Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Eveline de Pater »

Een sympatiek voorstel van Ds. Egas:

http://www.rd.nl/opinie/ds-egas-beleg-b ... -1.1137462

Ik hoop dat het voorstel om via de classis iemand toestemming te geven voor te gaan in een ander kerkverband werkelijkheid wordt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Het is te hopen dat bijeen mag worden gebracht wat bijeen hoort.
Hoe kunnen we de verdeeldheid met goed fatsoen uitleggen?

Toch lijkt het me goed als het niet min of meer gedwongen gebeurt,
maar een spontaan samengaan waar men elkaar geestelijk herkent en waar,
waar men op hetzelfde Fundament bouwt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Erik »

Tsja, blijft fascinerend dat de kerk als instituut enerzijds goed is voor organisatiestructuur etc. Anderzijds schermt het groepen christenen van elkaar af. Hopelijk komt er een einde aan het patroon van repeterende breuken.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jeremiah »

Ik zou 1 ding willen zeggen: laat het niet bij woorden, er onderneem stappen. Er is teveel volstrekt onnodige kerkelijke verdeeldheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Jeremiah schreef:Ik zou 1 ding willen zeggen: laat het niet bij woorden, er onderneem stappen. Er is teveel volstrekt onnodige kerkelijke verdeeldheid.
Welke stappen?
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
Jeremiah schreef:Ik zou 1 ding willen zeggen: laat het niet bij woorden, er onderneem stappen. Er is teveel volstrekt onnodige kerkelijke verdeeldheid.
Welke stappen?
Ds. Egas benoemt de stappen toch?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jeremiah »

eilander schreef:
Jeremiah schreef:Ik zou 1 ding willen zeggen: laat het niet bij woorden, er onderneem stappen. Er is teveel volstrekt onnodige kerkelijke verdeeldheid.
Welke stappen?
In de eerste plaats kunnen de synodes van de verschillende kerkverbanden komen tot het openstellen van de kansels voor elkaar, zoals dat onlangs gebeurd is tussen de HHK en de CGK.

Wanneer dit nu nog een stap te ver zou zijn, heb ik gewezen op de tweede mogelijkheid. Namelijk dat een kerkenraad, waar toch ook een grote verantwoordelijkheid ligt om te zoeken naar geestelijke eenheid, die een predikant van een ander kerkverband wenst voor te laten gaan, hiertoe een verzoek richt aan de classis.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

'Vest op prinsen geen betrouwen, waar men nimmer heil bij vindt.'

Verwacht het niet van synodes, classis of kerkenraad. Deze zitten opgesloten in hun systeem (kast en muur).
Laten de gewone kerkleden op bezoek gaan bij andere kerken, ook op zondag. De stoelen/banken in andere kerken zitten soms nog lekkerder ook.

Afgelopen zondag gaf een dominee nog fijntjes aan dat het kwalijk was dat er door de weeks zo weinig mensen waren in de kerk. Kerkgang verzuimen is niet goed. Maar dominees begrijpen het niet. Er wordt niet verzuimd, maar er is een bredere blik. We zaten in een andere kerk. Foei, foei, foei!!!
Dominee hoeft geen rekenschap af te leggen voor mij, ik heb de verantwoordelijkheid voor mijn gezinsleden. Ontvang ik teerkost?

Verdere opmerking: Er wordt gebeden voor mensen die thuis via de kerktelefoon luisteren, of zij een zegen mogen ontvangen. Maar degene die thuis een preek lezen hebben die geen zegen nodig. In ieder geval niet van een dominee/ouderling.

Ik ben niet gefrustreerd, maar ...
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Curatorium »

Ik zie het nut van kanselruil niet in. Het hoeft namelijk helemaal niet te leiden tot kerkelijke eenheid. Kijk naar de kanselruil tussen HHK - > CGK, CGK - > PKN en onofficieel/stiekem HHK - > Geref.B. Heeft het de kerkverbanden dichter bij elkaar gebracht? Welnee. Heeft het gezorgd voor meer onderlinge verbondenheid? Niet veel. Draagt dit bij aan kerkelijke eenheid? Conclusie: weinig tot niks. En dit is m.i. de fout die ds. Egas maakt: hij ziet kanselruil als een eerste stap, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Prima dat ds. Egas graag op GG kansels wil staan, maar het is helemaal niet zeker dat dit leid tot kerkelijke eenheid. Tevens zijn de praktische bezwaren een stuk groter dan de paar voordelen. Vervolgens gaat het ook nog eens over kerkgroeperingen waarbij er overal een predikantentekort is (BhP, GG, GGiN, OGG, rechts Geref.B, HHK dan niet), allemaal leuk en aardig dat je dan in andere kerkverbanden mag en kan preken, maar dan laat je dus bewust preekbeurten van je eigen kerkverband vervallen waar het zo hard nodig is.
CvdW schreef: Verdere opmerking: Er wordt gebeden voor mensen die thuis via de kerktelefoon luisteren, of zij een zegen mogen ontvangen. Maar degene die thuis een preek lezen hebben die geen zegen nodig. In ieder geval niet van een dominee/ouderling.
Thuisluisteraars kunnen niet door ouderdom, oppassen etc.
Thuislezers laten -even gegeneraliseerd- de onderlinge samenkomst na en negeren bewust de kerk die in het NT wordt opgezet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

Misschien heeft iemand het al bij zichzelf gedacht.
Een nevenverschijnsel bij fusies is heel vaak het openbaar komen van een 'scheiding der geesten'.
Dat moeten we, denk ik, ook in het oog houden.
Er zijn verschillende kerkverbanden en plaatselijke kerken die op dezelfde grond staan.
Dan is eenheid niet alleen een vrome wens, maar zou het echt geboden moeten zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Curatorium schreef:Ik zie het nut van kanselruil niet in. Het hoeft namelijk helemaal niet te leiden tot kerkelijke eenheid. Kijk naar de kanselruil tussen HHK - > CGK, CGK - > PKN en onofficieel/stiekem HHK - > Geref.B. Heeft het de kerkverbanden dichter bij elkaar gebracht? Welnee. Heeft het gezorgd voor meer onderlinge verbondenheid? Niet veel. Draagt dit bij aan kerkelijke eenheid? Conclusie: weinig tot niks. En dit is m.i. de fout die ds. Egas maakt: hij ziet kanselruil als een eerste stap, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Prima dat ds. Egas graag op GG kansels wil staan, maar het is helemaal niet zeker dat dit leid tot kerkelijke eenheid. Tevens zijn de praktische bezwaren een stuk groter dan de paar voordelen. Vervolgens gaat het ook nog eens over kerkgroeperingen waarbij er overal een predikantentekort is (BhP, GG, GGiN, OGG, rechts Geref.B, HHK dan niet), allemaal leuk en aardig dat je dan in andere kerkverbanden mag en kan preken, maar dan laat je dus bewust preekbeurten van je eigen kerkverband vervallen waar het zo hard nodig is.
CvdW schreef: Verdere opmerking: Er wordt gebeden voor mensen die thuis via de kerktelefoon luisteren, of zij een zegen mogen ontvangen. Maar degene die thuis een preek lezen hebben die geen zegen nodig. In ieder geval niet van een dominee/ouderling.
Thuisluisteraars kunnen niet door ouderdom, oppassen etc.
Thuislezers laten -even gegeneraliseerd- de onderlinge samenkomst na en negeren bewust de kerk die in het NT wordt opgezet.
U begrijpt het verkeerd. Er zijn mensen die geen kerktelefoon hebben en door dovigheid is lezen prettig. Er is dus geen sprake van negeren.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door CvdW »

Vroeger werd er wel gebeden voor mensen thuis die iets ter hand namen. Is er dan sprake van voortschrijdend inzicht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Vroeger werd er wel gebeden voor mensen thuis die iets ter hand namen. Is er dan sprake van voortschrijdend inzicht?
Ofwel de geschriften der vaderen onderzochten...
Ja ik denk wel dat er niet weinig veranderd is.
Of dat voortschrijdend inzicht is te noemen denk ik niet.
Men was toen helderder in geestelijke zaken als nu.
Voortschrijdende deformatie misschien?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Curatorium »

CvdW schreef:Vroeger werd er wel gebeden voor mensen thuis die iets ter hand namen. Is er dan sprake van voortschrijdend inzicht?
:offtopic
Wellicht omdat er nu gewoon een mogelijkheid is voor ouderen om deze dovigheid wat op te lossen? Als ouderen liever desondanks liever een preek of een oudvader lezen, laten ze nog steeds het bewust beluisteren van een samenkomst na. Iets ter hand nemen is geen samenkomst en dat geeft ook geen blijk van het lid zijn van een gemeente. Helemaal niet met de huidige elektronische mogelijkheden die we gekregen hebben.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door refo »

Uiteindelijk is de prekenruil maar een schaamlapje. Als je niet met elkaar aan de Tafel kunt of wilt is er geen eenheid.
Een bidstond om voor eenheid te bidden is onnodig. Eenheid maak je zelf. Net als vetdeeldheid.
Plaats reactie