Belijdenis

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Belijdenis

Bericht door helma »

Wij hebben twee belijdenisdiensten; maandag van onze zoon in onze eigen gemeente; zondag van zijn vriendin in Ede. Ze zijn allebei 'verknocht' aan hun eigen gemeente; vandaar dat ze deze keus gemaakt hebben. Ze hebben wel samen de catechisatielessen gevolgd; zowel in Ede als in Renswoude.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Belijdenis

Bericht door aggieoudje »

Gisterenochtend mochten de namen worden afgekondigd van 18 veelal jonge gemeenteleden die op 1e Pinksterdag Geloofsbelijdenis mogen doen! Eén van hen zal ook de Heilige Doop ontvangen.
Ds. A. v. Vuuren(em) heeft als consulent deze winter de belijdeniscatechesatie geleid en zal dus ook de belijdenisdienst leiden.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Belijdenis

Bericht door Mara »

Gisteren preekte ds. van der Toorn over:
Zalig zijn zij die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.

Thema, christenvervolging dus.
Hij zei daarin iets opmerkelijks, nl.
Om een vierde vraag toe te voegen, bij het afleggen van de belijdenis.

Ben jij bereid om te lijden omwille van de naam van Christus?

Ik heb daar gisteravond langer over na lopen denken. Het is een indringende vraag, die het "gewicht" van de belijdenis m.i. zwaarder maken. En wat is daarop mijn antwoord?
Wat is daarop jullie antwoord?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Belijdenis

Bericht door Susanna »

Mara schreef:Gisteren preekte ds. van der Toorn over:
Zalig zijn zij die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.

Thema, christenvervolging dus.
Hij zei daarin iets opmerkelijks, nl.
Om een vierde vraag toe te voegen, bij het afleggen van de belijdenis.

Ben jij bereid om te lijden omwille van de naam van Christus?

Ik heb daar gisteravond langer over na lopen denken. Het is een indringende vraag, die het "gewicht" van de belijdenis m.i. zwaarder maken. En wat is daarop mijn antwoord?
Wat is daarop jullie antwoord?
Ik moet denken aan Lukas 14

En vele scharen gingen met Hem; en Hij Zich omkerende zeide tot hen: indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder, en vrouw en kinderen, en broeders en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. En wie zijn kruis niet draagt en Mij navolgt, die kan Mijn discipel niet zijn. Want wie van u, willende een toren bouwen, zit niet eerst neder en overrekent de kosten, of hij ook heeft hetgeen tot volmaking nodig is? Opdat niet misschien, als hij het fundament gelegd heeft en niet kan voleindigen, allen die het zien, hem beginnen te bespotten, zeggende: Deze mens heeft begonnen te bouwen, en heeft niet kunnen voleindigen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Belijdenis

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef:Wij hebben twee belijdenisdiensten; maandag van onze zoon in onze eigen gemeente; zondag van zijn vriendin in Ede. Ze zijn allebei 'verknocht' aan hun eigen gemeente; vandaar dat ze deze keus gemaakt hebben. Ze hebben wel samen de catechisatielessen gevolgd; zowel in Ede als in Renswoude.
Op een gegeven moment moeten ze toch een keuze maken denk ik dan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belijdenis

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef:
helma schreef:Wij hebben twee belijdenisdiensten; maandag van onze zoon in onze eigen gemeente; zondag van zijn vriendin in Ede. Ze zijn allebei 'verknocht' aan hun eigen gemeente; vandaar dat ze deze keus gemaakt hebben. Ze hebben wel samen de catechisatielessen gevolgd; zowel in Ede als in Renswoude.
Op een gegeven moment moeten ze toch een keuze maken denk ik dan.

De post van Helma waar jij op reageert is uit 2017.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Belijdenis

Bericht door helma »

huisman schreef:
Geytenbeekje schreef:
helma schreef:Wij hebben twee belijdenisdiensten; maandag van onze zoon in onze eigen gemeente; zondag van zijn vriendin in Ede. Ze zijn allebei 'verknocht' aan hun eigen gemeente; vandaar dat ze deze keus gemaakt hebben. Ze hebben wel samen de catechisatielessen gevolgd; zowel in Ede als in Renswoude.
Op een gegeven moment moeten ze toch een keuze maken denk ik dan.

De post van Helma waar jij op reageert is uit 2017.
En het is Ede geworden.

Maar inmiddels is de relatie voorbij.
Dat kan ook nog.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Belijdenis

Bericht door Geytenbeekje »

O jammer
Maar ik had even niet gezien dat het bericht uit 2017 stamde
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Belijdenis

Bericht door Bertiel »

Vraagje: welke leer methode wordt er bij jullie gebruikt tijdens de belijdenis catechisatie?
Wij gebruiken uw enige troost van ds. Pieters.
Konden zelf kiezen uit o.a. Deze, ds van Kooten “aan Zijn voeten”, leer en leven van ??? En kort begrip uitgelegd van ds Zweistra
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Belijdenis

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:Vraagje: welke leer methode wordt er bij jullie gebruikt tijdens de belijdenis catechisatie?
Wij gebruiken uw enige troost van ds. Pieters.
Konden zelf kiezen uit o.a. Deze, ds van Kooten “aan Zijn voeten”, leer en leven van ??? En kort begrip uitgelegd van ds Zweistra
Bij ons wordt van Kooten gebruikt. Zou daar een groot verschil in zitten ?
Bij de HHK verschillend, want Nederhemert gebruikt bijv weer Hellenbroek
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Belijdenis

Bericht door Herman »

Het zit allemaal dicht bij elkaar.

Wij gebruiken een methode van ds Van der Bas.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belijdenis

Bericht door eilander »

Bij ons wordt het boek van ds. Pieters gebruikt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Belijdenis

Bericht door Mara »

Susanna schreef: Ik moet denken aan Lukas 14
En vele scharen gingen met Hem; en Hij Zich omkerende zeide tot hen: indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder, en vrouw en kinderen, en broeders en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. En wie zijn kruis niet draagt en Mij navolgt, die kan Mijn discipel niet zijn. Want wie van u, willende een toren bouwen, zit niet eerst neder en overrekent de kosten, of hij ook heeft hetgeen tot volmaking nodig is? Opdat niet misschien, als hij het fundament gelegd heeft en niet kan voleindigen, allen die het zien, hem beginnen te bespotten, zeggende: Deze mens heeft begonnen te bouwen, en heeft niet kunnen voleindigen.
De dominee zei ook nog dat ze in het oosten, waar de christenen vervolgd worden, voor ons, christen in het vrije westen, bidden.
Het is sommigen tot vreugde, dat zij de smaad van hun Meester mogen dragen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Belijdenis

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:Bij ons wordt het boek van ds. Pieters gebruikt.
Heeft de Geref Bond geen belijdeniscath boekje ?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belijdenis

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Bij ons wordt het boek van ds. Pieters gebruikt.
Heeft de Geref Bond geen belijdeniscath boekje ?
Vast wel. We denken niet zo eng hier.
Plaats reactie