Dank voor je concrete voorbeeld, hier kan ik wat mee. Ik heb dit zelf altijd meer gezien als een andere stijl van preken, niet echt als ligging. Maar ik snap dat je dit als liggingsverschil kan zienmulder schreef:Je analyse is juist maar niet helemaal compleetAd Anker schreef:Ik meen dat dit met de recente kerkgeschiedenis te maken heeft. Heel simplistisch:
In 1953 bleef een klein deel achter in de GGiN, een groot deel werd synodaal. Na een scheuring is er altijd de drift om je te profileren. Dat heeft wel lang geduurd en kreeg een vervolg in 1980. Toen was de profileringsdrift met name bij de toenmalig heersende predikant fors. Dat stempelt de prediking, en er waren er niet veel. Er zijn toen echt heel lelijke dingen gezegd. Nu is 1980 inmiddels 42 jaar geleden. Er zijn ouderen die zich mogelijk nog comfortabel voelen bij de profileringsdrift uit de jaren rond 1980. Er komt een generatie (ook predikanten) die daar minder mee hebben. Zodra de profileringsdrift naar de achtergrond verdwijnt ontstaat er een kalmte en verdwijnen scherpe randjes. Verwar dat a.u.b. niet met oppervlakkiger preken. Zeker niet. Deze mannen staan op een preekstoel, niet op een steekstoel. En als woorden als aanbod, belofte en evangelie geen profileringsdriftige gevoelswaarde meer hebben, kun je het daar in de preek gewoon over hebben.
Inderdaad is er nu een generatie of groep waarbij de scherpe randjes weg zijn
Inderdaad is de prediking niet oppervlakkig
Wel is er een verschil in prediking gekomen (geen leerverschil wel ligging of accent.
Ds Roos is in Chilliwack in aanraking gekomen met de puriteinen en draagt dat deels uit in zijn prediking. De door hem opgeleide predikanten volgen die lijn ook. Ambtsdragers als Bolier zien ook graag wat verandering. Ben ik dankbaar voor, maar dat is meer dan alleen het verdwijnen van scherpe randjes. Zie ook de reactie van Dogmaticus. Er zijn gewoon veranderingen gaande in het kerkverband. Positief overigens maar we moeten het niet ontkennen. En we moeten ook niet ontkennen dat niet iedere gginer hier blij mee is.
Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
-
- Berichten: 6575
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
Het is meer een accentverschil, zou ik willen zeggen.Piet Puk schreef:Dank voor je concrete voorbeeld, hier kan ik wat mee. Ik heb dit zelf altijd meer gezien als een andere stijl van preken, niet echt als ligging. Maar ik snap dat je dit als liggingsverschil kan zienmulder schreef:Je analyse is juist maar niet helemaal compleetAd Anker schreef:Ik meen dat dit met de recente kerkgeschiedenis te maken heeft. Heel simplistisch:
In 1953 bleef een klein deel achter in de GGiN, een groot deel werd synodaal. Na een scheuring is er altijd de drift om je te profileren. Dat heeft wel lang geduurd en kreeg een vervolg in 1980. Toen was de profileringsdrift met name bij de toenmalig heersende predikant fors. Dat stempelt de prediking, en er waren er niet veel. Er zijn toen echt heel lelijke dingen gezegd. Nu is 1980 inmiddels 42 jaar geleden. Er zijn ouderen die zich mogelijk nog comfortabel voelen bij de profileringsdrift uit de jaren rond 1980. Er komt een generatie (ook predikanten) die daar minder mee hebben. Zodra de profileringsdrift naar de achtergrond verdwijnt ontstaat er een kalmte en verdwijnen scherpe randjes. Verwar dat a.u.b. niet met oppervlakkiger preken. Zeker niet. Deze mannen staan op een preekstoel, niet op een steekstoel. En als woorden als aanbod, belofte en evangelie geen profileringsdriftige gevoelswaarde meer hebben, kun je het daar in de preek gewoon over hebben.
Inderdaad is er nu een generatie of groep waarbij de scherpe randjes weg zijn
Inderdaad is de prediking niet oppervlakkig
Wel is er een verschil in prediking gekomen (geen leerverschil wel ligging of accent.
Ds Roos is in Chilliwack in aanraking gekomen met de puriteinen en draagt dat deels uit in zijn prediking. De door hem opgeleide predikanten volgen die lijn ook. Ambtsdragers als Bolier zien ook graag wat verandering. Ben ik dankbaar voor, maar dat is meer dan alleen het verdwijnen van scherpe randjes. Zie ook de reactie van Dogmaticus. Er zijn gewoon veranderingen gaande in het kerkverband. Positief overigens maar we moeten het niet ontkennen. En we moeten ook niet ontkennen dat niet iedere gginer hier blij mee is.
Wel heeft dit positieve gevolgen ontwikkelt. Er zijn bijvoorneeld verschillende (zeer) goede contacten tussen predikanten uit de BhP en de GGiN.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
Er zijn hele bijzondere ontwikkelingen gaande, of dit specifiek binnen de GGiN is weet ik niet. Maar ik hoor de laatste tijd heel regelmatig dat er mensen tot bekering zijn gekomen, dat de Heere nog wonderen verricht.
Wat is de Heere dan onuitsprekelijk goed. En wat hebben wij het dan onnoemelijk verzondigd. Ook als GGiN, wat ligt daar een schuld door strijd enz.
Wat is de Heere dan onuitsprekelijk goed. En wat hebben wij het dan onnoemelijk verzondigd. Ook als GGiN, wat ligt daar een schuld door strijd enz.
Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
Simpele vraag: kun je eens aangeven welke predikanten door ds. Roos zijn opgeleid en welke niet? En welke lijn ze volgen?mulder schreef:Je analyse is juist maar niet helemaal compleetAd Anker schreef:Ik meen dat dit met de recente kerkgeschiedenis te maken heeft. Heel simplistisch:
In 1953 bleef een klein deel achter in de GGiN, een groot deel werd synodaal. Na een scheuring is er altijd de drift om je te profileren. Dat heeft wel lang geduurd en kreeg een vervolg in 1980. Toen was de profileringsdrift met name bij de toenmalig heersende predikant fors. Dat stempelt de prediking, en er waren er niet veel. Er zijn toen echt heel lelijke dingen gezegd. Nu is 1980 inmiddels 42 jaar geleden. Er zijn ouderen die zich mogelijk nog comfortabel voelen bij de profileringsdrift uit de jaren rond 1980. Er komt een generatie (ook predikanten) die daar minder mee hebben. Zodra de profileringsdrift naar de achtergrond verdwijnt ontstaat er een kalmte en verdwijnen scherpe randjes. Verwar dat a.u.b. niet met oppervlakkiger preken. Zeker niet. Deze mannen staan op een preekstoel, niet op een steekstoel. En als woorden als aanbod, belofte en evangelie geen profileringsdriftige gevoelswaarde meer hebben, kun je het daar in de preek gewoon over hebben.
Inderdaad is er nu een generatie of groep waarbij de scherpe randjes weg zijn
Inderdaad is de prediking niet oppervlakkig
Wel is er een verschil in prediking gekomen (geen leerverschil wel ligging of accent.
Ds Roos is in Chilliwack in aanraking gekomen met de puriteinen en draagt dat deels uit in zijn prediking. De door hem opgeleide predikanten volgen die lijn ook. Ambtsdragers als Bolier zien ook graag wat verandering. Ben ik dankbaar voor, maar dat is meer dan alleen het verdwijnen van scherpe randjes. Zie ook de reactie van Dogmaticus. Er zijn gewoon veranderingen gaande in het kerkverband. Positief overigens maar we moeten het niet ontkennen. En we moeten ook niet ontkennen dat niet iedere gginer hier blij mee is.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 22 mar 2022, 23:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
Welkom terugSimon0612 schreef: P.s: Daarom stop ik ook met dit topic. Het heeft geen toegevoegde waarde.
Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
En ik maar hopen dat niemand het zagErskinees schreef:Welkom terugSimon0612 schreef: P.s: Daarom stop ik ook met dit topic. Het heeft geen toegevoegde waarde.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
Het is heel eenvoudig. Het ondervinden dat er een dictatuur en een heersfactor is.Ad Anker schreef:Hierover verschillen wij dan zeer van mening.-DIA- schreef: Toch nog een aantekening erbij: Ik vind wel wel dat 'heersende predikant' een uitdrukking is dat we niet te veel moeten gebruiken. Een predikant is een dienaar, als het goed is, en geen heerser. Dus kunnen wellicht beter over de dienende predikant van toen spreken. Hij diende, maar hij wist ook goed dat hij niet mocht heersen. Al is het wel zo dat er heersende zaken kunnen zijn die het dienende karakter enigszins kunnen belemmeren.
Dat is zo te onderscheiden. Als men helemaal uit hun plaat gaan om kledingstijl een oorbelletje en andere zaken.
En zo met een voorbeeld op de persoon af iemand helemaal gaat verklaren op de preekstoel.
Zeg maar gewoon Willem.
-
- Berichten: 6081
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
HahaErskinees schreef:Welkom terugSimon0612 schreef: P.s: Daarom stop ik ook met dit topic. Het heeft geen toegevoegde waarde.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Re: RE: Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
Namens meerderen spreken ("we") is geen behulpzame feedbacktoon. Jij merkt het.HersteldHervormd schreef:
We merken het ja.
Re: RE: Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
Dat heet pluralis majestatis en is voor sommigen hier een heel normale gesprekstoon. Je kunt je er aan ergeren, maar 't helpt niks. Helaas....Job schreef:Namens meerderen spreken ("we") is geen behulpzame feedbacktoon. Jij merkt het.HersteldHervormd schreef:
We merken het ja.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
Nee, dat heet de pluralis modestiae.
Je mag je daar best aan ergeren, maar je moet wel de juiste informatie geven.
Je mag je daar best aan ergeren, maar je moet wel de juiste informatie geven.
Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
Dictatuur/heersfactor? Gaat het verder wel goed?Willem87 schreef:Het is heel eenvoudig. Het ondervinden dat er een dictatuur en een heersfactor is.Ad Anker schreef:Hierover verschillen wij dan zeer van mening.-DIA- schreef: Toch nog een aantekening erbij: Ik vind wel wel dat 'heersende predikant' een uitdrukking is dat we niet te veel moeten gebruiken. Een predikant is een dienaar, als het goed is, en geen heerser. Dus kunnen wellicht beter over de dienende predikant van toen spreken. Hij diende, maar hij wist ook goed dat hij niet mocht heersen. Al is het wel zo dat er heersende zaken kunnen zijn die het dienende karakter enigszins kunnen belemmeren.
Dat is zo te onderscheiden. Als men helemaal uit hun plaat gaan om kledingstijl een oorbelletje en andere zaken.
En zo met een voorbeeld op de persoon af iemand helemaal gaat verklaren op de preekstoel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
Wanneer leden op een ledenvergadering geen vragen meer kunnen stellen zonder een sneer terug te krijgen dan is er inderdaad een dictatuur/heerscultuur.
Komt u wellicht onbekend voor. In Goes was dat zo.
Komt u wellicht onbekend voor. In Goes was dat zo.
-
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02
Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
Wat je schrijft over ds. Roos qua prediking ben ik het eens. Alleen nu moet je me vertellen waar ds. D.E. van de Kieft die Puriteinse lijn gelaten heeft? Want dat kan ik in de preken niet bekijken, maar dat zal aan mij liggen. De prediking van ds. D.E. van de Kieft is ronduit GGIN (dat zie je nu ook in dat boekje rondom verbond en belofte), wellicht in een nieuw jasje, meer niet.mulder schreef:Je analyse is juist maar niet helemaal compleetAd Anker schreef:Ik meen dat dit met de recente kerkgeschiedenis te maken heeft. Heel simplistisch:
In 1953 bleef een klein deel achter in de GGiN, een groot deel werd synodaal. Na een scheuring is er altijd de drift om je te profileren. Dat heeft wel lang geduurd en kreeg een vervolg in 1980. Toen was de profileringsdrift met name bij de toenmalig heersende predikant fors. Dat stempelt de prediking, en er waren er niet veel. Er zijn toen echt heel lelijke dingen gezegd. Nu is 1980 inmiddels 42 jaar geleden. Er zijn ouderen die zich mogelijk nog comfortabel voelen bij de profileringsdrift uit de jaren rond 1980. Er komt een generatie (ook predikanten) die daar minder mee hebben. Zodra de profileringsdrift naar de achtergrond verdwijnt ontstaat er een kalmte en verdwijnen scherpe randjes. Verwar dat a.u.b. niet met oppervlakkiger preken. Zeker niet. Deze mannen staan op een preekstoel, niet op een steekstoel. En als woorden als aanbod, belofte en evangelie geen profileringsdriftige gevoelswaarde meer hebben, kun je het daar in de preek gewoon over hebben.
Inderdaad is er nu een generatie of groep waarbij de scherpe randjes weg zijn
Inderdaad is de prediking niet oppervlakkig
Wel is er een verschil in prediking gekomen (geen leerverschil wel ligging of accent.
Ds Roos is in Chilliwack in aanraking gekomen met de puriteinen en draagt dat deels uit in zijn prediking. De door hem opgeleide predikanten volgen die lijn ook. Ambtsdragers als Bolier zien ook graag wat verandering. Ben ik dankbaar voor, maar dat is meer dan alleen het verdwijnen van scherpe randjes. Zie ook de reactie van Dogmaticus. Er zijn gewoon veranderingen gaande in het kerkverband. Positief overigens maar we moeten het niet ontkennen. En we moeten ook niet ontkennen dat niet iedere gginer hier blij mee is.
-
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
- Locatie: brunarefoforum@gmail.com
Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
Daarom is het goed dat het regeerambt door meerdere personen wordt vervuld.CvdW schreef:Wanneer leden op een ledenvergadering geen vragen meer kunnen stellen zonder een sneer terug te krijgen dan is er inderdaad een dictatuur/heerscultuur.
Komt u wellicht onbekend voor. In Goes was dat zo.