Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door DDD »

Ik las een -mijns inziens- zorgelijke column van Steef Post in het RD:

http://www.rd.nl/opinie/column-ik-heb-n ... -1.1362117

Gelukkig staat in de Telegraaf (nota bene) een gedeeltelijk antwoord op het probleem:

https://vrouw.nl/artikel/jeffrey-wijnbe ... t-kerstmis

Er is niets mis met nuchterheid, maar het is eenvoudig zo dat juist de (kerkelijke) feesten zorgen voor gezamenlijke momenten van bezinning. Ook omdat zij heel goed aansluiten bij het ritme van de natuur.

Hij heeft niet zoveel met het Ere zij God. Ik vind het Ere zij God ook niet het fraaiste kerstlied, hoewel dat het enige kerstlied is dat ik zowel zaterdagavond als zondagmorgen als vanmorgen in de kerk heb gezongen. Dus het is gemiddeld genomen in de rechterflank van de gereformeerde gezindte wel een populair kerstlied. Dat komt denk ik omdat daar nauwelijks gezangen in de kerk worden gezongen. Maar het Liedboek heeft prachtige Engelse kerstliederen.

Idem met Oud en Nieuw. Ik heb persoonlijk meer affiniteit met de laatste zondag van het kerkelijk jaar, en een grote hekel aan vuurwerk maar dat neemt niet weg dat de indeling van de jaren en de seizoenen een belangrijke overlevering is vanuit onze geschiedenis.

Natuurlijk is het prima om elke dag inhoudsvolle gesprekken te voeren. Wellicht is dat een goede oefening voor goede gesprekken op een verjaardag...

Ik was het dus niet zo eens met de column en ik ben benieuwd wat anderen ervan vonden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door eilander »

Ik dacht na het lezen van deze column 'had de heer Post azijn gedronken voordat hij dit schreef?' en ook ben ik absoluut niet geïnteresseerd in een persoonlijke smaak van een columnist. Wie heeft er aan deze column iets gehad? Dit in tegenstelling tot andere columns die hij schreef, maar deze vond ik echt niets. Ofwel: ik heb niks met zo'n column.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door huisman »

eilander schreef:Ik dacht na het lezen van deze column 'had de heer Post azijn gedronken voordat hij dit schreef?' en ook ben ik absoluut niet geïnteresseerd in een persoonlijke smaak van een columnist. Wie heeft er aan deze column iets gehad? Dit in tegenstelling tot andere columns die hij schreef, maar deze vond ik echt niets. Ofwel: ik heb niks met zo'n column.
Ja ieder mens is blijkbaar anders. Ik denk dat dhr Post en ik hezelfde DNA hebben en las deze cloumn met een steeds grotere herkenning en instemming.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Dodo »

Dit was de eerste keer dat ik sympathie voelde voor deze columnist. De column is me grotendeels uit het hart gegrepen. De Telegraaf-column vond ik ook sterk, maar wel veel positiever getoonzet.
Columns gaan heel vaak over persoonlijke smaak trouwens, daar is het een column voor.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door DDD »

Ik ben juist wel geïnteresseerd in de persoonlijke smaak van een columnist, maar dan graag goed onderbouwd en vooral als deze ter navolging is.

Al zijn er meer mensen die beweren dat verjaardagsvisites tot weinig goeds leiden. Ik vraag me dan altijd af wat de betrokkenen zelf voor zinnigs naar voren brengen. Waar er twee praten, hebben er ook twee invloed op de loop van het gesprek. De meeste mensen praten graag over iets zinnigs.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Terri »

Ik herken best veel.....en nee ik drink nooit azijn, slecht voor m'n maag :)
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door DDD »

huisman schreef:
eilander schreef:Ik dacht na het lezen van deze column 'had de heer Post azijn gedronken voordat hij dit schreef?' en ook ben ik absoluut niet geïnteresseerd in een persoonlijke smaak van een columnist. Wie heeft er aan deze column iets gehad? Dit in tegenstelling tot andere columns die hij schreef, maar deze vond ik echt niets. Ofwel: ik heb niks met zo'n column.
Ja ieder mens is blijkbaar anders. Ik denk dat dhr Post en ik hezelfde DNA hebben en las deze cloumn met een steeds grotere herkenning en instemming.
Misschien moet je dan de regels uit de Telegraafcolumn ook wat vaker proberen toe te passen... Maar nu haast ik mij naar de volgende 'kerst'bijeenkomst.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door mulder »

in welke refo kerkverbanden wordt er het ere zij God gezongen na het Amen??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door helma »

Ik ben blij met Kerst. Indrukwekkende diensten. De Kerstpreken ga ik nog 'bewaren'. Het samenzijn met het gezin heb ik ook als erg vreugdevol ervaren. Ik ervaar het toch als hoogtijdagen. Wij hebben Ere zij God in het gezin gezongen; maar niet in de kerk. Maar wel andere mooie liederen uit het oude Psalmboek en ook uit de enige gezangen. Ik was onder de indruk van de Kerstnachtdienst in Ede. En gisteravond met mijn schoonmoeder bij het orgel ook nog de lofzangen gezongen. Mijn man en ik samen met Moe. Raakte me ook erg. Op de plaats waar het sterfbed van Pa stond, staat nu weer een orgel. Nu laat gij Heer' Uw knecht....dat was het verlangen van Pa. En nu mogen zijn ogen Zijn heerlijkheid zien! Dan is zijn plaatsje hier leeg...en o wat voel je dat zulke dagen. Maar wat gun je het hem.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Ik dacht na het lezen van deze column 'had de heer Post azijn gedronken voordat hij dit schreef?' en ook ben ik absoluut niet geïnteresseerd in een persoonlijke smaak van een columnist. Wie heeft er aan deze column iets gehad? Dit in tegenstelling tot andere columns die hij schreef, maar deze vond ik echt niets. Ofwel: ik heb niks met zo'n column.
Ik heb meestal niks met de columns van Steef Post, maar deze keer is het wel drie keer niks.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Ik dacht na het lezen van deze column 'had de heer Post azijn gedronken voordat hij dit schreef?' en ook ben ik absoluut niet geïnteresseerd in een persoonlijke smaak van een columnist. Wie heeft er aan deze column iets gehad? Dit in tegenstelling tot andere columns die hij schreef, maar deze vond ik echt niets. Ofwel: ik heb niks met zo'n column.
Ik heb meestal niks met de columns van Steef Post, maar deze keer is het wel drie keer niks.
Oeps wat zijn we gepikeerd :haha
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef:Ik dacht na het lezen van deze column 'had de heer Post azijn gedronken voordat hij dit schreef?' en ook ben ik absoluut niet geïnteresseerd in een persoonlijke smaak van een columnist. Wie heeft er aan deze column iets gehad? Dit in tegenstelling tot andere columns die hij schreef, maar deze vond ik echt niets. Ofwel: ik heb niks met zo'n column.
Ik heb meestal niks met de columns van Steef Post, maar deze keer is het wel drie keer niks.
Oeps wat zijn we gepikeerd :haha
ander DNA hè :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Dodo »

Wat vind je dan van het "Ere zij God", muzikaal gezien, Hendrikus?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Mister »

Eindelijk eens een column die bij mijn DNA past. :D
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Mara »

Tjonge, wat zou ik dan moeten toevoegen. Kerst vieren met een buitenkerkelijke en met een kerkelijk meelevend iemand. Iemand die heel boos is op God vanwege het plotselinge verlies van zijn geliefde vrouw.
Het was op sommige momenten heel zwaar, bijna niet te doen, maar moet je zulke mensen in nood tijdens de kerstdagen alleen laten zitten dan?
Het heeft zeker mijn kerstbeleving beinvloed.
Ik kreeg steeds in mijn hart vergeet de barmhartigheid niet en dan kon ik niet anders meer.
Maar ik heb nog nooit zo sterk gevoeld als nu, dat je sommige mensen met kerst niet alleen moet laten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie