Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Forummer »

mulder schreef:
Simon0612 schreef: Pfff, ik wist niet dat Hersteld Hervormd aan zoveel inlegkunde deed. Hoe weet jij of de meeste uit de GGiN dit wel relevant vinden? Kan jij het liggingsverschil in de GGiN uitleggen? Volgens mij valt dat namelijk allemaal wel mee.
Je weet best dat Hh wel een punt heeft. Er is wel sprake van een liggingsverschil in de Ggin en dat komt steeds meer openbaar. Gemeenten die opgedeeld zijn in twee kampen en de een komt doordeweeks alleen naar de ene soort predikanten en de andere naar de andere soort. En das niet alleen in mijn gemeente want dat speelt breder. De Ggin is geen gezellige eenheidsworst op het moment.
Sommige mede-forummers kunnen er wat moeilijk mee omgaan als er pijnpunten gewoon eerlijk benoemd worden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Mannetje »

Alvast een reactie op het boekje over de doop:
https://www.rd.nl/artikel/968387-we-wor ... et-verbond
-
Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Evangelist »

Mannetje schreef:Alvast een reactie op het boekje over de doop:
https://www.rd.nl/artikel/968387-we-wor ... et-verbond
Ook dat klopt niet. Kinderen worden gedoopt omdat ze in het verbond geboren worden; niet andersom. Verder zou ds. Bijl nog wel wat steviger mogen onderstrepen dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn.
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Evangelist schreef:
Mannetje schreef:Alvast een reactie op het boekje over de doop:
https://www.rd.nl/artikel/968387-we-wor ... et-verbond
Ook dat klopt niet. Kinderen worden gedoopt omdat ze in het verbond geboren worden; niet andersom.
Het artikel van Ds. C.H. Bijl is inderdaad niet in overeenstemming met het dopformulier:
Omdat dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de jonge kinderen, als erfgenamen van het rijk Gods en van zijn verbond, dopen;
De jonge kinderen waar het formulier over spreekt zijn volgens datzelfde formulier erfgenamen van Zijn verbond, en daarom worden ze gedoopt. Niet opdat ze dat zullen zijn, maar omdat.

Calvijn zegt in de Institutie H. 4.16.5:
Ds. J. Calvijn schreef:En als het verbond vast en zeker blijft, slaat dat evengoed in onze tijd op de kinderen van christenen als onder het Oude Testament op de kinderen van de Joden. En als kinderen deel hebben aan de inhoud, waarom zouden we hen dan afhouden van het teken?
De doop is dus een teken van wat al is. En 4.16.21:
Ds. J. Calvijn schreef:Daarom moeten we in de kinderdoop voor het heden niet meer effect zoeken dan dat die het verbond dat de Heere met hen sluit bevestigt en ratificeert.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Simon0612 »

Forummer schreef:
mulder schreef:
Simon0612 schreef: Pfff, ik wist niet dat Hersteld Hervormd aan zoveel inlegkunde deed. Hoe weet jij of de meeste uit de GGiN dit wel relevant vinden? Kan jij het liggingsverschil in de GGiN uitleggen? Volgens mij valt dat namelijk allemaal wel mee.
Je weet best dat Hh wel een punt heeft. Er is wel sprake van een liggingsverschil in de Ggin en dat komt steeds meer openbaar. Gemeenten die opgedeeld zijn in twee kampen en de een komt doordeweeks alleen naar de ene soort predikanten en de andere naar de andere soort. En das niet alleen in mijn gemeente want dat speelt breder. De Ggin is geen gezellige eenheidsworst op het moment.
Sommige mede-forummers kunnen er wat moeilijk mee omgaan als er pijnpunten gewoon eerlijk benoemd worden.
-knip- Ik geef aan dat in mijn regio geen liggingsverschillen bestaan, ik er nooit van gehoord heb dus vermoed dat het allemaal wel meevalt. Dat er wel een regio is waar wat aan de hand is maar dat dit niet te maken heeft met liggingsverschillen. Dit wordt beaamt door Pietje. Ik begrijp uit jouw reactie dat jij het kan toelichten? Of zeg je iets omdat je iets wil zeggen? Ds. Hellenbroek zou in dat geval Pythagoras aanhalen: "Zwijg, of zeg iets dat beter is dan zwijgen..." Met veel leespreken hoor je wel vaak van deze mooie quotes!

Tot slot stoort mij jouw opmerking 'gewoon eerlijk'. Dit soort reacties en stiekeme steken is vrijwel nooit gewoon of eerlijk. Van de pijnpunten van Mulder heb ik nog nooit wat vernomen of gezien, en toch hebben we redelijk wat GGiN in mijn buurt. Maar ik wacht jouw bevindingen wel even af..
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door GGotK »

Mannetje schreef:Alvast een reactie op het boekje over de doop:
https://www.rd.nl/artikel/968387-we-wor ... et-verbond
Waaom is deze dominee door het RD gevraagd om een reactie te schrijven op dit boekje?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Mannetje »

GGotK schreef:
Mannetje schreef:Alvast een reactie op het boekje over de doop:
https://www.rd.nl/artikel/968387-we-wor ... et-verbond
Waaom is deze dominee door het RD gevraagd om een reactie te schrijven op dit boekje?
Ik denk niet dat hij gevraagd is, een opiniestuk mag je ook op persoonlijke titel insturen.
-
Dogmaticus
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2022, 23:04

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Dogmaticus »

Ik heb deze discussie, de afgelopen dagen eens een beetje gelezen, hoewel ik tot nu toe hier de afgelopen jaren alleen gelezen heb zonder wat te schrijven is t ditmaal misschien relevant om zelf iets te schrijven als GGiN lid over dat veronderstelde liggingsverschil.

Wat betreft het liggingsverschil. Met de tijd komen er nieuwe generaties die minder scherp op bepaalde punten denken. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat men anders denkt ten diepste in de leer maar als je naar de predikanten kijkt dan is mijn observatie dat de meer recentere predikanten vaak minder scherp/diepgravend/separerend in de prediking zijn dan de oudere/wijlen predikanten. En o.b.v. wat ik waarneem ook op jongerenavonden en bijeenkomsten waar ik wel eens heenga kun je best wel spreken in een liggingsverschil tussen gemeenten, binnen een bepaalde bandbreedte over het algemeen. De mate waarin het door Mulder is beschreven lijkt mij wel enigszins erg zwart wit, in die mate zal het denk/hoop ik niet zijn maar als je dat wat genuanceerder neemt komt het daar wel behoorlijk op neer.

En wat deze vraag betreft,
Hoopvol schreef:
HersteldHervormd schreef: Dus Spurgeon is wel eens bij jou in je gemeente gelezen?
Overigens is het natuurlijk niet zo dat elke predikant gelezen wordt. Waarschijnlijk is er in jullie kerk ook nog nooit een preek gelezen van bijvoorbeeld Ægidus Francken?
Ik geloof dat er eind februari dit jaar nog een preek van E. Francken hier is gelezen. Spurgeon kan ik mij niet herinneren dat dat ooit gelezen is.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Posthoorn »

Evangelist schreef:
Mannetje schreef:Alvast een reactie op het boekje over de doop:
https://www.rd.nl/artikel/968387-we-wor ... et-verbond
Ook dat klopt niet. Kinderen worden gedoopt omdat ze in het verbond geboren worden; niet andersom. Verder zou ds. Bijl nog wel wat steviger mogen onderstrepen dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn.
En dat voor een dominee die gestudeerd heeft... :huhu
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Piet Puk »

Dogmaticus schreef:Ik heb deze discussie, de afgelopen dagen eens een beetje gelezen, hoewel ik tot nu toe hier de afgelopen jaren alleen gelezen heb zonder wat te schrijven is t ditmaal misschien relevant om zelf iets te schrijven als GGiN lid over dat veronderstelde liggingsverschil.

Wat betreft het liggingsverschil. Met de tijd komen er nieuwe generaties die minder scherp op bepaalde punten denken. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat men anders denkt ten diepste in de leer maar als je naar de predikanten kijkt dan is mijn observatie dat de meer recentere predikanten vaak minder scherp/diepgravend/separerend in de prediking zijn dan de oudere/wijlen predikanten. En o.b.v. wat ik waarneem ook op jongerenavonden en bijeenkomsten waar ik wel eens heenga kun je best wel spreken in een liggingsverschil tussen gemeenten, binnen een bepaalde bandbreedte over het algemeen. De mate waarin het door Mulder is beschreven lijkt mij wel enigszins erg zwart wit, in die mate zal het denk/hoop ik niet zijn maar als je dat wat genuanceerder neemt komt het daar wel behoorlijk op neer.

En wat deze vraag betreft,
Hoopvol schreef:
HersteldHervormd schreef: Dus Spurgeon is wel eens bij jou in je gemeente gelezen?
Overigens is het natuurlijk niet zo dat elke predikant gelezen wordt. Waarschijnlijk is er in jullie kerk ook nog nooit een preek gelezen van bijvoorbeeld Ægidus Francken?
Ik geloof dat er eind februari dit jaar nog een preek van E. Francken hier is gelezen. Spurgeon kan ik mij niet herinneren dat dat ooit gelezen is.
Volgens mij heb je het nu dus over een liggingsverschil in gemeenten. Dat is er zeker, dat zal ik niet ontkennen. Zeker op het gebied van jongerenwerk staat de ene gemeente hier meer open voor dan voor de ander.

En dat er qua predikanten soms minder specifiek gehamerd word op bepaalde leerstellingen ben ik het ook wel met je eens. Maar dat betekent volgens mij niet dat er liggingsverschil is.
Dogmaticus
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2022, 23:04

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Dogmaticus »

Piet Puk schreef:
Dogmaticus schreef:Ik heb deze discussie, de afgelopen dagen eens een beetje gelezen, hoewel ik tot nu toe hier de afgelopen jaren alleen gelezen heb zonder wat te schrijven is t ditmaal misschien relevant om zelf iets te schrijven als GGiN lid over dat veronderstelde liggingsverschil.

Wat betreft het liggingsverschil. Met de tijd komen er nieuwe generaties die minder scherp op bepaalde punten denken. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat men anders denkt ten diepste in de leer maar als je naar de predikanten kijkt dan is mijn observatie dat de meer recentere predikanten vaak minder scherp/diepgravend/separerend in de prediking zijn dan de oudere/wijlen predikanten. En o.b.v. wat ik waarneem ook op jongerenavonden en bijeenkomsten waar ik wel eens heenga kun je best wel spreken in een liggingsverschil tussen gemeenten, binnen een bepaalde bandbreedte over het algemeen. De mate waarin het door Mulder is beschreven lijkt mij wel enigszins erg zwart wit, in die mate zal het denk/hoop ik niet zijn maar als je dat wat genuanceerder neemt komt het daar wel behoorlijk op neer.

En wat deze vraag betreft,
Hoopvol schreef:
HersteldHervormd schreef: Dus Spurgeon is wel eens bij jou in je gemeente gelezen?
Overigens is het natuurlijk niet zo dat elke predikant gelezen wordt. Waarschijnlijk is er in jullie kerk ook nog nooit een preek gelezen van bijvoorbeeld Ægidus Francken?
Ik geloof dat er eind februari dit jaar nog een preek van E. Francken hier is gelezen. Spurgeon kan ik mij niet herinneren dat dat ooit gelezen is.
Volgens mij heb je het nu dus over een liggingsverschil in gemeenten. Dat is er zeker, dat zal ik niet ontkennen. Zeker op het gebied van jongerenwerk staat de ene gemeente hier meer open voor dan voor de ander.

En dat er qua predikanten soms minder specifiek gehamerd word op bepaalde leerstellingen ben ik het ook wel met je eens. Maar dat betekent volgens mij niet dat er liggingsverschil is.
Ik had een aantal berichten gelezen als slaande op een liggingsverschil in de gemeenten dat is dan my bad, overigens zou ik het verder trekken dan jongerenwerk, want ook op het gebied van de oude doorgezaagde zaken als het aanbod wordt behoorlijk uiteenlopend gedacht.
Wat de predikanten betreft, als ik het op die wijze lees zou ik inderdaad zoals jij doet niet van een liggingsverschil spreken, tenminste wat betreft het feit dat ze allemaal wel dezelfde leer voorstaan ten diepste. Maar, de verschillen in de prediking zelf kunnen best wel fors uiteenlopen, zeker daar sommige over het algemeen best wel een tendens hebben heel oppervlakkig blijven in hun preken en anderen veel dieper een tekst verklaren / meer vergeestelijken. overigens, in het algemeen kun je de GGiN van nu niet meer vergelijken met de GGiN van 30/40 jaar geleden, men lijkt behoorlijk op te schuiven/zijn geschoven.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ararat »

Dogmaticus schreef: Ik had een aantal berichten gelezen als slaande op een liggingsverschil in de gemeenten dat is dan my bad, overigens zou ik het verder trekken dan jongerenwerk, want ook op het gebied van de oude doorgezaagde zaken als het aanbod wordt behoorlijk uiteenlopend gedacht.
Wat de predikanten betreft, als ik het op die wijze lees zou ik inderdaad zoals jij doet niet van een liggingsverschil spreken, tenminste wat betreft het feit dat ze allemaal wel dezelfde leer voorstaan ten diepste. Maar, de verschillen in de prediking zelf kunnen best wel fors uiteenlopen, zeker daar sommige over het algemeen best wel een tendens hebben heel oppervlakkig blijven in hun preken en anderen veel dieper een tekst verklaren / meer vergeestelijken. overigens, in het algemeen kun je de GGiN van nu niet meer vergelijken met de GGiN van 30/40 jaar geleden, men lijkt behoorlijk op te schuiven/zijn geschoven.

Welke verschuiving neem je waar Dogmaticus?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door pierre27 »

Simon0612 schreef:
Forummer schreef:
mulder schreef:
Simon0612 schreef: Pfff, ik wist niet dat Hersteld Hervormd aan zoveel inlegkunde deed. Hoe weet jij of de meeste uit de GGiN dit wel relevant vinden? Kan jij het liggingsverschil in de GGiN uitleggen? Volgens mij valt dat namelijk allemaal wel mee.
Je weet best dat Hh wel een punt heeft. Er is wel sprake van een liggingsverschil in de Ggin en dat komt steeds meer openbaar. Gemeenten die opgedeeld zijn in twee kampen en de een komt doordeweeks alleen naar de ene soort predikanten en de andere naar de andere soort. En das niet alleen in mijn gemeente want dat speelt breder. De Ggin is geen gezellige eenheidsworst op het moment.
Sommige mede-forummers kunnen er wat moeilijk mee omgaan als er pijnpunten gewoon eerlijk benoemd worden.
Wat een zielige reactie. Ik geef aan dat in mijn regio geen liggingsverschillen bestaan, ik er nooit van gehoord heb dus vermoed dat het allemaal wel meevalt. Dat er wel een regio is waar wat aan de hand is maar dat dit niet te maken heeft met liggingsverschillen. Dit wordt beaamt door Pietje. Ik begrijp uit jouw reactie dat jij het kan toelichten? Of zeg je iets omdat je iets wil zeggen? Ds. Hellenbroek zou in dat geval Pythagoras aanhalen: "Zwijg, of zeg iets dat beter is dan zwijgen..." Met veel leespreken hoor je wel vaak van deze mooie quotes!

Tot slot stoort mij jouw opmerking 'gewoon eerlijk'. Dit soort reacties en stiekeme steken is vrijwel nooit gewoon of eerlijk. Van de pijnpunten van Mulder heb ik nog nooit wat vernomen of gezien, en toch hebben we redelijk wat GGiN in mijn buurt. Maar ik wacht jouw bevindingen wel even af..
Trek je er niet teveel van aan, hier kun je terecht niks mee. Ik vind jouw punten gewoon helder. Zeer herkenbaar ook.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ad Anker »

Ik meen dat dit met de recente kerkgeschiedenis te maken heeft. Heel simplistisch:
In 1953 bleef een klein deel achter in de GGiN, een groot deel werd synodaal. Na een scheuring is er altijd de drift om je te profileren. Dat heeft wel lang geduurd en kreeg een vervolg in 1980. Toen was de profileringsdrift met name bij de toenmalig heersende predikant fors. Dat stempelt de prediking, en er waren er niet veel. Er zijn toen echt heel lelijke dingen gezegd. Nu is 1980 inmiddels 42 jaar geleden. Er zijn ouderen die zich mogelijk nog comfortabel voelen bij de profileringsdrift uit de jaren rond 1980. Er komt een generatie (ook predikanten) die daar minder mee hebben. Zodra de profileringsdrift naar de achtergrond verdwijnt ontstaat er een kalmte en verdwijnen scherpe randjes. Verwar dat a.u.b. niet met oppervlakkiger preken. Zeker niet. Deze mannen staan op een preekstoel, niet op een steekstoel. En als woorden als aanbod, belofte en evangelie geen profileringsdriftige gevoelswaarde meer hebben, kun je het daar in de preek gewoon over hebben.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Forummer »

Simon0612 schreef:
Forummer schreef:
mulder schreef:
Simon0612 schreef: Pfff, ik wist niet dat Hersteld Hervormd aan zoveel inlegkunde deed. Hoe weet jij of de meeste uit de GGiN dit wel relevant vinden? Kan jij het liggingsverschil in de GGiN uitleggen? Volgens mij valt dat namelijk allemaal wel mee.
Je weet best dat Hh wel een punt heeft. Er is wel sprake van een liggingsverschil in de Ggin en dat komt steeds meer openbaar. Gemeenten die opgedeeld zijn in twee kampen en de een komt doordeweeks alleen naar de ene soort predikanten en de andere naar de andere soort. En das niet alleen in mijn gemeente want dat speelt breder. De Ggin is geen gezellige eenheidsworst op het moment.
Sommige mede-forummers kunnen er wat moeilijk mee omgaan als er pijnpunten gewoon eerlijk benoemd worden.
Wat een zielige reactie. Ik geef aan dat in mijn regio geen liggingsverschillen bestaan, ik er nooit van gehoord heb dus vermoed dat het allemaal wel meevalt. Dat er wel een regio is waar wat aan de hand is maar dat dit niet te maken heeft met liggingsverschillen. Dit wordt beaamt door Pietje. Ik begrijp uit jouw reactie dat jij het kan toelichten? Of zeg je iets omdat je iets wil zeggen? Ds. Hellenbroek zou in dat geval Pythagoras aanhalen: "Zwijg, of zeg iets dat beter is dan zwijgen..." Met veel leespreken hoor je wel vaak van deze mooie quotes!

Tot slot stoort mij jouw opmerking 'gewoon eerlijk'. Dit soort reacties en stiekeme steken is vrijwel nooit gewoon of eerlijk. Van de pijnpunten van Mulder heb ik nog nooit wat vernomen of gezien, en toch hebben we redelijk wat GGiN in mijn buurt. Maar ik wacht jouw bevindingen wel even af..
Als jij iets niet waarneemt, wil dat niet zeggen dat het er niet is. Anderen nemen het wel waar, en benoemen dat gewoon eerlijk. Niks geen stiekeme steek aan. Dat anderen het niet willen zien en het in de doofpot willen houden, heeft meer weg van stiekem.

Gewoon eerlijk benoemen dat er verschillen zijn is niets mis mee.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie