Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Refojongere »

Goedemorgen,

Kennelijk heb ik mensen boos gemaakt. Dat was niet de bedoeling. Ik heb de reactie kennelijk verkeerd gelezen. Zou je toch nog kunnen reageren dat het mij ook helder wordt?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ditbenik »

Refojongere schreef:Goedemorgen,

Kennelijk heb ik mensen boos gemaakt. Dat was niet de bedoeling. Ik heb de reactie kennelijk verkeerd gelezen. Zou je toch nog kunnen reageren dat het mij ook helder wordt?
Met boos heeft dat niets te maken. Wel met geen zin hebben in dat soort gedoe. Als je je vorige posting even terugleest, zie je het zelf ook wat je veranderd hebt zo lijkt me. Ik heb niet gezegd dat ik het raar vind om over GB-gemeenten te spreken en ik heb de GB nergens een clubje genoemd maar een vereniging. Ik schreef dat ik tegen clubjes en verenigingen binnen de kerk ben. Jij maakt daarvan dat ik de GB geen vereniging vind maar een clubje.
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Refojongere »

Oke helder. Het was niet bedoeld als spelletje.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef:
MePaul schreef:
Delftenaar schreef:De vraag of een gemeente gereformeerde bond is of niet is zeker subjectief.

Die vraag hangt vooral af of de voorganger van de gemeente zich tot de gb rekent.
Daar ben ik het neit volledig mee eens, want je kan als gemeente zomaar voluit gereformeerde bond zijn maar soms wel een predikant hebben die aangesloten is bij de gb en soms niet. Baarn (Calvijnkerk) heeft nu een dominee die niet aangesloten is bij de gb, terwijl de meeste gastpredikanten wel bij de gb horen. Het zou niet vreemd zijn als ze ooit weer een bondsdominee krijgen. Uit de periode van voor 2004 weet ik heel wat voorbeelden van predikanten die zich niet bij het gekrookte riet aansloten, maar ook niet verbonden waren aan de gb.
Wat vind jij van het feit dat ze diensten schrappen bij jullie? Je bent altijd welkom bij ons :huhu
Haha goed gezien! Gisteren waren er in totaal 9 diensten i.v.m. Eeuwigheidszondag, maar vanaf aankomende zondag gaan we terug van 7 naar 6 diensten. Ik vind het ergens wel begrijpelijk, maar zulke besluiten moeten wel goed overwogen worden. Als het minder wordt, moet je nog maar zien of het aantal diensten ooit nog terugkomt op normaal niveau. Ik ben ook bang dat de vacature die ontstaat van wijk 1 (dominee Verheij) niet meer opgevuld gaat worden.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Steeds meer gemeentes binnen de gereformeerde bond gaan helaas terug in het aantal predikantsplaatsen. Hervormd Barneveld overweegt de aankomende maanden het aantal predikantsplaatsen: https://hervormdbarneveld.nl/nieuws/bez ... epingswerk Verder gaat hervormd Katwijk 1 predikantsplaats schrappen voor de gereformeerdebondswijk en een predikantsplaats van de confessionele wijk wordt geschrapt.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MGG »

MePaul schreef:Steeds meer gemeentes binnen de gereformeerde bond gaan helaas terug in het aantal predikantsplaatsen. Hervormd Barneveld overweegt de aankomende maanden het aantal predikantsplaatsen: https://hervormdbarneveld.nl/nieuws/bez ... epingswerk Verder gaat hervormd Katwijk 1 predikantsplaats schrappen voor de gereformeerdebondswijk en een predikantsplaats van de confessionele wijk wordt geschrapt.
Jammer dat geld een van de redenen is. Ik wist ook niet dat de hogere organen van de PKN toestemming moeten geven.
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Refojongere »

In Katwijk is het heel bijzonder dat er lange tijd niet is gesneden in de predikantsplaatsen aangezien de HHK sinds 2004 twee predikanten heeft. Dus ze gaan nu terug naar het aantal van voor 2004 voor PKN en HHK samen.

Hetzelfde geldt voor Barneveld. Daar is 1 predikantsplaats voor de HHK en gaan nu terug naar het aantal voor 2004 voor PKN en HHK samen. De tweede predikantsplaats voor de HHK is feitelijk vanwege het grote aantal afgescheidenen die naar de HHK is gegaan.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Refojongere schreef:In Katwijk is het heel bijzonder dat er lange tijd niet is gesneden in de predikantsplaatsen aangezien de HHK sinds 2004 twee predikanten heeft. Dus ze gaan nu terug naar het aantal van voor 2004 voor PKN en HHK samen.

Hetzelfde geldt voor Barneveld. Daar is 1 predikantsplaats voor de HHK en gaan nu terug naar het aantal voor 2004 voor PKN en HHK samen. De tweede predikantsplaats voor de HHK is feitelijk vanwege het grote aantal afgescheidenen die naar de HHK is gegaan.
Zeker ik vind het ook niet heel onverwachts, maar in Barneveld heeft het weinig te maken met de scheuring. De hhk Barneveld is zeer klein begonnen met een aantal gezinnen uit de hervormde gemeente Barneveld, en een aantal gezinnen/mensen uit Voorthuizen en Kootwijkerbroek. Verder zijn er na 2004 echt nog weleens wat mensen vanuit de pkn overgestapt naar de hhk, maar dat aantal is minimaal. De grootste instroom voor de hhk komt uit de gg(in).
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Refojongere »

Bijzonder dat je zegt dat het zo klein begon. Dit, omdat ze in juni 2005 al een eerste beroep uitbrachten op ds. Kleiberg.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Refojongere schreef:Bijzonder dat je zegt dat het zo klein begon. Dit, omdat ze in juni 2005 al een eerste beroep uitbrachten op ds. Kleiberg.
Enkele gezinnen woonden in Barneveld maar gingen voor 2004 naar de hervormde gemeente Harskamp en werden hersteld in Barneveld na de scheuring. Verder zijn het niet meer dan 100 mensen die vanuit de hervormde gemeente barneveld zich lieten overschrijven naar de hersteld hervormde gemeente.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef:
Jammer dat geld een van de redenen is. Ik wist ook niet dat de hogere organen van de PKN toestemming moeten geven.
Dat laatste vind ik dat weer vrij logisch. Een predikantsplaats kost geld, en dat moet wel kunnen worden opgebracht door de gemeente.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Binnenkort zal hervormd Bilthoven een linkse predikant krijgen, is de gemeente afgelopen jaren zo veranderd?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

Johann Gottfried Walther schreef:Binnenkort zal hervormd Bilthoven een linkse predikant krijgen, is de gemeente afgelopen jaren zo veranderd?
In 10 jaar kan er veel veranderen. Al ken ik de nieuwe predikant niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
MGG schreef:
Jammer dat geld een van de redenen is. Ik wist ook niet dat de hogere organen van de PKN toestemming moeten geven.
Dat laatste vind ik dat weer vrij logisch. Een predikantsplaats kost geld, en dat moet wel kunnen worden opgebracht door de gemeente.
Valkuil is wel dat er te menselijk geredeneert kan worden, daarnaast heeft er in de Groene ( die jij (ook) leest) een item gestaan over het feit dat de PKN een hele boel geld heeft liggen 2 miljard dacht ik.
Zal daar niet wat van weggesnoept kunnen worden?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bourdon16 schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Binnenkort zal hervormd Bilthoven een linkse predikant krijgen, is de gemeente afgelopen jaren zo veranderd?
In 10 jaar kan er veel veranderen. Al ken ik de nieuwe predikant niet.
De vorige predikant was ds. R.W. de Koeijer.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gesloten