Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Roos2017 »

helma schreef:Eigenlijk kan ik nog steeds niet begrijpen dat mensen van de kerk 'niks' met Kerst hebben. Dat is misschien nog wel leger dan het Kerstgebeuren in de wereld.
Ik begrijp dat wel, Helma. Lees hieronder een citaat uit Wikipedia over Kerst:

De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.

In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (= de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd[1], zou Constantijn I - volgens bepaalde auteurs[bron?] - hebben besloten dat de geboorte van Christus op deze dag gevierd zou moeten worden. Bovendien - en dit feit is invloedrijker geweest bij de opkomst van de viering van de geboorte van Christus als Kerstmis - waren de dagen rond 25 december reeds de vrije feestdagen der saturnaliën.


In de Bijbel lees je de nadrukkelijke opdracht voor joden om de Pesach te vieren, en in het NT staat de opdracht tot het vieren van het Heilig Avondmaal. Maar waar lees je de opdracht tot het vieren van Kerst?
Ook met de datum heb ik moeite: de Heere Jezus is niet op 25 december geboren. In Israel is het vanwege de winterregens (en vooral in die tijd) onmogelijk om te reizen, en ook nog eens berekoud.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door helma »

Ik geniet altijd wel van Kerst. Geen opdracht om het te vieren; dus ik beschouw het maar als toegift :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door -DIA- »

Roos2017 schreef:
helma schreef:Eigenlijk kan ik nog steeds niet begrijpen dat mensen van de kerk 'niks' met Kerst hebben. Dat is misschien nog wel leger dan het Kerstgebeuren in de wereld.
Ik begrijp dat wel, Helma. Lees hieronder een citaat uit Wikipedia over Kerst:

De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.

In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (= de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd[1], zou Constantijn I - volgens bepaalde auteurs[bron?] - hebben besloten dat de geboorte van Christus op deze dag gevierd zou moeten worden. Bovendien - en dit feit is invloedrijker geweest bij de opkomst van de viering van de geboorte van Christus als Kerstmis - waren de dagen rond 25 december reeds de vrije feestdagen der saturnaliën.


In de Bijbel lees je de nadrukkelijke opdracht voor joden om de Pesach te vieren, en in het NT staat de opdracht tot het vieren van het Heilig Avondmaal. Maar waar lees je de opdracht tot het vieren van Kerst?
Ook met de datum heb ik moeite: de Heere Jezus is niet op 25 december geboren. In Israel is het vanwege de winterregens (en vooral in die tijd) onmogelijk om te reizen, en ook nog eens berekoud.
Ik meende dat na de Reformatie feestdagen als Kerst en zo waren afgeschaft? Het volk bleek de feesten aan te willen houden. Volgens mij is toen door de kerk besloten om op die dagen diensten te gaan houden, om de mensen van het ijdel vermaak af te houden. Zo dachten onze vaderen, tot behoud van zielen, en bewaring voor de ijdelheidsker(st)mis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef: Ik meende dat na de Reformatie feestdagen als Kerst en zo waren afgeschaft? Het volk bleek de feesten aan te willen houden. Volgens mij is toen door de kerk besloten om op die dagen diensten te gaan houden, om de mensen van het ijdel vermaak af te houden. Zo dachten onze vaderen, tot behoud van zielen, en bewaring voor de ijdelheidsker(st)mis.
Dat klopt DIA, volgens mij heeft Calvijn dat ingevoerd. Op zich geen verkeerde gewoonte om kerkdiensten te houden om de mensen voor de kermisgang te behoeden. Maar wat heeft dat met de geboorte van Christus te maken?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door -DIA- »

Roos2017 schreef:
-DIA- schreef: Ik meende dat na de Reformatie feestdagen als Kerst en zo waren afgeschaft? Het volk bleek de feesten aan te willen houden. Volgens mij is toen door de kerk besloten om op die dagen diensten te gaan houden, om de mensen van het ijdel vermaak af te houden. Zo dachten onze vaderen, tot behoud van zielen, en bewaring voor de ijdelheidsker(st)mis.
Dat klopt DIA, volgens mij heeft Calvijn dat ingevoerd. Op zich geen verkeerde gewoonte om kerkdiensten te houden om de mensen voor de kermisgang te behoeden. Maar wat heeft dat met de geboorte van Christus te maken?
Niets, denk ik.
Hoewel, waar komt, etymologisch gezien, het woord kermis vandaan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef:
Niets, denk ik.
Hoewel, waar komt, etymologisch gezien, het woord kermis vandaan?
Ik citeer maar weer Wikipedia:

Een kermis of foor is een verzameling rondtrekkende attracties en kramen in de openlucht ter vermaak van het volk. Van oorsprong is een kermis een jaarmarkt ter gelegenheid van de wijdingsdag of een andere feestdag van de parochiekerk van een plaats. Het woord kermis is dan ook een verbastering van kerkmis of kerke-misse. Op die dag stroomde het volk samen om de patroonheilige te vereren en om zich te vermaken. In stedelijke gebieden verloor de kermis vaak zijn band met het religieuze feest dat eraan ten grondslag lag, maar in dorpen gaan beide soms nog hand in hand en gaat er op de wijdingsdag een processie uit. De kermis wordt gedurende enkele dagen of een week gevierd; het is een commercieel evenement geworden. Vroeger was de kermis vaak een van de weinige uitgaansmogelijkheden.


Kerstmis is ontstaan uit de mix van kermis en de zonnewende feest, omdat dit tijdens dezelfde dagen werd gevierd. Het heidense, germaanse lichtfeest werd gecombineerd met kermis, en de RK kerk belegde toen een mis, zo ontstond Kerst-mis.
De oliebollen tijdens oud en nieuw stammen ook af van dit germaanse feest, evenals de kerstbomen, vroeger werd er brood in olie gebakken en in de dennenbomen gehangen om de boze geesten te weren.
Zo zie je dat er veel heidense elementen voorkomen in het huidige christelijke Kerstfeest en oud en nieuw.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Jongere »

Roos2017 schreef:
-DIA- schreef: Ik meende dat na de Reformatie feestdagen als Kerst en zo waren afgeschaft? Het volk bleek de feesten aan te willen houden. Volgens mij is toen door de kerk besloten om op die dagen diensten te gaan houden, om de mensen van het ijdel vermaak af te houden. Zo dachten onze vaderen, tot behoud van zielen, en bewaring voor de ijdelheidsker(st)mis.
Dat klopt DIA, volgens mij heeft Calvijn dat ingevoerd. Op zich geen verkeerde gewoonte om kerkdiensten te houden om de mensen voor de kermisgang te behoeden. Maar wat heeft dat met de geboorte van Christus te maken?
Lees hier hoe het werkelijk zit met Calvijn en feestdagen.
https://www.rd.nl/opinie/columns/zin-en ... g-1.609309
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door samanthi »

Jongere schreef:
Roos2017 schreef:
-DIA- schreef: Ik meende dat na de Reformatie feestdagen als Kerst en zo waren afgeschaft? Het volk bleek de feesten aan te willen houden. Volgens mij is toen door de kerk besloten om op die dagen diensten te gaan houden, om de mensen van het ijdel vermaak af te houden. Zo dachten onze vaderen, tot behoud van zielen, en bewaring voor de ijdelheidsker(st)mis.
Dat klopt DIA, volgens mij heeft Calvijn dat ingevoerd. Op zich geen verkeerde gewoonte om kerkdiensten te houden om de mensen voor de kermisgang te behoeden. Maar wat heeft dat met de geboorte van Christus te maken?
Lees hier hoe het werkelijk zit met Calvijn en feestdagen.
https://www.rd.nl/opinie/columns/zin-en ... g-1.609309
Een helder stukje. Toch is het niet nodig om allerlei mensen aan het woord te laten, gedenkdagen zijn mi volkomen Bijbels, de antourage erom heen niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Roos2017 »

samanthi schreef: Een helder stukje. Toch is het niet nodig om allerlei mensen aan het woord te laten, gedenkdagen zijn mi volkomen Bijbels, de antourage erom heen niet.
Maar wat zijn gedenkdagen?
Zou je het `volkomen Bijbels` zijn m.b.t. Kerst bijbels kunnen onderbouwen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door samanthi »

Roos2017 schreef:
samanthi schreef: Een helder stukje. Toch is het niet nodig om allerlei mensen aan het woord te laten, gedenkdagen zijn mi volkomen Bijbels, de antourage erom heen niet.
Maar wat zijn gedenkdagen?
Zou je het `volkomen Bijbels` zijn m.b.t. Kerst bijbels kunnen onderbouwen?
Ik zal gedenken ...
Gedenk Uw wonderdaden enz.

Kun je Bijbels onderbouwen dat er orgelgespeeld wordt tijdens de eredienst, dat de dominee een zwart pak aan heeft, dat er een collectebus op de avondmaalstafel staat, dat vrouwen een hoed dragen tijdens de eredienst of mannen een stropdas om hebben.
Er is ook nog iets van traditie... de geboorte van de Heere Jezus gedenken is echt niet verkeerd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Roos2017 »

samanthi schreef: Ik zal gedenken ...
Gedenk Uw wonderdaden enz.

Kun je Bijbels onderbouwen dat er orgelgespeeld wordt tijdens de eredienst, dat de dominee een zwart pak aan heeft, dat er een collectebus op de avondmaalstafel staat, dat vrouwen een hoed dragen tijdens de eredienst of mannen een stropdas om hebben.
Er is ook nog iets van traditie... de geboorte van de Heere Jezus gedenken is echt niet verkeerd.
Dat is geen bijbelse onderbouwing, maar een opsomming van kerkelijke nederlandse traditie.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Van Ewijk »

samanthi schreef:
Kun je Bijbels onderbouwen dat er orgelgespeeld wordt tijdens de eredienst, dat de dominee een zwart pak aan heeft, dat er een collectebus op de avondmaalstafel staat, dat vrouwen een hoed dragen tijdens de eredienst of mannen een stropdas om hebben.
Er is ook nog iets van traditie... de geboorte van de Heere Jezus gedenken is echt niet verkeerd.
Die hoeden wel, 1 Korintiërs 11:3-16
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door samanthi »

Roos2017 schreef:
samanthi schreef: Ik zal gedenken ...
Gedenk Uw wonderdaden enz.

Kun je Bijbels onderbouwen dat er orgelgespeeld wordt tijdens de eredienst, dat de dominee een zwart pak aan heeft, dat er een collectebus op de avondmaalstafel staat, dat vrouwen een hoed dragen tijdens de eredienst of mannen een stropdas om hebben.
Er is ook nog iets van traditie... de geboorte van de Heere Jezus gedenken is echt niet verkeerd.
Dat is geen bijbelse onderbouwing, maar een opsomming van kerkelijke nederlandse traditie.
Ik zal gedenken uw wonder daden? geen onderbouwing?
Hervormingsdag is evenzo gedenken
Waarom zou het fout zijn?
Kerstfeest is ook gedenken.
Waarom zou dat niet kunnen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door samanthi »

Van Ewijk schreef:
samanthi schreef:
Kun je Bijbels onderbouwen dat er orgelgespeeld wordt tijdens de eredienst, dat de dominee een zwart pak aan heeft, dat er een collectebus op de avondmaalstafel staat, dat vrouwen een hoed dragen tijdens de eredienst of mannen een stropdas om hebben.
Er is ook nog iets van traditie... de geboorte van de Heere Jezus gedenken is echt niet verkeerd.
Die hoeden wel, 1 Korintiërs 11:3-16
Oh ja? een bedekking hoeft geen hoed te zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Van Ewijk »

samanthi schreef:Oh ja? een bedekking hoeft geen hoed te zijn.
Er is ook niets op tegen.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 31 okt 2017, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie