Pagina 148 van 184

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 24 jun 2022, 12:15
door Posthoorn
refo schreef:Welnee. Maar we moeten niet beweren dat het de enige weg tot behoud is.
De vraag is zelfs of wat zich gereformeerd wil noemen dat nog wel is.
'Al wat in het Evangelie beloofd wordt', is niet meer voldoende. Gods beloften worden onzeker gemaakt. Liever steunen we op bevindingen. Die kun je tenminste zien.
Dat is net zoiets als zeggen: niet door het eten worden we gevoed, maar door het voedsel. M.a.w. het slaat nergens op.

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 25 jun 2022, 08:36
door Bruna
Emma de Jong schreef:
Bruna schreef:Begreep onlangs dat een verzoek van de GGiN om een gezamenlijke bidstond te beleggen met GG, OGGiN en HHK alleen door de HHK positief werd beantwoord. Daarom is deze niet doorgegaan.

Wellicht zit ds. Hoogerland niet in de commissie contact met kerken van de GG.
Kun je iets meer over dit verzoek vertellen? Is dit op landelijk vlak gevraagd? Lijkt me onjuiste informatie.
Op landelijk vlak. Maar nog eens goed bekeken. De afkortingen van de deputaatschappen van de GG en GGiN had ik door elkaar gehaald. Dus verzoek was door de GG gedaan.
Bij deze rechtgezet, persoonlijk vind ik het jammer dat er niet positief is gereageerd door GGiN.

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 08 jul 2022, 09:40
door Simon0612
Afgelopen week beluisterde ik een preek van een dominee uit de gereformeerde gemeente. Een ernstige en indringende preek was het. Het ging over de dag der dagen. Dat God op die dag al Zijn beloften zal vervullen. Tot mijn zeer grote verbazing zei deze predikant toen (letterlijk citaat):

“Voor wie zijn de beloften? De beloften zijn voor Gods kinderen. Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen. Dat wordt soms wel eens gezegd en gedacht, maar er zijn geen beloften. Al de beloften zijn alleen voor Gods kinderen, onze oudjes zeiden vroeger: daar zit een adres op. Zal ik ze noemen? Gij verdrukten, gij onwedervoortgedrevenen, gij ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.”

Zeer verrassend om dat te horen dat dit ook in de GG nog geleerd wordt. Vooral omdat er eerder hier enorm tegen is gestreden toen dit door de GGiN werd gesteld (door GG’ers). Onlangs nog maar en twee jaar geleden door Jantje werd dit zwaar bestreden en zelfs bestempeld als onbijbels en niet zoals ds. Kersten zou leren (wat ik ontkracht heb a.d.h.v. preken van ds. Kersten). Positief verrast!

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 08 jul 2022, 09:46
door refo
Simon0612 schreef:Afgelopen week beluisterde ik een preek van een dominee uit de gereformeerde gemeente. Een ernstige en indringende preek was het. Het ging over de dag der dagen. Dat God op die dag al Zijn beloften zal vervullen. Tot mijn zeer grote verbazing zei deze predikant toen (letterlijk citaat):

“Voor wie zijn de beloften? De beloften zijn voor Gods kinderen. Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen. Dat wordt soms wel eens gezegd en gedacht, maar er zijn geen beloften. Al de beloften zijn alleen voor Gods kinderen, onze oudjes zeiden vroeger: daar zit een adres op. Zal ik ze noemen? Gij verdrukten, gij onwedervoortgedrevenen, gij ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.”

Zeer verrassend om dat te horen dat dit ook in de GG nog geleerd wordt. Vooral omdat er eerder hier enorm tegen is gestreden toen dit door de GGiN werd gesteld (door GG’ers). Onlangs nog maar en twee jaar geleden door Jantje werd dit zwaar bestreden en zelfs bestempeld als onbijbels en niet zoals ds. Kersten zou leren (wat ik ontkracht heb a.d.h.v. preken van ds. Kersten). Positief verrast!
Het is ook inderdaad onbijbels. Dus je positieve verrassing is onterecht.

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 08 jul 2022, 09:47
door Bevindelijk
Simon0612 schreef:Afgelopen week beluisterde ik een preek van een dominee uit de gereformeerde gemeente. Een ernstige en indringende preek was het. Het ging over de dag der dagen. Dat God op die dag al Zijn beloften zal vervullen. Tot mijn zeer grote verbazing zei deze predikant toen (letterlijk citaat):

“Voor wie zijn de beloften? De beloften zijn voor Gods kinderen. Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen. Dat wordt soms wel eens gezegd en gedacht, maar er zijn geen beloften. Al de beloften zijn alleen voor Gods kinderen, onze oudjes zeiden vroeger: daar zit een adres op. Zal ik ze noemen? Gij verdrukten, gij onwedervoortgedrevenen, gij ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.”

Zeer verrassend om dat te horen dat dit ook in de GG nog geleerd wordt. Vooral omdat er eerder hier enorm tegen is gestreden toen dit door de GGiN werd gesteld (door GG’ers). Onlangs nog maar en twee jaar geleden door Jantje werd dit zwaar bestreden en zelfs bestempeld als onbijbels en niet zoals ds. Kersten zou leren (wat ik ontkracht heb a.d.h.v. preken van ds. Kersten). Positief verrast!
Er staat inderdaad: 'Gij -bekeerde- verdrukten, gij -bekeerde- onwedervoortgedrevenen, gij -bekeerde- ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.'

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 08 jul 2022, 09:47
door Simon0612
refo schreef:
Simon0612 schreef:Afgelopen week beluisterde ik een preek van een dominee uit de gereformeerde gemeente. Een ernstige en indringende preek was het. Het ging over de dag der dagen. Dat God op die dag al Zijn beloften zal vervullen. Tot mijn zeer grote verbazing zei deze predikant toen (letterlijk citaat):

“Voor wie zijn de beloften? De beloften zijn voor Gods kinderen. Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen. Dat wordt soms wel eens gezegd en gedacht, maar er zijn geen beloften. Al de beloften zijn alleen voor Gods kinderen, onze oudjes zeiden vroeger: daar zit een adres op. Zal ik ze noemen? Gij verdrukten, gij onwedervoortgedrevenen, gij ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.”

Zeer verrassend om dat te horen dat dit ook in de GG nog geleerd wordt. Vooral omdat er eerder hier enorm tegen is gestreden toen dit door de GGiN werd gesteld (door GG’ers). Onlangs nog maar en twee jaar geleden door Jantje werd dit zwaar bestreden en zelfs bestempeld als onbijbels en niet zoals ds. Kersten zou leren (wat ik ontkracht heb a.d.h.v. preken van ds. Kersten). Positief verrast!
Het is ook inderdaad onbijbels. Dus je positieve verrassing is onterecht.
Voorals nog onderbouw je het weinig.

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 08 jul 2022, 09:52
door Simon0612
Bevindelijk schreef:
Simon0612 schreef:Afgelopen week beluisterde ik een preek van een dominee uit de gereformeerde gemeente. Een ernstige en indringende preek was het. Het ging over de dag der dagen. Dat God op die dag al Zijn beloften zal vervullen. Tot mijn zeer grote verbazing zei deze predikant toen (letterlijk citaat):

“Voor wie zijn de beloften? De beloften zijn voor Gods kinderen. Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen. Dat wordt soms wel eens gezegd en gedacht, maar er zijn geen beloften. Al de beloften zijn alleen voor Gods kinderen, onze oudjes zeiden vroeger: daar zit een adres op. Zal ik ze noemen? Gij verdrukten, gij onwedervoortgedrevenen, gij ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.”

Zeer verrassend om dat te horen dat dit ook in de GG nog geleerd wordt. Vooral omdat er eerder hier enorm tegen is gestreden toen dit door de GGiN werd gesteld (door GG’ers). Onlangs nog maar en twee jaar geleden door Jantje werd dit zwaar bestreden en zelfs bestempeld als onbijbels en niet zoals ds. Kersten zou leren (wat ik ontkracht heb a.d.h.v. preken van ds. Kersten). Positief verrast!
Er staat inderdaad: 'Gij -bekeerde- verdrukten, gij -bekeerde- onwedervoortgedrevenen, gij -bekeerde- ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.'
Als je van betreffende teksthoofdstuk de verzen 13 en 14 met kanttekeningen leest gaat het inderdaad over de kinderen Gods.

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 08 jul 2022, 09:58
door refo
Simon0612 schreef:
refo schreef:
Simon0612 schreef:Afgelopen week beluisterde ik een preek van een dominee uit de gereformeerde gemeente. Een ernstige en indringende preek was het. Het ging over de dag der dagen. Dat God op die dag al Zijn beloften zal vervullen. Tot mijn zeer grote verbazing zei deze predikant toen (letterlijk citaat):

“Voor wie zijn de beloften? De beloften zijn voor Gods kinderen. Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen. Dat wordt soms wel eens gezegd en gedacht, maar er zijn geen beloften. Al de beloften zijn alleen voor Gods kinderen, onze oudjes zeiden vroeger: daar zit een adres op. Zal ik ze noemen? Gij verdrukten, gij onwedervoortgedrevenen, gij ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.”

Zeer verrassend om dat te horen dat dit ook in de GG nog geleerd wordt. Vooral omdat er eerder hier enorm tegen is gestreden toen dit door de GGiN werd gesteld (door GG’ers). Onlangs nog maar en twee jaar geleden door Jantje werd dit zwaar bestreden en zelfs bestempeld als onbijbels en niet zoals ds. Kersten zou leren (wat ik ontkracht heb a.d.h.v. preken van ds. Kersten). Positief verrast!
Het is ook inderdaad onbijbels. Dus je positieve verrassing is onterecht.
Voorals nog onderbouw je het weinig.
Je bedoelt blijkbaar: die beloften staan er wel, maar die hebben niets te betekenen. Dat kan nooit de bedoeling van de boodschap van de Schrift zijn.
Pas als je de vervulling van de belofte hebt, was - achteraf bezien - de belofte voor jou. Dat klopt in het natuurlijke niet en ook in de bijbel niet. Daar zijn beloftes van God ja en amen.

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 08 jul 2022, 09:59
door Jongere
Simon0612 schreef:Afgelopen week beluisterde ik een preek van een dominee uit de gereformeerde gemeente. Een ernstige en indringende preek was het. Het ging over de dag der dagen. Dat God op die dag al Zijn beloften zal vervullen. Tot mijn zeer grote verbazing zei deze predikant toen (letterlijk citaat):

“Voor wie zijn de beloften? De beloften zijn voor Gods kinderen. Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen. Dat wordt soms wel eens gezegd en gedacht, maar er zijn geen beloften. Al de beloften zijn alleen voor Gods kinderen, onze oudjes zeiden vroeger: daar zit een adres op. Zal ik ze noemen? Gij verdrukten, gij onwedervoortgedrevenen, gij ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.”

Zeer verrassend om dat te horen dat dit ook in de GG nog geleerd wordt. Vooral omdat er eerder hier enorm tegen is gestreden toen dit door de GGiN werd gesteld (door GG’ers). Onlangs nog maar en twee jaar geleden door Jantje werd dit zwaar bestreden en zelfs bestempeld als onbijbels en niet zoals ds. Kersten zou leren (wat ik ontkracht heb a.d.h.v. preken van ds. Kersten). Positief verrast!
Ik vind het opvallend dat dit tot jouw "zeer grote verbazing" leidt; daar blijkt vooral uit dat je de GG niet al te best kent.
Dit is geen ongewoon geluid in de GG, en tegelijk is het geen geheim dat hier verschillend mee wordt omgegaan door predikanten. Er zit een bepaalde reikwijdte in de uitleg van '1931', waarin gesteld is dat het genadeverbond onder de beheersing van de uitverkiezing staat. Andere predikanten laten sterker meewegen in hun prediking wat in het zesde artikel van 1931 is geschreven, namelijk dat de "ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden van het Evangelie" tot alle hoorders komt.

Daar zijn accentsverschillen die er altijd al zijn geweest binnen de GG. Dat dat "zeer verrassend" voor je is, vind ik vooral opmerkelijk. Wordt er dan blijkbaar zo in karikatuurbeelden over elkaar gesproken?
Problematischer vind ik het wanneer de verschillen tegen elkaar uitgespeeld worden. De prediking waarbij beloften ruimer worden geadresseerd in een "recht van toegang", zoals de puriteinen daarover schreven, past evenzeer binnen de kaders van 1931.

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 08 jul 2022, 10:13
door huisman
Simon0612 schreef:Afgelopen week beluisterde ik een preek van een dominee uit de gereformeerde gemeente. Een ernstige en indringende preek was het. Het ging over de dag der dagen. Dat God op die dag al Zijn beloften zal vervullen. Tot mijn zeer grote verbazing zei deze predikant toen (letterlijk citaat):

“Voor wie zijn de beloften? De beloften zijn voor Gods kinderen. Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen. Dat wordt soms wel eens gezegd en gedacht, maar er zijn geen beloften. Al de beloften zijn alleen voor Gods kinderen, onze oudjes zeiden vroeger: daar zit een adres op. Zal ik ze noemen? Gij verdrukten, gij onwedervoortgedrevenen, gij ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.”

Zeer verrassend om dat te horen dat dit ook in de GG nog geleerd wordt. Vooral omdat er eerder hier enorm tegen is gestreden toen dit door de GGiN werd gesteld (door GG’ers). Onlangs nog maar en twee jaar geleden door Jantje werd dit zwaar bestreden en zelfs bestempeld als onbijbels en niet zoals ds. Kersten zou leren (wat ik ontkracht heb a.d.h.v. preken van ds. Kersten). Positief verrast!
Deze dominee heeft psalm 81:12 niet begrepen. Met zo’n kijk op de beloften heeft verbond en doop ook helemaal niets te zeggen. Toch benieuwd wat zo’n predikant gaat zeggen als hij moet preken over H.C. vraag en antwoord 74. Hij zal in ieder geval Ursinus uitleg in het Schatboek niet overnemen.

Bidt en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk die bidt ontvangt, en die zoekt , die vindt, en die klopt, dien zal opengedaan worden,

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 08 jul 2022, 10:15
door Simon0612
Jongere schreef:
Simon0612 schreef:Afgelopen week beluisterde ik een preek van een dominee uit de gereformeerde gemeente. Een ernstige en indringende preek was het. Het ging over de dag der dagen. Dat God op die dag al Zijn beloften zal vervullen. Tot mijn zeer grote verbazing zei deze predikant toen (letterlijk citaat):

“Voor wie zijn de beloften? De beloften zijn voor Gods kinderen. Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen. Dat wordt soms wel eens gezegd en gedacht, maar er zijn geen beloften. Al de beloften zijn alleen voor Gods kinderen, onze oudjes zeiden vroeger: daar zit een adres op. Zal ik ze noemen? Gij verdrukten, gij onwedervoortgedrevenen, gij ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.”

Zeer verrassend om dat te horen dat dit ook in de GG nog geleerd wordt. Vooral omdat er eerder hier enorm tegen is gestreden toen dit door de GGiN werd gesteld (door GG’ers). Onlangs nog maar en twee jaar geleden door Jantje werd dit zwaar bestreden en zelfs bestempeld als onbijbels en niet zoals ds. Kersten zou leren (wat ik ontkracht heb a.d.h.v. preken van ds. Kersten). Positief verrast!
Ik vind het opvallend dat dit tot jouw "zeer grote verbazing" leidt; daar blijkt vooral uit dat je de GG niet al te best kent.
Dit is geen ongewoon geluid in de GG, en tegelijk is het geen geheim dat hier verschillend mee wordt omgegaan door predikanten. Er zit een bepaalde reikwijdte in de uitleg van '1931', waarin gesteld is dat het genadeverbond onder de beheersing van de uitverkiezing staat. Andere predikanten laten sterker meewegen in hun prediking wat in het zesde artikel van 1931 is geschreven, namelijk dat de "ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden van het Evangelie" tot alle hoorders komt.

Daar zijn accentsverschillen die er altijd al zijn geweest binnen de GG. Dat dat "zeer verrassend" voor je is, vind ik vooral opmerkelijk. Wordt er dan blijkbaar zo in karikatuurbeelden over elkaar gesproken?
Problematischer vind ik het wanneer de verschillen tegen elkaar uitgespeeld worden. De prediking waarbij beloften ruimer worden geadresseerd in een "recht van toegang", zoals de puriteinen daarover schreven, past evenzeer binnen de kaders van 1931.
Nou ik hoor niet iedere week een GG predikant. En die ik beluister heb ik er nog nooit zo uitgesproken over gehoord. Maar dit keer was het heel duidelijk. Daarnaast had ik het ook niet verwacht gezien de felheid waarmee eerder werd gereageerd richting de GGiN op dit forum (door voornamelijk GG leden). Met daarbij opmerkingen dat we toch echt van Kersten waren afgeweken. Dus voor mij was het wel verrassend.

Het een hoeft het ander van 1931 toch niet uit te sluiten? Het komt door het oor tot alle hoorders (dat zegt de GGiN ook in het boekje Wet en Evangelie) maar de vervulling ervan is voor Gods kinderen.

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 08 jul 2022, 10:48
door Jongere
Simon0612 schreef:Het een hoeft het ander van 1931 toch niet uit te sluiten? Het komt door het oor tot alle hoorders (dat zegt de GGiN ook in het boekje Wet en Evangelie) maar de vervulling ervan is voor Gods kinderen.
Het komt aan op zorgvuldig formuleren. Persoonlijk vind ik dat het citaat dat je aanhaalt van de predikant wat aan die zorgvuldigheid ontbreekt. Maar daar moet ik bij zeggen dat op losse citaten afgaan nooit zo verstandig is, ik ken de context niet.
Dat de vervulling van de beloften alleen voor Gods kinderen is, is een Bijbels gegeven, en het is ook de kern van wat 1931 wilde zeggen. Maar je kunt dat niet op één lijn stellen met de uitspraak "dus zijn er alleen beloften voor Gods kinderen". Want zou er in een belofte niet meer kunnen liggen dan alleen de vervulling? En kan de Heere niet juist de beloften gebruiken om mensen daarmee werkzaam te maken en tot Hem te trekken? Als dat zo is, moeten ze in de prediking ook breder functioneren dan alleen om te tonen wat Gods kinderen vervuld krijgen - dan moeten ze ook als "verbondsweldaden" aan allen worden aangeboden (stelling 6 van 1931).
De gedachte dat er in een belofte meer ligt dan alleen de vervulling, kenden de puriteinen ook, met hun bekende onderscheid tussen het "recht van toegang" (dat is er voor allen) en het "recht van bezit" (dat is er alleen voor degenen die door het geloof gebruik leren maken van de belofte).
Met andere woorden: de zin "er zijn alleen beloften voor Gods kinderen" is een andere dan "de vervulling van de beloften is alleen voor Gods kinderen", en beide zinnen kunnen tot een behoorlijk verschillende prediking leiden.

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 08 jul 2022, 11:24
door GerefGemeente-lid
Simon0612 schreef:Afgelopen week beluisterde ik een preek van een dominee uit de gereformeerde gemeente. Een ernstige en indringende preek was het. Het ging over de dag der dagen. Dat God op die dag al Zijn beloften zal vervullen. Tot mijn zeer grote verbazing zei deze predikant toen (letterlijk citaat):

“Voor wie zijn de beloften? De beloften zijn voor Gods kinderen. Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen. Dat wordt soms wel eens gezegd en gedacht, maar er zijn geen beloften. Al de beloften zijn alleen voor Gods kinderen, onze oudjes zeiden vroeger: daar zit een adres op. Zal ik ze noemen? Gij verdrukten, gij onwedervoortgedrevenen, gij ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.”

Zeer verrassend om dat te horen dat dit ook in de GG nog geleerd wordt. Vooral omdat er eerder hier enorm tegen is gestreden toen dit door de GGiN werd gesteld (door GG’ers). Onlangs nog maar en twee jaar geleden door Jantje werd dit zwaar bestreden en zelfs bestempeld als onbijbels en niet zoals ds. Kersten zou leren (wat ik ontkracht heb a.d.h.v. preken van ds. Kersten). Positief verrast!
Waar heb ik dit zwaar bestreden?

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 08 jul 2022, 11:32
door Zeeuw
huisman schreef:
Simon0612 schreef:Afgelopen week beluisterde ik een preek van een dominee uit de gereformeerde gemeente. Een ernstige en indringende preek was het. Het ging over de dag der dagen. Dat God op die dag al Zijn beloften zal vervullen. Tot mijn zeer grote verbazing zei deze predikant toen (letterlijk citaat):

“Voor wie zijn de beloften? De beloften zijn voor Gods kinderen. Er zijn geen beloften voor onbekeerde mensen. Dat wordt soms wel eens gezegd en gedacht, maar er zijn geen beloften. Al de beloften zijn alleen voor Gods kinderen, onze oudjes zeiden vroeger: daar zit een adres op. Zal ik ze noemen? Gij verdrukten, gij onwedervoortgedrevenen, gij ongetroosten, ik zal uw stenen gans sierlijk leggen en op saffieren grondvesten.”

Zeer verrassend om dat te horen dat dit ook in de GG nog geleerd wordt. Vooral omdat er eerder hier enorm tegen is gestreden toen dit door de GGiN werd gesteld (door GG’ers). Onlangs nog maar en twee jaar geleden door Jantje werd dit zwaar bestreden en zelfs bestempeld als onbijbels en niet zoals ds. Kersten zou leren (wat ik ontkracht heb a.d.h.v. preken van ds. Kersten). Positief verrast!
Deze dominee heeft psalm 81:12 niet begrepen. Met zo’n kijk op de beloften heeft verbond en doop ook helemaal niets te zeggen. Toch benieuwd wat zo’n predikant gaat zeggen als hij moet preken over H.C. vraag en antwoord 74. Hij zal in ieder geval Ursinus uitleg in het Schatboek niet overnemen.

Bidt en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk die bidt ontvangt, en die zoekt , die vindt, en die klopt, dien zal opengedaan worden,
Juist. Zoals ik het lees Simon, ga jij aan de achterkant van de beloften zitten. Dat is m.i. de verkeerde.

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Geplaatst: 08 jul 2022, 11:36
door Piet Puk
Ik zie het al, kerkelijke eenheid is ver weg. En als we al eenheid zouden hebben, dan ligt het kerkverband nu al weer uit elkaar.