Positief topic over de GGIN

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Hendrikus »

Uit de brochure Auteursrecht en naburige rechten in de kerk
https://www.protestantsekerk.nl/downloa ... =&inline=0
Bureau Juridische Zaken PKN schreef:3.4.1. Opname van de preek en verspreiding daarvan
Vuistregel: het auteursrecht op de preek berust bij de predikant; het preken tijdens de eredienst valt onder de kerkordelijke verplichtingen van de predikant. Voor beeldopnamen en voor verspreiding onder een grotere groep mensen, is toestemming van de predikant gewenst. Het auteursrecht op de preek berust bij de predikant. De Auteurswet kent het vervaardigen van een werk in dienstbetrekking, waarbij het auteursrecht komt te berusten bij de werkgever. Een predikant is geen werknemer van de gemeente. 2 Aan het auteursrecht is verbonden het kunnen vragen van een vergoeding voor het gebruik. Dit geldt echter niet voor het preken tijdens de kerkdienst. Wanneer een predikant zijn/haar preek ‘ten gehore brengt’ tijdens een kerkdienst is dat ter uitvoering van een van zijn/haar kerkordelijke verplichtingen ten opzichte van de gemeente. Hij/zij ontvangt daarvoor ook traktement. Een andere vraag is natuurlijk hoe het is met ‘verder gebruik’ van de preek, namelijk door deze beschikbaar te stellen voor het beluisteren op een ander tijdstip en eventueel ook door een andere groep luisteraars.

Voor verdere verspreiding of uitzending via internet speelt daarbij de vraag of de zaken zo geregeld zijn (via toegangscodes o.i.d.) dat de luisteraars allen tot de gemeente behoren, of dat de opname ook voor niet-gemeenteleden is te beluisteren. In het eerste geval valt nog te verdedigen, dat het hiervoor zonder vergoeding ter beschikking stellen van de preek valt onder de verplichtingen van de predikant ten opzichte van de gemeente, in het tweede geval valt dat argument niet te handhaven. In dat geval doet een gemeente er goed aan om op dit punt toestemming van de predikant te vragen. Zonder dat valt zeker te beargumenteren dat de predikant op grond van het auteursrecht hiervoor wèl een vergoeding zou kunnen vragen of een dergelijke uitzending zou kunnen verbieden.

Eenmaal online…altijd online. Wanneer een kerkdienst eenmaal op internet staat, is er een grote kans dat het tot lengte van jaren online blijft. Het is maar de vraag of dat wenselijk is. Zeker omdat een dienst ook altijd tijd- en plaats bepaalde elementen bevat. Verspreiding via internet vergroot de kans op eventuele misvattingen. Mocht u overgaan tot het uitzenden van diensten op het internet, dan is het verstandig om opnamen in ieder geval tijdig weer van internet te verwijderen en verspreiding buiten de gemeente proberen te voorkomen. Verder kunt u bij de opnamen een waarschuwing geven dat ander gebruik van het materiaal onrechtmatig kan zijn. Daarnaast spelen er privacybelangen mee. Te denken valt aan voorbeden en de bloemengroet waarin namen van gemeenteleden worden genoemd. Door verspreiding van opnamen, worden deze namen bekend buiten de vertrouwde gemeentelijke kring, wat uiteraard niet door iedereen gewenst hoeft zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door coco »

-DIA- schreef:
helma schreef:Uitlenen mag toch wel?
Ik weet niet hoe het precies is geregeld. Als iemand het weet, met citaat van dit besluit, zou ik wel op prijs stellen.
Onderstaande tekst heeft in de Wachter Sions gestaan van 5-9-2013:
Om de wildgroei op het gebied van de verspreiding van preken op geluidsdragers (CD, cassette of anderszins) van de dienstdoende predikanten tegen te gaan, zijn uitgevers en anderen die deze preken (al of niet tegen betaling) aanboden, in 2011 aangeschreven deze activiteiten te staken. Hiervan is ook mededeling gedaan in De Wachter Sions van 27 oktober 2011.
Naar aanleiding van enkele reacties van luisteraars hebben de predikanten zich hierover nader beraden. Dit heeft ertoe geleid dat is besloten op beperkte schaal medewerking te verlenen aan de verspreiding van preken op CD. Door enkele vrijwilligers is hiertoe een stichting opgericht die een en ander ter hand gaat nemen. Deze stichting draagt de naam: Stichting “Hoort het Woord” en is gevestigd te Gouda. Het alleenrecht tot de uitgave van preek-CD’s is aan deze stichting toegekend. Daarbij is als voorwaarde gesteld dat de opbrengst ten goede komt aan een goed doel, waarbij in eerste instantie is gedacht aan Huize Winterdijk.
De predikanten zorgen zelf voor de preken die op deze wijze uitgegeven mogen worden.
Voor alle duidelijkheid: de predikanten geven uitsluitend aan Stichting “Hoort het Woord” toestemming (licentie) om preken op CD uit te geven. Wederverkopers mogen wel preek-CD’s van deze stichting afnemen, maar zij mogen ze niet boven de vastgestelde verkoopprijs verkopen en/of zelf verveelvoudigen. Het copyright op deze preek-CD’s berust uitsluitend bij genoemde stichting. Voor zover andere uitgevers toch blijven doorgaan met het in omloop brengen van preek-CD’s van genoemde predikanten, handelen zij onrechtmatig
:hi
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

coco schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:Uitlenen mag toch wel?
Ik weet niet hoe het precies is geregeld. Als iemand het weet, met citaat van dit besluit, zou ik wel op prijs stellen.
Onderstaande tekst heeft in de Wachter Sions gestaan van 5-9-2013:
Om de wildgroei op het gebied van de verspreiding van preken op geluidsdragers (CD, cassette of anderszins) van de dienstdoende predikanten tegen te gaan, zijn uitgevers en anderen die deze preken (al of niet tegen betaling) aanboden, in 2011 aangeschreven deze activiteiten te staken. Hiervan is ook mededeling gedaan in De Wachter Sions van 27 oktober 2011.
Naar aanleiding van enkele reacties van luisteraars hebben de predikanten zich hierover nader beraden. Dit heeft ertoe geleid dat is besloten op beperkte schaal medewerking te verlenen aan de verspreiding van preken op CD. Door enkele vrijwilligers is hiertoe een stichting opgericht die een en ander ter hand gaat nemen. Deze stichting draagt de naam: Stichting “Hoort het Woord” en is gevestigd te Gouda. Het alleenrecht tot de uitgave van preek-CD’s is aan deze stichting toegekend. Daarbij is als voorwaarde gesteld dat de opbrengst ten goede komt aan een goed doel, waarbij in eerste instantie is gedacht aan Huize Winterdijk.
De predikanten zorgen zelf voor de preken die op deze wijze uitgegeven mogen worden.
Voor alle duidelijkheid: de predikanten geven uitsluitend aan Stichting “Hoort het Woord” toestemming (licentie) om preken op CD uit te geven. Wederverkopers mogen wel preek-CD’s van deze stichting afnemen, maar zij mogen ze niet boven de vastgestelde verkoopprijs verkopen en/of zelf verveelvoudigen. Het copyright op deze preek-CD’s berust uitsluitend bij genoemde stichting. Voor zover andere uitgevers toch blijven doorgaan met het in omloop brengen van preek-CD’s van genoemde predikanten, handelen zij onrechtmatig
Hartelijk dank!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door samanthi »

Toch voel ik meer voor de houding van de Pieters, met de cathegisant, alles mag gekopieerd en verspreid worden.

Het is misschien wel goed als persoonlijk dingen eruit gehaald worden, van oude preken sla ik het gebed over, er wordt soms gebeden voor mensen die allang overleden zijn of voor niet meer relevante zaken.
Op sommige prekenbandjes staat alleen depreek en het dankgebed,
Een mooie manier om het evangelie te verspreiden.
Ik kan dit geen wildgroei noemen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
johangroen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 jan 2017, 18:18

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door johangroen »

[knip] Spreek met respect voor kerkverbanden en onderbouw je kritiek!
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Auto »

Prachtige ontwikkelingen die vandaag besproken zijn op de synode.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ggin-bez ... -1.1408781
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door JCRyle »

Auto schreef:Prachtige ontwikkelingen die vandaag besproken zijn op de synode.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ggin-bez ... -1.1408781
Alleen de inhoudelijke argumenten over het onderscheid tussen GGiN en GG zijn diep bedroefend. Uiterlijk lijkt het te verbeteren, maar de leer blijft hetzelfde. En nee daar kan ik niet positief over zijn.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Auto »

JCRyle schreef:
Auto schreef:Prachtige ontwikkelingen die vandaag besproken zijn op de synode.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ggin-bez ... -1.1408781
Alleen de inhoudelijke argumenten over het onderscheid tussen GGiN en GG zijn diep bedroefend. Uiterlijk lijkt het te verbeteren, maar de leer blijft hetzelfde. En nee daar kan ik niet positief over zijn.
Tuurlijk, maar daar zijn andere topics genoeg over. Dit is een POSITIEF topic! En dan ben ik blij met de activiteiten die gedaan worden.

En ik zeg het nog maar een keer De Wachter Sions schrijft goede positieve artikelen op dit moment, daar zouden meer kerkbladen een voorbeeld aan kunnen nemen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door JCRyle »

Auto schreef:
JCRyle schreef:
Auto schreef:Prachtige ontwikkelingen die vandaag besproken zijn op de synode.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ggin-bez ... -1.1408781
Alleen de inhoudelijke argumenten over het onderscheid tussen GGiN en GG zijn diep bedroefend. Uiterlijk lijkt het te verbeteren, maar de leer blijft hetzelfde. En nee daar kan ik niet positief over zijn.
Tuurlijk, maar daar zijn andere topics genoeg over. Dit is een POSITIEF topic! En dan ben ik blij met de activiteiten die gedaan worden.

En ik zeg het nog maar een keer De Wachter Sions schrijft goede positieve artikelen op dit moment, daar zouden meer kerkbladen een voorbeeld aan kunnen nemen.
Dus jij bent blij dat ze hun jeugd nog eens duidelijk gaan leren waarom zij in 1953 uit de GG zijn gegaan? :lecture
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Auto »

JCRyle schreef:
Auto schreef:
JCRyle schreef:
Auto schreef:Prachtige ontwikkelingen die vandaag besproken zijn op de synode.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ggin-bez ... -1.1408781
Alleen de inhoudelijke argumenten over het onderscheid tussen GGiN en GG zijn diep bedroefend. Uiterlijk lijkt het te verbeteren, maar de leer blijft hetzelfde. En nee daar kan ik niet positief over zijn.
Tuurlijk, maar daar zijn andere topics genoeg over. Dit is een POSITIEF topic! En dan ben ik blij met de activiteiten die gedaan worden.

En ik zeg het nog maar een keer De Wachter Sions schrijft goede positieve artikelen op dit moment, daar zouden meer kerkbladen een voorbeeld aan kunnen nemen.
Dus jij bent blij dat ze hun jeugd nog eens duidelijk gaan leren waarom zij in 1953 uit de GG zijn gegaan? :lecture
Je bent off-topic, ga maar in andere topics klagen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door JCRyle »

Auto schreef:
JCRyle schreef:
Auto schreef:
JCRyle schreef:Alleen de inhoudelijke argumenten over het onderscheid tussen GGiN en GG zijn diep bedroefend. Uiterlijk lijkt het te verbeteren, maar de leer blijft hetzelfde. En nee daar kan ik niet positief over zijn.
Tuurlijk, maar daar zijn andere topics genoeg over. Dit is een POSITIEF topic! En dan ben ik blij met de activiteiten die gedaan worden.

En ik zeg het nog maar een keer De Wachter Sions schrijft goede positieve artikelen op dit moment, daar zouden meer kerkbladen een voorbeeld aan kunnen nemen.
Dus jij bent blij dat ze hun jeugd nog eens duidelijk gaan leren waarom zij in 1953 uit de GG zijn gegaan? :lecture
Je bent off-topic, ga maar in andere topics klagen.
Je zou ook kunnen antwoorden, aangezien ik je wat vraag. Wel zo fatsoenlijk!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door JCRyle »

coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door coco »

[

Je bent off-topic, ga maar in andere topics klagen.[/quote]
Je zou ook kunnen antwoorden, aangezien ik je wat vraag. Wel zo fatsoenlijk![/quote]

Hoewel dit topic zo ongeveer het enige is waar 'positief' boven staat, en jouw vraag een behoorlijk negatieve lading bevat: Ja! Waarom zou iemand daar niet blij mee kunnen zijn? Verdiepen in 1953 betekent verdiepen in de leer van het kerkverband, betekent ook een algeheel verdiepen. En daarnaast is het nog steeds actueel. Misschien wel meer dan ooit! Als jij er zo'n groot voorstander van bent dat de boel weer onder 1 naam verder gaat, zal het toch nodig zijn om eens te kijken waarom je ook alweer uit elkaar bent gegaan.
:hi
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door JCRyle »

coco schreef: Hoewel dit topic zo ongeveer het enige is waar 'positief' boven staat, en jouw vraag een behoorlijk negatieve lading bevat: Ja! Waarom zou iemand daar niet blij mee kunnen zijn? Verdiepen in 1953 betekent verdiepen in de leer van het kerkverband, betekent ook een algeheel verdiepen. En daarnaast is het nog steeds actueel. Misschien wel meer dan ooit! Als jij er zo'n groot voorstander van bent dat de boel weer onder 1 naam verder gaat, zal het toch nodig zijn om eens te kijken waarom je ook alweer uit elkaar bent gegaan.
De vraag was niet aan jou gesteld, maar goed je mag natuurlijk antwoorden. Ik dacht altijd dat kerkelijke verdeeldheid zonde was, maar goed tsja kan het mishebben natuurlijk ..
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Vorst »

Wat is er prachtig?
Plaats reactie