Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Ik meen dat dit met de recente kerkgeschiedenis te maken heeft. Heel simplistisch:
In 1953 bleef een klein deel achter in de GGiN, een groot deel werd synodaal. Na een scheuring is er altijd de drift om je te profileren. Dat heeft wel lang geduurd en kreeg een vervolg in 1980. Toen was de profileringsdrift met name bij de toenmalig heersende predikant fors. Dat stempelt de prediking, en er waren er niet veel. Er zijn toen echt heel lelijke dingen gezegd. Nu is 1980 inmiddels 42 jaar geleden. Er zijn ouderen die zich mogelijk nog comfortabel voelen bij de profileringsdrift uit de jaren rond 1980. Er komt een generatie (ook predikanten) die daar minder mee hebben. Zodra de profileringsdrift naar de achtergrond verdwijnt ontstaat er een kalmte en verdwijnen scherpe randjes. Verwar dat a.u.b. niet met oppervlakkiger preken. Zeker niet. Deze mannen staan op een preekstoel, niet op een steekstoel. En als woorden als aanbod, belofte en evangelie geen profileringsdriftige gevoelswaarde meer hebben, kun je het daar in de preek gewoon over hebben.
Ten eerste: Ik geloof dat dit grotendeels waar is...
Toch nog een aantekening erbij: Ik vind wel wel dat 'heersende predikant' een uitdrukking is dat we niet te veel moeten gebruiken. Een predikant is een dienaar, als het goed is, en geen heerser. Dus kunnen wellicht beter over de dienende predikant van toen spreken. Hij diende, maar hij wist ook goed dat hij niet mocht heersen. Al is het wel zo dat er heersende zaken kunnen zijn die het dienende karakter enigszins kunnen belemmeren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Piet Puk »

Forummer schreef:
Simon0612 schreef:
Forummer schreef:
mulder schreef: Je weet best dat Hh wel een punt heeft. Er is wel sprake van een liggingsverschil in de Ggin en dat komt steeds meer openbaar. Gemeenten die opgedeeld zijn in twee kampen en de een komt doordeweeks alleen naar de ene soort predikanten en de andere naar de andere soort. En das niet alleen in mijn gemeente want dat speelt breder. De Ggin is geen gezellige eenheidsworst op het moment.
Sommige mede-forummers kunnen er wat moeilijk mee omgaan als er pijnpunten gewoon eerlijk benoemd worden.
Wat een zielige reactie. Ik geef aan dat in mijn regio geen liggingsverschillen bestaan, ik er nooit van gehoord heb dus vermoed dat het allemaal wel meevalt. Dat er wel een regio is waar wat aan de hand is maar dat dit niet te maken heeft met liggingsverschillen. Dit wordt beaamt door Pietje. Ik begrijp uit jouw reactie dat jij het kan toelichten? Of zeg je iets omdat je iets wil zeggen? Ds. Hellenbroek zou in dat geval Pythagoras aanhalen: "Zwijg, of zeg iets dat beter is dan zwijgen..." Met veel leespreken hoor je wel vaak van deze mooie quotes!

Tot slot stoort mij jouw opmerking 'gewoon eerlijk'. Dit soort reacties en stiekeme steken is vrijwel nooit gewoon of eerlijk. Van de pijnpunten van Mulder heb ik nog nooit wat vernomen of gezien, en toch hebben we redelijk wat GGiN in mijn buurt. Maar ik wacht jouw bevindingen wel even af..
Als jij iets niet waarneemt, wil dat niet zeggen dat het er niet is. Anderen nemen het wel waar, en benoemen dat gewoon eerlijk. Niks geen stiekeme steek aan. Dat anderen het niet willen zien en het in de doofpot willen houden, heeft meer weg van stiekem.

Gewoon eerlijk benoemen dat er verschillen zijn is niets mis mee.
Benoem het dan eens concreet, want dat mis ik tot nu toe bij je.

Ik ben echt de beroerdste niet om als er verschillen zijn dit toe te geven. En die zijn er op bepaalde punten ook. Maar dat er verschillen zouden zijn tussen predikanten: welke predikanten heb je gesproken en wie hebben daarvan gezegd dat er liggingsverschillen zijn? En zo niet, welke liggingsverschillen merk je op, bij wie etc. Nu word er geschermd met van alles zonder concreet te worden. Dat lijkt me niet juist. Het enige concrete wat nu genoemd word is ' Spurgeon'
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Simon0612 »

Sluit ik me helemaal bij aan Pietje. Antwoorden op jouw vragen kan Forummer niet want hij roept alleen Mulder maar na, en je ziet dat dat bij iedere posting gekker wordt: van meningsverschillen naar liggingsverschillen naar pijnpunten naar doofpot. Sommige mensen zijn nou eenmaal probleemzoekers en haken af of praten eroverheen als er gevraagd wordt naar inhoudelijke punten. Zag ik eerder ook in deze discussie bij HersteldHervormd gebeuren, en nu opnieuw.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: Toch nog een aantekening erbij: Ik vind wel wel dat 'heersende predikant' een uitdrukking is dat we niet te veel moeten gebruiken. Een predikant is een dienaar, als het goed is, en geen heerser. Dus kunnen wellicht beter over de dienende predikant van toen spreken. Hij diende, maar hij wist ook goed dat hij niet mocht heersen. Al is het wel zo dat er heersende zaken kunnen zijn die het dienende karakter enigszins kunnen belemmeren.
Hierover verschillen wij dan zeer van mening. ;)
Dogmaticus
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2022, 23:04

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Dogmaticus »

Ararat schreef:
Dogmaticus schreef: Ik had een aantal berichten gelezen als slaande op een liggingsverschil in de gemeenten dat is dan my bad, overigens zou ik het verder trekken dan jongerenwerk, want ook op het gebied van de oude doorgezaagde zaken als het aanbod wordt behoorlijk uiteenlopend gedacht.
Wat de predikanten betreft, als ik het op die wijze lees zou ik inderdaad zoals jij doet niet van een liggingsverschil spreken, tenminste wat betreft het feit dat ze allemaal wel dezelfde leer voorstaan ten diepste. Maar, de verschillen in de prediking zelf kunnen best wel fors uiteenlopen, zeker daar sommige over het algemeen best wel een tendens hebben heel oppervlakkig blijven in hun preken en anderen veel dieper een tekst verklaren / meer vergeestelijken. overigens, in het algemeen kun je de GGiN van nu niet meer vergelijken met de GGiN van 30/40 jaar geleden, men lijkt behoorlijk op te schuiven/zijn geschoven.

Welke verschuiving neem je waar Dogmaticus?
Als men graag concrete voorbeelden ziet dan Ik heb wel een voorbeeld wat het geheel enigszins tekent. Ik kom wel eens in beide gemeenten, en ken ook een behoorlijk aantal mensen uit beiden. Als je onze twee Goudse gemeenten vergelijkt dan zie je denk ik heel duidelijk het verschil/de trend waar ik op doel. De stationsplein gemeente blijf in leeropvatting van de leden een stuk dichter bij de GGiN opvatting over dat het woord/de genade/de belofte aan iedereen wordt voorgesteld maar dat het aanbod voorwaardelijk is, in lijn met wat steenblok schrijft in zijn dogmatiek. In de Gerbrandyweg gemeente zie je dat genoeg mensen meer het algemeen aanbod als standpunt hebben, iets wat sowieso verder verspreidt in het verband op zich. Nu veroordeel ik geen van deze gemeentes of zet ik er één hoger maar het is puur ter illustratie wat ik hierin bedoel. De noodzaak en het belang van de ontdekking aan de doodstaat lijkt langzaam wat minder te worden belicht. Een ander ding wat je ook ziet is dat men vervalt in de vorm en alle bijbehorende regels en dat het ware besef wie men is, wat de godsdienst inhoudt afneemt en het geheel een meer dode letter wordt (niet geheel, maar deze formulering werkt wel om te duiden wat ik bedoelde)
Ad Anker schreef:Ik meen dat dit met de recente kerkgeschiedenis te maken heeft. Heel simplistisch:
In 1953 bleef een klein deel achter in de GGiN, een groot deel werd synodaal. Na een scheuring is er altijd de drift om je te profileren. Dat heeft wel lang geduurd en kreeg een vervolg in 1980. Toen was de profileringsdrift met name bij de toenmalig heersende predikant fors. Dat stempelt de prediking, en er waren er niet veel. Er zijn toen echt heel lelijke dingen gezegd. Nu is 1980 inmiddels 42 jaar geleden. Er zijn ouderen die zich mogelijk nog comfortabel voelen bij de profileringsdrift uit de jaren rond 1980. Er komt een generatie (ook predikanten) die daar minder mee hebben. Zodra de profileringsdrift naar de achtergrond verdwijnt ontstaat er een kalmte en verdwijnen scherpe randjes. Verwar dat a.u.b. niet met oppervlakkiger preken. Zeker niet. Deze mannen staan op een preekstoel, niet op een steekstoel. En als woorden als aanbod, belofte en evangelie geen profileringsdriftige gevoelswaarde meer hebben, kun je het daar in de preek gewoon over hebben.
Ik bedoel niet zozeer de afname van de profilering (sws een opvallende formulering?), maar meer de algemene inhoud van de prediking waarin predikanten soms niet veel verder gaan dan de historische behandeling van een tekst, ze zeggen erbij ja en dit betekent dat een mens doodligt en bekeerd moet worden. Maar de weg van bekering en de staat van de mensen worden niet echt verklaard, in mijn mening is dat toch een veroppervlakkiging zeker als je het vergelijkt met preken van wijlen predikanten als Mallan, Verhoeks en Van Beek. Ik weet ook niet of je die nadruk zozeer moet opvatten als profilering of als een eerlijke opvatting over de boodschap die zij verkondigden.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Forummer »

Spurgeon: "berouw zal u niet op Christus doen zien, maar het zien op Christus zal u berouw geven."

Berouw wordt heden ten dage toch echt als voorwaarde gepredikt om tot Christus te mogen gaan. Een voorwaardelijk Evangelie dus.

Hoewel het van harte toe te juichen is dat Dhr Bolier blijkens zijn antwoord Spurgeon waardeert, is dit echt geen gemeengoed binnen elke GGiN.

Als er steeds meer GGiN gemeenten die kant op verschuiven, zou dat reden tot enorme blijdschap zijn en een forse stap richting eenheid in kerkelijk NL.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Simon0612 »

Forummer schreef:Spurgeon: "berouw zal u niet op Christus doen zien, maar het zien op Christus zal u berouw geven."

Berouw wordt heden ten dage toch echt als voorwaarde gepredikt om tot Christus te mogen gaan. Een voorwaardelijk Evangelie dus.

Hoewel het van harte toe te juichen is dat Dhr Bolier blijkens zijn antwoord Spurgeon waardeert, is dit echt geen gemeengoed binnen elke GGiN.

Als er steeds meer GGiN gemeenten die kant op verschuiven, zou dat reden tot enorme blijdschap zijn en een forse stap richting eenheid in kerkelijk NL.
Op wie reageer je nu eigenlijk? Dit raakt kant nog wal.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door CvdW »

Laatste zinnetje is niet bevorderlijk in een discussie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Herman »

CvdW schreef:Laatste zinnetje is niet bevorderlijk in een discussie.
Een wijze opmerking. Ik wil de discussianten erop wijzen dat het bij oplopende emoties ook mogelijk is om niet te reageren, of morgen als de blik weer fris is.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:
CvdW schreef:Laatste zinnetje is niet bevorderlijk in een discussie.
Een wijze opmerking. Ik wil de discussianten erop wijzen dat het bij oplopende emoties ook mogelijk is om niet te reageren, of morgen als de blik weer fris is.
Of gewoon ouderling Bolier bellen hoe zijn opmerking over Spurgeon moet worden opgevat....
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Simon0612 »

Herman schreef:
CvdW schreef:Laatste zinnetje is niet bevorderlijk in een discussie.
Een wijze opmerking. Ik wil de discussianten erop wijzen dat het bij oplopende emoties ook mogelijk is om niet te reageren, of morgen als de blik weer fris is.
Hier geen last van oplopende emotie hoor. Ik ben alleen vrij direct en uitgesproken. :humhihi
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Maanenschijn »

Forummer schreef:Spurgeon: "berouw zal u niet op Christus doen zien, maar het zien op Christus zal u berouw geven."

Berouw wordt heden ten dage toch echt als voorwaarde gepredikt om tot Christus te mogen gaan. Een voorwaardelijk Evangelie dus.

…….
Ik ken de context van dit citaat niet, maar wil er wel wat over doordenken. Daarom aan jou de vraag: spreekt Spurgeon hier de onbekeerden aan of de bekeerden?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Simon0612 »

CvdW schreef:Laatste zinnetje is niet bevorderlijk in een discussie.
Hier wil ik graag nog op reageren. Inhoudelijk is het al geen discussie geweest. Het is schemeren met woorden van een ander, en als je vraagt om inhoudelijke feedback is men niet thuis of reageert men niet op dat waarover de discussie gaat. Vandaar mijn opmerking.

P.s: Daarom stop ik ook met dit topic. Het heeft geen toegevoegde waarde.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Simon0612 schreef:
Herman schreef:
CvdW schreef:Laatste zinnetje is niet bevorderlijk in een discussie.
Een wijze opmerking. Ik wil de discussianten erop wijzen dat het bij oplopende emoties ook mogelijk is om niet te reageren, of morgen als de blik weer fris is.
Hier geen last van oplopende emotie hoor. Ik ben alleen vrij direct en uitgesproken. :humhihi
We merken het ja.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door mulder »

Ad Anker schreef:Ik meen dat dit met de recente kerkgeschiedenis te maken heeft. Heel simplistisch:
In 1953 bleef een klein deel achter in de GGiN, een groot deel werd synodaal. Na een scheuring is er altijd de drift om je te profileren. Dat heeft wel lang geduurd en kreeg een vervolg in 1980. Toen was de profileringsdrift met name bij de toenmalig heersende predikant fors. Dat stempelt de prediking, en er waren er niet veel. Er zijn toen echt heel lelijke dingen gezegd. Nu is 1980 inmiddels 42 jaar geleden. Er zijn ouderen die zich mogelijk nog comfortabel voelen bij de profileringsdrift uit de jaren rond 1980. Er komt een generatie (ook predikanten) die daar minder mee hebben. Zodra de profileringsdrift naar de achtergrond verdwijnt ontstaat er een kalmte en verdwijnen scherpe randjes. Verwar dat a.u.b. niet met oppervlakkiger preken. Zeker niet. Deze mannen staan op een preekstoel, niet op een steekstoel. En als woorden als aanbod, belofte en evangelie geen profileringsdriftige gevoelswaarde meer hebben, kun je het daar in de preek gewoon over hebben.
Je analyse is juist maar niet helemaal compleet
Inderdaad is er nu een generatie of groep waarbij de scherpe randjes weg zijn
Inderdaad is de prediking niet oppervlakkig
Wel is er een verschil in prediking gekomen (geen leerverschil wel ligging of accent.
Ds Roos is in Chilliwack in aanraking gekomen met de puriteinen en draagt dat deels uit in zijn prediking. De door hem opgeleide predikanten volgen die lijn ook. Ambtsdragers als Bolier zien ook graag wat verandering. Ben ik dankbaar voor, maar dat is meer dan alleen het verdwijnen van scherpe randjes. Zie ook de reactie van Dogmaticus. Er zijn gewoon veranderingen gaande in het kerkverband. Positief overigens maar we moeten het niet ontkennen. En we moeten ook niet ontkennen dat niet iedere gginer hier blij mee is.
Plaats reactie