambt en homosekualiteit. Ik ken heel veel mensen uit de gereformeerde bond die daar totaal anders over denken dan de predikanten van hun gemeente.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:
Mannetje schreef:De allegorische uitleg is een keuze, niet meteen een gebrek aan kwaliteit.
Inderdaad een keuze en als het niet te vergelijken is kun je altijd spreken van kwaliteit.
Waarom maakten oudvaders een andere keuze?
Een gedegen uitleg, maar tegelijk een praktische toepassing is noodzaak. Ontbreekt een toepassing dan wordt een wezenlijk deel van de preek gemist. In feite kan dan ieder voor zich een toepassing naar eigen inzicht maken.
Welke oudvader doet niet aan toepassen? Daar staan ze juist bekend om toch, dat ze het juist wel doen.
Niet allemaal dan? Ik denk dat je me verkeerd begreep, want ik zei namelijk hetzelfde. Daarom geloof ik dat een preek zonder toepassing een wezenlijk element mist.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HersteldHervormd »

MePaul schreef:
HersteldHervormd schreef:
MePaul schreef: Ik noemde zijn naam alleen maar om aan te geven dat de preek in gb-kring echt niet altijd oppervlakkig is als het gaat om zonde en genade, bekering enzovoort.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Niet altijd, dat klopt, toch is er wel een verschuiving in de GB, en ik denk na 2004.
Als je het hebt over een reformatorische gemeente, dan heb je het over kerkgangers die de nadruk leggen op wedergeboorte en het persoonlijk leven daaromheen. Praktische zaken zoals hoofdbedekking en rok/jurk, liefde voor de SV en zo zou je nog heel wat zaken op kunnen noemen.

Als je dit zo bekijkt zijn er denk niet heel veel GB gemeentes die echt reformatorisch zijn. Ik zeg niet dat als 90% een hoed draagt dat de gemeente dan reformatorisch is, maar ik hoop dat je begrijpt waar de scepsis t.a.v. GB vandaan komt. Ik vind het echt heel fijn als ik een Bijbels geluid bij een GB predikant hoor, het maakt me dan ook niet uit of het dan GB, OGG of GKV is. Je moet alleen wel de situatie goed onder ogen zien.

Conclusie: Je hebt GB predikanten en bijbehorende gemeente die echt wel bij de bevindelijk gereformeerde stroming horen, alleen de meeste zijn dat niet, en zijn dus eigenlijk niet meer reformatorisch te noemen.
Ik ben het ermee eens dat het gemiddeld genomen flink verschoven is. Alleen is dat wel een verschuiving die al gaande was, alleen na de scheuring is die verschuiving meer zichtbaar geworden qua liturgie en "kerkcultuur". In redelijk wat hervormde gemeentes (zo is mijn ervaring) wordt in de preek wel behoorlijk wat aandacht geschonken aan persoonlijk geloof. Dat je Jezus ook persoonlijk moet leren kennen als jouw Verlosser. Alleen valt mij op dat in zulke gemeentes gemeenteleden daar niet zo mee bezig zijn. Soms heb ik het idee dat er een behoorlijk verschil zit in wat de predikanten meegeven in de preek en in hoe de kerkgangers denken over bepaalde zaken. Dit is puur een aanname hoor, maar zo ervaar ik het wel in de gemeentes waar ik wat over weet.

Net zoals het standpunt over vrouw in het ambt en homosekualiteit. Ik ken heel veel mensen uit de gereformeerde bond die daar totaal anders over denken dan de predikanten van hun gemeente.
Dat is natuurlijk wel erg vreemd, dat de dominee het een vind, en de meeste uit de gemeente iets anders.
Met alle respect, maar dat begint dan aardig op de RKK te lijken. De priesters etc. zijn degene die de Bijbel kennen, en het kerkgangers doen maar wat. De situatie is niet hetzelfde, alleen het begint wel dezelfde vormen te krijgen. Verder eens met je dat dit al langer een trend is.

Stel dat BhP scheurt met CGK breed, dan zal de CGK ook heel erg snel afdwalen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

DDD schreef:We hebben het eerder gehad over mijn gedachte dat sinds 2000, in de laatste fase van het ontstaan van de PKN, het aantal predikanten en gemeenten dat zich op de Gereformeerde Bond oriënteert, en het aantal gemeenteleden in deze gemeenten heel sterk is afgenomen.

Dat blijkt nu ook uit een onderzoek. De oorzaak ervan komt echter niet aan de orde. Ik vermoed dat zowel de polarisatie rondom SOW als de verrechtsing van de GB daarbij een rol spelen, terwijl de dragers van deze verrechtsing in de plaatselijke gemeenten grotendeels zijn overgestapt naar de HHK.

https://www.rd.nl/artikel/962336-merijn ... -te-houden
https://www.rd.nl/artikel/965303-omvang ... -toch-niet

Een nieuw artikel hierover.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Ik krijg sterk het gevoel dat het een aanzet van een opzet voor een andere uitwerking is.

Maar het is interessante materie.
Gesloten