Positief topic over de GGIN

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Vandaag een mooi en respectvol artikel in het ND, waarom een reformatorische kerk evangeliseert in Barneveld: https://www.nd.nl/geloof/geloof/1138880 ... t-luistere

Volgens mij heb je geen inlog-nodig om het te lezen.
Ik kan alleen de eerste regels lezen, en daarna worden ze grijs en onleesbaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GerefGemeente-lid »

Goed dat er een nieuwe GGiN-kerk gebouwd wordt in Kootwijkerboek. Maar ik vroeg me wel af, waar komen al die mensen vandaan?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Hoopvol »

GerefGemeente-lid schreef:Goed dat er een nieuwe GGiN-kerk gebouwd wordt in Kootwijkerboek. Maar ik vroeg me wel af, waar komen al die mensen vandaan?
Kootwijkerbroek misschien?

Uit m'n hoofd gezegd rijden er elke zondag zo'n 800 mensen vanuit Kootwijkerbroek e.o. naar Barneveld.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef:Goed dat er een nieuwe GGiN-kerk gebouwd wordt in Kootwijkerboek. Maar ik vroeg me wel af, waar komen al die mensen vandaan?
Barneveld is natuurlijk een streekgemeente, de bedoeling is dat straks de mensen uit de omringende dorpen ten oosten van Barneveld naar Kootwijkerbroek gaan. Verder zie je dat in Barneveld relatief steeds meer reformatorische mensen wonen. Dat zorgt ook voor groei. Barneveld blijft de komende jaren ook groeien wat er worden de komende jaren nog vele woningen gebouwd.
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

Mooi en ik denk ook goed dat er gemeente van bijna 4k leden gesplitst word. Het lijkt mij wel lastig om naar de gemeente in Kootwijkerbroek te 'moeten'. Je raakt je dominee kwijt waardoor het overgrote deel van de diensten uit leesdiensten zal bestaan. En menselijkewijs gesproken is de kans op een eigen dominee relatief klein.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef:Mooi en ik denk ook goed dat er gemeente van bijna 4k leden gesplitst word. Het lijkt mij wel lastig om naar de gemeente in Kootwijkerbroek te 'moeten'. Je raakt je dominee kwijt waardoor het overgrote deel van de diensten uit leesdiensten zal bestaan. En menselijkewijs gesproken is de kans op een eigen dominee relatief klein.
Ds. Roos is anders ook de jongste niet meer. Bovendien heeft hij een zwakke gezondheid.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef:Mooi en ik denk ook goed dat er gemeente van bijna 4k leden gesplitst word. Het lijkt mij wel lastig om naar de gemeente in Kootwijkerbroek te 'moeten'. Je raakt je dominee kwijt waardoor het overgrote deel van de diensten uit leesdiensten zal bestaan. En menselijkewijs gesproken is de kans op een eigen dominee relatief klein.
Niets ''moet'' in feite, ze zouden Kootwijkerbroekers niet kunnen tegenhouden als ze alsnog naar Bveld gaan.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door HersteldHervormd »

MGG schreef:Mooi en ik denk ook goed dat er gemeente van bijna 4k leden gesplitst word. Het lijkt mij wel lastig om naar de gemeente in Kootwijkerbroek te 'moeten'. Je raakt je dominee kwijt waardoor het overgrote deel van de diensten uit leesdiensten zal bestaan. En menselijkewijs gesproken is de kans op een eigen dominee relatief klein.
Terecht punt, dat lijkt me ook heel erg lastig ja. Word de kerkenraad ook gesplitst?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:
MGG schreef:Mooi en ik denk ook goed dat er gemeente van bijna 4k leden gesplitst word. Het lijkt mij wel lastig om naar de gemeente in Kootwijkerbroek te 'moeten'. Je raakt je dominee kwijt waardoor het overgrote deel van de diensten uit leesdiensten zal bestaan. En menselijkewijs gesproken is de kans op een eigen dominee relatief klein.
Ds. Roos is anders ook de jongste niet meer. Bovendien heeft hij een zwakke gezondheid.
Inderdaad en daarnaast heeft hij nog best wat andere taken binnen het kerkverband. Ik vraag mij alleen af of een kerk in Kootwijkerbroek zijn werkzaamheden verminderen. Ik neem aan dat het overgrotendeel van zijn tijd besteed wordt aan maken van preken, rouw- en trouwdiensten, lesgeven en andere taken binnen het kerkverband.

Recent heeft er overigens een mooi artikel over ds Roos in het rd gestaan.

https://www.rd.nl/artikel/984926-levens ... bede-leren
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef:
MGG schreef:Mooi en ik denk ook goed dat er gemeente van bijna 4k leden gesplitst word. Het lijkt mij wel lastig om naar de gemeente in Kootwijkerbroek te 'moeten'. Je raakt je dominee kwijt waardoor het overgrote deel van de diensten uit leesdiensten zal bestaan. En menselijkewijs gesproken is de kans op een eigen dominee relatief klein.
Terecht punt, dat lijkt me ook heel erg lastig ja. Word de kerkenraad ook gesplitst?
Zover ik weet is dit de eerste kerksplitsing in de ggin. In de gg wordt er meestal een lijn getrokken, waarbij de gemeenteleden geacht/vriendelijk verzorgt worden zich daaraan te houden. De kerkenraad wordt op die manier automatisch ook gesplitst.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:
MGG schreef:Mooi en ik denk ook goed dat er gemeente van bijna 4k leden gesplitst word. Het lijkt mij wel lastig om naar de gemeente in Kootwijkerbroek te 'moeten'. Je raakt je dominee kwijt waardoor het overgrote deel van de diensten uit leesdiensten zal bestaan. En menselijkewijs gesproken is de kans op een eigen dominee relatief klein.
Terecht punt, dat lijkt me ook heel erg lastig ja. Word de kerkenraad ook gesplitst?
Van wat ik begrepen heb is op vrijwillig niveau gevraagd wie deel zou willen uitmaken van de gemeente van Kootwijkerbroek. Dit zou al leiden tot ca. 650 tot 700 leden voor zover ik begreep. Dus van moeten is geen spraken en men lijkt het geen probleem te vinden om een eigen gemeente te stichten als Kootwijkerbroekers.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

Wat is het positieve in dit artikel? Ik heb het artikel gelezen en ik kwam weinig bijzonderheden tegen. Het enige wat mij verbaasde was de zin 'De GGiN gaan ook een gratis jongerenmagazine .... uitgeven.' Ik dacht dat de ggin jongerenbladen afwees en de ws genoeg vond.

Overigens vind ik heel dit topic merkwaardig. Waarom is er alleen een positief topic over de ggin?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef:
Wat is het positieve in dit artikel? Ik heb het artikel gelezen en ik kwam weinig bijzonderheden tegen. Het enige wat mij verbaasde was de zin 'De GGiN gaan ook een gratis jongerenmagazine .... uitgeven.' Ik dacht dat de ggin jongerenbladen afwees en de ws genoeg vond.

Overigens vind ik heel dit topic merkwaardig. Waarom is er alleen een positief topic over de ggin?
Ik vind het wel positief dat ze zo betrokken zijn bij de jeugd. Ik hoor de HHK-synode nooit over de jeugd en dat ze zorgen hebben erover, kan zijn dat ik dat gemist heb. Ook positief de oproep om meer oudvaders te laten lezen bijvoorbeeld.
Er was een tijdje dat je alleen maar negatieve dingen hoorde over de GGiN, vandaar deze topic
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef:
MGG schreef:
Wat is het positieve in dit artikel? Ik heb het artikel gelezen en ik kwam weinig bijzonderheden tegen. Het enige wat mij verbaasde was de zin 'De GGiN gaan ook een gratis jongerenmagazine .... uitgeven.' Ik dacht dat de ggin jongerenbladen afwees en de ws genoeg vond.

Overigens vind ik heel dit topic merkwaardig. Waarom is er alleen een positief topic over de ggin?
Ik vind het wel positief dat ze zo betrokken zijn bij de jeugd. Ik hoor de HHK-synode nooit over de jeugd en dat ze zorgen hebben erover, kan zijn dat ik dat gemist heb. Ook positief de oproep om meer oudvaders te laten lezen bijvoorbeeld.
Er was een tijdje dat je alleen maar negatieve dingen hoorde over de GGiN, vandaar deze topic
Dankjewel voor de verduidelijking. Dat er betrokkenheid is op de jeugd is inderdaad mooi en ook noodzaak gezien het hoge aantal doopleden.
Plaats reactie