Hoed in eredienst?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: We moeten die ontwikkelingen niet los van elkaar zien, zoals Helma ook aangeeft.
Ik benadruk het juist!
Het één heeft absoluut met het ander te maken.
Dan zijn we het eens.
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Heeft de discussie over de kleur van babykleding niet meer met generatiekloof en mode te maken dan daadwerkelijk met genderneutraliteit. Lang geleden, toen ik tiener was ;) kon je mij en mijn klasgenoten uittekenen in een Levi's 501. Rokken en jurken droeg ik onder dwang op zondag naar de kerk. Ook hadden veel meisjes kort haar. In de klassen van onze kinderen, ook middelbare school, zie ik meiden met leuke jurkjes en rokjes en hebben ze allemaal lang haar.

Bij seculiere collega's zie ik hetzelfde. Naast de echte uiterlijke verschillen ( vrouw: lang haar, vrouwlijke kleding en man: kort haar met baard ) zie ik ook op andere vlakken dat die genderneutraliteit wel meevalt. De vrouwen werken vaak net zoveel als de mannen en de zorg voor kinderen wordt gedeeld. De vader is niet alleen op zondag betrokken op de kinderen, gaat ook 's nachts het bed uit en regelt met ziekte het op zn werk, maar verder nog wel een echte verdeling. Ik ken geen man die uit zichzelf de badkamer gaat soppen, maar ook (bijna) geen vrouw die een boor oppakt. Mijn collega heeft een volkswagenbusje gekocht en bouwt deze met haar vriend om om tot camper. Althans hij bouwt met zn vader en zij zoekt de kleur van de gordijnen en bekleding uit. Hoezo genderneutraliteit?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

merel schreef:Heeft de discussie over de kleur van babykleding niet meer met generatiekloof en mode te maken dan daadwerkelijk met genderneutraliteit. Lang geleden, toen ik tiener was ;) kon je mij en mijn klasgenoten uittekenen in een Levi's 501. Rokken en jurken droeg ik onder dwang op zondag naar de kerk. Ook hadden veel meisjes kort haar. In de klassen van onze kinderen, ook middelbare school, zie ik meiden met leuke jurkjes en rokjes en hebben ze allemaal lang haar.
Ik had het over baby's, niet over schoolkinderen.
Ds. Sok benoemde het onlangs nog van de kansel. Er wordt een baby geboren, hij heeft alle uiterlijke kenmerken van een jongen, toch zeggen de ouders: we voeden het neutraal op, hij mag later zelf kiezen.
Ik denk niet dat hij random een krantenberichtje hiervoor gebruikte, mogelijk heeft hij het dichtbij meegemaakt.
merel schreef: Ik ken geen man die uit zichzelf de badkamer gaat soppen, maar ook (bijna) geen vrouw die een boor oppakt. Hoezo genderneutraliteit?
Dat zijn geen echte kenmerken en daar gaat het ook niet om.
Ik klom als kind graag in bomen, maar dat maakte mij nog geen jongen.
Maar nu wordt de samenleving vergiftigd, de man moet vrouwelijker worden, zijn emoties tonen, verzorgend worden, de man moet haar mannetje staan, onafhankelijk zijn.
Als mijn vader zei dat hij trek in koffie had, stond mijn moeder op en ging koffie zetten. Niet omdat mijn vader dat eiste, maar mijn moeder vond dat dat haar taak was.
Inmiddels moet de man de helft van het huishouden voor zijn rekening nemen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Precies; grijs is nu mode voor baby's en dezelfde meisjes lopen straks weer gewoon in een rose prinsessenjurk
Mara schreef:
merel schreef: Ik ken geen man die uit zichzelf de badkamer gaat soppen, maar ook (bijna) geen vrouw die een boor oppakt. Hoezo genderneutraliteit?

Dat zijn geen echte kenmerken en daar gaat het ook niet om.
Ik klom als kind graag in bomen, maar dat maakte mij nog geen jongen.
Maar nu wordt de samenleving vergiftigd, de man moet vrouwelijker worden, zijn emoties tonen, verzorgend worden, de man moet haar mannetje staan, onafhankelijk zijn.
Als mijn vader zei dat hij trek in koffie had, stond mijn moeder op en ging koffie zetten. Niet omdat mijn vader dat eiste, maar mijn moeder vond dat dat haar taak was.
Inmiddels moet de man de helft van het huishouden voor zijn rekening nemen.
Eerst zeg je dat het geen kenmerken zijn en vervolgens benoem je het als argument. ;)

Dat de zienswijze op bepaalde taken verandert lijkt mij meer een cultureel verschil dan daadwerkelijk een genderdiscussie. Opstaan om koffie in te schenken, omdat een man dat verwacht, ken ik zelfs niet bij mijn opa's en oma's. Dat waren boerenmensen die trouw SGP stemden, maar koken en koffiezetten konden en deden ze beiden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

merel schreef: Eerst zeg je dat het geen kenmerken zijn en vervolgens benoem je het als argument. ;)
Dat was niet zo bedoeld.

Maar we dwalen af van de hoed. ;)
Mijn hoeden liggen te verstoffen in de kast. Ik heb notabene vlak voordat de lockdown begon, nog een nieuwe aangeschaft.
Gelukkig is het een tijdloos model. :hum
Ik zou het onderdanig zijn aan de man, maar niet als argument aamdragen, want dan kan een weduwe of een alleengaande vrouw zeggen: zie je wel, ik hoef hem niet op. Ik ben eigen baas.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door John Galt »

Even een vraagje uit belangstelling of nieuwsgierigheid: Zetten jullie (of jullie vrouwen/dochters) iets op het hoofd bij het thuis meekijken met de eredienst?
Misschien is het al eerder benoemd, maar ik heb niet de hele discussie gelezen.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Nee wij zetten thuis niets op ons hoofd.
Waarschijnlijk doet 99% van de hoeddraagsters dat.
Ik ken verder niemand, zie niemand en hoor niemand die tijdens online kerkdienst, het persoonlijk, het gezins, het tafelgebed een hoofdbedekking op doet.

Oh ja, ik ken 1 persoon die dat wel doet...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

John Galt schreef:Even een vraagje uit belangstelling of nieuwsgierigheid: Zetten jullie (of jullie vrouwen/dochters) iets op het hoofd bij het thuis meekijken met de eredienst?
Nee. Maar ik zie het dan ook niet als het bijwonen van een eredienst, maar als een noodoplossing in een bijzondere tijd.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Erskinees »

John Galt schreef:Even een vraagje uit belangstelling of nieuwsgierigheid: Zetten jullie (of jullie vrouwen/dochters) iets op het hoofd bij het thuis meekijken met de eredienst?
Misschien is het al eerder benoemd, maar ik heb niet de hele discussie gelezen.
Nee. De eredienst vindt m.i. nog steeds in het kerkgebouw plaats. Die verschuift niet naar alle woonkamers. In 1 Korinthe 11 staat de eredienst centraal. Door middel van de beelduitzending zijn we wel verbonden met de eredienst daar, maar er is bijv. ook geen ambtelijk toezicht in onze woonkamer o.i.d. Vandaar dat hoofdbedekking me niet nodig lijkt. Overigens respect voor degenen die het thuis wel doen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

John Galt schreef:Even een vraagje uit belangstelling of nieuwsgierigheid: Zetten jullie (of jullie vrouwen/dochters) iets op het hoofd bij het thuis meekijken met de eredienst?
Misschien is het al eerder benoemd, maar ik heb niet de hele discussie gelezen.
Nee, en ik snap niet waarom dit steeds ter tafel komt.
In 1 Kor. gaat het over de samenkomsten, die openbaar zijn.
Als je een avondgebed doet vlak voor je bed, in pyjama, is dat zelfs potsierlijk om dan een hoed op te zetten.
Of bij het ontwaken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Als je een avondgebed doet vlak voor je bed, in pyjama, is dat zelfs potsierlijk om dan een hoed op te zetten.
Of bij het ontwaken.
De bijbel spreekt over hoofdbedekking, en niet over "een hoed".

Over de kwalificatie "potsierlijk": ik was eens bij behoudende vergaderingsmensen, die zich in Duitsland bij Ruslandduitse Baptisten hebben aangesloten. We hadden daar een goede tijd samen. De vrouw des huizes bedekte haar hoofd ook in huis met een hoofddoekje bij het samen bidden, vanuit de vreze des Heeren.

Als ik daaraan denk heb ik moeite met de kwalificatie "potsierlijk". Ik heb respect voor de tere omgang met de Heere, waar dit uit voortkwam.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Susanna »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:Als je een avondgebed doet vlak voor je bed, in pyjama, is dat zelfs potsierlijk om dan een hoed op te zetten.
Of bij het ontwaken.
De bijbel spreekt over hoofdbedekking, en niet over "een hoed".

Over de kwalificatie "potsierlijk": ik was eens bij behoudende vergaderingsmensen, die zich in Duitsland bij Ruslandduitse Baptisten hebben aangesloten. We hadden daar een goede tijd samen. De vrouw des huizes bedekte haar hoofd ook in huis met een hoofddoekje bij het samen bidden, vanuit de vreze des Heeren.

Als ik daaraan denk heb ik moeite met de kwalificatie "potsierlijk". Ik heb respect voor de tere omgang met de Heere, waar dit uit voortkwam.
Ik ben best blij met deze reactie. Zelf draag ik een eenvoudig hoofddoekje.

De hoed valt naar mijn weten niet onder wat Paulus met hoofdbedekking op het oog heeft. Hoeden betekenen iets anders dan de aanvaarding van Gods orde van relaties. Hoeden zijn een teken van een bepaalde stand (elite) of modebewustheid. „De uitdrukking ”kata kefales” ( 1 Kor. 11:4 ) verwijst naar iets als "down of head" een soort sjaal.

Of iemand een doekje of sjaal de hele dag draagt is een persoonlijk keuze die voortvloeit uit een bepaalde interpretatie van de tekst. Zoals ook met speciale dagen, denk ik dat hier geldt: "Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd." Het zijn niet de belangrijkste zaken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:We hadden daar een goede tijd samen. De vrouw des huizes bedekte haar hoofd ook in huis met een hoofddoekje bij het samen bidden, vanuit de vreze des Heeren.
Zij zat toen niet in een pyjama of nachthemd, neem ik aan.
Gelukkig mogen wij ook bidden in bijzondere omstandigheden, of zoals men vroeger zei: Met de pet op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Terri »

Susanna schreef:
J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:Als je een avondgebed doet vlak voor je bed, in pyjama, is dat zelfs potsierlijk om dan een hoed op te zetten.
Of bij het ontwaken.
De bijbel spreekt over hoofdbedekking, en niet over "een hoed".

Over de kwalificatie "potsierlijk": ik was eens bij behoudende vergaderingsmensen, die zich in Duitsland bij Ruslandduitse Baptisten hebben aangesloten. We hadden daar een goede tijd samen. De vrouw des huizes bedekte haar hoofd ook in huis met een hoofddoekje bij het samen bidden, vanuit de vreze des Heeren.

Als ik daaraan denk heb ik moeite met de kwalificatie "potsierlijk". Ik heb respect voor de tere omgang met de Heere, waar dit uit voortkwam.
Ik ben best blij met deze reactie. Zelf draag ik een eenvoudig hoofddoekje.

De hoed valt naar mijn weten niet onder wat Paulus met hoofdbedekking op het oog heeft. Hoeden betekenen iets anders dan de aanvaarding van Gods orde van relaties. Hoeden zijn een teken van een bepaalde stand (elite) of modebewustheid. „De uitdrukking ”kata kefales” ( 1 Kor. 11:4 ) verwijst naar iets als "down of head" een soort sjaal.

Of iemand een doekje of sjaal de hele dag draagt is een persoonlijk keuze die voortvloeit uit een bepaalde interpretatie van de tekst. Zoals ook met speciale dagen, denk ik dat hier geldt: "Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd." Het zijn niet de belangrijkste zaken.
Met het dragen van een royale sjaal rond je nek, kan je deze elk moment van de dag even over je hoofd trekken als je bv een gebed uitspreekt, of soortgelijke bezigheden. Zie dat regelmatig bij verschillende soorten conferenties.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

Interessant artikel in ND: "Bedekkende kleding is een modetrend: ‘Ik wil me graag kleden zoals de Bijbel dat voorschrijft’ "

Heilke de Heer in het ND schreef: Ik vroeg me af waarom vrouwen bij mij in de kerk een hoed dragen. Mensen vertelden me dat deze traditie voortkomt uit een tekst in 1 Korintiërs 11, waar staat dat een vrouw zichzelf tot schande maakt als ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert. Toen dacht ik: wow, het is niet alleen een traditie, maar het staat ook in de Bijbel.

(..)

Wat Paulus over de scheppingsorde in 1 Korintiërs 11 beschrijft, is nog steeds van toepassing. Jezus Christus onderwerpt zich aan zijn Vader, in een perfecte harmonie. Zo zou het ook tussen een man en een vrouw moeten zijn. In onze geschiedenis is de hoofdbedekking door veel vrouwen afgeschaft omdat ze gelijk wilden zijn aan de man. We zijn ook gelijk als man en vrouw, maar we hebben verschillende rollen. En die rollen weerspiegelen iets van het evangelie. Door dat niet te accepteren wordt de kracht van het evangelie minder.
https://www.nd.nl/geloof/geloof/1121370 ... -geroepen-#
Plaats reactie