Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door pierre27 »

John Galt schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik snap niet zo goed waarom je als vrouw hier zo fel op tegen moet zijn.
Doe gewoon de hoed op, dan weet je zeker dat het goed zit.
In mijn kerk is de hoed niet gebruikelijk, maar als wij ergens heengaan waar dat wel zo is, zet mijn vrouw iets bescheidens op haar hoofd. We hebben onze kinderen altijd geleerd zich te kleden voor de gelegenheid en dit valt daar ook onder. Als je naar een feest gaat met dresscode, houd je je daar ook aan toch?
Mooie houding John Galt, dat is ten alle tijden respectvol.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

John Galt schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik snap niet zo goed waarom je als vrouw hier zo fel op tegen moet zijn.
Doe gewoon de hoed op, dan weet je zeker dat het goed zit.
In mijn kerk is de hoed niet gebruikelijk, maar als wij ergens heengaan waar dat wel zo is, zet mijn vrouw iets bescheidens op haar hoofd. We hebben onze kinderen altijd geleerd zich te kleden voor de gelegenheid en dit valt daar ook onder. Als je naar een feest gaat met dresscode, houd je je daar ook aan toch?
Ook niet altijd. Mijn zwager en schoonzus trouwden en vroegen of de vrouwen een hoed op wilden zetten. Zij trouwden niet in een kerk, het was 35C en ik was hoogzwanger. Ik heb gepast.

Ik ben wel eens in een CGK geweest waar een hoed gebruikelijk was, maar heb die indertijd ook niet opgezet. Ik heb geen goed en om die voor twee diensten aan te schaffen

Ik ben nog nooit in een Ger Gem dienst geweesr
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Hollander schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef: Klopt. Dat is gewoon de kerkorde. Daarom ben ik wel benieuwd hoe je erbij komt om een rouwdienst een rouwdienst van de GG te noemen. Dat kan namelijk helemaal niet. ;)
Maar waarom worden er dan soms zulke absurde eisen gesteld?
Bij de uitvaart van mijn moeder mag geen persoonlijk woord gesproken worden door een zoon. De predikant van de Ger. Gem. verbiedt dit. Ook voor of na de dienst is dat door hem verboden. Tevens kan het zo zijn dat de kist tijdens de dienst niet in de aula mag staan. De uitvaart is in de aula en niet in de kerk. Kan iemand mij dit aan de hand van Bijbelteksten verklaren? Ik ben opgegroeid in de Ger. Gem. en weet dus veel van de gebruiken, maar deze is voor mij nieuw. Daar komt bij dat enige jaren geleden bij de uitvaart van vader, ook geleid door een dominee van de Ger. Gem., het ‘persoonlijk woord’ wel is gesproken.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... van-moeder
Dit heeft alles te maken met het simpele feit dat een kerkenraad regels mag stellen wanneer het kerkgebouw wordt gebruikt. Het is een familieaangelegenheid, maar als de familie kiest voor het gebruik van de kerk dan kan daarvoor een protocol in werking treden. Als je dat niet wil dan moet je de rouwplechtigheid in een ander gebouw doen.

Dit even los van de inhoudelijke punten.
Toch zou het goed zijn als er voorgangers waren die beschikbaar zijn tegen uurtarief om een begrafenis in GG-stijl te doen, zonder dat je afhankelijk bent van de grillen van zo'n plaatselijke predikant of kerkenraad.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ora et labora »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Dezelfde dingen aan jou te schrijven, is mij niet verdrietig, maar wordt me wel een beetje gortig.
Laat ik het daarom maar eens een keertje omdraaien: geef mijn één link van een 'rouwdienst van de GG', dan kijken we verder.
Ik zou dat graag doen, maar ze staan helaas niet meer online. Of misschien achter een inlogcode.
Op YT vond ik wel een rouwdienst in de HHK, waar enkele vrouwen ook geen hoed op hadden.

Maar op 11 maart zei je nog:
"Wat rouwdiensten betreft: dat heeft niets met de GG te maken, dat zijn gewoon familiebijeenkomsten. Mogelijk is toevallig zo'n familie grotendeels of geheel GG, maar daarmee is het nog geen GG kerkdienst."
(topic gereformeerde gemeenten)
Ora et labora schreef:Er zijn gemeenten waar echt vanuit de eerbied de Kerkenraad en de ds
word vermeld doe aub een hoed op. Het is tot eerbied van de Heere die boven ons staat.
Dat word dan in de Kerkbode vermeld..
Maar dan kijk je in de gemeente en dan zie je tientallen vrouwen zonder hoed.
Over welke kerk gaat het hier, ook de GG?
Orchidee schreef:Er word hier iets over rouwdiensten gezegd maar in trouwdiensten word ook bijna géén hoofdbedekking gedragen!
Ja precies.
Nee niet in de GG. Daar dragen ze bijna altijd netjes een hoedje of muts in de erendienst.
Gewoon in een doorsnee gereformeerde bond gemeente PKN.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

Geytenbeekje schreef:Ik snap niet zo goed waarom je als vrouw hier zo fel op tegen moet zijn.
Doe gewoon de hoed op, dan weet je zeker dat het goed zit.
Dat is de emancipatie geest. Die sluipenderwijs ook onze gezindte is doorgedrongen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:
Ook niet altijd. Mijn zwager en schoonzus trouwden en vroegen of de vrouwen een hoed op wilden zetten. Zij trouwden niet in een kerk, het was 35C en ik was hoogzwanger. Ik heb gepast.

Ik ben wel eens in een CGK geweest waar een hoed gebruikelijk was, maar heb die indertijd ook niet opgezet. Ik heb geen goed en om die voor twee diensten aan te schaffen

Ik ben nog nooit in een Ger Gem dienst geweesr
Die hoed hoort op je hoofd, niet op je buik, maar dat terzijde.
Verder is dit een refoforum. Alle kerkgemeenschappen waar we ons aan verwant weten hanteren de regel dat vrouwen een hoed dragen in de eredienst. Je reactie vind ik alhier dus wat bevreemdend. Begrijp je dat?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:[ Alle kerkgemeenschappen waar we ons aan verwant weten hanteren de regel dat vrouwen een hoed dragen in de eredienst. Je reactie vind ik alhier dus wat bevreemdend. Begrijp je dat?

Ook al is het dragen van de hoed voor mij geen discussie , ben ik het toch niet met je eens.
Voor de (O)GG)iN ligt het helder. Alle andere kerkverbanden hebben toch een iets rekkelijker beleid. En komt het niet dragen van een hoed helaas vaker voor.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Dodo »

Ad Anker schreef:
merel schreef:
Ook niet altijd. Mijn zwager en schoonzus trouwden en vroegen of de vrouwen een hoed op wilden zetten. Zij trouwden niet in een kerk, het was 35C en ik was hoogzwanger. Ik heb gepast.

Ik ben wel eens in een CGK geweest waar een hoed gebruikelijk was, maar heb die indertijd ook niet opgezet. Ik heb geen goed en om die voor twee diensten aan te schaffen

Ik ben nog nooit in een Ger Gem dienst geweesr
Die hoed hoort op je hoofd, niet op je buik, maar dat terzijde.
Verder is dit een refoforum. Alle kerkgemeenschappen waar we ons aan verwant weten hanteren de regel dat vrouwen een hoed dragen in de eredienst. Je reactie vind ik alhier dus wat bevreemdend. Begrijp je dat?
Ik draag ook nooit een hoed. Heel weinig vrouwen in mijn gemeente doen dat. Misschien betekent dat, dat dit forum zich niet erg verwant voelt met de PKN. Dat zal wel.
Ik ga me alleen niet aldoor mengen in dit soort gesprekken om te roepen dat die hoed niet nodig is, ik weet dat een aantal mensen het wel belangrijk vindt en ik ga daar niet in stoken.
Verder is het glashelder dat ook in die kerkgenootschappen waar de hoed wel gewoonte is, het vaak dat is: gewoonte. Het moet. Veel van die vrouwen doen 'm af zodra en zo vaak ze de kans krijgen. Omdat het eigenlijk niet echt uit te leggen is waarom het zo belangrijk zou zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:[ Alle kerkgemeenschappen waar we ons aan verwant weten hanteren de regel dat vrouwen een hoed dragen in de eredienst. Je reactie vind ik alhier dus wat bevreemdend. Begrijp je dat?

Ook al is het dragen van de hoed voor mij geen discussie , ben ik het toch niet met je eens.
Voor de (O)GG)iN ligt het helder. Alle andere kerkverbanden hebben toch een iets rekkelijker beleid. En komt het niet dragen van een hoed helaas vaker voor.
Prima, ook eens, maar dan vind ik de houding van dodo aanbevelenswaardig. Prima om hier wat te vinden, maar bespreek dan inhoudelijk een publicatie als die van ds. Brons bijvoorbeeld.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:[ Alle kerkgemeenschappen waar we ons aan verwant weten hanteren de regel dat vrouwen een hoed dragen in de eredienst. Je reactie vind ik alhier dus wat bevreemdend. Begrijp je dat?

Ook al is het dragen van de hoed voor mij geen discussie , ben ik het toch niet met je eens.
Voor de (O)GG)iN ligt het helder. Alle andere kerkverbanden hebben toch een iets rekkelijker beleid. En komt het niet dragen van een hoed helaas vaker voor.
Prima, ook eens, maar dan vind ik de houding van dodo aanbevelenswaardig. Prima om hier wat te vinden, maar bespreek dan inhoudelijk een publicatie als die van ds. Brons bijvoorbeeld.
Eens, al vind ik de laatste zin van Dodo ook niet van veel bijbelkennis getuigen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:[ Alle kerkgemeenschappen waar we ons aan verwant weten hanteren de regel dat vrouwen een hoed dragen in de eredienst. Je reactie vind ik alhier dus wat bevreemdend. Begrijp je dat?

Ook al is het dragen van de hoed voor mij geen discussie , ben ik het toch niet met je eens.
Voor de (O)GG)iN ligt het helder. Alle andere kerkverbanden hebben toch een iets rekkelijker beleid. En komt het niet dragen van een hoed helaas vaker voor.
Prima, ook eens, maar dan vind ik de houding van dodo aanbevelenswaardig. Prima om hier wat te vinden, maar bespreek dan inhoudelijk een publicatie als die van ds. Brons bijvoorbeeld.
Eens, al vind ik de laatste zin van Dodo ook niet van veel bijbelkennis getuigen.
Ook weer eens. Tjonge, Bezorgd, het wordt nog wat tussen ons.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:[


Ook al is het dragen van de hoed voor mij geen discussie , ben ik het toch niet met je eens.
Voor de (O)GG)iN ligt het helder. Alle andere kerkverbanden hebben toch een iets rekkelijker beleid. En komt het niet dragen van een hoed helaas vaker voor.
Prima, ook eens, maar dan vind ik de houding van dodo aanbevelenswaardig. Prima om hier wat te vinden, maar bespreek dan inhoudelijk een publicatie als die van ds. Brons bijvoorbeeld.
Eens, al vind ik de laatste zin van Dodo ook niet van veel bijbelkennis getuigen.
Ook weer eens. Tjonge, Bezorgd, het wordt nog wat tussen ons.
Ik denk dat het tussen ons wel meevalt, maar een forum vergoot altijd dingen uit.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Ad Anker schreef:
merel schreef:
Ook niet altijd. Mijn zwager en schoonzus trouwden en vroegen of de vrouwen een hoed op wilden zetten. Zij trouwden niet in een kerk, het was 35C en ik was hoogzwanger. Ik heb gepast.

Ik ben wel eens in een CGK geweest waar een hoed gebruikelijk was, maar heb die indertijd ook niet opgezet. Ik heb geen goed en om die voor twee diensten aan te schaffen

Ik ben nog nooit in een Ger Gem dienst geweesr
Die hoed hoort op je hoofd, niet op je buik, maar dat terzijde.
Verder is dit een refoforum. Alle kerkgemeenschappen waar we ons aan verwant weten hanteren de regel dat vrouwen een hoed dragen in de eredienst. Je reactie vind ik alhier dus wat bevreemdend. Begrijp je dat?
Nee! Er zijn ook reformatorische kerken waar dit géén hoofdzaak isAfbeelding
Als je je uiterlijk anders gedraagd dan ogg, gg en gginned deug je nietAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ad Anker »

Wat een vreselijke conclusie. En jammer. Ik zou bijna begeleiding adviseren om met deze frustratie te kunnen dealen. We zijn een reformatorisch forum, en ik vind het dan niet nodig dat er smalend wordt gesproken over zaken die in onze gezindte volkomen zekerheid hebben. 'Een gewoonte'. 'Ik heb gepast'. 'Ga ik niet aanschaffen voor 2 diensten'. Dat irriteert me. Lees, als het zo aangelegen is, het boekje van ds. Brons, en ga inhoudelijk in gesprek hierover. Dat lijkt me wel mooi.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef:Wat een vreselijke conclusie. En jammer.
Eens, maar tegelijkertijd ligt daarin een oorzaak bij de predikanten in onze gezindte. Als kerkleden niet uitgelegd krijgen wat de waarde en diepe inhoud is van hoofdbedekking, dan begrijp ik de reactie van Orchidee wel. Ik heb, als GG'er, nog nooit iets van de kansel inhoudelijk uitgelegd gekregen over hoofdbedekking. Terwijl ik weet dat jongere meisjes wel met vragen of twijfel lopen. Die gaan niet uit zichzelf boekjes aanschaffen of informatie opzoeken. Natuurlijk is de prediking bedoeld voor de bediening van de verzoening, maar kerkelijke gebruiken mogen ook bepreekt worden.
Plaats reactie