Hoed in eredienst?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

On-topic graag!
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Geytenbeekje »

-
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Mara schreef:
HersteldHervormd schreef:Inderdaad opmerkelijk, maar misschien is er wel iets gezegd? Of is dat van hun verwacht?
Ik heb het hen gevraagd, want dat zou je denken he?
Maar ze zeiden dat in het algemeen de zonden werden benoemd, dus het evenwicht Wet en Evangelie was hoorbaar. Dat hoor je inderdaad bij ons helaas niet altijd meer. Alleen van de rechtsere predikanten.
In een gemeente waar elke week een andere predikant te horen is, krijg je echt uiteenlopende prediking. Nergens wordt zo duidelijk dat de CGK ver uiteen is gevallen.
merel schreef:Lijkt mij logisch. Als iedereen om je heen een hoed op heeft en dit toch ook enigszins van jou verwacht wordt, ga je je aanpassen. Sociale druk doet veel.
Nee in dit geval niet. Ze zeiden zelf dit:
Mara schreef:maar ze hebben nu ze onder een andere prediking zitten geen vrijmoedigheid weer.
De sociale druk om hem af te laten is in onze gemeente groot, toch houden we nog met een paar vrouwen stand.
Ik weet dat in de PKN ook nog enkele vrouwen zitten die hun hoed ophouden.
Natuurlijk noemen ze het nu vrijmoedigheid. Zeggen dat er een sociale druk is, is natuurlijk ' not done'. Zodra deze vrouwen weer in een andere omgeving komen, zetten zij de hoed waarschijnlijk weer net zo snel af. Dan is de vrijmoedigheid verdwenen en heet het sociale druk om de hoed op te zetten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

merel schreef: Natuurlijk noemen ze het nu vrijmoedigheid. Zeggen dat er een sociale druk is, is natuurlijk ' not done'. Zodra deze vrouwen weer in een andere omgeving komen, zetten zij de hoed waarschijnlijk weer net zo snel af. Dan is de vrijmoedigheid verdwenen en heet het sociale druk om de hoed op te zetten.
Dat klinkt heel denigrerend en het is nogal wat om zo'n vooroordeel te hebben over vrouwen die je niet kent.
Verreweg de meeste hoeddragende vrouwen zetten die in elke kerk op.
En als je hem enkel uit sociale druk opzet, laat hem dan maar af.
Bovendien gaat dit argument voor de ene vrouw niet op, omdat in de andere CGK niet enkel hoeddragende vrouwen zitten, al zijn ze wel in de meerderheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10438
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

samanthi schreef:
Mara schreef:
HersteldHervormd schreef:Inderdaad opmerkelijk, maar misschien is er wel iets gezegd? Of is dat van hun verwacht?
Ik heb het hen gevraagd, want dat zou je denken he?
Maar ze zeiden dat in het algemeen de zonden werden benoemd, dus het evenwicht Wet en Evangelie was hoorbaar. Dat hoor je inderdaad bij ons helaas niet altijd meer. Alleen van de rechtsere predikanten.
In een gemeente waar elke week een andere predikant te horen is, krijg je echt uiteenlopende prediking. Nergens wordt zo duidelijk dat de CGK ver uiteen is gevallen.
merel schreef:Lijkt mij logisch. Als iedereen om je heen een hoed op heeft en dit toch ook enigszins van jou verwacht wordt, ga je je aanpassen. Sociale druk doet veel.
Nee in dit geval niet. Ze zeiden zelf dit:
Mara schreef:maar ze hebben nu ze onder een andere prediking zitten geen vrijmoedigheid weer.
De sociale druk om hem af te laten is in onze gemeente groot, toch houden we nog met een paar vrouwen stand.
Ik weet dat in de PKN ook nog enkele vrouwen zitten die hun hoed ophouden.
Heb je echt vrijmoedigheid nodig om iets op je hoofd te zetten?
Hetzelfde voor het géén hoofdbedekking kiezen misschien.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:
HersteldHervormd schreef:Inderdaad opmerkelijk, maar misschien is er wel iets gezegd? Of is dat van hun verwacht?
Ik heb het hen gevraagd, want dat zou je denken he?
Maar ze zeiden dat in het algemeen de zonden werden benoemd, dus het evenwicht Wet en Evangelie was hoorbaar. Dat hoor je inderdaad bij ons helaas niet altijd meer. Alleen van de rechtsere predikanten.
In een gemeente waar elke week een andere predikant te horen is, krijg je echt uiteenlopende prediking. Nergens wordt zo duidelijk dat de CGK ver uiteen is gevallen.
merel schreef:Lijkt mij logisch. Als iedereen om je heen een hoed op heeft en dit toch ook enigszins van jou verwacht wordt, ga je je aanpassen. Sociale druk doet veel.
Nee in dit geval niet. Ze zeiden zelf dit:
Mara schreef:maar ze hebben nu ze onder een andere prediking zitten geen vrijmoedigheid weer.
De sociale druk om hem af te laten is in onze gemeente groot, toch houden we nog met een paar vrouwen stand.
Ik weet dat in de PKN ook nog enkele vrouwen zitten die hun hoed ophouden.
Heb je echt vrijmoedigheid nodig om iets op je hoofd te zetten?
Hetzelfde voor het géén hoofdbedekking kiezen misschien.
Wie weet, maar er wordt denk ik een te zwaar gewicht aan gehangen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef:Lijkt mij logisch. Als iedereen om je heen een hoed op heeft en dit toch ook enigszins van jou verwacht wordt, ga je je aanpassen. Sociale druk doet veel.
Mijn vrouw is van huis uit gereformeerd en helemaal niet bekend met het hoeden fenomeen. Ook niet anti dus. Ik was blij dat zij met de doop van onze kinderen een hoed op had. Dit uit respect naar de kerkenraad en ten diepste naar de Heere. Het werd tijdens het doopgesprek ook aangegeven door de dominee. Niet dwingend overigens.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:
Mara schreef:In de afgelopen maanden zijn twee gezinnen uit onze gemeente vertrokken, één naar een andere CGK en één naar een HHK.
De beide vrouwen droegen bij ons geen hoed, nu ze in een "zwaardere" gemeente zitten, wel.
En niet omdat dit zou moeten, maar ze hebben nu ze onder een andere prediking zitten geen vrijmoedigheid weer.
Afzonderlijk van elkaar dus!
Ik vind het toch wel opmerkelijk. E.e.a. lijkt dus wel met elkaar te maken te hebben.
Inderdaad opmerkelijk, maar misschien is er wel iets gezegd? Of is dat van hun verwacht?

Ik vind dat hetzelfde bij mannen die een roeping hebben en zich aanmelden bij de seminarie van de GG, vervolgens worden ze afgewezen en dan worden ze dominee bij de PKN, HHK of CGK. En als je ze dan hoort denk je, echt in de verste verte zou dit geen GG dominee zijn geweest. Niet dat we in hokjes moeten denken, maar praktisch komt het wel op neer dat ik me dan afvraag welk verhaal ze hebben verteld bij de GG. Want je weet wat ze daar graag willen horen en belangrijk vinden. Maargoed.

Overigens wil ik niet suggereren dat GG prediking goed of slecht is hoor, maar ik vind dit soort dingen altijd wel opmerkelijk. Hebben anderen RFers dit ook wel is?
Nee, dat heb ik helemaal niet. Omdat ik vind dat de GG altijd in de traditie van de gehele Nadere reformatie hebben willen staan. Een werkelijk gereformeerd kerkverband richt zich niet op slechts een deel van Gods kerk. Dus de hele HHK zou ook in de GG moeten kunnen preken, en wat mij betreft de gehele CGK ook. Dat het curatorium sommige mensen die God roept, afwijst, zodat zij reden zien om in een ander kerkverband aan de slag te gaan, doet daar niet aan af.

Dat komt omdat men vindt dat de eigen kerkelijke eigenheid bewaard moet worden. Men spreekt zelfs van 'geestelijke herkenning' bij de keuze van de gesprekspartners in het kader van kerkelijke eenheid. Dat laat zien dat de beeldbepalende predikanten daar geen gereformeerde, maar een piëtistische kijk op hebben.

God trekt daar in zijn roeping echter niets van aan. Hij roept voor alle kerken en kerkachtige gemeenschappen genoeg dienaars.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Mara schreef:
merel schreef: Natuurlijk noemen ze het nu vrijmoedigheid. Zeggen dat er een sociale druk is, is natuurlijk ' not done'. Zodra deze vrouwen weer in een andere omgeving komen, zetten zij de hoed waarschijnlijk weer net zo snel af. Dan is de vrijmoedigheid verdwenen en heet het sociale druk om de hoed op te zetten.
Dat klinkt heel denigrerend en het is nogal wat om zo'n vooroordeel te hebben over vrouwen die je niet kent.
Verreweg de meeste hoeddragende vrouwen zetten die in elke kerk op.
En als je hem enkel uit sociale druk opzet, laat hem dan maar af.
Bovendien gaat dit argument voor de ene vrouw niet op, omdat in de andere CGK niet enkel hoeddragende vrouwen zitten, al zijn ze wel in de meerderheid.
Daar geloof ik niets van. Verschillende (misschien wel: veel) mensen dragen alleen een hoed om in hun gemeente geen ergernis te geven. Als je elders geen ergernis geeft zonder hoed, dan zet je hem wellicht niet op.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Amstelodamense »

Bourdon16 schreef:
merel schreef:Lijkt mij logisch. Als iedereen om je heen een hoed op heeft en dit toch ook enigszins van jou verwacht wordt, ga je je aanpassen. Sociale druk doet veel.
Mijn vrouw is van huis uit gereformeerd en helemaal niet bekend met het hoeden fenomeen. Ook niet anti dus. Ik was blij dat zij met de doop van onze kinderen een hoed op had. Dit uit respect naar de kerkenraad en ten diepste naar de Heere. Het werd tijdens het doopgesprek ook aangegeven door de dominee. Niet dwingend overigens.
Kijk dat vind ik nou mooi!
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:
Mara schreef:
merel schreef: Natuurlijk noemen ze het nu vrijmoedigheid. Zeggen dat er een sociale druk is, is natuurlijk ' not done'. Zodra deze vrouwen weer in een andere omgeving komen, zetten zij de hoed waarschijnlijk weer net zo snel af. Dan is de vrijmoedigheid verdwenen en heet het sociale druk om de hoed op te zetten.
Dat klinkt heel denigrerend en het is nogal wat om zo'n vooroordeel te hebben over vrouwen die je niet kent.
Verreweg de meeste hoeddragende vrouwen zetten die in elke kerk op.
En als je hem enkel uit sociale druk opzet, laat hem dan maar af.
Bovendien gaat dit argument voor de ene vrouw niet op, omdat in de andere CGK niet enkel hoeddragende vrouwen zitten, al zijn ze wel in de meerderheid.
Daar geloof ik niets van. Verschillende (misschien wel: veel) mensen dragen alleen een hoed om in hun gemeente geen ergernis te geven. Als je elders geen ergernis geeft zonder hoed, dan zet je hem wellicht niet op.
Eens, mijn vrouw is hier een levend voorbeeld van.

Iedereen overigens een gezegend kerstfeest gewenst!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

DDD schreef: Daar geloof ik niets van. Verschillende (misschien wel: veel) mensen dragen alleen een hoed om in hun gemeente geen ergernis te geven. Als je elders geen ergernis geeft zonder hoed, dan zet je hem wellicht niet op.
Nee dat dacht ik wel.
Wat geloof jij nu wel eigenlijk?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Mara schreef:
merel schreef: Natuurlijk noemen ze het nu vrijmoedigheid. Zeggen dat er een sociale druk is, is natuurlijk ' not done'. Zodra deze vrouwen weer in een andere omgeving komen, zetten zij de hoed waarschijnlijk weer net zo snel af. Dan is de vrijmoedigheid verdwenen en heet het sociale druk om de hoed op te zetten.
Dat klinkt heel denigrerend en het is nogal wat om zo'n vooroordeel te hebben over vrouwen die je niet kent.
Verreweg de meeste hoeddragende vrouwen zetten die in elke kerk op.
En als je hem enkel uit sociale druk opzet, laat hem dan maar af.
Bovendien gaat dit argument voor de ene vrouw niet op, omdat in de andere CGK niet enkel hoeddragende vrouwen zitten, al zijn ze wel in de meerderheid.
Daar geloof ik niets van. Verschillende (misschien wel: veel) mensen dragen alleen een hoed om in hun gemeente geen ergernis te geven. Als je elders geen ergernis geeft zonder hoed, dan zet je hem wellicht niet op.
ik ken veel vrouwen die altijd een hoofdbedekking dragen waar ze ook ter kerke gaan omdat ze (terecht) van mening zijn dat de Heere dat in Zijn Woord gebied. (1 Korinthiërs 11)

Nogmaals hier de lezing van Dr. C.A. Tukker over dit Schriftgedeelte

http://nederlandshervormd.blogspot.com/ ... eksel.html
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10438
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Ik begrijp alleen niet waarom je die lezing van ds Tukker erbij haalt.
Daar krijg je juist twist door volgens mij.
Je hoeft het toch niet met alles eens te zijn wat hij schreef?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Ik begrijp alleen niet waarom je die lezing van ds Tukker erbij haalt.
Daar krijg je juist twist door volgens mij.
Je hoeft het toch niet met alles eens te zijn wat hij schreef?
Ik ben het samen met Dr. Tukker eens met 1 Korinthe 11. Geloven is ook gehoorzamen aan Gods inzettingen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie