Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Terri schreef:
merel schreef:Natuurlijk zijn in weerklank liederen met minder inhoud. Denk dat dit ook geldt bij de psalmen. Ik zing graag psalmen, liefst oude berijming, maar ook heel graag OTH en Weerklank. Juist de combinatie van liederen heeft mijn voorkeur in een dienst.
Voor mij ook een verrijking. Bij alleen Psalmen mis is toch het Nieuwtestamentische geloofsleven doordat de naam van Christus niet genoemd wordt. ( op enkele verzen na in Enige Gezangen achter de psalmen).
De geboorte van de Heere Jezus, Zijn leven, Zijn sterven, de opstanding, de hemelvaart en het uitdrukkelijke verlangen naar Zijn wederkomst, komt niet echt helder aan bod.
Natuurlijk mag je in de Psalmen dat 'bedekt' ontdekken, maar het staat er niet royaal. Daarom is altijd mijn vraag geweest: waarom alleen Psalmen?
Voor ons op geloofsgebied herkenbare zustergemeentes in andere landen gaan daar ook anders mee om.
In veel landen gaat het inderdaad wel samen met een Bijbelgetrouwe preek en theologie. Er zijn ook in Nederland wel evangelische gemeentes of baptisten waar al sinds de oprichting van de gemeente een brede liturgie is en dat het toch zeer Bijbelgetrouwe gemeentes zijn en zijn gebleven. Ik heb een dienst meegemaakt in De Evangelie Gemeente De Deur, maar ook wel eens in een Vrije Evangelische gemeente en een bepatistengemeente waar echt een diepgaande en Bijbelgetrouwe preek te horen was over zonde, genade, oordeel en Jezus als enige weg tot behoud.

Overigens gaan Psalmen natuurlijk wel indirect over de Heere Jezus en het valt mij op dat dat toch in heel wat Psalmen zo is. Dat neemt niet weg dat het heel erg mooi is dat liederen direct gaan over het werk van Jezus Christus voor zondige mensen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Terri »

MePaul schreef:
Terri schreef:
merel schreef:Natuurlijk zijn in weerklank liederen met minder inhoud. Denk dat dit ook geldt bij de psalmen. Ik zing graag psalmen, liefst oude berijming, maar ook heel graag OTH en Weerklank. Juist de combinatie van liederen heeft mijn voorkeur in een dienst.
Voor mij ook een verrijking. Bij alleen Psalmen mis is toch het Nieuwtestamentische geloofsleven doordat de naam van Christus niet genoemd wordt. ( op enkele verzen na in Enige Gezangen achter de psalmen).
De geboorte van de Heere Jezus, Zijn leven, Zijn sterven, de opstanding, de hemelvaart en het uitdrukkelijke verlangen naar Zijn wederkomst, komt niet echt helder aan bod.
Natuurlijk mag je in de Psalmen dat 'bedekt' ontdekken, maar het staat er niet royaal. Daarom is altijd mijn vraag geweest: waarom alleen Psalmen?
Voor ons op geloofsgebied herkenbare zustergemeentes in andere landen gaan daar ook anders mee om.
In veel landen gaat het inderdaad wel samen met een Bijbelgetrouwe preek en theologie. Er zijn ook in Nederland wel evangelische gemeentes of baptisten waar een brede liturgie is en dat het toch zeer Bijbelgetrouwe gemeentes zijn. Ik heb een dienst meegemaakt in Evangelie Gemeente De Deur, maar ook wel eens in een Vrije Evangelische gemeente en een bepatistengemeente waar echt een diepgaande en Bijbelgetrouwe preek was over zonde, genade, oordeel en Jezus als enige weg tot behoud.

Overigens gaan Psalmen natuurlijk wel indirect over de Heere Jezus en het valt mij op dat dat toch in heel wat Psalmen zo is. Dat neemt niet weg dat het heel erg mooi is dat liederen direct gaan over het werk van Jezus Christus voor zondige mensen.
Dat schreef ik ook, maar ik blijf dit lastig vinden. Iets met onder een deksel.....
Bevorderd dat ook niet de ( geloofs) afstand tot de Heere Jezus? Ik zeg niet met zekerheid dat dat zo is, maar toch?
Het vrijuit spreken over de Heere Jezus is in bepaalde kringen echt not done, de ongemakkelijkheid komt je tegemoet. Veel hangt er aan elkaar samen denk ik.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Philip »

Hendrikus schreef:
Philip schreef: Maar als je een Weerklank-'lied' als onderstaande opgeeeft, dan valt er niets te meer in te vullen. Dit is geen poëzie, het mist alle kenmerken daarvan. Er wordt exact voorgeschreven hoe je moet denken. De ruimte voor eigen gevoelens is geheel verdwenen, want de gevoelens van de producent moeten erin gestampt worden.
Wij bidden voor de overheid
Regering, parlement
Wij bidden voor een wijs beleid
Op elk departement.

Dat, Heer, uw kerk leeft ongestoord
En waardig naar uw wil.
Opdat het blijkt in daad en woord
Geloven maakt verschil!

Het leven lijkt soms leeg en hol
Maar door het Godsgebod
Wordt zo te leven waardevol
En aangenaam voor God.
Niet de sterkste tekst uit Weerklank, dat ben ik met je eens. Maar wel een beetje flauw dat je dan vers 2 en 5 overslaat, waar wel degelijk ruimte is voor eigen gevoelens. Dat je die bewust skipt, laat zien dat je erop uit was om het lied in een negatief daglicht te plaatsen. Termen als "de gevoelen van de producent moeten erin gestampt worden" bevestigen die intentie. Jammer.
Ik vind het jammer dat je direct kwade wil aanneemt als ik bepaalde verzen niet overneem. De werkelijke reden was namelijk het auteursrecht dat waarschijnlijk op de tekst rust.

Het is helaas lang niet het enige voorbeeld van deze praktijk. En het is ook niet het enige probleem.

Uit berijmingen van de Tien Geboden zijn de woorden 'die de ongerechtigheid der vaderen bezoekt aan de kinderen' enzovoort weggelaten terwijl teksten als 'Gelukkig wie uit liefde leeft' zijn toegevoegd.

Aan minder goed bij de cultuur passende eigenschappen van God wordt nauwelijks aandacht gegeven. Dat kan niet met de opmerking: 'deze liederen zijn nieuwtestamentisch' worden afgedaan. Juist een thema als de hel is iets wat vrijwel alleen in het Nieuwe Testament aan de orde komt. In het Oude Testament is nog nauwelijks sprake van een leven na de dood. Wanneer je dan wilt zingen over de eeuwige zaligheid - en dat is begrijpelijk - dan moet ook de andere kant aan de orde komen. Dat gebeurt nauwelijks.

Uit de opmerking van de kerkenraad van Barneveld - dat een andere liturgie een andere prediking vraagt - blijkt ook dat het Godsbeeld in Weerklank en Op Toonhoogte anders is. Een ander muziekinstrument verandert natuurlijk niets aan de boodschap. De oorzaak ligt dus duidelijk in de liederen die worden gezongen.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Henk J »

Terri schreef:
merel schreef:Natuurlijk zijn in weerklank liederen met minder inhoud. Denk dat dit ook geldt bij de psalmen. Ik zing graag psalmen, liefst oude berijming, maar ook heel graag OTH en Weerklank. Juist de combinatie van liederen heeft mijn voorkeur in een dienst.
Voor mij ook een verrijking. Bij alleen Psalmen mis is toch het Nieuwtestamentische geloofsleven doordat de naam van Christus niet genoemd wordt. ( op enkele verzen na in Enige Gezangen achter de psalmen).
De geboorte van de Heere Jezus, Zijn leven, Zijn sterven, de opstanding, de hemelvaart en het uitdrukkelijke verlangen naar Zijn wederkomst, komt niet echt helder aan bod.
Natuurlijk mag je in de Psalmen dat 'bedekt' ontdekken, maar het staat er niet royaal. Daarom is altijd mijn vraag geweest: waarom alleen Psalmen?
Voor ons op geloofsgebied herkenbare zustergemeentes in andere landen gaan daar ook anders mee om.
Volgens mij zingen sommigen in Schotland ook alleen psalmen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Terri schreef:
merel schreef:Natuurlijk zijn in weerklank liederen met minder inhoud. Denk dat dit ook geldt bij de psalmen. Ik zing graag psalmen, liefst oude berijming, maar ook heel graag OTH en Weerklank. Juist de combinatie van liederen heeft mijn voorkeur in een dienst.
Voor mij ook een verrijking. Bij alleen Psalmen mis is toch het Nieuwtestamentische geloofsleven doordat de naam van Christus niet genoemd wordt. ( op enkele verzen na in Enige Gezangen achter de psalmen).
De geboorte van de Heere Jezus, Zijn leven, Zijn sterven, de opstanding, de hemelvaart en het uitdrukkelijke verlangen naar Zijn wederkomst, komt niet echt helder aan bod.
Natuurlijk mag je in de Psalmen dat 'bedekt' ontdekken, maar het staat er niet royaal. Daarom is altijd mijn vraag geweest: waarom alleen Psalmen?
Voor ons op geloofsgebied herkenbare zustergemeentes in andere landen gaan daar ook anders mee om.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/11 ... eredienst/
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

Geytenbeekje schreef:
Terri schreef:
merel schreef:Natuurlijk zijn in weerklank liederen met minder inhoud. Denk dat dit ook geldt bij de psalmen. Ik zing graag psalmen, liefst oude berijming, maar ook heel graag OTH en Weerklank. Juist de combinatie van liederen heeft mijn voorkeur in een dienst.
Voor mij ook een verrijking. Bij alleen Psalmen mis is toch het Nieuwtestamentische geloofsleven doordat de naam van Christus niet genoemd wordt. ( op enkele verzen na in Enige Gezangen achter de psalmen).
De geboorte van de Heere Jezus, Zijn leven, Zijn sterven, de opstanding, de hemelvaart en het uitdrukkelijke verlangen naar Zijn wederkomst, komt niet echt helder aan bod.
Natuurlijk mag je in de Psalmen dat 'bedekt' ontdekken, maar het staat er niet royaal. Daarom is altijd mijn vraag geweest: waarom alleen Psalmen?
Voor ons op geloofsgebied herkenbare zustergemeentes in andere landen gaan daar ook anders mee om.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/11 ... eredienst/
Weerklank is dan ook een prima vervolg op UAM en niet drammen maar zingen :D
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Ik zie morgen bijvoorbeeld lied 35 uit Weerklank op de liturgie staan om 11 uur in de oude kerk van Barneveld. Mooi maar ook wel een waarschuwend lied. Overigens ga ik zelf liever naar de dienst om 9 uur waar alleen Psalmen worden gezongen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:Ik zie morgen bijvoorbeeld lied 35 uit Weerklank op de liturgie staan om 11 uur in de oude kerk van Barneveld. Mooi maar ook wel een waarschuwend lied. Overigens ga ik zelf liever naar de dienst om 9 uur waar alleen Psalmen worden gezongen.
Twist met mijn twisters, Here God is een door G.A. Hoekstra gemaakte berijming bij Psalm 35. De melodie is die van de Geneefse Psalm 35 (melodie).
bron:https://kerkliedwiki.nl/Twist_met_mijn_ ... ,_Here_God
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef:
MePaul schreef:Ik zie morgen bijvoorbeeld lied 35 uit Weerklank op de liturgie staan om 11 uur in de oude kerk van Barneveld. Mooi maar ook wel een waarschuwend lied. Overigens ga ik zelf liever naar de dienst om 9 uur waar alleen Psalmen worden gezongen.
Twist met mijn twisters, Here God is een door G.A. Hoekstra gemaakte berijming bij Psalm 35. De melodie is die van de Geneefse Psalm 35 (melodie).
bron:https://kerkliedwiki.nl/Twist_met_mijn_ ... ,_Here_God
Neenee, Lied 35 is "Vrees niet, gij land, verheug u en wees blijde": een prachtig lied bij Joël 2 op tekst van Jan Wit, te zingen op de melodie van Psalm 101.

Weerklank bevat de berijmde psalmen en daarna 618 gezangen. Anders dan in het nieuwe Liedboek, waar men doornummert zodat het eerste gezang nummer 151 is, begint Weerklank na Psalm 150 weer opnieuw te nummeren, dus met lied 1.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
merel
Berichten: 9659
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

MePaul schreef:Ik zie morgen bijvoorbeeld lied 35 uit Weerklank op de liturgie staan om 11 uur in de oude kerk van Barneveld. Mooi maar ook wel een waarschuwend lied. Overigens ga ik zelf liever naar de dienst om 9 uur waar alleen Psalmen worden gezongen.
Is dit dan het enige lied dat gezongen wordt uit WK? Zo ja, vind je dat echt bezwaarlijk?
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

merel schreef:
MePaul schreef:Ik zie morgen bijvoorbeeld lied 35 uit Weerklank op de liturgie staan om 11 uur in de oude kerk van Barneveld. Mooi maar ook wel een waarschuwend lied. Overigens ga ik zelf liever naar de dienst om 9 uur waar alleen Psalmen worden gezongen.
Is dit dan het enige lied dat gezongen wordt uit WK? Zo ja, vind je dat echt bezwaarlijk?
Nee er werd nog een lied opgegeven uit WK dus totaal 2 liederen en 4 psalmen (1773). Nee ik vind het totaal niet bezwaarlijk, maar ik vind het wel zeer bezwaarlijk dat er in die diensten hele andere gastdominees preken dan in de diensten waar alleen psalmen worden gezongen. Ik ga er niet naar toe omdat er andere gastdominees komen, niet omdat ik een lied bezwaarlijk vind.
Online
merel
Berichten: 9659
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

MePaul schreef:
merel schreef:
MePaul schreef:Ik zie morgen bijvoorbeeld lied 35 uit Weerklank op de liturgie staan om 11 uur in de oude kerk van Barneveld. Mooi maar ook wel een waarschuwend lied. Overigens ga ik zelf liever naar de dienst om 9 uur waar alleen Psalmen worden gezongen.
Is dit dan het enige lied dat gezongen wordt uit WK? Zo ja, vind je dat echt bezwaarlijk?
Nee er werd nog een lied opgegeven uit WK dus totaal 2 liederen en 4 psalmen (1773). Nee ik vind het totaal niet bezwaarlijk, maar ik vind het wel zeer bezwaarlijk dat er in die diensten hele andere gastdominees preken dan in de diensten waar alleen psalmen worden gezongen. Ik ga er niet naar toe omdat er andere gastdominees komen, niet omdat ik een lied bezwaarlijk vind.
Ik vind de verschillen in prediking juist wel prettig. Afgelopen zondagmorgen meer een GB predikant. Deze legde andere accenten dan de meer confessionele predikant van gisteravond.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

merel schreef:
MePaul schreef:Ik zie morgen bijvoorbeeld lied 35 uit Weerklank op de liturgie staan om 11 uur in de oude kerk van Barneveld. Mooi maar ook wel een waarschuwend lied. Overigens ga ik zelf liever naar de dienst om 9 uur waar alleen Psalmen worden gezongen.
Ik vind de verschillen in prediking juist wel prettig. Afgelopen zondagmorgen meer een GB predikant. Deze legde andere accenten dan de meer confessionele predikant van gisteravond.
Dat begrijp ik wel, want ik kan erg veel predikanten binnen maar ook buiten de gereformeerde bond waarderen. Alleen zijn er in Barneveld tussen de vijf predikanten al duidelijke verschillen in afkomst en "ligging" en dan waardeer ik het wel als ik "rechtse" gastdominees kan horen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik beluisterde deze preek, en ik was wel verbaasd over dit geluid in een Hervormde gemeente.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... 3680002044
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

Johann Gottfried Walther schreef: 25 apr 2023, 14:41 Ik beluisterde deze preek, en ik was wel verbaasd over dit geluid in een Hervormde gemeente.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/20 ... 3680002044
Verklaard.je nader
Gesloten