Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

merel
Berichten: 9650
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Dan zou je ook veel predikanten weg kunnen zetten aan de rechterflank van het spectrum. Ook daar wordt vaak het evangelie niet ten volle gepredikt.
Ik durf de stelling aan dat in de PKN / Gereformeerde Bond (daar gaat dit topic over), dit probleem niet voorkomt.
Mee eens.

Alleen de stelling dat in de PKN veel predikanten niet bijbelgetrouw preken, vind ik te kort door de bocht.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:
J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Dan zou je ook veel predikanten weg kunnen zetten aan de rechterflank van het spectrum. Ook daar wordt vaak het evangelie niet ten volle gepredikt.
Ik durf de stelling aan dat in de PKN / Gereformeerde Bond (daar gaat dit topic over), dit probleem niet voorkomt.
Mee eens.

Alleen de stelling dat in de PKN veel predikanten niet bijbelgetrouw preken, vind ik te kort door de bocht.
Er komt wel veel oppervlakkigheid voor. En de schrift geweld aandoen is ook niet Bijbelgetrouw.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef: Er komt wel veel oppervlakkigheid voor. En de schrift geweld aandoen is ook niet Bijbelgetrouw.
Inlegkunde bedrijven door alles te vergeestelijken is evenzeer de schrift geweld aandoen.... Laat ieder maar in z'n eigen hoekje kijken, overal is wel wat te vinden.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Juist. Inlegkunde en een onduidelijke bijbelvertaling is óók een groot gevaar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Tiberius »

Die onduidelijke bijbelvertaling, wordt dat niet een beetje je stokpaardje, DDD?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

In dit topic wemelt het altijd van de dooddoeners. Je kunt je afvragen of het gesprek over de PKN net zo onvolwassen is als over de GG. :D
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door huisman »

DDD schreef:Juist. Inlegkunde en een onduidelijke bijbelvertaling is óók een groot gevaar.
Bedankt ik had nooit de link met een onduidelijke bijbelvertaling gelegd. Maar het valt mij ook op. De predikanten in de CGK die de NBV gebruiken zijn vaak kampioen inlegkunde.
Ze kunnen hele verhandelingen houden over groene waterstof en elektrisch rijden terwijl hun tekst daar niets over zegt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door elbert »

Ik ben zelf lid van een zgn. gereformeerde bondsgemeente en de predikanten die ik beluister lezen voor uit de HSV, maar doen dat niet zonder af en toe te benoemen wat er volgens hen letterlijk staat. Soms vinden ze het jammer dat een bepaalde keuze is gemaakt. Dat doen ze trouwens ook bij de klassieke SV. Het belangrijkste is dat een predikant de grondtalen kan lezen (dat hoort bij de opleiding) en dat ook toe kan passen in zijn preken. Bij vertalen is er immers niet altijd een 1 op 1 omzetting van Hebreeuws of Grieks naar het Nederlands mogelijk en zijn er meerdere opties, waarbij de ene optie dan soms beter past dan de andere.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:Dus buiten de leden van de Bond kent de PKN geen bijbelgetrouwe predikers?
Er zal vast ook nog wel een verdwaalde predikant van Gekrookte-Riet-achtige signatuur zijn die geen lid is van de GB, of een rechts-confessioneel die zich daar onder de laatste der Mohikanen bevind.

Verder schaar ik leden van de GB niet per definitie onder bijbelgetrouwe predikers. De groep die het gezag van de bijbel loslaat, mag dan lid zijn van de Bond. Maar dat zegt me dan niets. Dat lidmaatschap kost maar een tientje per jaar.
Voor degenen die onbekend zijn met de Gereformeerde Bond

https://gereformeerdebond.nl/over-de-gb ... ssie-doel/
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
DDD schreef:Juist. Inlegkunde en een onduidelijke bijbelvertaling is óók een groot gevaar.
Bedankt ik had nooit de link met een onduidelijke bijbelvertaling gelegd. Maar het valt mij ook op. De predikanten in de CGK die de NBV gebruiken zijn vaak kampioen inlegkunde.
Ze kunnen hele verhandelingen houden over groene waterstof en elektrisch rijden terwijl hun tekst daar niets over zegt.
:yahoo :tilt
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Die onduidelijke bijbelvertaling, wordt dat niet een beetje je stokpaardje, DDD?
Dat is het zeker.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

huisman schreef:
DDD schreef:Juist. Inlegkunde en een onduidelijke bijbelvertaling is óók een groot gevaar.
Bedankt ik had nooit de link met een onduidelijke bijbelvertaling gelegd. Maar het valt mij ook op. De predikanten in de CGK die de NBV gebruiken zijn vaak kampioen inlegkunde.
Ze kunnen hele verhandelingen houden over groene waterstof en elektrisch rijden terwijl hun tekst daar niets over zegt.
Voor jou wordt het natuurlijk pas spannend als ze het gaan hebben over elektrisch vliegen..
Daarnaast had ik niet verwacht dat bij jou in de gemeente de NBV wordt gebruikt :OO3
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

Ik zie dat ds M. Klaassen ook na zijn overstap naar de HHK nog in een aantal hervormde gemeenten binnen de PKN blijft preken. Ook in onze gemeente staat hij weer op het rooster.
Fijn dat dit zo kan. Het zou van mij wel meer mogen dat er 'over en weer gepreekt werd.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Na zo'n overgang blijven preekbeurten die in het verleden afgesproken zijn normaliter staan.
De preekbeurt van genoemde voorganger in jouw gemeente zal vast gemaakt zijn op een moment dat de voorganger zelf ook nog niet wist dat hij naar de HHK zou overstappen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:Ik zie dat ds M. Klaassen ook na zijn overstap naar de HHK nog in een aantal hervormde gemeenten binnen de PKN blijft preken. Ook in onze gemeente staat hij weer op het rooster.
Fijn dat dit zo kan. Het zou van mij wel meer mogen dat er 'over en weer gepreekt werd.
Zal alleen dit jaar nog mogen denk ik.
Gesloten