God, Nederland en Oranje?

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Tegenwoordig spreken we vaak over de individuele mens, zonder God, en de koning is enkel nog wat van symbolische waarde. Nederlander? Welnee, we zijn wereldburgers, en we weten heel veel, alleen... dat kleine onzichtbare virusje, dat kunnen we nog niet samen verslaan... Maar daar praten we beter niet teveel over, want dat geeft immers onzekerheid? Dus maar stil zijn, en ons groot en machtig wanen.

Maar als ik heel goed luister, dan hoor ik hoor ook een ander geluid. Zachtjes, en vaak in verborgen plaatsen:
Het is van een klein gering hoopje volks
Mijn God, wat is de mens dan op deez' aarde!
De broze mens, hoe klimt hij tot die waarde,
Dat Gij aan hem in zoveel gunst gedenkt;
En 's mensen zoon Uw teêrste liefde schenkt.
Nou, alleen al hier praten we er topics over vol DIA.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Tegenwoordig spreken we vaak over de individuele mens, zonder God, en de koning is enkel nog wat van symbolische waarde. Nederlander? Welnee, we zijn wereldburgers, en we weten heel veel, alleen... dat kleine onzichtbare virusje, dat kunnen we nog niet samen verslaan... Maar daar praten we beter niet teveel over, want dat geeft immers onzekerheid? Dus maar stil zijn, en ons groot en machtig wanen.

Maar als ik heel goed luister, dan hoor ik hoor ook een ander geluid. Zachtjes, en vaak in verborgen plaatsen:
Het is van een klein gering hoopje volks
Mijn God, wat is de mens dan op deez' aarde!
De broze mens, hoe klimt hij tot die waarde,
Dat Gij aan hem in zoveel gunst gedenkt;
En 's mensen zoon Uw teêrste liefde schenkt.
Nou, alleen al hier praten we er topics over vol DIA.
Maar dit is tegen een andere achtergrond. We spreken over de oude drieslag, die thans vergeten lijkt.

https://www.sgpgo.nl/2019/02/verslag-le ... d-actueel/
SGP Goeree-Overflakkee
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Henk J »

Zou zelf deze drieslag niet gebruiken. We mogen terugblikken op een rijk verleden, waarin de Heere meerdere keren bijzonder heeft willen werken. Tegelijkertijd moeten we naar mijn idee het verleden ook niet verheerlijken, heb hier een boek liggen wat de Reformatie in Nederland beschrijft. Daar lagen bij de gewone mensen lang niet altijd zuiver godsdienstige motieven aan ten grondslag.
Het hangt ervan af denk ik hoe je dit gezegde gebruik, wordt het gebruikt als een soort verheerlijking van het heden met de complete vervangingstheologie erbij dan zitten we verkeerd. Wordt het gebruikt om aan te geven dat de Heere vroeger bijzonder gewerkt heeft in Nederland dan heb ik er minder moeite mee.
En waarom Oranje erachteraan moet heb ik me ook altijd afgevraagd. Bij Willem van Oranje en Maurits kun je nog wel een leven in dienst van de Heere zien maar daarna vervlakt het snel hoor.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Valcke »

Henk J schreef:En waarom Oranje erachteraan moet heb ik me ook altijd afgevraagd. Bij Willem van Oranje en Maurits kun je nog wel een leven in dienst van de Heere zien maar daarna vervlakt het snel hoor.
Ik reageer even alleen op deze laatste zinnen in je post.
Tijdgenoten van Willen van Oranje en Maurits waren (broer) Jan van Nassau en (neef) Willem Lodewijk, die ook beiden stadhouders geweest zijn in een deel van de Nederlandse provincies. Bij hen vind je bijzondere blijken van godsvrucht.
Na hun tijd zijn er ook bijzondere getuigenissen van enkele vrouwelijk leden van het vorstenhuis. Bv. Louise Henriëtte, dochter van Frederik Hendrik (hoewel ze toen niet meer in ons land woonde). Idem Maria-Louise van Hessen-Kassel, echtgenote van Johan Willem Friso.
Verder stadhouder Willem V. Zijn woorden op het strand van Scheveningen toen hij ons land verlaten moet, zijn zeer de moeite waard om nagelezen te worden. Ook op zijn sterfbed heeft hij ons een getuigenis nagelaten.

Naast deze getuigenissen zijn er ook andere redenen om een bijzondere band te zien met het huis van Oranje-Nassau in de bekende drieslag. Willem van Oranje offerde letterlijk alles op wat hij had: zijn goederen, zijn positie en zijn leven. En hij sprak in een brief uit in de meest hopeloze toestand dat hij geen verbond gemaakt had met een of andere vorst, maar met de 'Potentaat der potentaten' (Vorst der vorsten). Daarnaast is er de Apologie van Willem van Oranje en de onafhankelijkheid van ons land in de Unie van Utrecht, waaraan zowel Jan van Nassau als Willem van Oranje een belangrijke bijdrage hadden. Juist die documenten liggen ten grondslag aan het feit dat we van een drieslag mogen spreken. Ons land kwam in een bepaald opzicht in een verbond te staan met God. Daarbij speelde het vorstenhuis een belangrijke rol. Het is deze oorsprong van onze onafhankelijkheid die de band met het vorstenhuis op een bijzondere wijze gestempeld heeft.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Henk J »

Valcke schreef:
Henk J schreef:En waarom Oranje erachteraan moet heb ik me ook altijd afgevraagd. Bij Willem van Oranje en Maurits kun je nog wel een leven in dienst van de Heere zien maar daarna vervlakt het snel hoor.
Ik reageer even alleen op deze laatste zinnen in je post.
Tijdgenoten van Willen van Oranje en Maurits waren (broer) Jan van Nassau en (neef) Willem Lodewijk, die ook beiden stadhouders geweest zijn in een deel van de Nederlandse provincies. Bij hen vind je bijzondere blijken van godsvrucht.
Na hun tijd zijn er ook bijzondere getuigenissen van enkele vrouwelijk leden van het vorstenhuis. Bv. Louise Henriëtte, dochter van Frederik Hendrik (hoewel ze toen niet meer in ons land woonde). Idem Maria-Louise van Hessen-Kassel, echtgenote van Johan Willem Friso.
Verder stadhouder Willem V. Zijn woorden op het strand van Scheveningen toen hij ons land verlaten moet, zijn zeer de moeite waard om nagelezen te worden. Ook op zijn sterfbed heeft hij ons een getuigenis nagelaten.

Naast deze getuigenissen zijn er ook andere redenen om een bijzondere band te zien met het huis van Oranje-Nassau in de bekende drieslag. Willem van Oranje offerde letterlijk alles op wat hij had: zijn goederen, zijn positie en zijn leven. En hij sprak in een brief uit in de meest hopeloze toestand dat hij geen verbond gemaakt had met een of andere vorst, maar met de 'Potentaat der potentaten' (Vorst der vorsten). Daarnaast is er de Apologie van Willem van Oranje en de onafhankelijkheid van ons land in de Unie van Utrecht, waaraan zowel Jan van Nassau als Willem van Oranje een belangrijke bijdrage hadden. Juist die documenten liggen ten grondslag aan het feit dat we van een drieslag mogen spreken. Ons land kwam in een bepaald opzicht in een verbond te staan met God. Daarbij speelde het vorstenhuis een belangrijke rol. Het is deze oorsprong van onze onafhankelijkheid die de band met het vorstenhuis op een bijzondere wijze gestempeld heeft.
Willem V vergat ik te noemen ja, ook een bijzondere man. Van graaf Jan en Willem Lodewijk was ik op de hoogte. Maar bij Frederik Hendrik zien we helaas minder terug van de godsvrucht van zijn voorvaderen. En ook bij de latere koningen zie ik er (helaas) niet altijd evenveel van terug. En Willem van Oranje heeft inderdaad een grote rol gespeeld bij de totstandkoming van een gereformeerd Nederland, maar om die drieslag dan in deze tijd nog te gaan toepassen op ons koningshuis vind ik altijd wat ver gaan(niet dat jij dat doet hoor Valcke, maar dat kom ik nog weleens tegen). Ergens stroomt er wel wat republikeins bloed in mij.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Valcke »

Henk J schreef:
Valcke schreef:
Henk J schreef:En waarom Oranje erachteraan moet heb ik me ook altijd afgevraagd. Bij Willem van Oranje en Maurits kun je nog wel een leven in dienst van de Heere zien maar daarna vervlakt het snel hoor.
Ik reageer even alleen op deze laatste zinnen in je post.
Tijdgenoten van Willen van Oranje en Maurits waren (broer) Jan van Nassau en (neef) Willem Lodewijk, die ook beiden stadhouders geweest zijn in een deel van de Nederlandse provincies. Bij hen vind je bijzondere blijken van godsvrucht.
Na hun tijd zijn er ook bijzondere getuigenissen van enkele vrouwelijk leden van het vorstenhuis. Bv. Louise Henriëtte, dochter van Frederik Hendrik (hoewel ze toen niet meer in ons land woonde). Idem Maria-Louise van Hessen-Kassel, echtgenote van Johan Willem Friso.
Verder stadhouder Willem V. Zijn woorden op het strand van Scheveningen toen hij ons land verlaten moet, zijn zeer de moeite waard om nagelezen te worden. Ook op zijn sterfbed heeft hij ons een getuigenis nagelaten.

Naast deze getuigenissen zijn er ook andere redenen om een bijzondere band te zien met het huis van Oranje-Nassau in de bekende drieslag. Willem van Oranje offerde letterlijk alles op wat hij had: zijn goederen, zijn positie en zijn leven. En hij sprak in een brief uit in de meest hopeloze toestand dat hij geen verbond gemaakt had met een of andere vorst, maar met de 'Potentaat der potentaten' (Vorst der vorsten). Daarnaast is er de Apologie van Willem van Oranje en de onafhankelijkheid van ons land in de Unie van Utrecht, waaraan zowel Jan van Nassau als Willem van Oranje een belangrijke bijdrage hadden. Juist die documenten liggen ten grondslag aan het feit dat we van een drieslag mogen spreken. Ons land kwam in een bepaald opzicht in een verbond te staan met God. Daarbij speelde het vorstenhuis een belangrijke rol. Het is deze oorsprong van onze onafhankelijkheid die de band met het vorstenhuis op een bijzondere wijze gestempeld heeft.
Willem V vergat ik te noemen ja, ook een bijzondere man. Van graaf Jan en Willem Lodewijk was ik op de hoogte. Maar bij Frederik Hendrik zien we helaas minder terug van de godsvrucht van zijn voorvaderen. En ook bij de latere koningen zie ik er (helaas) niet altijd evenveel van terug. En Willem van Oranje heeft inderdaad een grote rol gespeeld bij de totstandkoming van een gereformeerd Nederland, maar om die drieslag dan in deze tijd nog te gaan toepassen op ons koningshuis vind ik altijd wat ver gaan(niet dat jij dat doet hoor Valcke, maar dat kom ik nog weleens tegen). Ergens stroomt er wel wat republikeins bloed in mij.
Ik realiseer mij terdege dat we - eigenlijk al sinds 1795 en 1813-15-16 - in een heel andere fase terecht zijn gekomen.
Maar vanwege de oorsprong van deze drieslag meen ik dat we toch nog de roeping en de plicht hebben om de band met ons vorstenhuis niet door te snijden. Als volk hebben we daartoe geen enkel recht. Eerder moet het verleden voor ons (en ons vorstenhuis) een roepstem zijn.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door parsifal »

Ik kan de positieve houding tov Prins Maurits niet zo plaatsen als deze komt van dezelfde personen die een uitgesproken mening hebben over " in openbare seksuele zonden leven" in deze tijd. Hij had veel kinderen, geen huwelijk, maar wel Margaretha van Mechelen. Ik zou willen dat de houding t.o.v. Prins Maurits ook doorklinkt in de theoretische discussies over huidige onderwerpen die aan seksualiteit raken. (En nee ik pleit niet voor veroordeling van Maurits, of alles moet kunnen in deze tijd).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door parsifal »

KDD schreef:
Van Ewijk schreef:
Panny schreef:Jullie kennen vast allemaal wel deze leus.
En ook in de reformatorische kerken hoor je regelmatig zoiets (in het gebed) langskomen.

Alsof God een bijzonder "verbond" heeft (had?) met Nederland en ook met ons koningshuis (drievoudig snoer).
En dit zou ook terug te vinden zijn in de historie van ons land (behaalde overwinningen en dergelijke?).
Wat denken jullie ervan?

Je hoort ook regelmatig dat God bijzonder gewerkt heeft in het voorgeslacht van onze koning. Over welke personen hebben we het dan?
Ik heb dit altijd in de vuilnisbak gegooid.
Jezus is Koning
God is God over de hele wereld en het heelal, niet alleen met NL.
En hoewel niet vermeld in de openingspost, met de huidige staat Israël heb ik buiten de bijbelse geschiedenis ook erg weinig op.
Je mag blij en dankbaar zijn als je een leider heeft die bewust is dat er een God in de hemel is. Een land die een regering heeft die daar geen rekening mee houd is een arm land. Uit de rd van vandaag:

Toen huisarts Teus Dorresteijn en zijn vrouw in november 2021 de deelstaat Ebonyi in Nigeria bezochten, vielen ze van de ene verbazing in de andere. Corona leek niet te bestaan. „We hebben niemand ontmoet die de ziekte had opgelopen en geen mens kende een ander met corona. Na de eerste golf in 2020 riep de gouverneur van de deelstaat een week van vasten en gebed uit. Pinkstergemeenten, evangelische groepen, rooms-katholieke kerken – iedereen deed mee. Na die gebedsweek heeft deze deelstaat, waar de vaccinatiegraad laag is, niet meer met coronagolven te maken gehad. Wetenschappers zullen om zo’n verhaal lachen en allerlei verklaringen gaan noemen, maar het maakte op mij grote indruk dat de gouverneur zijn toevlucht tot God nam.”
Beetje off topic. Ik denk dat de gouverneur het "bid en werk" hier samen blijft zien. https://guardian.ng/news/umahi-kicks-of ... in-ebonyi/

En dat is inderdaad een houding waar ik van wil leren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:Ik kan de positieve houding tov Prins Maurits niet zo plaatsen als deze komt van dezelfde personen die een uitgesproken mening hebben over " in openbare seksuele zonden leven" in deze tijd. Hij had veel kinderen, geen huwelijk, maar wel Margaretha van Mechelen. Ik zou willen dat de houding t.o.v. Prins Maurits ook doorklinkt in de theoretische discussies over huidige onderwerpen die aan seksualiteit raken. (En nee ik pleit niet voor veroordeling van Maurits, of alles moet kunnen in deze tijd).
Bedenk:
1. De gevaren waarin hooggeplaatste personen ook toen stonden.
2. Het feit dat Maurits zijn zonden (ook op dit gebied) beleden heeft en betreurd.
3. We geen hartenkenners zijn, maar wel een goede verwachting mogen hebben van een ware bekering gezien zijn belijdenis op zijn ziek- en sterfbed.

Het komt in alle gevallen aan op ware bekering, Tien en ook nu.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Van Ewijk »

KDD schreef:
Van Ewijk schreef:
Panny schreef:Jullie kennen vast allemaal wel deze leus.
En ook in de reformatorische kerken hoor je regelmatig zoiets (in het gebed) langskomen.

Alsof God een bijzonder "verbond" heeft (had?) met Nederland en ook met ons koningshuis (drievoudig snoer).
En dit zou ook terug te vinden zijn in de historie van ons land (behaalde overwinningen en dergelijke?).
Wat denken jullie ervan?

Je hoort ook regelmatig dat God bijzonder gewerkt heeft in het voorgeslacht van onze koning. Over welke personen hebben we het dan?
Ik heb dit altijd in de vuilnisbak gegooid.
Jezus is Koning
God is God over de hele wereld en het heelal, niet alleen met NL.
En hoewel niet vermeld in de openingspost, met de huidige staat Israël heb ik buiten de bijbelse geschiedenis ook erg weinig op.
Je mag blij en dankbaar zijn als je een leider heeft die bewust is dat er een God in de hemel is. Een land die een regering heeft die daar geen rekening mee houd is een arm land. Uit de rd van vandaag:

Toen huisarts Teus Dorresteijn en zijn vrouw in november 2021 de deelstaat Ebonyi in Nigeria bezochten, vielen ze van de ene verbazing in de andere. Corona leek niet te bestaan. „We hebben niemand ontmoet die de ziekte had opgelopen en geen mens kende een ander met corona. Na de eerste golf in 2020 riep de gouverneur van de deelstaat een week van vasten en gebed uit. Pinkstergemeenten, evangelische groepen, rooms-katholieke kerken – iedereen deed mee. Na die gebedsweek heeft deze deelstaat, waar de vaccinatiegraad laag is, niet meer met coronagolven te maken gehad. Wetenschappers zullen om zo’n verhaal lachen en allerlei verklaringen gaan noemen, maar het maakte op mij grote indruk dat de gouverneur zijn toevlucht tot God nam.”
Nou! Het is ook zo overduidelijk zichtbaar dat we geregeerd worden door Godvrezende leiders!
Wilt u me laten lachen of mijn kaken open breken?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door merel »

Valcke schreef:
parsifal schreef:Ik kan de positieve houding tov Prins Maurits niet zo plaatsen als deze komt van dezelfde personen die een uitgesproken mening hebben over " in openbare seksuele zonden leven" in deze tijd. Hij had veel kinderen, geen huwelijk, maar wel Margaretha van Mechelen. Ik zou willen dat de houding t.o.v. Prins Maurits ook doorklinkt in de theoretische discussies over huidige onderwerpen die aan seksualiteit raken. (En nee ik pleit niet voor veroordeling van Maurits, of alles moet kunnen in deze tijd).
Bedenk:
1. De gevaren waarin hooggeplaatste personen ook toen stonden.
2. Het feit dat Maurits zijn zonden (ook op dit gebied) beleden heeft en betreurd.
3. We geen hartenkenners zijn, maar wel een goede verwachting mogen hebben van een ware bekering gezien zijn belijdenis op zijn ziek- en sterfbed.

.
Doe je hiermee niet aan mensverheerlijking? Niemand van ons was bij zijn sterven. Normaliter zou gezegd worden dat hij er in ieder geval niet naar geleefd heeft. Daarnaast heb ik uit andere bronnen vernomen dat machtswellust hem ook niet vreemd was. Ik begrijp de euforie vanuit de reformatorische gezindte voor een instituut dat nu niet bekend staat om zijn godsdienstige leven en standpunten ook totaal niet. Onze huidige koning komt nooit in een kerk, heeft zijn kinderen naar openbare scholen gedaan, staat op zondagen bij de Formule 1. Zijn voorvaderen staan bekend om hoeveelheid bastaardkinderen, intriges, homoseksuele contacten. Er zijn mensen om minder afgebrand in de reformatorische gezindte.

Ik ben daarom ook tegen een koningshuis dat gebaseerd is op erfopvolging.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Thea »

Ik vind de kersttoespraken van de Koning anders heel waardevol. Hij spreekt daar in een pluriforme samenleving over de Bijbel, de geboorte van de Heere Jezus en een een gezegend Kerstfeest.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Valcke schreef:
parsifal schreef:Ik kan de positieve houding tov Prins Maurits niet zo plaatsen als deze komt van dezelfde personen die een uitgesproken mening hebben over " in openbare seksuele zonden leven" in deze tijd. Hij had veel kinderen, geen huwelijk, maar wel Margaretha van Mechelen. Ik zou willen dat de houding t.o.v. Prins Maurits ook doorklinkt in de theoretische discussies over huidige onderwerpen die aan seksualiteit raken. (En nee ik pleit niet voor veroordeling van Maurits, of alles moet kunnen in deze tijd).
Bedenk:
1. De gevaren waarin hooggeplaatste personen ook toen stonden.
2. Het feit dat Maurits zijn zonden (ook op dit gebied) beleden heeft en betreurd.
3. We geen hartenkenners zijn, maar wel een goede verwachting mogen hebben van een ware bekering gezien zijn belijdenis op zijn ziek- en sterfbed.

.
Doe je hiermee niet aan mensverheerlijking? Niemand van ons was bij zijn sterven. Normaliter zou gezegd worden dat hij er in ieder geval niet naar geleefd heeft. Daarnaast heb ik uit andere bronnen vernomen dat machtswellust hem ook niet vreemd was. Ik begrijp de euforie vanuit de reformatorische gezindte voor een instituut dat nu niet bekend staat om zijn godsdienstige leven en standpunten ook totaal niet. Onze huidige koning komt nooit in een kerk, heeft zijn kinderen naar openbare scholen gedaan, staat op zondagen bij de Formule 1. Zijn voorvaderen staan bekend om hoeveelheid bastaardkinderen, intriges, homoseksuele contacten. Er zijn mensen om minder afgebrand in de reformatorische gezindte.

Ik ben daarom ook tegen een koningshuis dat gebaseerd is op erfopvolging.
Wanneer ik enkele feiten noem die ons bekend zijn, lijkt mij dat geen mensverheerlijking. E.e.a. staat op schrift en wie dat leest, krijgt de indruk van een betrouwbaar en eerlijk verslag. Verder heb ik de indruk dat je erg gemakkelijk oordeelt.

Ik had zelf Maurits overigens niet eens als eerste genoemd, ik noemde enkele andere namen: personen van wie veel ten goede bekend is (zoals Willem Lodewijk, Louise Henriëtte van Oranje).

Verder heb ik helemaal geen euforie bij het huidige koningshuis. Dat heb ik hier duidelijk aangegeven.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Ambtenaar »

Ik zie het noemen van God meer als rechtvaardigingsgrond die politieke leiders vroeger in Nederland gebruikten om hun autoriteit te versterken en kunnen laten gelden. Het is bovendien niet uniek dat bestuurders in Nederland naar God verwijzen, het was een wijdverbreid gebruik. In de Verenigde Staten gebeurt dit nog steeds regelmatig, wellicht ook uit electoraal gewin. De vraag is overigens hoe lang dat nog duurt, omdat ik onlangs uit statistiek begreep dat de secularisatie ook daar toeslaat.

Wel denk ik dat het voor een klein land goed is om een vorst als staatshoofd te hebben. Als klein en onbetekenend land vallen we daarmee op en krijgen we meer aandacht dan met een gekozen staatshoofd, dit mede vanwege de duur van de periode waarin de koning staatshoofd is.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: God, Nederland en Oranje?

Bericht door Valcke »

Misschien goed om eens wat brieven te lezen van bv Juliana van Stolberg of Jan van Nassau. Dan zie je dat hun godsdienst heel wat dieper ging dan een uiterlijk vertoon.
Plaats reactie