Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Job »

Dit alles zo lezend concludeer ik echter wel dat de Gereformeerde Gemeenten er een danig concurrent bij aan het krijgen zijn. In de rol van meest bediscussieerd kerkgenootschap. En er opent zich een interessant nieuw onderzoeksterrein voor flanken-, accenten-, liggings-, beroepingswerk- en verdeeldheidsrechercheurs.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bevindelijk schreef:
mulder schreef:
Ad Anker schreef:Ik meen dat dit met de recente kerkgeschiedenis te maken heeft. Heel simplistisch:
In 1953 bleef een klein deel achter in de GGiN, een groot deel werd synodaal. Na een scheuring is er altijd de drift om je te profileren. Dat heeft wel lang geduurd en kreeg een vervolg in 1980. Toen was de profileringsdrift met name bij de toenmalig heersende predikant fors. Dat stempelt de prediking, en er waren er niet veel. Er zijn toen echt heel lelijke dingen gezegd. Nu is 1980 inmiddels 42 jaar geleden. Er zijn ouderen die zich mogelijk nog comfortabel voelen bij de profileringsdrift uit de jaren rond 1980. Er komt een generatie (ook predikanten) die daar minder mee hebben. Zodra de profileringsdrift naar de achtergrond verdwijnt ontstaat er een kalmte en verdwijnen scherpe randjes. Verwar dat a.u.b. niet met oppervlakkiger preken. Zeker niet. Deze mannen staan op een preekstoel, niet op een steekstoel. En als woorden als aanbod, belofte en evangelie geen profileringsdriftige gevoelswaarde meer hebben, kun je het daar in de preek gewoon over hebben.
Je analyse is juist maar niet helemaal compleet
Inderdaad is er nu een generatie of groep waarbij de scherpe randjes weg zijn
Inderdaad is de prediking niet oppervlakkig
Wel is er een verschil in prediking gekomen (geen leerverschil wel ligging of accent.
Ds Roos is in Chilliwack in aanraking gekomen met de puriteinen en draagt dat deels uit in zijn prediking. De door hem opgeleide predikanten volgen die lijn ook. Ambtsdragers als Bolier zien ook graag wat verandering. Ben ik dankbaar voor, maar dat is meer dan alleen het verdwijnen van scherpe randjes. Zie ook de reactie van Dogmaticus. Er zijn gewoon veranderingen gaande in het kerkverband. Positief overigens maar we moeten het niet ontkennen. En we moeten ook niet ontkennen dat niet iedere gginer hier blij mee is.
Wat je schrijft over ds. Roos qua prediking ben ik het eens. Alleen nu moet je me vertellen waar ds. D.E. van de Kieft die Puriteinse lijn gelaten heeft? Want dat kan ik in de preken niet bekijken, maar dat zal aan mij liggen. De prediking van ds. D.E. van de Kieft is ronduit GGIN (dat zie je nu ook in dat boekje rondom verbond en belofte), wellicht in een nieuw jasje, meer niet.
Er zijn predikanten die hier een stokpaardje van maakten op de preekstoel, maar ds. Van de Kieft blijft erg dicht bij de Schriftuurlijke elementen binnen de Woordverkondiging. En dan valt zoiets in de prediking niet of nauwelijks op. Dat zie je ook terug in het beroepingswerk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Bevindelijk »

GerefGemeente-lid schreef:
Bevindelijk schreef:
mulder schreef:
Ad Anker schreef:Ik meen dat dit met de recente kerkgeschiedenis te maken heeft. Heel simplistisch:
In 1953 bleef een klein deel achter in de GGiN, een groot deel werd synodaal. Na een scheuring is er altijd de drift om je te profileren. Dat heeft wel lang geduurd en kreeg een vervolg in 1980. Toen was de profileringsdrift met name bij de toenmalig heersende predikant fors. Dat stempelt de prediking, en er waren er niet veel. Er zijn toen echt heel lelijke dingen gezegd. Nu is 1980 inmiddels 42 jaar geleden. Er zijn ouderen die zich mogelijk nog comfortabel voelen bij de profileringsdrift uit de jaren rond 1980. Er komt een generatie (ook predikanten) die daar minder mee hebben. Zodra de profileringsdrift naar de achtergrond verdwijnt ontstaat er een kalmte en verdwijnen scherpe randjes. Verwar dat a.u.b. niet met oppervlakkiger preken. Zeker niet. Deze mannen staan op een preekstoel, niet op een steekstoel. En als woorden als aanbod, belofte en evangelie geen profileringsdriftige gevoelswaarde meer hebben, kun je het daar in de preek gewoon over hebben.
Je analyse is juist maar niet helemaal compleet
Inderdaad is er nu een generatie of groep waarbij de scherpe randjes weg zijn
Inderdaad is de prediking niet oppervlakkig
Wel is er een verschil in prediking gekomen (geen leerverschil wel ligging of accent.
Ds Roos is in Chilliwack in aanraking gekomen met de puriteinen en draagt dat deels uit in zijn prediking. De door hem opgeleide predikanten volgen die lijn ook. Ambtsdragers als Bolier zien ook graag wat verandering. Ben ik dankbaar voor, maar dat is meer dan alleen het verdwijnen van scherpe randjes. Zie ook de reactie van Dogmaticus. Er zijn gewoon veranderingen gaande in het kerkverband. Positief overigens maar we moeten het niet ontkennen. En we moeten ook niet ontkennen dat niet iedere gginer hier blij mee is.
Wat je schrijft over ds. Roos qua prediking ben ik het eens. Alleen nu moet je me vertellen waar ds. D.E. van de Kieft die Puriteinse lijn gelaten heeft? Want dat kan ik in de preken niet bekijken, maar dat zal aan mij liggen. De prediking van ds. D.E. van de Kieft is ronduit GGIN (dat zie je nu ook in dat boekje rondom verbond en belofte), wellicht in een nieuw jasje, meer niet.
Er zijn predikanten die hier een stokpaardje van maakten op de preekstoel, maar ds. Van de Kieft blijft erg dicht bij de Schriftuurlijke elementen binnen de Woordverkondiging. En dan valt zoiets in de prediking niet of nauwelijks op. Dat zie je ook terug in het beroepingswerk.
We spreken hier met respect over ambtsdragers, blijven feitelijk en onderbouwen onze mening. Daarom hier een duidelijke knip.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

Bevindelijk schreef:
mulder schreef:
Ad Anker schreef:Ik meen dat dit met de recente kerkgeschiedenis te maken heeft. Heel simplistisch:
In 1953 bleef een klein deel achter in de GGiN, een groot deel werd synodaal. Na een scheuring is er altijd de drift om je te profileren. Dat heeft wel lang geduurd en kreeg een vervolg in 1980. Toen was de profileringsdrift met name bij de toenmalig heersende predikant fors. Dat stempelt de prediking, en er waren er niet veel. Er zijn toen echt heel lelijke dingen gezegd. Nu is 1980 inmiddels 42 jaar geleden. Er zijn ouderen die zich mogelijk nog comfortabel voelen bij de profileringsdrift uit de jaren rond 1980. Er komt een generatie (ook predikanten) die daar minder mee hebben. Zodra de profileringsdrift naar de achtergrond verdwijnt ontstaat er een kalmte en verdwijnen scherpe randjes. Verwar dat a.u.b. niet met oppervlakkiger preken. Zeker niet. Deze mannen staan op een preekstoel, niet op een steekstoel. En als woorden als aanbod, belofte en evangelie geen profileringsdriftige gevoelswaarde meer hebben, kun je het daar in de preek gewoon over hebben.
Je analyse is juist maar niet helemaal compleet
Inderdaad is er nu een generatie of groep waarbij de scherpe randjes weg zijn
Inderdaad is de prediking niet oppervlakkig
Wel is er een verschil in prediking gekomen (geen leerverschil wel ligging of accent.
Ds Roos is in Chilliwack in aanraking gekomen met de puriteinen en draagt dat deels uit in zijn prediking. De door hem opgeleide predikanten volgen die lijn ook. Ambtsdragers als Bolier zien ook graag wat verandering. Ben ik dankbaar voor, maar dat is meer dan alleen het verdwijnen van scherpe randjes. Zie ook de reactie van Dogmaticus. Er zijn gewoon veranderingen gaande in het kerkverband. Positief overigens maar we moeten het niet ontkennen. En we moeten ook niet ontkennen dat niet iedere gginer hier blij mee is.
Wat je schrijft over ds. Roos qua prediking ben ik het eens. Alleen nu moet je me vertellen waar ds. D.E. van de Kieft die Puriteinse lijn gelaten heeft? Want dat kan ik in de preken niet bekijken, maar dat zal aan mij liggen. De prediking van ds. D.E. van de Kieft is ronduit GGIN (dat zie je nu ook in dat boekje rondom verbond en belofte), wellicht in een nieuw jasje, meer niet.
Merk maar eens op dat ds. van de Kieft de oude lijn terugvindt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Willem87 »

pierre27 schreef:
Willem87 schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef: Toch nog een aantekening erbij: Ik vind wel wel dat 'heersende predikant' een uitdrukking is dat we niet te veel moeten gebruiken. Een predikant is een dienaar, als het goed is, en geen heerser. Dus kunnen wellicht beter over de dienende predikant van toen spreken. Hij diende, maar hij wist ook goed dat hij niet mocht heersen. Al is het wel zo dat er heersende zaken kunnen zijn die het dienende karakter enigszins kunnen belemmeren.
Hierover verschillen wij dan zeer van mening. ;)
Het is heel eenvoudig. Het ondervinden dat er een dictatuur en een ongegronde onodige overheersing/beheersfactor is.
Dat is zo te onderscheiden. Als men helemaal uit hun plaat gaan om kledingstijl een oorbelletje en andere zaken.
En zo met een voorbeeld op de persoon af iemand helemaal gaat verklaren op de preekstoel.
Dictatuur/heersfactor? Gaat het verder wel goed?
Ja, met mij wel en met u?
Zeg maar gewoon Willem.
CornelisD
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2022, 10:45

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door CornelisD »

Waren er vroeger ook geen verschillen in de leer. Ik denk het wel denk, maar aan Paulus en Apollos, Petrus en Paulus. Luther en Calvijn.
Ook de puriteinen verschillen onderling net als de Baptisten. Een toch stelden ze allemaal Christus in het midden van de prediking. Zoals het ook in Gods woord staat en Jezus in het midden. Dat alleen zijn bloed en gerechtigheid voor God kan bestaan. Voor ons alle geld zielen doorziet gij u lot. Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God. Er wordt niet gevraagd van welk kerkverband wij waren echt niet Maar als ik dat bloed zie dan zal ik u voorbij gaan. Een daar gaat het om, Dat we lid mogen worden van de Kerk met hoofdletters. Een dan gaat het niet wat een kerkverband ons leert, maar wat leert Gods woord ons. En ja er zijn verschillen tussen kerkverbanden en de enen ds legt he zou uit en de ander weer zou. Maar laten we dan maar luisteren of de mens op het diepst vernedert wordt en God op het aller hoogst verheerlijkt wordt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Bezorgd »

Reactie Dr. C. A. van der Sluijs :

Dr. C. A. van der Sluijs schreef:

Wat ds. D. E. van de Kieft (RD 15-3) en ds. C. H. Bijl (RD 21-3) naar voren brengen over verbond en doop is verwarrend, omdat beiden hun visie niet scherp belijnen vanuit de Reformatie.


(...)


Omdat de theologie en de prediking van de Reformatie zelden op hun juiste waarde worden geschat, wordt de toonzetting van het doopformulier zelden verstaan. Want reformatorische christenen denken en geloven vanuit God. Doperse gelovigen daarentegen, ook in allerlei vormen vandaag, denken en willen geloven vanuit de al of niet wedergeboren mens. Dit is geen nuanceverschil maar de ene denkwijze staat radicaal tegenover de andere.

Gods verzegelde beloften dienen door ons te worden geloofd. En dit laatste is geen vanzelfsprekendheid, maar geschiedt in de sprake van Woord en Geest in ons leven. Vandaar het jawoord van de ouders, vandaar de catechese en de erbij komende bediening van het Woord, vandaar ons jawoord bij het belijdenis doen van het geloof. Daarbij mag de doop niet worden verabsoluteerd en ook niet worden gerelativeerd, maar dient de doop te worden gehonoreerd in de wedergeboorte die zich over het hele leven uitstrekt (Calvijn).
https://www.rd.nl/artikel/969126-sacram ... z1II_20R8Q
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal met hem eens.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door refo »

DDD schreef:Ik ben het helemaal met hem eens.
Alleen jammer dat hij zo wollig schrijft. Dan kunnen mensen het proza wat verbaasd terzijde leggen: hier begrijp ik niets van.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door DDD »

Dat is waar. Hij blinkt niet uit in helderheid. En dat is wel een belangrijke vaardigheid voor een predikant.

Maar goed. Mensen die dit niet begrijpen, zouden mijns inziens niet moeten preken. En dat is in dit geval toch de doelgroep.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Refiosi »

DDD schreef:Dat is waar. Hij blinkt niet uit in helderheid. En dat is wel een belangrijke vaardigheid voor een predikant.

Maar goed. Mensen die dit niet begrijpen, zouden mijns inziens niet moeten preken. En dat is in dit geval toch de doelgroep.
Kun je eens kort samenvatten wat zijn punt is, dan?
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Met de kinderdoop zoals wij die kennen is niets mis mee. Het probleem zit hem in degene die hun kinderen laten dopen. De doop fungeert niet omdat er geen geestelijk leven is. Baptisten pakken dit met beide handen aan en zeggen dat de oplossing is om er dan maar een geloofsdoop van te maken. Wat hetzelfde probleem met zich meebrengt. Mensen zeggen dan dat ze tot geloof gekomen zijn, worden gedoopt, maar uiteindelijk dwalen ze weer helemaal af.

In de eerste gemeentes was dit anders, daar fungeerde de doop wel. Alle nieuwe leden waren immers tot geloof gekomen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:Met de kinderdoop zoals wij die kennen is niets mis mee. Het probleem zit hem in degene die hun kinderen laten dopen. De doop fungeert niet omdat er geen geestelijk leven is. Baptisten pakken dit met beide handen aan en zeggen dat de oplossing is om er dan maar een geloofsdoop van te maken. Wat hetzelfde probleem met zich meebrengt. Mensen zeggen dan dat ze tot geloof gekomen zijn, worden gedoopt, maar uiteindelijk dwalen ze weer helemaal af.

In de eerste gemeentes was dit anders, daar fungeerde de doop wel. Alle nieuwe leden waren immers tot geloof gekomen.
Eerste alinea volledig mee eens! (Hehe, we zijn het een keer eens :super) Wat betreft het tweede stuk (baptisten), daar heb ik geen zicht op.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:Met de kinderdoop zoals wij die kennen is niets mis mee. Het probleem zit hem in degene die hun kinderen laten dopen. De doop fungeert niet omdat er geen geestelijk leven is. Baptisten pakken dit met beide handen aan en zeggen dat de oplossing is om er dan maar een geloofsdoop van te maken. Wat hetzelfde probleem met zich meebrengt. Mensen zeggen dan dat ze tot geloof gekomen zijn, worden gedoopt, maar uiteindelijk dwalen ze weer helemaal af.

In de eerste gemeentes was dit anders, daar fungeerde de doop wel. Alle nieuwe leden waren immers tot geloof gekomen.
Eerste alinea volledig mee eens! (Hehe, we zijn het een keer eens :super) Wat betreft het tweede stuk (baptisten), daar heb ik geen zicht op.
:super
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Simon0612 »

Nog een kleine toevoeging: het speelt natuurlijk niet alleen bij mensen die hun kinderen laten dopen. Ook bij mensen die geen kinderen hebben, ouderen en jongeren.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie