Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Tiberius »

Hip, trendy en modieus zijn synoniemen.
Stijlvol is wat anders, meer chic.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Dit is een heel aardige onderscheiding, maar nogal willekeurig. Er zijn ook heel andere definities mogelijk, waarbij hip en stijlvol samengaat.

Ik vind trendy trouwens niet hetzelfde als hip, maar ik kan het verschil ook niet goed uitleggen.
misschien is hip iets tijdslozer en veranderd trendy sneller?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Forummer »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Dit is een heel aardige onderscheiding, maar nogal willekeurig. Er zijn ook heel andere definities mogelijk, waarbij hip en stijlvol samengaat.

Ik vind trendy trouwens niet hetzelfde als hip, maar ik kan het verschil ook niet goed uitleggen.
misschien is hip iets tijdslozer en veranderd trendy sneller?
Dat zou goed kunnen, ik voel me nog steeds hip in een blouse van 5 jaar geleden. oeps nou neem ik mezelf als norm...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

In mijn beleving is trendy ook meer commercieel bepaald, terwijl hip ook gewoon in een trendsettende subcultuur kan ontstaan. Maar goed, het woord trendsettend en trendy hebben taalkundig wel de nodige overeenkomsten natuurlijk, dus ik weet echt niet of het klopt wat ik denk.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

helma schreef:https://kerkdienstgemist.nl/stations/31 ... edia=audio

Ds BLP Tramper heeft hier zondag over gepreekt in de PKN Waarder. Ook over het Bijbelse verschil tussen man en vrouw.

Thema:hoofd bedekking: sieraad en symbool

Aanbevolen.

En ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.


Avonddienst

zondag 24 april 2022 18:30


Ps 84 . 1 en 5
Ps 128 . 1
1 Kor 11 . Tekst 1 en 16
Ps 25 . 2 en 6
Ps 33 . 7
Ps 4 . 4
Duidelijke preek!
Nog nooit een preek over gehoord. Goed om dit soort onderwerpen te bepreken. Zeker in het licht van de huidige maatschappij waar het gelijkheidsdenken hoogtij viert.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

Ds Bezemer heeft er een paar maanden geleden ook een preek over gehouden: https://youtu.be/2OK809vTpdo

Thema: Man en vrouw voor Gods aangezicht
1. Hoofd zijn komt uit de hemel.
2. Hoofdbedekking spreekt op de aarde.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mannetje »

Hoopvol schreef:Wij hadden een het door omstandigheden een tijdje financieel niet breed. Mijn vrouw had een versleten jurk, ze had echt een nieuwe jurk nodig. Ze heeft om een oplossing gebeden en dat gebed is verhoord.
We kregen daarna een jurk, echt een hele mooie jurk. Dat zijn echt onvergetelijke momenten. Wat is de Heere dan oneindig goed!
Wat mooi! God zorgt.
-
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Isala »

helma schreef:https://kerkdienstgemist.nl/stations/31 ... edia=audio

Ds BLP Tramper heeft hier zondag over gepreekt in de PKN Waarder. Ook over het Bijbelse verschil tussen man en vrouw.

Thema:hoofd bedekking: sieraad en symbool

Aanbevolen.

En ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.


Avonddienst

zondag 24 april 2022 18:30


Ps 84 . 1 en 5
Ps 128 . 1
1 Kor 11 . Tekst 1 en 16
Ps 25 . 2 en 6
Ps 33 . 7
Ps 4 . 4

Een prachtige preek Helma!
Hoofdbedekking is juist in deze tijd van genderdwaasheid een belangrijk en zichtbaar teken dat wij Gods scheppingsorde belijden.
Daarom is het ook belangrijk dat mannen kunnen beargumenteren waarom zij hun hoofd juist niet bedekken.


Ik heb wel een vraagteken bij de uitleg van vers 5
1 Korinthe 11:5 Iedere vrouw echter die bidt of profeteert....
In de preek legt de dominee dit uit dat de vrouw in de samenkomt passief mag profeteren, door instemming te geven aan hetgeen zij hoort in de preek, of als zij met haar hart meebidt.
Dat vind ik een bijzondere uitleg van de tekst.
In de tekst wordt het woord passief niet genoemd, en mijns inziens ook niet zo bedoelt.
In de grondtekst staat dat hier de vrouw ook hardop mag bidden en een woord van God delen.
Zij mag echter een/haar man niet openlijk in de samenkomst corrigeren, in de rede te vallen of gezaghebbend onderwijzen.
Dit heeft alles met gezag en respect te maken. In deze situaties moet zij zwijgen. (zie ook 1 Korinthe 14 vers 34) Ik denk dat de zwijgteksten daarvoor bedoelt zijn.
Thuis mag zij het daar wel met haar man over hebben (1 Korinthe 14 vers 35)
Hora est!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Dat vond ik inderdaad ook geen sterke argumentatie. Ds Klaassen zegt daar ook eerlijk van dat wij dat 'kwijtgeraakt' zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef:Dat vond ik inderdaad ook geen sterke argumentatie. Ds Klaassen zegt daar ook eerlijk van dat wij dat 'kwijtgeraakt' zijn.
Ik zou er niet voor pleiten om het terug te laten draaien, t wordt dan denk ik een zooitje ongeregeld.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Isala »

helma schreef:Ds Klaassen zegt daar ook eerlijk van dat wij dat 'kwijtgeraakt' zijn.
Als een vrouw in de dienst niets mag zeggen, is het dan niet logisch dat we het zijn kwijtgeraakt?
Geytenbeekje schreef:Ik zou er niet voor pleiten om het terug te laten draaien, t wordt dan denk ik een zooitje ongeregeld.
Ergens voelt deze uitspraak een beetje ongepast. God heeft het destijds toch Zelf aan vrouwen gegeven? Daarmee zegt Hij toch dat het mag? Mag het dan niet van Geytenbeekje, of Isala of wie dan ook, omdat het onordelijk aanvoelt? Zou Hij dat ook nu niet meer kunnen/willen geven? Stel dat een vrouw in de gemeente de overtuiging heeft dat zij iets moet delen van Gods wege. Mag zij dit dan niet doen omdat het voor ons ongemakkelijk is?
De zwijgteksten zijn in ieder geval niet gegeven met de bedoeling dat de vrouw in de dienst niets mag zeggen, anders had Paulus niet gezegd dat zij tijdens het spreken haar hoofd moet bedekken.


Toen ik een jaar of 15 was, was er een mevrouw in de kerk die na de preek ging staan, haar handen in de lucht deed en met heel haar hart Halleluja zong.
De hele gemeente was geschokt, keek elkaar aan, her en der gegniffel, afkeurende blikken.
Nu denk ik nog vaak aan dit moment terug. Wat ontroerend! Hoe liet zij haar hart zien, en wat daarin leefde.
Wat die mevrouw deed was natuurlijk geen profetie, maar ik wilde het als voorbeeld geven dat we zo weinig gewend zijn.
Hora est!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Susanna »

helma schreef:Dat vond ik inderdaad ook geen sterke argumentatie. Ds Klaassen zegt daar ook eerlijk van dat wij dat 'kwijtgeraakt' zijn.
Dat denk ik ook. Wat de betekenis van bidden en profeteren ook mag zijn met betrekking tot de man, ze hebben precies dezelfde betekenis met betrekking tot de vrouw. Zodat sommige vrouwen, evenals sommige mannen, tot anderen zouden kunnen spreken tot opbouw, aansporing en troost. Dit soort profeteren of onderwijzen werd voorspeld door Joel en er wordt ook naar verwezen door Petrus in Handelingen 2. Als er niet zulke geschenken aan vrouwen waren geschonken, had de profetie niet in vervulling kunnen gaan en was het bidden en profeteren niet genoemd. Maar nooit zonder hoofdbedekking dus.

Het enige verschil dat door de apostel werd opgemerkt, was dat de man zijn hoofd onbedekt had, omdat hij de vertegenwoordiger van Christus was. De vrouw had haar hoofd bedekt, omdat ze op bevel van God in een staat van liefdevolle onderworpenheid aan haar eigen man was geplaatst, en omdat het een gewoonte was. Zowel onder de Grieken, Romeinen en de Joden, een uitdrukkelijke wet, dat geen enkele getrouwde vrouw zonder sluier buitenshuis gezien zou worden. Alleen openbare prostituees gingen zonder sluier.

:quoi Ik heb nog wel een vraag. Omdat het volgens het Griekse woordje gaat om een getrouwde vrouw of echtgenote, droegen de ongetrouwde vrouwen dan geen hoofdbedekking? Zoals bij de Friendenstimme baptisten.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ararat »

Isala schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik zou er niet voor pleiten om het terug te laten draaien, t wordt dan denk ik een zooitje ongeregeld.
Ergens voelt deze uitspraak een beetje ongepast. God heeft het destijds toch Zelf aan vrouwen gegeven? Daarmee zegt Hij toch dat het mag? Mag het dan niet van Geytenbeekje, of Isala of wie dan ook, omdat het onordelijk aanvoelt? Zou Hij dat ook nu niet meer kunnen/willen geven? Stel dat een vrouw in de gemeente de overtuiging heeft dat zij iets moet delen van Gods wege. Mag zij dit dan niet doen omdat het voor ons ongemakkelijk is?
De zwijgteksten zijn in ieder geval niet gegeven met de bedoeling dat de vrouw in de dienst niets mag zeggen, anders had Paulus niet gezegd dat zij tijdens het spreken haar hoofd moet bedekken.
(...)
Ik denk dat Geytenbeekje reageerde op dit :huhu :
Zij mag echter een/haar man niet openlijk in de samenkomst corrigeren, in de rede te vallen
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Isala »

Ararat schreef:Ik denk dat Geytenbeekje reageerde op dit :
Zij mag echter een/haar man niet openlijk in de samenkomst corrigeren, in de rede te vallen
Dat werd mij niet duidelijk uit zijn reactie, maar in dat geval ben ik het uiteraard met hem eens.
Hora est!
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik reageerde op het knielen in de kerk. Sorry voor onduidelijkheid
Dat het in onbruik is geraakt betekend het niet dat het perse fout is. Knielen in de kerk is van andere orde dan hoofdbedekking voor de vrouw.
Plaats reactie