Schuivende panelen onder ons?

CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door CvdW »

Framboos schreef:
Bezorgd schreef:We kunnen er natuurlijk wat lacherig over doen, maar ik vind het geen positieve ontwikkeling dat er steeds meer moeders werken.
Ik ben wel eens bang dat we de gevolgen van sleuteldragende en heen en weer gesleepte kinderen nog gaan meemaken, en dat deze niet positief zullen zijn.
Als moeder in het gezin er zijn voor de kinderen, dat is toch een prachtig uitgangspunt?
'Sleuteldragende en heen en weer gesleepte kinderen' , waarmee je direct een karikatuur neerzet en een echt gesprek in de kiem smoort.

Wat is er mis om als moeder een paar dagen te werken? In mijn opinie is het discussiepunt over werkende vrouwen echt iets van de 20e eeuw. Voor die tijd werkte het grootste deel van de vrouwen buitenshuis (armen) of ze werkten mee met hun man (middenstand).

Ik ken een aantal vrouwen, van wie de kinderen nu het huis uit zijn. Omdat ze nu 30 jaar van de arbeidsmarkt zijn, hebben ze weinig kans meer op betaald werk, op niveau. Hun leefwereld is erg klein geworden en een aantal van hen is richting depressie afgegleden. Thuisblijvend biedt niet alleen maar voordelen..
Er is heel veel vrijwilligerswerk te doen, op niveau, maar er zijn heel weinig aanmeldingen, omdat het geen geld aan te pas komt (vrijwilligersvergoeding).
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Dodo »

CvdW schreef:
Er is heel veel vrijwilligerswerk te doen, op niveau, maar er zijn heel weinig aanmeldingen, omdat het geen geld aan te pas komt (vrijwilligersvergoeding).
Aan wat voor werk denk je dan?
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Framboos »

Dodo schreef:
CvdW schreef:
Er is heel veel vrijwilligerswerk te doen, op niveau, maar er zijn heel weinig aanmeldingen, omdat het geen geld aan te pas komt (vrijwilligersvergoeding).
Aan wat voor werk denk je dan?
Vraag ik me ook af..
Bovendien: vrijwilligerswerk doen terwijl anderen voor vergelijkbaar werk betaald worden, kan ook motivatieproblemen geven. Salaris is een stukje waardering voor je inspanning.
Maar uit je opmerking kan ik concluderen dat je vind dat een moeder niet moet werken, en als de kinderen het huis uit zijn, kan ze maximaal vrijwilligerswerk doen?
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door CvdW »

Ik reageerde op dit stukje:

Ik ken een aantal vrouwen, van wie de kinderen nu het huis uit zijn. Omdat ze nu 30 jaar van de arbeidsmarkt zijn, hebben ze weinig kans meer op betaald werk, op niveau. Hun leefwereld is erg klein geworden en een aantal van hen is richting depressie afgegleden. Thuisblijvend biedt niet alleen maar voordelen..

Ik denk meer aan onbezoldigde bestuursfuncties.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Dodo »

CvdW schreef:Ik reageerde op dit stukje:

Ik ken een aantal vrouwen, van wie de kinderen nu het huis uit zijn. Omdat ze nu 30 jaar van de arbeidsmarkt zijn, hebben ze weinig kans meer op betaald werk, op niveau. Hun leefwereld is erg klein geworden en een aantal van hen is richting depressie afgegleden. Thuisblijvend biedt niet alleen maar voordelen..

Ik denk meer aan onbezoldigde bestuursfuncties.
Daar zijn er ook niet veel van, en er is ook meer behoefte aan handen-uit-de-mouwen-mensen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Bezorgd »

BJD schreef:
Bezorgd schreef:We kunnen er natuurlijk wat lacherig over doen, maar ik vind het geen positieve ontwikkeling dat er steeds meer moeders werken.
Ik ben wel eens bang dat we de gevolgen van sleuteldragende en heen en weer gesleepte kinderen nog gaan meemaken, en dat deze niet positief zullen zijn.
Als moeder in het gezin er zijn voor de kinderen, dat is toch een prachtig uitgangspunt?
Je gaat gelijk in het extreme van ‘sleuteldragende en heen en weer gesleepte kinderen’. Bij veel werkgevers is het echt niet meer als vroeger van.. je moet van 8-17 uur op kantoor zijn. Vaak alle ruimte om een prima ouder te zijn.

Als er mogelijkheden zijn, en het is financieel noodzakelijk voor de primaire levensbehoeften dat ligt het wat anders.
Maar het moderne geëmancipeerde zelfontwikkeling en om luxe te betalen, daar moeten we verre van blijven.
De rol van Sara in Gen 18 is dan passender.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Bezorgd »

Framboos schreef:
Bezorgd schreef:We kunnen er natuurlijk wat lacherig over doen, maar ik vind het geen positieve ontwikkeling dat er steeds meer moeders werken.
Ik ben wel eens bang dat we de gevolgen van sleuteldragende en heen en weer gesleepte kinderen nog gaan meemaken, en dat deze niet positief zullen zijn.
Als moeder in het gezin er zijn voor de kinderen, dat is toch een prachtig uitgangspunt?
'Sleuteldragende en heen en weer gesleepte kinderen' , waarmee je direct een karikatuur neerzet en een echt gesprek in de kiem smoort.

Wat is er mis om als moeder een paar dagen te werken? In mijn opinie is het discussiepunt over werkende vrouwen echt iets van de 20e eeuw. Voor die tijd werkte het grootste deel van de vrouwen buitenshuis (armen) of ze werkten mee met hun man (middenstand).

Ik ken een aantal vrouwen, van wie de kinderen nu het huis uit zijn. Omdat ze nu 30 jaar van de arbeidsmarkt zijn, hebben ze weinig kans meer op betaald werk, op niveau. Hun leefwereld is erg klein geworden en een aantal van hen is richting depressie afgegleden. Thuisblijvend biedt niet alleen maar voordelen..

Het valt me altijd op dat er, vooral door werkende moeders, van alles bij gehaald wordt om hun uithuizigheid goed te praten.
Ik denk toch dat het een goedpraten is van iets, waarvan men zelf ook aanvoelt dat het voor de kinderen en de rust in huis, niet de meest gewenste situatie is.

De punten die jij aan draagt zijn toch anders. Of het was uit schrijnende armoede en niet voor de luxe, of het ging om helpen in het bedrijf aan huis.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Lilian1975 »

Het verschil met vroeger en werkende vrouwen van nu is dat vroeger de vrouw vaak wel in de buurt van de kinderen was. Zo op het eerste oog kinderen er minder van merkten.

Op mijn eerste school waren er de werkende vrouwen op het bedrijf (agrarisch of vee). En vroeger inderdaad de middenstanders met hun winkel...
Overigens (maar dat is echt al meer dan 25 jaar geleden ,heb ik nooit kinderen in de klas gehad in de 5 jaar dat ik daar werkte waarvan ouders gescheiden waren. Wel een kind dat door overlijden geen vader had)
Maar als een kind ziek was. Kon het binnen mum van tijd opgehaald worden en lekker thuis uitzieken.
Daarna kwam ik te werken op een school elders in nederland. Meeste getrouwde ouders waren tweeverdieners. En ik had van de 27 leerlingen 7 kinderen met gescheiden ouders. (Beide scholen met de Bijbel) . Maar als ik op die laatste school belde dat kind koorts had. Kon het niet zomaar opgehaald worden. En werd gevraagd of we het uit konden zingen tot einde schooldag. Op de eerste school hulpmoeders genoeg voor extra activiteiten. Op tweede school was je blij als het weer rond was. Gewoon wat verschillen.

Het werken van nu legt meer beslag op moeders dan vroeger. Er is meer haast. Meer druk en meer onrust. Vaak moet er gewoon gereisd worden naar werk. Is de werkdruk sowieso hoger. Waardoor het ook meer energie vraagt.

En wat betreft depressie. Ligt dat aan het feit dat men geen betaaldd baan heeft? Of dat men denkt alleen waardering te ontvangen uit een betaalde baan? En hoe moet ik dit rijmen met dat mensen geen tijd hebben voor mantelzorg?
Ik zeg niet dat het nooit zo kan zijn. Maar wel dat het zo gemakkelijk daarop gegooid wordt.

Ps er werd gewezen in dat artikel op een algemene tendens, het gaat niet over specifieke situaties. En ja er zijn ook situaties waar men het zo kan doen dat kinderen er geen last van hebben

Maar we moeten niet net doen alsof het werken van vroeger evenveel of meer onrust bij kinderen gaf dan nu. En trouwens door al de tweeverdieners is er meer geld en is de levensstandaard hoger. Waardoorde indruk wordt gewekt dat het een gewone levensstandaard is. En de noodzaak tot werken bij voorbaat al groot is.
Verder moeten we ook niet doen of iedereen vroeger op zijn of haar niveau werkte en diep ongelukkig was. Hoeveel mensen konden gewoon om financiële redenen niet verder leren? En hoeveel vrouwen kregen die mogelijkheid vanwege het doel huwelijk en gezin niet? Toch werkten ze mee bij de bakker, de slager of groentewinkel van hun man. En waren ze gelukkig ( aldus mijn grootouders)
Het feit dat je je gelukkig voelt is m.i. meer afhankelijk van of je iets kan betekenen voor een ander als dat ik precies het werk doe waarop ik afgestudeerd ben.

Een ander neveneffect van het vele werken... kerkelijke bijeenkomsten. Waar je gevoed wordt. De jonge generatie vrouwen heeft er gewoon geen tijd voor. ( en ja ze zijn er nog wel. Maar kijk eens naar de verhoudingen... op de dag werken ze. En s avonds moet het huis gedaan worden)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10436
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Orchidee »

Het volgende zal hoogstwaarschijnlijk door sommigen ook als een schuivend paneel worden gezien:
Ik persoonlijk vind het nogal overdreven om met kerst (als het op doordeweekse dagen valt) om zoveel kerkdiensten te hebben en vaak ook nog een kinderkerstfeest.
Of het van de hoeveelheid afhangt......
Hemelvaartsdag word ook maar 1 dienst aandacht aan besteed.
Goede vrijdag meestal ook......
In mijn ogen zijn dat net zulke belangrijke gedenkdagen als kerst.
Ik zal er dan ook niemand scheef op aankijken als hij/zij het het met kerst ook houd bij 1/2 diensten.
Maar wellicht kan iemand mij de "Godloosheid" uitleggen van mijn gedachtegang.

Graag geen "dooddoeners" als: je moet blij zijn dat wij de gelegenheid/vrijheid/plicht hebben om te kunnen/mogen gaan, want dat kan ik zelf ook wel bedenken
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:Het volgende zal hoogstwaarschijnlijk door sommigen ook als een schuivend paneel worden gezien:
Ik persoonlijk vind het nogal overdreven om met kerst (als het op doordeweekse dagen valt) om zoveel kerkdiensten te hebben en vaak ook nog een kinderkerstfeest.
Of het van de hoeveelheid afhangt......
Hemelvaartsdag word ook maar 1 dienst aandacht aan besteed.
Goede vrijdag meestal ook......
In mijn ogen zijn dat net zulke belangrijke gedenkdagen als kerst.
Ik zal er dan ook niemand scheef op aankijken als hij/zij het het met kerst ook houd bij 1/2 diensten.
Maar wellicht kan iemand mij de "Godloosheid" uitleggen van mijn gedachtegang.

Graag geen "dooddoeners" als: je moet blij zijn dat wij de gelegenheid/vrijheid/plicht hebben om te kunnen/mogen gaan, want dat kan ik zelf ook wel bedenkenAfbeelding
Ik zou eerder meer aandacht aan de andere feestdagen besteden, dan minder aan kerst. Ik begrijp je gevoel, maar we hebben rond kerst denk ik ook simpelweg meer vrij, dus meer gelegenheid tot kerkbezoek. Dat is, wat mij betreft, een goede zaak. De diensten op de 2e feestdag heb ik nooit zo goed begrepen moet ik zeggen. Dat voelt voor mij dan een beetje wettisch.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Lilian1975 »

Orchidee schreef:Het volgende zal hoogstwaarschijnlijk door sommigen ook als een schuivend paneel worden gezien:
Ik persoonlijk vind het nogal overdreven om met kerst (als het op doordeweekse dagen valt) om zoveel kerkdiensten te hebben en vaak ook nog een kinderkerstfeest.
Of het van de hoeveelheid afhangt......
Hemelvaartsdag word ook maar 1 dienst aandacht aan besteed.
Goede vrijdag meestal ook......
In mijn ogen zijn dat net zulke belangrijke gedenkdagen als kerst.
Ik zal er dan ook niemand scheef op aankijken als hij/zij het het met kerst ook houd bij 1/2 diensten.
Maar wellicht kan iemand mij de "Godloosheid" uitleggen van mijn gedachtegang.

Graag geen "dooddoeners" als: je moet blij zijn dat wij de gelegenheid/vrijheid/plicht hebben om te kunnen/mogen gaan, want dat kan ik zelf ook wel bedenkenAfbeelding
De extra kerkdiensten zijn vroeger ingesteld om het volk te weerhouden van ijdel vermaek...

Dus afschaffen die feestdagen. En gedenken op zondag... ;) net zoals Pasen op zondag valt.
Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Tegelijkertijd mogen we ons ook de vraag stellen. Wat komt ervoor in de plaats?
En dan denk ik toch. Wordt het niet heel snel ijdel vermaek? Ik denk dat ik niet beter ben dan de mensen vroeger....

Onder sommige predikanten weet ik wordt deze tijd een "prekenmarathon genoemd" . (Oud en nieuw zit er nog bij. En een zondag ertussen)
Dit jaar valt het midden in de week. Er zijn ook jaren dat het op zondag 2 op maandag 2 en op dinsdag 1 of 2 diensten zijn. Zelfs ik heb dan moeite om hetgeen ik gehoord hebt te laten bezinken en overdenken. Gods Woord is tot je gekomen!

Daar komt nog bij dat wij dit jaar naast onze eigen predikant verschillende gastpredikanten hadden in adventstijd. En het net leek dat de Bijbel niet uit meer bestond dan de lofzang van Zacharias of Maria. (Van de 8 diensten gingen er 7 hierover)
Tegelijkertijd kon je goed het verschil merken tussen dogmatiek erin leggen of preken vanuit de tekst. Vooral gisteren was het een verademing.

M.a.w door de instelling aparte feestdagen is de verhouding soms wel heel erg zoek.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: Onder sommige predikanten weet ik wordt deze tijd een "prekenmarathon genoemd" . (Oud en nieuw zit er nog bij. En een zondag ertussen)
Er wordt daarom veel van kansel geruild in deze weken. ;)
CvdW schreef:Ik ken een aantal vrouwen, van wie de kinderen nu het huis uit zijn. Omdat ze nu 30 jaar van de arbeidsmarkt zijn, hebben ze weinig kans meer op betaald werk, op niveau. Hun leefwereld is erg klein geworden en een aantal van hen is richting depressie afgegleden. Thuisblijvend biedt niet alleen maar voordelen..
Net alsof vrouwen 30 jaar in de kleine kinderen zitten. Die kinderen worden groter en dus heb je meer armslag toch?
In het algemeen is je leefwereld relatief klein tijdens de eerste 6 weken, maar dan hebben de meeste jonge moeders nog geen behoefte om veel buitenshuis te vertoeven. Maar daarna is er heel veel mogelijk.
En 30 jaar is inderdaad een hele lange periode, vooral tijdens de laatste decennia is er veel veranderd.
Maar de basiskennis is niet weg en daar kun je nog mee aan de slag. Desnoods in een andere baan.
Het leer/werktraject is enorm populair, met name onder de 40+ vrouwen.
Mijn kapster heeft het roer omgegooid en heeft gesolliciteerd voor een baan in de zorg, als zij-instromer. Het enthousiasme is groot, ook van haar collega's en de vrouwen zeer gemotiveerd. Ze mogen meteen 24 uur aan de slag en een dag per week naar school. Betaald!
CvdW schreef:Er is heel veel vrijwilligerswerk te doen, op niveau, maar er zijn heel weinig aanmeldingen, omdat het geen geld aan te pas kom
Dat niet alleen, maar het vrijwillig is niet bepaald vrijblijvend. En dat is vaak waarom mensen afhaken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door refo »

Lilian1975 schreef:
Orchidee schreef:Het volgende zal hoogstwaarschijnlijk door sommigen ook als een schuivend paneel worden gezien:
Ik persoonlijk vind het nogal overdreven om met kerst (als het op doordeweekse dagen valt) om zoveel kerkdiensten te hebben en vaak ook nog een kinderkerstfeest.
Of het van de hoeveelheid afhangt......
Hemelvaartsdag word ook maar 1 dienst aandacht aan besteed.
Goede vrijdag meestal ook......
In mijn ogen zijn dat net zulke belangrijke gedenkdagen als kerst.
Ik zal er dan ook niemand scheef op aankijken als hij/zij het het met kerst ook houd bij 1/2 diensten.
Maar wellicht kan iemand mij de "Godloosheid" uitleggen van mijn gedachtegang.

Graag geen "dooddoeners" als: je moet blij zijn dat wij de gelegenheid/vrijheid/plicht hebben om te kunnen/mogen gaan, want dat kan ik zelf ook wel bedenkenAfbeelding
De extra kerkdiensten zijn vroeger ingesteld om het volk te weerhouden van ijdel vermaek...

Dus afschaffen die feestdagen. En gedenken op zondag... ;) net zoals Pasen op zondag valt.
Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Tegelijkertijd mogen we ons ook de vraag stellen. Wat komt ervoor in de plaats?
En dan denk ik toch. Wordt het niet heel snel ijdel vermaek? Ik denk dat ik niet beter ben dan de mensen vroeger....

Onder sommige predikanten weet ik wordt deze tijd een "prekenmarathon genoemd" . (Oud en nieuw zit er nog bij. En een zondag ertussen)
Dit jaar valt het midden in de week. Er zijn ook jaren dat het op zondag 2 op maandag 2 en op dinsdag 1 of 2 diensten zijn. Zelfs ik heb dan moeite om hetgeen ik gehoord hebt te laten bezinken en overdenken. Gods Woord is tot je gekomen!

Daar komt nog bij dat wij dit jaar naast onze eigen predikant verschillende gastpredikanten hadden in adventstijd. En het net leek dat de Bijbel niet uit meer bestond dan de lofzang van Zacharias of Maria. (Van de 8 diensten gingen er 7 hierover)
Tegelijkertijd kon je goed het verschil merken tussen dogmatiek erin leggen of preken vanuit de tekst. Vooral gisteren was het een verademing.

M.a.w door de instelling aparte feestdagen is de verhouding soms wel heel erg zoek.
Ik ken ook de uitdrukking dat het een Tiendaagse Veldtocht is. Samen met de zondag ervoor of erna, die vaak in de buurt zit. Dit jaar valt dat een soort mee, met de belangrijkste feestdagen op woensdag.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Bourdon16 »

Orchidee schreef:Het volgende zal hoogstwaarschijnlijk door sommigen ook als een schuivend paneel worden gezien:
Ik persoonlijk vind het nogal overdreven om met kerst (als het op doordeweekse dagen valt) om zoveel kerkdiensten te hebben en vaak ook nog een kinderkerstfeest.
Of het van de hoeveelheid afhangt......
Hemelvaartsdag word ook maar 1 dienst aandacht aan besteed.
Goede vrijdag meestal ook......
In mijn ogen zijn dat net zulke belangrijke gedenkdagen als kerst.
Ik zal er dan ook niemand scheef op aankijken als hij/zij het het met kerst ook houd bij 1/2 diensten.
Maar wellicht kan iemand mij de "Godloosheid" uitleggen van mijn gedachtegang.

Graag geen "dooddoeners" als: je moet blij zijn dat wij de gelegenheid/vrijheid/plicht hebben om te kunnen/mogen gaan, want dat kan ik zelf ook wel bedenkenAfbeelding
De welbekende tiendaagse veldtocht:)
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door CvdW »

Dat niet alleen, maar het vrijwillig is niet bepaald vrijblijvend. En dat is vaak waarom mensen afhaken.

Is betaald werk wel vrijblijvend? Of kan je dan makkelijker thuis blijven, omdat de geldstroom doorgaat?
Plaats reactie