Positief topic over de GGIN

Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ambtenaar »

GGotK schreef:De teloorgang van de symbolische waarde van de kleur zwart in onze gereformeerde traditie houdt gelijke tred met het steeds schaarser worden van de doorleving van de diepte van onze schuld.
Wat een kletskoek. Een typisch culturele eigenschap, die zwarte pakken. Je verwart vorm met inhoud.

Zoals @DDD en anderen constateerden is er in de GG juist een revival van het zwart, om aan te tonen hoe rechtzinnig men wel niet is.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef:Het lijkt mij een goede zaak dat alle ambtsdragers keurig in het zwart (=ambtsgewaad) gekleed gaan bij tenminste alle gelegenheden die ambts en/of kerkgerelateerd zijn.
Kun je dit Bijbels onderbouwen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door J.C. Philpot »

Ik snap aan de ene kant de enorme voorliefde voor zwart niet, en aan de andere kant de aversie er tegen ook niet.

Ik vind het een prima traditie, mits het slechts een traditie blijft.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 20 mar 2019, 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:Het lijkt mij een goede zaak dat alle ambtsdragers keurig in het zwart (=ambtsgewaad) gekleed gaan bij tenminste alle gelegenheden die ambts en/of kerkgerelateerd zijn.
In veel rechtse gemeenten is het nooit zo geweest, maar je ziet het in verschillende gemeenten helaas steeds meer opkomen.
Ik ben wel eens bang dat het is om met dit soort vormen het gebrek aan wezen te verbloemen.

En zo worden we steeds Roomser, waarin uiterlijkheden rondom een ambt steeds belangrijker worden.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Carrie »

Zeeuw schreef:
GGotK schreef:Het lijkt mij een goede zaak dat alle ambtsdragers keurig in het zwart (=ambtsgewaad) gekleed gaan bij tenminste alle gelegenheden die ambts en/of kerkgerelateerd zijn.
Kun je dit Bijbels onderbouwen?
Prddiker 9:8a

Laat uw klederen te allen tijde wit zijn

:-)
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef:Het lijkt mij een goede zaak dat alle ambtsdragers keurig in het zwart (=ambtsgewaad) gekleed gaan bij tenminste alle gelegenheden die ambts en/of kerkgerelateerd zijn.
In veel rechtse gemeenten is het nooit zo geweest, maar je ziet het in verschillende gemeenten helaas steeds meer opkomen.
Ik ben wel eens bang dat het is om met dit soort vormen het gebrek aan wezen te verbloemen.

En zo worden we steeds Roomser, waarin uiterlijkheden rondom een ambt steeds belangrijker worden.
Conclusie is dus dat het niet Bijbels te onderbouwen is?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
GGotK schreef:Het lijkt mij een goede zaak dat alle ambtsdragers keurig in het zwart (=ambtsgewaad) gekleed gaan bij tenminste alle gelegenheden die ambts en/of kerkgerelateerd zijn.
In veel rechtse gemeenten is het nooit zo geweest, maar je ziet het in verschillende gemeenten helaas steeds meer opkomen.
Ik ben wel eens bang dat het is om met dit soort vormen het gebrek aan wezen te verbloemen.

En zo worden we steeds Roomser, waarin uiterlijkheden rondom een ambt steeds belangrijker worden.
Conclusie is dus dat het niet Bijbels te onderbouwen is?

Absoluut niet, Philpot ging zelfs toen hij uit de staatskerk stapte bewust niet meer in het zwart maar preekte vanaf toen in een net grijs pak.

En ik meen dat het Melanchton was, die bewust een vrolijke veren hoed opzette tijdens zijn preek omdat hij ver afstand wilde nemen van de Roomse geestelijkheid die uiterlijkheden zo belangrijk vonden.

De enkele psalmteksten die gaan over het zwart, hebben een heel andere bedoeling dan als aanwijzing voor de kleur van ambtskleding.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
GGotK schreef:Het lijkt mij een goede zaak dat alle ambtsdragers keurig in het zwart (=ambtsgewaad) gekleed gaan bij tenminste alle gelegenheden die ambts en/of kerkgerelateerd zijn.
In veel rechtse gemeenten is het nooit zo geweest, maar je ziet het in verschillende gemeenten helaas steeds meer opkomen.
Ik ben wel eens bang dat het is om met dit soort vormen het gebrek aan wezen te verbloemen.

En zo worden we steeds Roomser, waarin uiterlijkheden rondom een ambt steeds belangrijker worden.
Conclusie is dus dat het niet Bijbels te onderbouwen is?

Absoluut niet, Philpot ging zelfs toen hij uit de staatskerk stapte bewust niet meer in het zwart maar preekte vanaf toen in een net grijs pak.

En ik meen dat het Melanchton was, die bewust een vrolijke veren hoed opzette tijdens zijn preek omdat hij ver afstand wilde nemen van de Roomse geestelijkheid die uiterlijkheden zo belangrijk vonden.

De enkele psalmteksten die gaan over het zwart, hebben een heel andere bedoeling dan als aanwijzing voor de kleur van ambtskleding.
Dan is de conclusie dat het traditie is. Niks mis mee, maar niet groter maken dan het is.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
GGotK schreef:De teloorgang van de symbolische waarde van de kleur zwart in onze gereformeerde traditie houdt gelijke tred met het steeds schaarser worden van de doorleving van de diepte van onze schuld.
Ik heb het voorbeeld hier op het forum al vaker aangehaald. Maar ik was ooit ergens op vakantie en daar werd in een Zondagsafdeling over het Heilig Avondmaal het dragen van een zwart pak gelijk gesteld aan het geestelijke toegangsbewijs voor het Heilig Avondmaal. Sorry, maar dan ben je zelfs bij mij aan het verkeerde adres. De dominee beklaagde zich erover dat hij te weinig mensen in het zwart aan het Avondmaal zag deelnemen. Maar donkerblauw is toch ook een goede kleur? Ik pleit echt niet voor knalroze of okergeel, maar om zwart te verheffen tot kenmerk van het ware leven is heel erg hypocriet.
De stelling is ook zeker bedoeld voor de mensen die om andere redenen zwart aantrekken, te weten: aanzien, mode, een geveinsde bekeerdheid etc, etc.
Het Heilig Avondmaal is een gedachtenismaaltijd, dus vanuit dat perspectief is het aanbevelen van het aangaan in zwarte kleding zeer verdedigbaar.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Het stukje over Nieuwaal in de krant van vandaag en de ouderling, die geen moeite nam om zijn pak aan te doen, maar gewoon in spijkerbroek en fleecevest op de foto gaat. Daar kunnen ze in de Gereformeerde Gemeenten nog wat van leren!
Overigens stond een week daarvoor de tuinder-ouderling uit Zuilichem ook alledaags in de krant en ik kan je bevestigen dat de ouderling-tuinder uit Gameren gisteren ook niet in een zwart pak bij mij thuis de nieuwe aanbouw stond te verven. :D
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ambtenaar »

GGotK schreef: De stelling is ook zeker bedoeld voor de mensen die om andere redenen zwart aantrekken, te weten: aanzien, mode, een geveinsde bekeerdheid etc, etc.
Zwarte kleding hoort binnen een bepaalde cultuur, maar is objectief gezien zonder enige werkelijke betekenis.
Het Heilig Avondmaal is een gedachtenismaaltijd, dus vanuit dat perspectief is het aanbevelen van het aangaan in zwarte kleding zeer verdedigbaar.
Ik zie het verband niet. In de Bijbel wordt gesproken in termen van eerbaarheid, niet in termen van zwartheid als het over normen van kleding gaat.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

Is er iets bekend over de Apostelen en ambtskleding of zwarte kleding?

(Ja ik weet, de Oud Testamentisch priesters wel, maar daar gaat het nu niet over )
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef: Het Heilig Avondmaal is een gedachtenismaaltijd, dus vanuit dat perspectief is het aanbevelen van het aangaan in zwarte kleding zeer verdedigbaar.
huh? Ter gedachtenis aan het offer van de Heere Jezus, maar ook gehoor gevend aan 'de Meester roept u', moet je zwarte kleren dragen? Want de discipelen droegen die ook? Nogmaals: staaf het eens vanuit de Bijbel.
Ik merk namelijk dat je dat laatste niet doet. Maar wel heel dringend vindt dat iets moet. Ik vraag me dan echt af waarop je jezelf baseert.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind nette kleding belangrijk (voor mezelf). Ook aan het Heilig Avondmaal. Maar als iemand minder nette kleding aanheeft, ben ik veel meer blij dat deze persoon er mag zitten, dan dat ik me ook maar 1 seconde druk maak over de kleding.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 20 mar 2019, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef:Is er iets bekend over de Apostelen en ambtskleding of zwarte kleding?

(Ja ik weet, de Oud Testamentisch priesters wel, maar daar gaat het nu niet over )
Thomas liep wat vaker in het zwart, Johannes wat minder.
Petrus paste zijn kleding weleens aan aan de groep met wie hij omging, wat door Paulus niet werd gewaardeerd.

Zoiets? :bobo
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:
Bezorgd schreef:Is er iets bekend over de Apostelen en ambtskleding of zwarte kleding?

(Ja ik weet, de Oud Testamentisch priesters wel, maar daar gaat het nu niet over )
Thomas liep wat vaker in het zwart, Johannes wat minder.
Petrus paste zijn kleding weleens aan aan de groep met wie hij omging, wat door Paulus niet werd gewaardeerd.

Zoiets? :bobo

Blijkbaar vinden we ambtskleding voor ambtsdragers heel belangrijk in onze gezindte, terwijl er werkelijk NIETS over in Gods Woord staat.
Plaats reactie