Belijdenis

Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Henk J »

-DIA- schreef:
Henk J schreef:Wijlen ds J. van Sliedregt is nog een dominee van ver voor de scheuring en het SOW proces. Ook ds M. van Kooten staat nog in die lijn, alhoewel hij wel is meegegaan in de PKN. Beiden wortelen echter nog in het hervormde gedachtegoed wat de bevindelijke stroming van de NHK kenmerkte. Dus daarom denk ik dat de verschillen niet groot zullen zijn.
Ik ken ds. van Kooten niet, maar van ds. van Sliedregt ben ik zeker overtuigd dat die zuiver is. We hebben artikelen en boeken van ds. van Sliedregt met veel achting en waardering gelezen.
Dacht dat Ds. M. van Kooten toch wel redelijk bekend is in de reformatorische gezindte. Hij is dominee in de PKN te Elspeet. Maar ik ken zijn boekje ook niet hoor, hij schrijft columns in de Terdege. Die mag ik altijd graag lezen.
Inderdaad heeft Ds. J. van Sliedregt mooie boeken en preken achter gelaten. Het is wat ouderwets geformuleerd, maar de boodschap is kraakhelder.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Henk J »

eilander schreef:
Henk J schreef:Wijlen ds J. van Sliedregt is nog een dominee van ver voor de scheuring en het SOW proces. Ook ds M. van Kooten staat nog in die lijn, alhoewel hij wel is meegegaan in de PKN. Beiden wortelen echter nog in het hervormde gedachtegoed wat de bevindelijke stroming van de NHK kenmerkte. Dus daarom denk ik dat de verschillen niet groot zullen zijn.
Gaat het hier niet over ds. R. van Kooten?
Oei, zou kunnen, durf ik niet eens met zekerheid te zeggen. Daar kan Geytenbeekje vast wel uitsluitsel over geven. Bij hun wordt dat boekje immers gebruikt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Belijdenis

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef:
eilander schreef:
Henk J schreef:Wijlen ds J. van Sliedregt is nog een dominee van ver voor de scheuring en het SOW proces. Ook ds M. van Kooten staat nog in die lijn, alhoewel hij wel is meegegaan in de PKN. Beiden wortelen echter nog in het hervormde gedachtegoed wat de bevindelijke stroming van de NHK kenmerkte. Dus daarom denk ik dat de verschillen niet groot zullen zijn.
Gaat het hier niet over ds. R. van Kooten?
Oei, zou kunnen, durf ik niet eens met zekerheid te zeggen. Daar kan Geytenbeekje vast wel uitsluitsel over geven. Bij hun wordt dat boekje immers gebruikt.
Als het ds. R. van Kooten is ligt wel een verschil met ds. van Sliedregt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Henk J »

-DIA- schreef:
Henk J schreef:
eilander schreef:
Henk J schreef:Wijlen ds J. van Sliedregt is nog een dominee van ver voor de scheuring en het SOW proces. Ook ds M. van Kooten staat nog in die lijn, alhoewel hij wel is meegegaan in de PKN. Beiden wortelen echter nog in het hervormde gedachtegoed wat de bevindelijke stroming van de NHK kenmerkte. Dus daarom denk ik dat de verschillen niet groot zullen zijn.
Gaat het hier niet over ds. R. van Kooten?
Oei, zou kunnen, durf ik niet eens met zekerheid te zeggen. Daar kan Geytenbeekje vast wel uitsluitsel over geven. Bij hun wordt dat boekje immers gebruikt.
Als het ds. R. van Kooten is ligt wel een verschil met ds. van Sliedregt.
Dat denk ik ook, ds R. van Kooten was volgens mij afkomstig uit de meer confessionele lijn van de NHK.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Bertiel »

ik hoor R. van Kooten met regelmaat, en heb ook confessionele dominee's gehoord, een wereld van verschil.
En wat ik van ds Sliedregt heb gelezen en van ds. van Kooten ligt dat ook niet ver uit elkaar
Als je het niet weet, gewoon je mond houden.
Ook dit forum valt onder het negende gebod
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef:ik hoor R. van Kooten met regelmaat, en heb ook confessionele dominee's gehoord, een wereld van verschil.
En wat ik van ds Sliedregt heb gelezen en van ds. van Kooten ligt dat ook niet ver uit elkaar
Als je het niet weet, gewoon je mond houden.
Ook dit forum valt onder het negende gebod
Wat betreft de confessionele lijn neem ik mijn woorden terug. Heb het even nagekeken maar ben te voorbarig geweest, ook Ds. R. van Kooten stond in de Gereformeerde Bond.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Belijdenis

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef:
Bertiel schreef:ik hoor R. van Kooten met regelmaat, en heb ook confessionele dominee's gehoord, een wereld van verschil.
En wat ik van ds Sliedregt heb gelezen en van ds. van Kooten ligt dat ook niet ver uit elkaar
Als je het niet weet, gewoon je mond houden.
Ook dit forum valt onder het negende gebod
Wat betreft de confessionele lijn neem ik mijn woorden terug. Heb het even nagekeken maar ben te voorbarig geweest, ook Ds. R. van Kooten stond in de Gereformeerde Bond.
Dat is waar. Toch lag er een verschil. Als ik dat moet onderbouwen. Dan verwijs ik naar preken en geschriften van beide predikanten. Daar kunnen we de bevindelijke gangen lezen bij ds. van Sliedregt, die ik minder lees bij ds. R. van Kooten. Hierbij dus een verwijzing naar preken en geschriften, die niet zomaar in het geheel kan overtypen, daarom is het welicht goed om op Digibron te zoeken of wellicht op theologienet.nl.

http://www.heidelbergsecatechismus.eu/d ... -sliedregt
De catechismusverklaring van ds. van Sliedregt is helder en leerzaam. Mij is niet bekend of er van ds. van Kooten een verklaring van de Catechismus is. Wel is via Digibron veel van hem te lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belijdenis

Bericht door eilander »

Vergeet ook niet dat er al bijna vijftig jaar verstreken is na het plotselinge overlijden van ds. Van Sliedregt. Als je daar een predikant van nu tegenover zet die niet de ouderwetse taal wil gebruiken, is dat sowieso al heel anders. Dat hoeft niet ook een inhoudelijk andere ligging te betekenen, het gaat soms alleen over een ander taalveld.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Belijdenis

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Vergeet ook niet dat er al bijna vijftig jaar verstreken is na het plotselinge overlijden van ds. Van Sliedregt. Als je daar een predikant van nu tegenover zet die niet de ouderwetse taal wil gebruiken, is dat sowieso al heel anders. Dat hoeft niet ook een inhoudelijk andere ligging te betekenen, het gaat soms alleen over een ander taalveld.
Het gaat niet om verwoorden maar over de bevinding van zaken. Dan kan dat net zo goed in veel gevallen zonder oude in onbruik geraakte termen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Bertiel »

Ik vind het onzettend knap van je Dia dat je binnen 2 uur zo'n conclusie kan trekken!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Belijdenis

Bericht door Erskinees »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Vergeet ook niet dat er al bijna vijftig jaar verstreken is na het plotselinge overlijden van ds. Van Sliedregt. Als je daar een predikant van nu tegenover zet die niet de ouderwetse taal wil gebruiken, is dat sowieso al heel anders. Dat hoeft niet ook een inhoudelijk andere ligging te betekenen, het gaat soms alleen over een ander taalveld.
Het gaat niet om verwoorden maar over de bevinding van zaken. Dan kan dat net zo goed in veel gevallen zonder oude in onbruik geraakte termen.
Eens met Eilander.
Wanneer ik aan mijn grootmoeder vroeg of ze die dag nog naar de supermarkt was geweest, dan gaf ze het antwoord in een hele beschrijvende vorm. Wanneer ik aan mijn dochter vraag of ze naar de supermarkt is geweest dan antwoord die een stuk korter, persoonlijker en directer. Is er dan een verschil in antwoord? Dat lijkt me niet. Vroeger werd alles meer indirect beschreven. Ik vraag me dus af of je de gangen van Gods volk mist, of dat je de oude beschrijvende stijl verheft tot essentieel element.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Henk J »

eilander schreef:Vergeet ook niet dat er al bijna vijftig jaar verstreken is na het plotselinge overlijden van ds. Van Sliedregt. Als je daar een predikant van nu tegenover zet die niet de ouderwetse taal wil gebruiken, is dat sowieso al heel anders. Dat hoeft niet ook een inhoudelijk andere ligging te betekenen, het gaat soms alleen over een ander taalveld.
Mee eens. Soms zorgt dat voor een verwijdering die er eigenlijk niet is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Jantje »

Volgens mij wordt wel degelijk ds. M. van Kooten bedoeld. Hij is dan wel van de PKN, maar qua taalveld is hij 'oud-Hervormd' en ook nog een trouw gebruiker van de SV, ook in gemeenten waar de HSV al wordt gebruikt. Dat is bij ds. R. van Kooten niet het geval.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Belijdenis

Bericht door Herman »

De schrijver van de geloofsleer is R. Van Kooten. Aan zijn voeten, zo heet dat boek.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Belijdenis

Bericht door johannes »

Prachtig boek overigens, ook om onderwerpen na te slaan.
Ik kreeg hem met belijdenis doen.
Plaats reactie