God, Nederland en Oranje?

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

God, Nederland en Oranje?

Bericht door Panny »

Jullie kennen vast allemaal wel deze leus.
En ook in de reformatorische kerken hoor je regelmatig zoiets (in het gebed) langskomen.

Alsof God een bijzonder "verbond" heeft (had?) met Nederland en ook met ons koningshuis (drievoudig snoer).
En dit zou ook terug te vinden zijn in de historie van ons land (behaalde overwinningen en dergelijke?).
Wat denken jullie ervan?

Je hoort ook regelmatig dat God bijzonder gewerkt heeft in het voorgeslacht van onze koning. Over welke personen hebben we het dan?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Zita »

Amerikanen zeggen precies hetzelfde over Amerika.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Bonny »

Leuke mythe, in de 19de eeuw door Groen van Prinsterer onder de aandacht gebracht. De historische waarde hiervan is, zoals met alle mythes, nihil.
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Jullie kennen vast allemaal wel deze leus.
En ook in de reformatorische kerken hoor je regelmatig zoiets (in het gebed) langskomen.

Alsof God een bijzonder "verbond" heeft (had?) met Nederland en ook met ons koningshuis (drievoudig snoer).
En dit zou ook terug te vinden zijn in de historie van ons land (behaalde overwinningen en dergelijke?).
Wat denken jullie ervan?

Je hoort ook regelmatig dat God bijzonder gewerkt heeft in het voorgeslacht van onze koning. Over welke personen hebben we het dan?
Denk aan Willem van Oranje en Prins Maurits. Waar zaken van bekend zijn die toch
moeten voortkomen uit een kinderlijk vertrouwen en kennen van God.
Ik kan momenteel zo geen voorbeelden noemen, en de Vaderlandse geschiedenis
is (tot mijn schaamte) niet mijn sterkste punt.
We weten dat Willem van Oranje een verbond gemaakt had met de opperste
potentaat, ofwel de Potentaat der potentaten.
Van Prins Maurits zijn ook uitspraken bekend die wijzen op een kinderlijk
vertrouwen op zijn God.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Bonny »

-DIA- schreef: We weten dat Willem van Oranje een verbond gemaakt had met de opperste
potentaat, ofwel de Potentaat der potentaten.
Van Prins Maurits zijn ook uitspraken bekend die wijzen op een kinderlijk
vertrouwen op zijn God.
Dat bedoel ik dus.
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:
-DIA- schreef: We weten dat Willem van Oranje een verbond gemaakt had met de opperste
potentaat, ofwel de Potentaat der potentaten.
Van Prins Maurits zijn ook uitspraken bekend die wijzen op een kinderlijk
vertrouwen op zijn God.
Dat bedoel ik dus.
Het is geen mythe, maar het zijn historische woorden.
Je weet ook wel, neem ik aan, dat men de laatste woorden van Prins Willem
van Oranje in twijfel heeft willen trekken. Daarvoor zijn zoveel tegenstrijdige
dingen aangetoond dat de opzet duidelijk werd: Men wilde deze woorden
liever niet meer uit de mond van de Prins horen.
Weest alert, want al wat naar het Christendom ruikt moet wetenschappelijk
(zo mogelijk!) verdwijnen. Of dat de geschiedenis geweld aan doet kan
de anti-theïst niet schelen. Die lijkt daarvoor ongevoelig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Marco »

Een gelovige leider houdt nog niet in dat er een speciaal verbond is met het volk. Hoe heilzaam die leider ook kan zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door eilander »

Als het gaat over de bewering dat God gewerkt heeft in het voorgeslacht van de koning, gaat het denk ik om:
- Willem van Oranje, Maurits: daar stamt de koning niet in rechte lijn van af, maar er loopt wel een lijntje via een kleindochter
- Jan van Nassau, de broer van Willem van Oranje: hier stamt de koning in rechte lijn van af

Maar ook van Wilhelmina zijn toch wel opmerkelijke dingen bekend als het over dit onderwerp gaat.

Verder: de leus God, Nederland en Oranje is door Groen van Prinsterer en Da Costa gebruikt. Nu waren die mannen nogal lyrisch over bijvoorbeeld Willem van Oranje en noemden hem een tweede Mozes, die ons volk als een tweede Israël uit Egypte had geleid.
Ik denk dat we dit wel in die denktrant moeten plaatsen.

Maar toch: om dit nu helemaal in de prullenbak te mikken, gaat mij te ver. Dat God aan ons volk de Oranjes heeft gegeven, is voor mij heel helder. Dat er nu heel veel is, dat ons verdrietig stemt, doet daar helemaal niets aan af.
Willem van Oranje: er is zeker genoeg negatiefs over te zeggen, maar daar bovenuit geloof ik zeker dat het een man was die van genade leefde en door God is gebruikt ten goede van ons land.

Dat een verbond van een leider met God, niets zegt over een verbond als volk, klopt letterlijk gezien wel. Maar moet je het juist daarom dit niet als een drieslag zien?
Ik twijfel eerlijk gezegd een beetje hierover.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door helma »

Als dat verbond gemaakt is als leider die zich aan God verbindt námens het volk, maakt dat wel verschil denk ik.
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Peregrina »

In het verleden heeft God inderdaad op een bijzondere manier door de Oranjes belangrijke dingen tot stand gebracht in / voor Nederland.
Ook nu heeft het Koningshuis positieve betekenis voor ons land. Maar de band met God is en wordt door het land (de politiek, de bevolking) verbroken, dus het zgn. drievoudig snoer is er niet meer.

Over de band van het Oranjehuis met God is een boek van B. Hooghwerff: Op U zo wil ik bouwen. Hij heeft hiervoor veel persoonlijke correspondentie van de Oranjes gebruikt, die nog altijd in het archief bewaard wordt. Het gaat hierin bijvoorbeeld ook over twee Friese stadhouders (Willem Lodewijk en Willem Frederik) en over Mary Stuart, de vrouw van stadhouder-koning Willem III.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door HersteldHervormd »

Ik heb het idee dat de Oranjes steeds minder populair worden. Hoewel ikzelf ook altijd erg Oranjegezind was, merk ik bij mezelf echt dat dat minder. Het lijkt een soort nostalgie of iets van vroeger, terwijl dat dus niet zo is. Hebben meerdere dat?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Van Ewijk »

Panny schreef:Jullie kennen vast allemaal wel deze leus.
En ook in de reformatorische kerken hoor je regelmatig zoiets (in het gebed) langskomen.

Alsof God een bijzonder "verbond" heeft (had?) met Nederland en ook met ons koningshuis (drievoudig snoer).
En dit zou ook terug te vinden zijn in de historie van ons land (behaalde overwinningen en dergelijke?).
Wat denken jullie ervan?

Je hoort ook regelmatig dat God bijzonder gewerkt heeft in het voorgeslacht van onze koning. Over welke personen hebben we het dan?
Ik heb dit altijd in de vuilnisbak gegooid.
Jezus is Koning
God is God over de hele wereld en het heelal, niet alleen met NL.
En hoewel niet vermeld in de openingspost, met de huidige staat Israël heb ik buiten de bijbelse geschiedenis ook erg weinig op.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door KDD »

Van Ewijk schreef:
Panny schreef:Jullie kennen vast allemaal wel deze leus.
En ook in de reformatorische kerken hoor je regelmatig zoiets (in het gebed) langskomen.

Alsof God een bijzonder "verbond" heeft (had?) met Nederland en ook met ons koningshuis (drievoudig snoer).
En dit zou ook terug te vinden zijn in de historie van ons land (behaalde overwinningen en dergelijke?).
Wat denken jullie ervan?

Je hoort ook regelmatig dat God bijzonder gewerkt heeft in het voorgeslacht van onze koning. Over welke personen hebben we het dan?
Ik heb dit altijd in de vuilnisbak gegooid.
Jezus is Koning
God is God over de hele wereld en het heelal, niet alleen met NL.
En hoewel niet vermeld in de openingspost, met de huidige staat Israël heb ik buiten de bijbelse geschiedenis ook erg weinig op.
Je mag blij en dankbaar zijn als je een leider heeft die bewust is dat er een God in de hemel is. Een land die een regering heeft die daar geen rekening mee houd is een arm land. Uit de rd van vandaag:

Toen huisarts Teus Dorresteijn en zijn vrouw in november 2021 de deelstaat Ebonyi in Nigeria bezochten, vielen ze van de ene verbazing in de andere. Corona leek niet te bestaan. „We hebben niemand ontmoet die de ziekte had opgelopen en geen mens kende een ander met corona. Na de eerste golf in 2020 riep de gouverneur van de deelstaat een week van vasten en gebed uit. Pinkstergemeenten, evangelische groepen, rooms-katholieke kerken – iedereen deed mee. Na die gebedsweek heeft deze deelstaat, waar de vaccinatiegraad laag is, niet meer met coronagolven te maken gehad. Wetenschappers zullen om zo’n verhaal lachen en allerlei verklaringen gaan noemen, maar het maakte op mij grote indruk dat de gouverneur zijn toevlucht tot God nam.”
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Valcke »

Van Ewijk schreef:
Panny schreef:Jullie kennen vast allemaal wel deze leus.
En ook in de reformatorische kerken hoor je regelmatig zoiets (in het gebed) langskomen.

Alsof God een bijzonder "verbond" heeft (had?) met Nederland en ook met ons koningshuis (drievoudig snoer).
En dit zou ook terug te vinden zijn in de historie van ons land (behaalde overwinningen en dergelijke?).
Wat denken jullie ervan?

Je hoort ook regelmatig dat God bijzonder gewerkt heeft in het voorgeslacht van onze koning. Over welke personen hebben we het dan?
Ik heb dit altijd in de vuilnisbak gegooid.
Jezus is Koning
God is God over de hele wereld en het heelal, niet alleen met NL.
En hoewel niet vermeld in de openingspost, met de huidige staat Israël heb ik buiten de bijbelse geschiedenis ook erg weinig op.
Niemand zegt dat God alleen God is in NL. Maar God is in Zijn regering wel vrijmachtig. In de ene tijd verheft Hij het ene volk en vernedert het andere volk. In de ene tijd richt Hij op een bijzondere wijze Zijn verbond op onder het ene volk en een andere tijd onder een ander volk. Hetzelfde gebeurt met steden, dorpen en families / gezinnen. Wanneer je Gods vrijmacht hierin niet erkent en op voorhand een veroordelend geluid laat horen, laat je je m.i. alleen maar voeden door eigen vooroordelen. Daarmee beperk je juist Gods regering in plaats van dat je die aanprijst en verheerlijkt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door -DIA- »

Tegenwoordig spreken we vaak over de individuele mens, zonder God, en de koning is enkel nog wat van symbolische waarde. Nederlander? Welnee, we zijn wereldburgers, en we weten heel veel, alleen... dat kleine onzichtbare virusje, dat kunnen we nog niet samen verslaan... Maar daar praten we beter niet teveel over, want dat geeft immers onzekerheid? Dus maar stil zijn, en ons groot en machtig wanen.

Maar als ik heel goed luister, dan hoor ik hoor ook een ander geluid. Zachtjes, en vaak in verborgen plaatsen:
Het is van een klein gering hoopje volks
Mijn God, wat is de mens dan op deez' aarde!
De broze mens, hoe klimt hij tot die waarde,
Dat Gij aan hem in zoveel gunst gedenkt;
En 's mensen zoon Uw teêrste liefde schenkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie