Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door samanthi »

Van Ewijk schreef:
samanthi schreef:
Van Ewijk schreef:
samanthi schreef:
Kun je Bijbels onderbouwen dat er orgelgespeeld wordt tijdens de eredienst, dat de dominee een zwart pak aan heeft, dat er een collectebus op de avondmaalstafel staat, dat vrouwen een hoed dragen tijdens de eredienst of mannen een stropdas om hebben.
Er is ook nog iets van traditie... de geboorte van de Heere Jezus gedenken is echt niet verkeerd.
Die hoeden wel, 1 Korintiërs 11:3-16
Oh ja? een bedekking hoeft geen hoed te zijn.
Er is ook niets op tegen.
Nee dat zeg ik niet, zo ook niet tegen een gedenkdag met kerst,
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Roos2017 »

Van Ewijk schreef: Die hoeden wel, 1 Korintiërs 11:3-16
Dat is de essentie van dit topic niet. Het gaat er hier om of je Kerst op een bijbelse manier kan onderbouwen. Dat antwoord heb ik nog steeds niet vernomen.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Roos2017 »

samanthi schreef: Dat is geen bijbelse onderbouwing, maar een opsomming van kerkelijke nederlandse traditie.
Ik zal gedenken uw wonder daden? geen onderbouwing?
Hervormingsdag is evenzo gedenken
Waarom zou het fout zijn?
Kerstfeest is ook gedenken.
Waarom zou dat niet kunnen?[/quote]

Nee, dat is geen onderbouwing. Daadwerkelijk onderbouwen is Bijbelteksten aandragen waarin staat dat we de geboorte van Christus dienen te vieren. Denk bijvoorbeeld aan de opdracht tot het vieren van Pesach, dat Pasen in het NT geworden is. Een dergelijk gebod voor Kerst is er niet, behalve dan de heidense geschiedenis dat ik eerder refereerde, maar dat is niet bijbels, maar heidens.

Hervormingsdag kan je gerust vieren als je dat wil, maar dat is dan westerse christelijke traditie maar verward dat niet met een bijbelse opdracht tot het vieren van een bijbelse gedenkdag.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Posthoorn »

Laten we de hoedendiscussie in deze topic a.u.b. laten rusten. Daar zijn genoeg andere - ook recente - topics over. ;)

Er is inderdaad geen enkele Bijbelse opdracht om het kerkelijk jaar te vieren. Het is puur een kerkelijke traditie. Daar heeft Roos2017 helemaal gelijk in.
We hoeven dus ook de feestdagen niet te vieren. Het is iets wat we doen als een soort onderlinge afspraak, maar er is geen bindend karakter van de feestdagen. Er zijn dan ook altijd christenen geweest - ook hier op RF - die bezwaren hebben tegen de christelijke feestdagen.
Persoonlijk vind ik het wel mooi, het kerkelijk jaar, omdat het ook - min of meer - wereldwijd gevierd wordt, en ook omdat het mooie handvatten biedt om de heilsfeiten te gedenken.
Maar het is geen verplichting.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door CvdW »

Om stil te staan bij Advent, Kerst, Goede Vrijdag, Pasen Pinksteren is een goede zaak.
Andere kant is het probleem dat de Bijbel hierdoor erg dun is geworden. Elk jaar komen de gelijkenissen terug. Een doorwrochte studie (meerdere zondagen achter elkaar) van bijvoorbeeld de Galatenbrief mis ik in onze plaats.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Wandelende »

CvdW schreef:Om stil te staan bij Advent, Kerst, Goede Vrijdag, Pasen Pinksteren is een goede zaak.
Andere kant is het probleem dat de Bijbel hierdoor erg dun is geworden. Elk jaar komen de gelijkenissen terug. Een doorwrochte studie (meerdere zondagen achter elkaar) van bijvoorbeeld de Galatenbrief mis ik in onze plaats.
Ik denk dat er heel veel lessen uit bijv. de Galatenbrief gebruikt kunnen worden in het kader van één van de feestdagen. Ook meerdere diensten achter elkaar.
(~)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door CvdW »

Geheel mee eens, maar in onze plaats gebeurt dat niet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door samanthi »

Roos2017 schreef:
samanthi schreef: Dat is geen bijbelse onderbouwing, maar een opsomming van kerkelijke nederlandse traditie.
Ik zal gedenken uw wonder daden? geen onderbouwing?
Hervormingsdag is evenzo gedenken
Waarom zou het fout zijn?
Kerstfeest is ook gedenken.
Waarom zou dat niet kunnen?
Nee, dat is geen onderbouwing. Daadwerkelijk onderbouwen is Bijbelteksten aandragen waarin staat dat we de geboorte van Christus dienen te vieren. Denk bijvoorbeeld aan de opdracht tot het vieren van Pesach, dat Pasen in het NT geworden is. Een dergelijk gebod voor Kerst is er niet, behalve dan de heidense geschiedenis dat ik eerder refereerde, maar dat is niet bijbels, maar heidens.

Hervormingsdag kan je gerust vieren als je dat wil, maar dat is dan westerse christelijke traditie maar verward dat niet met een bijbelse opdracht tot het vieren van een bijbelse gedenkdag.[/quote]

Kerst valt eveneens onder de traditie, een gedachtenis aan de geboorte van de Heere Jezus, ik zie je moeite niet, het gaat er wel om hoe je het aankleed, dat wel.
Ik zeg toch steeds kerst is gedenken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Roos2017 »

samanthi schreef:
Kerst valt eveneens onder de traditie, een gedachtenis aan de geboorte van de Heere Jezus, ik zie je moeite niet, het gaat er wel om hoe je het aankleed, dat wel.
Ik zeg toch steeds kerst is gedenken.
De moeite die ik met het vieren van Kerst heb is dat dit een heidens germaans feest is en dat 25 december nu gebruikt wordt om de geboorte van Christus te vieren. Op zich heb ik geen moeite met het herdenken van de geboorte van Christus, maar de clash met het heidense lichtfeest vind ik minder geslaagd. Dat geldt ook voor Oud en Nieuw. Had de kerk geen andere optie dan de heidense kalender te volgen? Dan had er waarschijnlijk een ander ´kerkelijk jaar´ ontstaan zonder al die heidense invloeden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Orchidee »

Vraag het eens na zou ik zeggen!
Wie wéét wat de uitkomst is ;-)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Terri »

Roos2017 schreef:
samanthi schreef:
Kerst valt eveneens onder de traditie, een gedachtenis aan de geboorte van de Heere Jezus, ik zie je moeite niet, het gaat er wel om hoe je het aankleed, dat wel.
Ik zeg toch steeds kerst is gedenken.
De moeite die ik met het vieren van Kerst heb is dat dit een heidens germaans feest is en dat 25 december nu gebruikt wordt om de geboorte van Christus te vieren. Op zich heb ik geen moeite met het herdenken van de geboorte van Christus, maar de clash met het heidense lichtfeest vind ik minder geslaagd. Dat geldt ook voor Oud en Nieuw. Had de kerk geen andere optie dan de heidense kalender te volgen? Dan had er waarschijnlijk een ander ´kerkelijk jaar´ ontstaan zonder al die heidense invloeden.
Nou je hebt wel een punt en ik ben bang dat het met de vervangingstheologie te maken heeft.
Maar dat is een discussie op zich, welke ik liever niet aanga.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Roos2017 »

Terri schreef:
Nou je hebt wel een punt en ik ben bang dat het met de vervangingstheologie te maken heeft.
Maar dat is een discussie op zich, welke ik liever niet aanga.
Daar kan ik me wat bij voorstellen, Terri ;)
Dat topic is hier te vinden: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... stheologie
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door samanthi »

Roos2017 schreef:
samanthi schreef:
Kerst valt eveneens onder de traditie, een gedachtenis aan de geboorte van de Heere Jezus, ik zie je moeite niet, het gaat er wel om hoe je het aankleed, dat wel.
Ik zeg toch steeds kerst is gedenken.
De moeite die ik met het vieren van Kerst heb is dat dit een heidens germaans feest is en dat 25 december nu gebruikt wordt om de geboorte van Christus te vieren. Op zich heb ik geen moeite met het herdenken van de geboorte van Christus, maar de clash met het heidense lichtfeest vind ik minder geslaagd. Dat geldt ook voor Oud en Nieuw. Had de kerk geen andere optie dan de heidense kalender te volgen? Dan had er waarschijnlijk een ander ´kerkelijk jaar´ ontstaan zonder al die heidense invloeden.
Hier gaan meerdere verhalen over, keizer constantijn heeft het op de verjaardag van de god Mitra laten vallen.
Dat heeft dan wel met afgoden te maken maar niet met germaanse.

Pasen is ook gelinkt aan afgoderij, ik zal een link opzoeken, over kerst en sinterklaas en pasen, dan gedenk je wel de geboorte van de Heere Jezus zonder antourage.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
Roos2017 schreef:
samanthi schreef:
Kerst valt eveneens onder de traditie, een gedachtenis aan de geboorte van de Heere Jezus, ik zie je moeite niet, het gaat er wel om hoe je het aankleed, dat wel.
Ik zeg toch steeds kerst is gedenken.
De moeite die ik met het vieren van Kerst heb is dat dit een heidens germaans feest is en dat 25 december nu gebruikt wordt om de geboorte van Christus te vieren. Op zich heb ik geen moeite met het herdenken van de geboorte van Christus, maar de clash met het heidense lichtfeest vind ik minder geslaagd. Dat geldt ook voor Oud en Nieuw. Had de kerk geen andere optie dan de heidense kalender te volgen? Dan had er waarschijnlijk een ander ´kerkelijk jaar´ ontstaan zonder al die heidense invloeden.
Hier gaan meerdere verhalen over, keizer constantijn heeft het op de verjaardag van de god Mitra laten vallen.
Dat heeft dan wel met afgoden te maken maar niet met germaanse.

Pasen is ook gelinkt aan afgoderij, ik zal een link opzoeken, over kerst en sinterklaas en pasen, dan gedenk je wel de geboorte van de Heere Jezus zonder antourage.
Kijk hier heb je het https://www.youtube.com/watch?v=h2oTIK5Nou4
Het gaat niet over de manier waarop wij kerst vieren, toch zitten er veel elementen in waar ik van geschrokken was, ook over pasen ed. maar laten we wel nuchter blijven en zeker als tegenhanger de wereld laten zien dat we een boodschap hebben met pasen kerst en op andere gedenkdagen, 31 oktober, gisteren kwam er een groep bijelkaar die gebeden hebben tot 4 uur s'nachts, wij hebben samen met familie op het zelfde tijdsstip gebeden of het rijk van satan afgebrokkeld mag worden. Hier komen geen kinderen aan de deur, maar ik zou ook daar een boodschap voor hebben. Ook met kerst ook met pasen, Vertel het de mensen dat Hij Leeft en dat Hij een God is van levende en niet van doden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Roos2017 »

samanthi schreef: Hier gaan meerdere verhalen over, keizer constantijn heeft het op de verjaardag van de god Mitra laten vallen.
Dat heeft dan wel met afgoden te maken maar niet met germaanse.
Het is een combi van beide.
Plaats reactie