Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Van Ewijk »

Roos2017 schreef: Dat is de essentie van dit topic niet. Het gaat er hier om of je Kerst op een bijbelse manier kan onderbouwen. Dat antwoord heb ik nog steeds niet vernomen.
"Vier uw vierdagen" (Nahum 1:15)
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Isala »

Er zijn in de loop der tijden toch wel een aantal mensen geweest die het kerstfeest niet wilden vieren,
denk aan Koelman, Calvijn, John Knox, Arthuw W. Pink.
Ook omdat deze feesten stammen uit Rome, en zijn omgeven met heidense gebruiken.
Interessante link hierover:
https://www.digibron.nl/search/detail/f ... hristelijk


Kerst vieren op een vaste datum kan je niet Bijbels onderbouwen. We weten niet eens wanneer de Heere Jezus exact geboren is.
Dat wil niet zeggen dat we dit niet moeten herdenken natuurlijk!
Maar niet op de manier zoals we dat nu doen. Alleen denk ik dat we dat niet meer terug kunnen draaien, helaas!!
Hora est!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door eilander »

Als je in deze tijd het vieren van Kerst wil afschaffen, heb je m.i. toch niet helemaal in de gaten welk antichristelijk denken er door ons land gaat. Mensen die niets van het christendom moeten hebben, zullen een pleidooi hiervoor prima vinden - van welke kant dat ook komt.
Dat vind ik alleen al voldoende reden om met volle overtuiging het kerstfeest te vieren.

Natuurlijk is het herdenken van het heilsfeit van de geboorte van de Heere Jezus op 25 en 26 december niet Bijbels te onderbouwen. Als we als kerken gezamenlijk zouden besluiten om dat 1 november te doen of 23 maart, zou dat wat mij betreft ook prima zijn; dat gaat alleen niet gebeuren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door huisman »

eilander schreef:Als je in deze tijd het vieren van Kerst wil afschaffen, heb je m.i. toch niet helemaal in de gaten welk antichristelijk denken er door ons land gaat. Mensen die niets van het christendom moeten hebben, zullen een pleidooi hiervoor prima vinden - van welke kant dat ook komt.
Dat vind ik alleen al voldoende reden om met volle overtuiging het kerstfeest te vieren.

Natuurlijk is het herdenken van het heilsfeit van de geboorte van de Heere Jezus op 25 en 26 december niet Bijbels te onderbouwen. Als we als kerken gezamenlijk zouden besluiten om dat 1 november te doen of 23 maart, zou dat wat mij betreft ook prima zijn; dat gaat alleen niet gebeuren.
Eens! Het kerkelijk jaar zoals wij dat nu kennen heeft echt wel waarde. Dat de wereld en de oppervlakkige godsdienst kerst "kaapt" is geen reden om het niet meer te vieren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Van Ewijk »

huisman schreef:Eens! Het kerkelijk jaar zoals wij dat nu kennen heeft echt wel waarde. Dat de wereld en de oppervlakkige godsdienst kerst "kaapt" is geen reden om het niet meer te vieren.
Mag ik vragen wat je precies bedoeld met ''opervlakkige godsdienst''?
Voor de goede orde: geen verwijtende insteek, ik vraag slechts om enige verduidelijking.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door huisman »

Van Ewijk schreef:
huisman schreef:Eens! Het kerkelijk jaar zoals wij dat nu kennen heeft echt wel waarde. Dat de wereld en de oppervlakkige godsdienst kerst "kaapt" is geen reden om het niet meer te vieren.
Mag ik vragen wat je precies bedoeld met ''opervlakkige godsdienst''?
Voor de goede orde: geen verwijtende insteek, ik vraag slechts om enige verduidelijking.
1.De “ik ga één keer per jaar met kerst naar de kerk en dan moet ik een goed gevoel krijgen” godsdienst.
2.De zang en emo diensten rond kerst. Heilsfeiten moeten uit het Woord verkondigd worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Van Ewijk »

huisman schreef:
Van Ewijk schreef:
huisman schreef:Eens! Het kerkelijk jaar zoals wij dat nu kennen heeft echt wel waarde. Dat de wereld en de oppervlakkige godsdienst kerst "kaapt" is geen reden om het niet meer te vieren.
Mag ik vragen wat je precies bedoeld met ''opervlakkige godsdienst''?
Voor de goede orde: geen verwijtende insteek, ik vraag slechts om enige verduidelijking.
1.De “ik ga één keer per jaar met kerst naar de kerk en dan moet ik een goed gevoel krijgen” godsdienst.
2.De zang en emo diensten rond kerst. Heilsfeiten moeten uit het Woord verkondigd worden.
Duidelijk, dank je wel.
Ik kan me er trouwens volledig in vinden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Isala »

eilander schreef:Als je in deze tijd het vieren van Kerst wil afschaffen, heb je m.i. toch niet helemaal in de gaten welk antichristelijk denken er door ons land gaat. Mensen die niets van het christendom moeten hebben, zullen een pleidooi hiervoor prima vinden - van welke kant dat ook komt.
Allereerst zeg ik niets over het afschaffen, en ten tweede kan ik mij volledig vinden in de stellingen van sommige puriteinen, die een afkeer hebben van de commercie en de heidense rituelen die er bij dit feest aanwezig zijn.
Het liefst zou ik het op een andere datum vieren, ontdaan van alle wereldse franje.
Ik weet ook wel dat dat niet meer kan, maar ik vind dat alle wereldse/heidense feest en franje er omheen, afleid van het herdenken.
Heb je link nog gelezen?
Hora est!
Online
merel
Berichten: 9672
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door merel »

Ik vind kerst en oud en nieuw altijd een heerlijke periode. Gezamenlijk naar de kerk, maar ook de tijd hebben om met familie en vrienden door te brengen.

En dat de dag/tijd om een bepaalde reden is gekozen, interesseert mij an sich niets. Het is maar een datum
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Herman »

Isala schreef:Heb je link nog gelezen?
Prof. dr. A. Baars zet een iets genuanceerder artikel neer. Die staat ook in de topic gelinkt. Je kunt namelijk prima een uiteenzetting geven over de radicale visie over de lijn Calvijn, Knox, Koelman maar dan doe je behoorlijk onrecht aan de Nederlandse traditie die sinds hun eerste synoden wel kerkdiensten belegden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Van Ewijk schreef:
huisman schreef:Eens! Het kerkelijk jaar zoals wij dat nu kennen heeft echt wel waarde. Dat de wereld en de oppervlakkige godsdienst kerst "kaapt" is geen reden om het niet meer te vieren.
Mag ik vragen wat je precies bedoeld met ''opervlakkige godsdienst''?
Voor de goede orde: geen verwijtende insteek, ik vraag slechts om enige verduidelijking.
1.De “ik ga één keer per jaar met kerst naar de kerk en dan moet ik een goed gevoel krijgen” godsdienst.
2.De zang en emo diensten rond kerst. Heilsfeiten moeten uit het Woord verkondigd worden.
31 okrober is eveneens gekaapt door de duivel, evenals bid en dankdagen, oogstfeest ed.

Wat oppervlakkinge godsdienst betreft, toch blijven ze een besef van God houden ook al is het onder een deksel. Helaas heeft de kerstman dit verdrongen in Nederland, toen ik kind was, was de kerstman niet in beeld, nu zie je kadootjes onder de kerstboom ed.
Maar toch zal de duivel het niet winnen!!!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Mara »

Isala schreef: Het liefst zou ik het op een andere datum vieren, ontdaan van alle wereldse franje.
Ik weet ook wel dat dat niet meer kan, maar ik vind dat alle wereldse/heidense feest en franje er omheen, afleid van het herdenken.
Heb je link nog gelezen?
Nu is het nog redelijk stil op 1e kerstdag, hoe lang nog? De meeste winkels zijn dicht (i.t.t. 2e kerstdag) en mensen snappen dat je kerstfeest gedenkt in de kerken.
Ook hoef je niet te werken. Als het op een andere dag christelijk kerstfeest gaat worden, wordt je als groep een bijzonderheid.
Je moet vrije dagen opnemen, het leven buiten de kerk raast door, er is geen stiltemoment. (zoals bijv ook op dank- en biddag zo gemerkt wordt).
Ik ben blij dat de wereld ons nog een soort zondag gunt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door kasparov »

Kerst vieren vind ik positief. Je kunt dan stilstaan bij de geboorte van het Kind Jezus. De Bijbel biedt voldoende Bijbelgedeelten die dan behandeld en besproken kunnen worden. Sommige willen de viering betwisten of meer nog het moment waarop je het mag vieren. Met welk doel wordt het dan betwist? Dat is voor mij niet duidelijk. Wie schiet daar iets mee op?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Orchidee »

Zodra er óók paas, hemelvaarts en pinkster kaarten massaal verstuurd gaan worden ga ik weer kerstkaarten sturen :-)
Ik ben overgestapt naar alléén "nieuwjaarskaarten" versturen.
Niet massaal maar naar een select gezelschap ;-)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door DDD »

Als je daadwerkelijk wilt vieren dat het Licht der wereld in de duisternis schijnt, dan ligt het niet erg voor de hand om dat in het voorjaar te doen, maar in de donkerste dagen van het jaar. Of het dan op 29 of op 15 december is, maakt voor mijn gevoel niet zo uit, maar in maart is dat mijns inziens toch wel anders. Het kerkelijk jaar kan wel iets vooruitlopen op de seizoenen, maar staat daar toch niet los van.
Plaats reactie