Hoed in eredienst?

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Natuurlijk mogen christenen wel hip zijn. Zolang dat niet ontaardt in materialisme, althans. Sterker nog, ouderwets zijn levert een onnodige drempels op voor het uitbreiden van het evangelie.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door J.C. Philpot »

Merel schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ararat schreef:Is een baard (hoewel dat geen kleding is) hip of juist authentiek?
Dat ligt er maar net aan wat voor baard je hebt. Je hebt moderne hipster-modellen (met gekrulde snorren met gel, etcetera). Maar als je een sinterklaasbaard hebt, is dat weer ouderwetser en authentieker.
Ik verbaas mij dat onder sommige christenen oubollig/authentiek als cult verheven wordt als kenmerk van ware christenen. Waarom zou je niet hip mogen zijn?
Ik antwoord alleen op de vraag van Ararat (een berg met oude papieren, dus erg authentiek), of een baart hip is of niet.

De bijbelse lijn is eenvoud en matigheid. Dat trek ik door naar kleding, auto's, huizen, baarden, en alles. Of een hippe baard of authentieke baard daaronder valt, laat ik ter beoordeling aan anderen (met name de baarddrager zelf) over. Ik voel me niet geroepen om daar richtlijnen voor op te stellen die concreter zijn als de bijbelse richtlijnen. Of uberhaubt van iedere induviduele baard of wat dan ook iets te vinden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
Merel schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ararat schreef:Is een baard (hoewel dat geen kleding is) hip of juist authentiek?
Dat ligt er maar net aan wat voor baard je hebt. Je hebt moderne hipster-modellen (met gekrulde snorren met gel, etcetera). Maar als je een sinterklaasbaard hebt, is dat weer ouderwetser en authentieker.
Ik verbaas mij dat onder sommige christenen oubollig/authentiek als cult verheven wordt als kenmerk van ware christenen. Waarom zou je niet hip mogen zijn?
Ik antwoord alleen op de vraag van Ararat (een berg met oude papieren, dus erg authentiek), of een baart hip is of niet.

De bijbelse lijn is eenvoud en matigheid. Dat trek ik door naar kleding, auto's, huizen, baarden, en alles. Of een hippe baard of authentieke baard daaronder valt, laat ik ter beoordeling aan anderen (met name de baarddrager zelf) over. Ik voel me niet geroepen om daar richtlijnen voor op te stellen die concreter zijn als de bijbelse richtlijnen. Of uberhaubt van iedere induviduele baard of wat dan ook iets te vinden.
De bekende en geachte J.C. Philpot had ook best een weelderige haardos... dat was hem een sierlijke kroon der grijsheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

DDD schreef:Natuurlijk mogen christenen wel hip zijn. Zolang dat niet ontaardt in materialisme, althans. Sterker nog, ouderwets zijn levert een onnodige drempels op voor het uitbreiden van het evangelie.
Dat is ook mijn idee/visie

@ JC philpot
Bedankt voor de toelichting
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:De bekende en geachte J.C. Philpot had ook best een weelderige haardos... dat was hem een sierlijke kroon der grijsheid.
Inderdaad. Dat brengt me op een idee. Ik zal eens een keer net zulke bakkenbaarden als hem laten staan.

Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Herman »

DDD schreef:Natuurlijk mogen christenen wel hip zijn. Zolang dat niet ontaardt in materialisme, althans. Sterker nog, ouderwets zijn levert een onnodige drempels op voor het uitbreiden van het evangelie.
Volgens mij is er ook nog iets wat ertussenin zit. Maar daar ga je al. Ik ben niet op de hoogte van allerlei modes. Dus hoe dan te weten dat ik ouderwets ben? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zoiets helemaal niet van belang is voor het uitbreiden van het evangelie. Monniken liepen ook eeuwenlang in gedateerde pijen, bijvoorbeeld.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:De bekende en geachte J.C. Philpot had ook best een weelderige haardos... dat was hem een sierlijke kroon der grijsheid.
Inderdaad. Dat brengt me op een idee. Ik zal eens een keer net zulke bakkenbaarden als hem laten staan.

Afbeelding
De grijsheid is een sierlijke kroon.. en toch is schrijver dezes van een hogere leeftijd dan de geachte leraar. Het valt me wel op dat de grijsheid niet zo heel veel meer geacht wordt als in onze jonge dagen. Het zal ook de tijdgeest meebrengen, en wie ontkomt geheel aan de geest van de tijd?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Natuurlijk mogen christenen wel hip zijn. Zolang dat niet ontaardt in materialisme, althans. Sterker nog, ouderwets zijn levert een onnodige drempels op voor het uitbreiden van het evangelie.
Volgens mij is er ook nog iets wat ertussenin zit. Maar daar ga je al. Ik ben niet op de hoogte van allerlei modes. Dus hoe dan te weten dat ik ouderwets ben? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zoiets helemaal niet van belang is voor het uitbreiden van het evangelie. Monniken liepen ook eeuwenlang in gedateerde pijen, bijvoorbeeld.
Als je niet op de hoogte bent van de mode, is de kans groot dat je ouderwets bent. Dus daar zou ik dan gewoon vanuit gaan, tenzij je een vrouw hebt die je kledingkast vult en ervoor zorgt dat het er altijd netjes uitziet.

Dat monniken in een heel andere tijd in pijen liepen, vind ik niet zo'n overtuigend argument. De mate van inculturatie zegt zeker wel iets over de acceptatie van het evangelie. Maar goed, dan is er altijd weer het dilemma van de wereldgelijkvormigheid, dus dat is een discussie waar zoveel verschillende insteken denkbaar zijn, dat je mijns inziens niet kunt zeggen dat er één juiste manier is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Herman »

DDD schreef:Als je niet op de hoogte bent van de mode, is de kans groot dat je ouderwets bent. Dus daar zou ik dan gewoon vanuit gaan, tenzij je een vrouw hebt die je kledingkast vult en ervoor zorgt dat het er altijd netjes uitziet.

Dat monniken in een heel andere tijd in pijen liepen, vind ik niet zo'n overtuigend argument. De mate van inculturatie zegt zeker wel iets over de acceptatie van het evangelie. Maar goed, dan is er altijd weer het dilemma van de wereldgelijkvormigheid, dus dat is een discussie waar zoveel verschillende insteken denkbaar zijn, dat je mijns inziens niet kunt zeggen dat er één juiste manier is.
Het eerste gaat vanzelf. Als mijn trui er drie jaar goed uitziet, maar de laatste twee jaar de verkeerde kleur heeft wegens een gewijzigde mode, dan lijkt me dat tamelijk onbelangrijk. Toch vind ik dat geen belangrijk element, omdat momenteel ieder vrij is zichzelf te kleden hoe hij of zij wil. Modegevoeligheid is naar mijn inzichten geen maatschappelijk breed levend fenomeen.

Voor wat betreft die pijen: dat was inderdaad een gelegenheidsargument. Maar hij best aardig, niet?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Adagio »

merel schreef:Waarom zou je niet hip mogen zijn?
Waarom zouden we "opvallend modern en gedurfd modieus" willen doen, en ondertussen afwachten, totdat we ons laten ompraten door iemand die zegt dat de Bijbel een pelgrimspad aanwijst. We kunnen ook zelf Gods Woord gaan doorspitten, zodat we met een gerust geweten hip zijn. En een enkel degelijk boekje, zoals de Redelijke Godsdienst van à Brakel.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Erik1960 »

Herman schreef:Voor wat betreft die pijen: dat was inderdaad een gelegenheidsargument. Maar hij best aardig, niet?
En dan te weten dat de monniken van Koningshoeve (bij Tilburg) habijten van duurzaam denim dragen, gemaakt door een bekend mode-merk. Dat is nog eens hip ;-)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door J.C. Philpot »

Erik1960 schreef:
Herman schreef:Voor wat betreft die pijen: dat was inderdaad een gelegenheidsargument. Maar hij best aardig, niet?
En dan te weten dat de monniken van Koningshoeve (bij Tilburg) habijten van duurzaam denim dragen, gemaakt door een bekend mode-merk. Dat is nog eens hip ;-)
Ach, daar gaat mijn romantische beeld van het monnikendom, waar ik me al sinds mijn vroege jeugd toe aangetrokken voel (serieus).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
Erik1960 schreef:
Herman schreef:Voor wat betreft die pijen: dat was inderdaad een gelegenheidsargument. Maar hij best aardig, niet?
En dan te weten dat de monniken van Koningshoeve (bij Tilburg) habijten van duurzaam denim dragen, gemaakt door een bekend mode-merk. Dat is nog eens hip ;-)
Ach, daar gaat mijn romantische beeld van het monnikendom, waar ik me al sinds mijn vroege jeugd toe aangetrokken voel (serieus).
Mijn schoonmoeder heeft ook serieus overwogen om het klooster in te gaan. Ze had zelfs al een voorkeursorde ;)
Adagio schreef:
merel schreef:Waarom zou je niet hip mogen zijn?
Waarom zouden we "opvallend modern en gedurfd modieus" willen doen, en ondertussen afwachten, totdat we ons laten ompraten door iemand die zegt dat de Bijbel een pelgrimspad aanwijst. We kunnen ook zelf Gods Woord gaan doorspitten, zodat we met een gerust geweten hip zijn. En een enkel degelijk boekje, zoals de Redelijke Godsdienst van à Brakel.
Het zal wel aan mij liggen dat ik geen flauw idee heb wat je bedoelt.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Forummer »

Adagio schreef:
merel schreef:Waarom zou je niet hip mogen zijn?
Waarom zouden we "opvallend modern en gedurfd modieus" willen doen, en ondertussen afwachten, totdat we ons laten ompraten door iemand die zegt dat de Bijbel een pelgrimspad aanwijst. We kunnen ook zelf Gods Woord gaan doorspitten, zodat we met een gerust geweten hip zijn. En een enkel degelijk boekje, zoals de Redelijke Godsdienst van à Brakel.
Als we nieuwe kleren nodig hebben, mogen we prima kopen wat op dat moment in de mode is. We mogen er ook best leuk uitzien. Het wordt anders als we elk jaar goede kleding wegdoen omdat het niet meer de juiste mode is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Hoopvol »

Wij hadden een het door omstandigheden een tijdje financieel niet breed. Mijn vrouw had een versleten jurk, ze had echt een nieuwe jurk nodig. Ze heeft om een oplossing gebeden en dat gebed is verhoord.
We kregen daarna een jurk, echt een hele mooie jurk. Dat zijn echt onvergetelijke momenten. Wat is de Heere dan oneindig goed!
Plaats reactie