Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Adagio »

merel schreef:Het zal wel aan mij liggen dat ik geen flauw idee heb wat je bedoelt.
Nee. Met een pelgrimshouding doel ik op Hebr. 12 "Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last en de zonde die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan die ons voorgesteld is".

Paulus is toch niet moeilijk te begrijpen, want hij gebruikt een hip gedoe van zijn tijd als voorbeeld: "En een iegelijk die om prijs strijdt, onthoudt zich in alles. Dezen dan doen wel dit, opdat zij een verderfelijke kroon zouden ontvangen, maar wij een onverderfelijke. Ik loop dan alzo, niet als op het onzekere; ik kamp alzo, niet als de lucht slaande; maar ik bedwing mijn lichaam en breng het tot dienstbaarheid, opdat ik niet enigszins, daar ik anderen gepredikt heb, zelf verwerpelijk worde."
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Erik1960 »

J.C. Philpot schreef:Ach, daar gaat mijn romantische beeld van het monnikendom, waar ik me al sinds mijn vroege jeugd toe aangetrokken voel (serieus).
Bij mij is die aantrekkingskracht pas in mijn "late jeugd" ontstaan. Na 25 jaar af en toe in de keuken kijken, kan ik je zeggen dat er weinig romantiek in het monnikendom zit.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Adagio schreef:
merel schreef:Het zal wel aan mij liggen dat ik geen flauw idee heb wat je bedoelt.
Nee. Met een pelgrimshouding doel ik op Hebr. 12 "Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last en de zonde die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan die ons voorgesteld is".

Paulus is toch niet moeilijk te begrijpen, want hij gebruikt een hip gedoe van zijn tijd als voorbeeld: "En een iegelijk die om prijs strijdt, onthoudt zich in alles. Dezen dan doen wel dit, opdat zij een verderfelijke kroon zouden ontvangen, maar wij een onverderfelijke. Ik loop dan alzo, niet als op het onzekere; ik kamp alzo, niet als de lucht slaande; maar ik bedwing mijn lichaam en breng het tot dienstbaarheid, opdat ik niet enigszins, daar ik anderen gepredikt heb, zelf verwerpelijk worde."
Het wordt er niet duidelijker op wat je nu eigenlijk bedoelt.

Hebreeën 12 gaat over de volharding van het geloof en dat je je oog op Jezus moet houden. Daarin staat niets over kleding en je bewust onthouden van hippe en modieuze kleding. In de bijbel staat wel wel geschreven dat je je niet moet laten leiden door materialisme, maar dat is iets totaal anders dan hetgeen jij m.i. verondersteld.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door J.C. Philpot »

Erik1960 schreef:
J.C. Philpot schreef:Ach, daar gaat mijn romantische beeld van het monnikendom, waar ik me al sinds mijn vroege jeugd toe aangetrokken voel (serieus).
Bij mij is die aantrekkingskracht pas in mijn "late jeugd" ontstaan. Na 25 jaar af en toe in de keuken kijken, kan ik je zeggen dat er weinig romantiek in het monnikendom zit.
Mijn romantische beeld is ontstaan, toen ik als jonge knaap van mijn verjaardagsgeld het onderstaande boek kocht, en vervolgens las. Met prachtige authentieke illustraties.
Afbeelding
Ach, die goeie ouwe tijd. [weemoed]
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Adagio »

merel schreef:Het wordt er niet duidelijker op wat je nu eigenlijk bedoelt.
Hebreeën 12 gaat over de volharding van het geloof en dat je je oog op Jezus moet houden. Daarin staat niets over kleding en je bewust onthouden van hippe en modieuze kleding. In de bijbel staat wel wel geschreven dat je je niet moet laten leiden door materialisme, maar dat is iets totaal anders dan hetgeen jij m.i. verondersteld.
Sorry, ik vergat de kanttek. erbij te typen: "Namelijk van wereldse zorg, bekommering en wellusten, gelijk ook Christus de Zijnen vermaant in Luk. 21:34. Hij verstaat hier inzonderheid de zonde van begeerlijkheid, die vanzelf uit de overblijfselen der verdorven natuur lichtelijk in ons rijst, of door de gelegenheden die uitwendig voorvallen, ons in onzen christelijken loop verhinderingen voortbrengt, die wij moeten wederstaan en van ons werpen."

Paulus schrijft ook in het laatste vers van Rom. 13: "Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden." Kanttek. "Dat is, het lichaam, waarmede niet wordt verboden dat men het lichaam zou mogen verzorgen met een eerlijk kleed, spijze, drank, medicijnen en andere dingen tot onderhoud van hetzelve nodig; want dat wordt ook geprezen, Ef. 5:29. 1 Tim. 5:8, 23, maar niet om hetzelve in zijn kwade lusten te voldoen, 1 Kor. 9:27. Namelijk die strekken tot onmatigheid, hovaardij, gulzigheid, onkuisheid, om hetzelve daarin te voeden en zijn eis te geven, 1 Joh. 2:16." Hopelijk begrijpen we dan ook meteen hoe de Schrift spreekt over het komen tot, en het doen van 'one-night-stands'.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Adagio schreef:
merel schreef:Het wordt er niet duidelijker op wat je nu eigenlijk bedoelt.
Hebreeën 12 gaat over de volharding van het geloof en dat je je oog op Jezus moet houden. Daarin staat niets over kleding en je bewust onthouden van hippe en modieuze kleding. In de bijbel staat wel wel geschreven dat je je niet moet laten leiden door materialisme, maar dat is iets totaal anders dan hetgeen jij m.i. verondersteld.
Sorry, ik vergat de kanttek. erbij te typen: "Namelijk van wereldse zorg, bekommering en wellusten, gelijk ook Christus de Zijnen vermaant in Luk. 21:34. Hij verstaat hier inzonderheid de zonde van begeerlijkheid, die vanzelf uit de overblijfselen der verdorven natuur lichtelijk in ons rijst, of door de gelegenheden die uitwendig voorvallen, ons in onzen christelijken loop verhinderingen voortbrengt, die wij moeten wederstaan en van ons werpen."

Paulus schrijft ook in het laatste vers van Rom. 13: "Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden." Kanttek. "Dat is, het lichaam, waarmede niet wordt verboden dat men het lichaam zou mogen verzorgen met een eerlijk kleed, spijze, drank, medicijnen en andere dingen tot onderhoud van hetzelve nodig; want dat wordt ook geprezen, Ef. 5:29. 1 Tim. 5:8, 23, maar niet om hetzelve in zijn kwade lusten te voldoen, 1 Kor. 9:27. Namelijk die strekken tot onmatigheid, hovaardij, gulzigheid, onkuisheid, om hetzelve daarin te voeden en zijn eis te geven, 1 Joh. 2:16." Hopelijk begrijpen we dan ook meteen hoe de Schrift spreekt over het komen tot, en het doen van 'one-night-stands'.
Dat bedoelen we hetzelfde. Het enkel 'hip kleden' is niet zondig. Het onmatig en onkuis kleden en begerig zijn naar steeds meer is zondig.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Terri »

Zoals Dia al een keer aanhaalde: Grijsheid is een sierlijke kroon: Spreuken 16. Misschien vind ik het daarom bezwaarlijk dat 'weg te verven'.
Net zoals het (heel) kort dragen van het haar.
Ja, daarin ben ik misschien ouderwets, maar het staat er zo duidelijk, daar is geen woord Frans bij.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Herman »

merel schreef:
Adagio schreef:"Namelijk van wereldse zorg, bekommering en wellusten,
Dat bedoelen we hetzelfde. Het enkel 'hip kleden' is niet zondig. Het onmatig en onkuis kleden en begerig zijn naar steeds meer is zondig.
En waar blijft dan de wereldse zorg en de bekommering? Ik vind de intentie om er hip bij te lopen aardig in de buurt van 'wereldse zorg' en 'bekommering' te horen.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:
Adagio schreef:"Namelijk van wereldse zorg, bekommering en wellusten,
Dat bedoelen we hetzelfde. Het enkel 'hip kleden' is niet zondig. Het onmatig en onkuis kleden en begerig zijn naar steeds meer is zondig.
En waar blijft dan de wereldse zorg en de bekommering? Ik vind de intentie om er hip bij te lopen aardig in de buurt van 'wereldse zorg' en 'bekommering' te horen.
Misschien is het beter om duidelijk te krijgen wat ' hip erbij lopen' inhoudt.

De insteek ' een nieuwe trui kopen, omdat de kleur niet meer van het seizoen is, is ook niet aan mij besteed. Alleen bekijk ik wel bij aanschaf van wat nieuws wat enigszins hip is. Voor mijn werk wordt immers ook verwacht dat ik mij representatief kleed en niet in oubollige kleding. De norm die ik uit de bijbel haal voor kleding is zedig. Voor het overige geldt in alle facetten van het leven matigheid, dus niet je hart op schatten ( kleding) op aarde zetten.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Terri »

En als je maar lang genoeg dingen bewaart worden ze vanzelf weer hip.
Vorige week kwam m'n schoondochter met een truitje bij ons, welke werkelijk exact dezelfde stof, kleur en snit had als mijn truitje van 30 jaar terug :yahoo
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

https://kerkdienstgemist.nl/stations/31 ... edia=audio

Ds BLP Tramper heeft hier zondag over gepreekt in de PKN Waarder. Ook over het Bijbelse verschil tussen man en vrouw.

Thema:hoofd bedekking: sieraad en symbool

Aanbevolen.

En ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.


Avonddienst

zondag 24 april 2022 18:30


Ps 84 . 1 en 5
Ps 128 . 1
1 Kor 11 . Tekst 1 en 16
Ps 25 . 2 en 6
Ps 33 . 7
Ps 4 . 4
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Willem87 »

Zita schreef:
Willem87 schreef:
merel schreef:Zegt degene die nogal een grote broek aantrekt door vrouwen die make up dragen en het haar kleuren te veroordelen. En dat zijn slechts twee punten uit het rijtje dat je opnoemt ;)
De gevaren en het grensoverschrijdend gedrag komt vaak door grensopzoekend gedrag.
Haar verven is heus niet goed voor het haar. Wie wil er nou haaruitval? En paars of rood haar enz?
En make up kan verstopping in de poriën geven.
Dat is juist een goede waarschuwing. Veroordelen is een groot woord.
Veroordelen madam? neuh
Eerder noemde je geverfd haar wereldgelijkvormig. Daarin zit een veroordeling.
Haaruitval en verstopping van de poriën is van een compleet andere orde, in in een theologische discussie niet relevant (en bovendien niet waar).
Het gaat om het principe en om het geven om elkaar.
Een waarschuwing mag dit ook al niet meer?
Zeg maar gewoon Willem.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Susanna »

Zeeuw schreef:
Susanna schreef:Ik denk dat het ware christenen er naar streven om Jezus Christus centraal te stellen in hun leven. Op alle terreinen van het leven. Niet het ik in het middelpunt (maar Hij ). En voor de rest? Ik zou zeggen: stap over de grijze gebieden en ontmoet elkaar in Hem.
Galaten 5: 24-26 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden. Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen. Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.
Grijze gebieden: kwesties waar de Schrift geen dogmatisch standpunt over inneemt, of op zijn minst kwesties die de Schrift niet diepgaand behandelt. In plaats daarvan geeft de Bijbel christenen de vrijheid om Godverheerlijkende beslissingen te nemen op basis van hun overtuigingen.
Moeten we die dan wel of niet verven he :) (ik kon het even niet laten)
:) Mag hoor. Zolang het maar niet zwart of wit is. Dan houdt je nog oneindig veel kleurnuances over en blijft je toch binnen het grijze gebied.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Susanna »

Als je je trendy (ander woord voor hip) wilt kleden, conformeer je je aan wat op dat moment cool is.
Als je modieus bent, speel je waarschijnlijk op veilig (wat er in de mode is) maar houd je wel rekening met je eigen voorkeuren.
Kies je voor stijlvol, dan denk je meer na over je unieke zelfexpressie. Dan wil je echt iets van jezelf laten, door je kledingkeuzes. Dit betekent dat je niet meegaat bepaalde trends en er niet blij van wordt.

Deze zomer is lingerie hip als kleding. Ook jarretelles, slipdresses en zijden hemdjes of body’s als bovenkleding. Ben je hip dan doe je mee. Ga je voor modieus, dan combineer je dat met eigen smaak door bijvoorbeeld een jaren 90 coltruitje onder je jurkje te dragen. Ben je echter heel bewust christen dan mag je met Gods hulp "nee" zeggen tegen lingerie als bovenkleding.

Ik kies voor stijlvol. Jij?

Je kun laten zien wie je bent door je kledingkeuze (een stukje karakter), tegelijk kun je dan ook iets laten zien van wie de Heere voor je is. Het is goed dat je weet dat sommige dingen je heel goed staan. Het is fijn om items te combineren met je eigen persoonlijke stijl. Maar dan wel zo dat je je lichaam stelt tot een levende, heilige en Gode welbehaaglijke offerande (welke is je redelijke godsdienst).
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Dit is een heel aardige onderscheiding, maar nogal willekeurig. Er zijn ook heel andere definities mogelijk, waarbij hip en stijlvol samengaat.

Ik vind trendy trouwens niet hetzelfde als hip, maar ik kan het verschil ook niet goed uitleggen.
Plaats reactie