Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Posthoorn schreef:
Simon0612 schreef:Een voorbeeld: ik heb bij een oudvader nog nooit gelezen over een onderscheid in beloften: evangelie en verbondsbeloften.
Ik wel: absolute en voorwaardelijke beloften bij Bunyan. Dat is zo ongeveer hetzelfde. :hum
Ja of voorwaardelijk en onvoorwaardelijk. Maar schrap dan de andere “overbodig verwarrende” benamingen. Helaas wordt dat niet gedaan.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Jongere schreef:
Simon0612 schreef:
GGotK schreef: De verbondsvisie van nagenoeg alle oudvaders, of je het nu in de gehele context leest of niet, is op zijn minst ruimer dan die in de GGiN.

De naam van ds Harinck werkt als een rode lap op veel leden van de GGiN, maar als deze man oudvader was geweest (de beste man zal zich daar trouwens niet aan durven meten) dan zouden zijn preken aanbevolen worden in DWS.
Ik kan me het niet voorstellen dat dat zou gebeuren. Een voorbeeld: ik heb bij een oudvader nog nooit gelezen over een onderscheid in beloften: evangelie en verbondsbeloften. Verder zegt de beste man in preken dingen die totaal niet stroken met wat in de GGiN (en door ds. Kersten ons is voorgehouden) geleerd wordt.
Dat komt omdat de veel geroemde oudvaders vaak nog veel ruimer omgingen met de beloften dan ds. Harinck. Het onderscheid tussen de evangeliebeloften en verbondsbeloften is niet meer dan zijn poging om zowel 1931 recht te doen als ook beloften in de aanbieding in de prediking aan alle hoorders een plek te kunnen geven (waar 1931 overigens ook over spreekt).
Ds. Harinck neemt daarmee vooral een tussenpositie in. Daar hoef je het niet mee eens te zijn en je hoeft zijn poging niet geslaagd te vinden. Maar hij deed tenminste nog een poging de wijze waarop veel oudvaders preekten te verzoenen met de visie van zijn (en jouw!) kerk.
Dan is hij daar niet in geslaagd want de synode van de GG van vorig jaar moest dit opklaren omdat het verwarrend bleek te zijn. En na de opklaringen blijkt men nog niet tot elkaar te kunnen komen. Terwijl beide verbanden wel de voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften leren. Blijkbaar zijn de evangelie en verbondsbeloften zelfde als bovengenoemde maar blijft men ze zo noemen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jongere »

Simon0612 schreef:
Posthoorn schreef:
Simon0612 schreef:Een voorbeeld: ik heb bij een oudvader nog nooit gelezen over een onderscheid in beloften: evangelie en verbondsbeloften.
Ik wel: absolute en voorwaardelijke beloften bij Bunyan. Dat is zo ongeveer hetzelfde. :hum
Ja of voorwaardelijk en onvoorwaardelijk. Maar schrap dan de andere “overbodig verwarrende” benamingen. Helaas wordt dat niet gedaan.
Er is al een flinke sprong over de eigen schaduw heen gemaakt.
https://www.rd.nl/artikel/832189-synode ... r-beloften
Maar heel veel lijkt dat niet op te leveren.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Posthoorn »

Simon schreef:Ja of voorwaardelijk en onvoorwaardelijk. Maar schrap dan de andere “overbodig verwarrende” benamingen. Helaas wordt dat niet gedaan.
Is dat echt een principieel probleem, een 'verwarrende' naamgeving? Kom op, zeg.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jongere »

Simon0612 schreef:
Jongere schreef: Ds. Harinck neemt daarmee vooral een tussenpositie in. Daar hoef je het niet mee eens te zijn en je hoeft zijn poging niet geslaagd te vinden. Maar hij deed tenminste nog een poging de wijze waarop veel oudvaders preekten te verzoenen met de visie van zijn (en jouw!) kerk.
Dan is hij daar niet in geslaagd want de synode van de GG van vorig jaar moest dit opklaren omdat het verwarrend bleek te zijn.
Dat kan zijn, maar hij deed de poging tenminste nog. Daar heb ik meer respect voor dan het prijzen van de oudvaders in naam, maar zich geen rekenschap geven van de wijze waarop in hun prediking de beloften konden functioneren.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Posthoorn schreef:
Simon schreef:Ja of voorwaardelijk en onvoorwaardelijk. Maar schrap dan de andere “overbodig verwarrende” benamingen. Helaas wordt dat niet gedaan.
Is dat echt een principieel probleem, een 'verwarrende' naamgeving? Kom op, zeg.
De vraag is of dat inderdaad zo is.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Simon0612 »

Jongere schreef:
Simon0612 schreef:
Jongere schreef: Ds. Harinck neemt daarmee vooral een tussenpositie in. Daar hoef je het niet mee eens te zijn en je hoeft zijn poging niet geslaagd te vinden. Maar hij deed tenminste nog een poging de wijze waarop veel oudvaders preekten te verzoenen met de visie van zijn (en jouw!) kerk.
Dan is hij daar niet in geslaagd want de synode van de GG van vorig jaar moest dit opklaren omdat het verwarrend bleek te zijn.
Dat kan zijn, maar hij deed de poging tenminste nog. Daar heb ik meer respect voor dan het prijzen van de oudvaders in naam, maar zich geen rekenschap geven van de wijze waarop in hun prediking de beloften konden functioneren.
Dat mag. Volgens mij is daar genoeg over geschreven.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Piet Puk »

Emma de Jong schreef:
Bruna schreef:Begreep onlangs dat een verzoek van de GGiN om een gezamenlijke bidstond te beleggen met GG, OGGiN en HHK alleen door de HHK positief werd beantwoord. Daarom is deze niet doorgegaan.

Wellicht zit ds. Hoogerland niet in de commissie contact met kerken van de GG.
Kun je iets meer over dit verzoek vertellen? Is dit op landelijk vlak gevraagd? Lijkt me onjuiste informatie.
Ik heb hier ook over gehoord, echter zou dit verzoek niet vanuit de GGiN komen, maar vanuit de GG. En enkel de HHK heeft positief gereageerd.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef:
Emma de Jong schreef:
Bruna schreef:Begreep onlangs dat een verzoek van de GGiN om een gezamenlijke bidstond te beleggen met GG, OGGiN en HHK alleen door de HHK positief werd beantwoord. Daarom is deze niet doorgegaan.

Wellicht zit ds. Hoogerland niet in de commissie contact met kerken van de GG.
Kun je iets meer over dit verzoek vertellen? Is dit op landelijk vlak gevraagd? Lijkt me onjuiste informatie.
Ik heb hier ook over gehoord, echter zou dit verzoek niet vanuit de GGiN komen, maar vanuit de GG. En enkel de HHK heeft positief gereageerd.
Dan is wellicht de (O)GGiN er blijkbaar nog niet klaar voor.
BSH
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door BSH »

Gooi alle synodale uitspraken bij het oud papier.

Nodig plaatselijk alle predikanten uit die preken en leren volgens de Bijbel en de belijdenisgeschriften.

En voor Kerst is er eenheid.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door merel »

BSH schreef:Gooi alle synodale uitspraken bij het oud papier.

Nodig plaatselijk alle predikanten uit die preken en leren volgens de Bijbel en de belijdenisgeschriften.

En voor Kerst is er eenheid.
Denk dat juist hier het pijnpunt zit. Wat is preken volgens de bijbel en belijdenisgeschriften?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:
BSH schreef:Gooi alle synodale uitspraken bij het oud papier.

Nodig plaatselijk alle predikanten uit die preken en leren volgens de Bijbel en de belijdenisgeschriften.

En voor Kerst is er eenheid.
Denk dat juist hier het pijnpunt zit. Wat is preken volgens de bijbel en belijdenisgeschriften?
Dat denk ik ook. Kerkelijke eenheid wordt niet belemmerd door de kerkverbanden, maar door de luisteraars. We zijn zo kritisch, vinden overal wat van en het is onmogelijk om onbevangen te luisteren. Dat puntje over de rechtvaardigmaking: dat is niet helemaal volgens de belijdenis, die doopvisie is wel wat te eng, hij is wel wat evangelisch, wettisch hoor, zo'n prediking. Niet evenwichtig, te weinig separerend, te nodigend, weinig aanbod, veel gunning.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door merel »

Dan zal je alleen de apostolische geloofsbelijdenis als uitgangspunt moeten nemen.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

---knip--- On-topic a.u.b; het gaat hier over kerkelijke eenheid/kanselruil
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Henk J »

merel schreef:Dan zal je alleen de apostolische geloofsbelijdenis als uitgangspunt moeten nemen.
Wat mij betreft zoeken we eerst eens eenheid tussen de kerken die de drie formulieren van eenheid onderschrijven. Als dat is gelukt kijken we weer verder. Ik ben helaas bang dat ik dat niet mee ga maken.
Plaats reactie