Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ararat »

Herman schreef:
Ararat schreef:Casus: een echt bekeerde vrouw zou dan een hoedje dragen... Het is inmiddels duidelijk dat niet iedereen dit zo meemaakt.
Dat dit op deze manier onder woorden gebracht wordt, is heel wat anders dan de zienswijze van zo iemand. Die heeft bijvoorbeeld kennis gemaakt met het bijbelse begrip nederigheid en die nederigheid geeft sturing aan hoe zij tegen haar omgeving aankijkt. Dat is een heel andere houding dan een 'ik bepaal zelf wel wat ik van iets vind'. Ik vind dat je deze positieve zienswijze goed moet onderscheiden van een legalistische cultuur, waarin iets tot norm wordt verheven, waarbij de geest van de waarheid niet gevonden wordt.
Dus het is voor een groot deel cultuurgebonden. Iemand uit een andere context kan niet zomaar de norm van die context opleggen aan de ander, toch?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef: Heel ver, maar niet ver genoeg.
Ik hoef er niet jonger uit te zien. Vlotter ook niet. De één is eerder grijs dan de ander. En zomaar proberen is al helemaal geen reden voor mij. Ik probeer er verzorgt uit te zien. Dus een ongetrimde baard is aan mij niet besteed.
Waarom is het trimmen van je baard en deze niet door laten groeien, geen kwestie van ‘niet eens zijn met je maker’?
Waar ligt daarin dan een grens?
Ik zoek een beetje naar waarom het ene zo zwaar wordt benoemd en andere zaken volledig geaccepteerd zijn.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door CvdW »

Een terechte vraag. Is een baard van 5 cm fout en 10 cm goed? Ik gaf al aan dat ikzelf hierin ook tekortschiet.
Welke zaken zijn volledig geaccepteerd?
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Een terechte vraag. Is een baard van 5 cm fout en 10 cm goed? Ik gaf al aan dat ikzelf hierin ook tekortschiet.
Ik weet niet of je daarin te kort schiet. Ik vind het, als je je hart er niet op zet, geen hoofdzaken. Voor een baard van 10 cm zou ik trouwens echt lang moeten sparen :)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef:
Ararat schreef:Ik vind het lastige van praat-daad-gewaad, dat de correcte uiting ervan erg cultuur- of locatiegebonden is. Het is mijns inziens niet universeel. Dit lijkt me een grote bron van 'spraakverwarring'.

Casus: een echt bekeerde vrouw zou dan een hoedje dragen... Het is inmiddels duidelijk dat niet iedereen dit zo meemaakt.
Persoonlijk ben ik wel van mening dat als je hoort dat het dragen van hoofdbedekking Bijbels is, dat je als bekeerd christin dit wel doet of gaat doen. Vooral als je ziet dat anderen in de kerk ook een hoed dragen.
Ik denk ook dat dat goed is. Maar als je niet in een omgeving komt waar dit zo gezien wordt zal dat anders zijn.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat ik al eerder vroeg:
Hoe kijkt Ambtenaar dan tegen vers 24/25 aan van Galaten 5? Ik vind als je dan ergens mee komt, je niet alleen maar het een en ander moet droppen, dan kan je het ook onderbouwen.
Daar staat precies wat ik bedoel. Het blijkt uit het gedrag.
Mm, ik ben niet echt overtuigd, maar oke.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Susanna »

Ik denk dat het ware christenen er naar streven om Jezus Christus centraal te stellen in hun leven. Op alle terreinen van het leven. Niet het ik in het middelpunt (maar Hij ). En voor de rest? Ik zou zeggen: stap over de grijze gebieden en ontmoet elkaar in Hem.
Galaten 5: 24-26 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden. Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen. Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.
Grijze gebieden: kwesties waar de Schrift geen dogmatisch standpunt over inneemt, of op zijn minst kwesties die de Schrift niet diepgaand behandelt. In plaats daarvan geeft de Bijbel christenen de vrijheid om Godverheerlijkende beslissingen te nemen op basis van hun overtuigingen.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

CvdW schreef: Heel ver, maar niet ver genoeg.
Ik hoef er niet jonger uit te zien. Vlotter ook niet. De één is eerder grijs dan de ander. En zomaar proberen is al helemaal geen reden voor mij. Ik probeer er verzorgt uit te zien. Dus een ongetrimde baard is aan mij niet besteed.
En als een ander make up en gelakte (teen)nagels nu verzorgd vindt?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Geytenbeekje »

Susanna schreef:Ik denk dat het ware christenen er naar streven om Jezus Christus centraal te stellen in hun leven. Op alle terreinen van het leven. Niet het ik in het middelpunt (maar Hij ). En voor de rest? Ik zou zeggen: stap over de grijze gebieden en ontmoet elkaar in Hem.
Galaten 5: 24-26 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden. Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen. Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.
Grijze gebieden: kwesties waar de Schrift geen dogmatisch standpunt over inneemt, of op zijn minst kwesties die de Schrift niet diepgaand behandelt. In plaats daarvan geeft de Bijbel christenen de vrijheid om Godverheerlijkende beslissingen te nemen op basis van hun overtuigingen.
Sommige teksten moet je breder trekken andere juist niet. En als iemand de teksten niet breder neemt dan het zou moeten dan heb je ook een verschil. Ook daarin is het niet altijd zwart-wit
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6501
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Posthoorn »

Zeeuw schreef:Hoe definieer jij matigheid qua kleding? In mijn geval bij een man.
Eenvoudig, niet te hip.
Online
DDD
Berichten: 28661
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Ik vind ongeverfde haren in sommige gevallen weinig beter dan een onverzorgde baard.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1774
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ararat »

Posthoorn schreef:
Zeeuw schreef:Hoe definieer jij matigheid qua kleding? In mijn geval bij een man.
Eenvoudig, niet te hip.
Is een baard (hoewel dat geen kleding is) hip of juist authentiek?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door J.C. Philpot »

Ararat schreef:Is een baard (hoewel dat geen kleding is) hip of juist authentiek?
Dat ligt er maar net aan wat voor baard je hebt. Je hebt moderne hipster-modellen (met gekrulde snorren met gel, etcetera). Maar als je een sinterklaasbaard hebt, is dat weer ouderwetser en authentieker.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

Susanna schreef:Ik denk dat het ware christenen er naar streven om Jezus Christus centraal te stellen in hun leven. Op alle terreinen van het leven. Niet het ik in het middelpunt (maar Hij ). En voor de rest? Ik zou zeggen: stap over de grijze gebieden en ontmoet elkaar in Hem.
Galaten 5: 24-26 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden. Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen. Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.
Grijze gebieden: kwesties waar de Schrift geen dogmatisch standpunt over inneemt, of op zijn minst kwesties die de Schrift niet diepgaand behandelt. In plaats daarvan geeft de Bijbel christenen de vrijheid om Godverheerlijkende beslissingen te nemen op basis van hun overtuigingen.
Moeten we die dan wel of niet verven he :) (ik kon het even niet laten)
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Posthoorn schreef:
Zeeuw schreef:Hoe definieer jij matigheid qua kleding? In mijn geval bij een man.
Eenvoudig, niet te hip.
J.C. Philpot schreef:
Ararat schreef:Is een baard (hoewel dat geen kleding is) hip of juist authentiek?
Dat ligt er maar net aan wat voor baard je hebt. Je hebt moderne hipster-modellen (met gekrulde snorren met gel, etcetera). Maar als je een sinterklaasbaard hebt, is dat weer ouderwetser en authentieker.
Ik verbaas mij dat onder sommige christenen oubollig/authentiek als cult verheven wordt als kenmerk van ware christenen. Waarom zou je niet hip mogen zijn?
Plaats reactie