Armoede

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Armoede

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
liz boer schreef: Ook hoor je dat, net als in de jaren 60/70 deze mensen werkjes opknappen zonder de geëiste veiligheidsmaatregelen, dus goedkoper, als er iets mis gaat krijgt de werknemer de schuld, hij wordt als roekeloos afgeschilderd, de weduwen krijgen niets.
Ik geloof daar niets van! Een werkgever is aan allerlei ARBO regels gebonden, bij overtreding daarvan volgt een forse boete.
Exact. Ik weet niet of je namen mag noemen, dus zal het niet doen :D. Maar ik ken een bedrijf hier in de gemeente waar ik werk, bedrijf in de AGF, waar alle instructies in het Pools en Nederlands staan. Zelfde rechten en plichten gelden voor iedere werknemer.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Armoede

Bericht door liz boer »

https://nos.nl/artikel/2114013-veel-pol ... rland.html

https://www.logistiekprofs.nl/nieuws/po ... uitbuiting

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/poolse-a ... bert-heijn

Dat over die arbeiders die verongelukt zijn kan ik niet vinden, maar hier zie je iig dat de regels niet altijd nageleefd worden
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Armoede

Bericht door Lilian1975 »

https://www.trouw.nl/home/-poolse-werkn ... ~a8cc588f/

Artikel uit 2016. En zoek maar verder.

En ik heb het niet alleen over polen. Maar heel het oostblok. On de tuinderij, scheepswerven.
Ooit wel eens contact gezocht met deze mensen? @ Liz dank je voor de links...
Ik zocht inderdaad ook nog dat artikel van een paar weken geleden.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 20 feb 2019, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Armoede

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
liz boer schreef: Ook hoor je dat, net als in de jaren 60/70 deze mensen werkjes opknappen zonder de geëiste veiligheidsmaatregelen, dus goedkoper, als er iets mis gaat krijgt de werknemer de schuld, hij wordt als roekeloos afgeschilderd, de weduwen krijgen niets.
Ik geloof daar niets van! Een werkgever is aan allerlei ARBO regels gebonden, bij overtreding daarvan volgt een forse boete.
Exact. Ik weet niet of je namen mag noemen, dus zal het niet doen :D. Maar ik ken een bedrijf hier in de gemeente waar ik werk, bedrijf in de AGF, waar alle instructies in het Pools en Nederlands staan. Zelfde rechten en plichten gelden voor iedere werknemer.
maar worden niet altijd nageleefd.
Verder is ook nog zo dat al lkesi afdrachten gelden zoals het in het land van herkomst geldt. Dus is zo'n arbeider uiteindeliijk nog goedkoper dan die nederlandse...

Ik zie de busjes h i er uit het dorp vertrekken voordat de meeste mensen in de file staan. Dus echt vroeg. En ze komen pas weer thuis als de meeste mensen hun kortere werkdag achter d es rug hebben. Wanneer komen ze hun boodschappen halen, juist na hun werk, tegen sluitingstijd na 19.00 uur.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Armoede

Bericht door Bezorgd »

Ik spreek deze mensen heel geregeld.
Uitwassen zullen er ongetwijfeld zijn. Hoewel het merendeel van deze artikelen al wat gedateerd zijn of uit uiterst linkse hoek komen, moet je signalen serieus nemen. Maar geen één Pool zit hier gedwongen. Vrijwillig komen ze hier om te werken.
Dat ligt anders voor Noord Koreaans werknemers, dat is wel slaven arbeid. Wat daar gebeurd is verschrikkelijk.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Armoede

Bericht door Lilian1975 »

Bezorgd schreef:Ik spreek deze mensen heel geregeld.
Uitwassen zullen er ongetwijfeld zijn. Hoewel het merendeel van deze artikelen al wat gedateerd zijn of uit uiterst linkse hoek komen, moet je signalen serieus nemen. Maar geen één Pool zit hier gedwongen. Vrijwillig komen ze hier om te werken.
Dat ligt anders voor Noord Koreaans werknemers, dat is wel slaslavenven arbeid. Wat daar gebeurd is verschrikkelijk.
Ze komen vrijwillig. Maar niet om uitgebuit te worden. En niet omdat ze het zo goed hebben. Ook ik heb mensen gesproken. Maar het was echt niet zo mooi als nu voorgespiegeld wordt. En als ik hjer naar de dijkhuisjes kijk waarin ze gestopt zijn. S
Afschuwelijk....
Uiteraard trekt links aan de bel. Deden ze met de kinderarbeid in he tg verleden ook. Rechts sluit liever de ogen. En trouwens de verbetering va arbeidsomstandigheden en voorwaarden van onze overgroot en grootouders hebben we ook aan links te danken.
Maar zolang er wegens oververmoeidheid busjes migranten verongelijken. Of betrokken zijn bij ongevallen. Zolang ik nog mensen absurd lange dagen zie maken. Geloof ik echt niet dat het zo'n rozengeur en maneschijn is. En natuurlijk zijn er goede werkgevers. Uiteraard.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Armoede

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Bezorgd schreef:Ik spreek deze mensen heel geregeld.
Uitwassen zullen er ongetwijfeld zijn. Hoewel het merendeel van deze artikelen al wat gedateerd zijn of uit uiterst linkse hoek komen, moet je signalen serieus nemen. Maar geen één Pool zit hier gedwongen. Vrijwillig komen ze hier om te werken.
Dat ligt anders voor Noord Koreaans werknemers, dat is wel slaslavenven arbeid. Wat daar gebeurd is verschrikkelijk.
Ze komen vrijwillig. Maar niet om uitgebuit te worden. En niet omdat ze het zo goed hebben. Ook ik heb mensen gesproken. Maar het was echt niet zo mooi als nu voorgespiegeld wordt. En als ik hjer naar de dijkhuisjes kijk waarin ze gestopt zijn. S
Afschuwelijk....
Uiteraard trekt links aan de bel. Deden ze met de kinderarbeid in he tg verleden ook. Rechts sluit liever de ogen. En trouwens de verbetering va arbeidsomstandigheden en voorwaarden van onze overgroot en grootouders hebben we ook aan links te danken.
Maar zolang er wegens oververmoeidheid busjes migranten verongelijken. Of betrokken zijn bij ongevallen. Zolang ik nog mensen absurd lange dagen zie maken. Geloof ik echt niet dat het zo'n rozengeur en maneschijn is. En natuurlijk zijn er goede werkgevers. Uiteraard.
Juist, dat laatste. En natuurlijk zijn er misstanden. De links- en rechtsopmerkingen zijn zo ongenuanceerd dat ik ze laat voor wat ze zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Armoede

Bericht door Mara »

Gisteren keek ik naar De andere kant van Nederland, dat gaat over de enorme kloof tussen arm en rijk in Nederland.
In de aflevering van gisteravond ging het o.m. over een jong echtpaar met 2 jonge kinderen, die na faillissement van het bedrijf van de man, in de schuldsanering zitten en nu rond moeten komen met 35 euro per week.
Dankzij de barmhartigheid van een boer en een boerin, mogen ze anderhalf jaar in een huis wonen.
De vrouw bleek lid te zijn van de Gereformeerde Gemeente, zij gaat tweemaal per zondag naar de kerk, zei ze.
De man moet niet zoveel van het geloof hebben, maar ze laten elkaar daar vrij in, zei hij.
Volgens haar is er helaas een taboe op armoede, binnen de kerken. Zij zei dit jammer te vinden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Armoede

Bericht door albion »

Kan de diaconie dan niet bijspringen?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Armoede

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:
helma schreef:Gister bij iemand op bezoek geweest die echt in armoede leeft. Nog nooit zoiets gezien. Als ik een foto gemaakt had van haar kamertje zou iedereen denken dat het een foto was uit een blaadje van Kom over en Help ofzo.
Een bed, een tafel en 2 stoelen waarvan er maar 1 gebruikt kon worden en de ander nog net geschikt was om te gebruiken als 'tafeltje'
Niet-goed Nederlandssprekend en uitgebuit door een huisjesmelker. Heel schrijnend. :cry
En dan zeggen er nog steeds mensen, dat echte armoede niet bestaat.

Ik zie in onze woonplaats en in de dorpen eromheen ook een ander triest verschijnsel. Geld verdienen over de rug van arbeiders uit Polen etc. En de grootste partij laat het gewoon gebeuren... (sgp/cu hier....)

Krotten.
Huizen die verhuurd worden aan arbeiders uit polen etc. Maar het zijn meer krotten. De huizen zijn in bezit van mensen die flink geld verdienen hieraan. Het zijn huizen die eigenlijk met de grond gelijk gemaakt moeten worden. Maar er wordt nog gewacht op een goede prijs voor de grond. Huizen waar de gemiddelde nederlander niet meer ik hoeft of kan wonen. En zodra ze een goede prijs kunnen krijgen de boel dus verkopen, maar het huis verder weg laten rotten. Want ze willen er geen kosten aan maken. Dus tot die tijd (bijna) niets aan onderhoud doen. Dat verhuren aan mensen die al kwetsbaar en geen geld te makken hebben . Ze er ook nog te naar verhouding veel geld voor vragen aan mensen die uit armoede hier komen werken.. En ze ook nog eens aan hun lot overlaten door ze weg te stoppen in een krot, en van onderhoud niet meer willen weten.
En echt het ziet er zo triest uit. En steekt zo in schil contrast af met de mooie nieuwe of prachtig gerenoveerde dijkhuizen.
Misschien is het een idee om een verzoekt tot handhaving in te dienen bij de gemeente.

Of een keer op bezoek te gaan bij de SGP/ChristenUniefractie. Vaak zitten er in zo'n fractie ook oprechte mensen. Ik heb er althans geen slechte ervaringen mee, al ken ik ook verhalen waarin het anders is.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Armoede

Bericht door Lilian1975 »

Oud bericht ;)

Maar het zijn inderdaad krotten. Die staan op terein wat eigenlijk verkocht moet worden aan projectontwikkelaars. Tenminste dat is het plan. Om zo snel geld te verdienen. En dan een jarenlange strijd tussen omwonenden en gemeente.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Armoede

Bericht door Zita »

Mara schreef:Gisteren keek ik naar De andere kant van Nederland, dat gaat over de enorme kloof tussen arm en rijk in Nederland.
In de aflevering van gisteravond ging het o.m. over een jong echtpaar met 2 jonge kinderen, die na faillissement van het bedrijf van de man, in de schuldsanering zitten en nu rond moeten komen met 35 euro per week.
Dankzij de barmhartigheid van een boer en een boerin, mogen ze anderhalf jaar in een huis wonen.
De vrouw bleek lid te zijn van de Gereformeerde Gemeente, zij gaat tweemaal per zondag naar de kerk, zei ze.
De man moet niet zoveel van het geloof hebben, maar ze laten elkaar daar vrij in, zei hij.
Volgens haar is er helaas een taboe op armoede, binnen de kerken. Zij zei dit jammer te vinden.
Bij schuldsanering gaat alles wat aanvullend binnenkomt meteen naar de schuldeisers. Financiële hulp is dus prettig voor de schuldeisers, maar helpt op zich het gezin niet echt verder. Voor zover ik weet.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Armoede

Bericht door DDD »

Daar ben ik het niet mee eens. Je bent na drie jaar helemaal van je schulden af. Er zijn ook tijden geweest dat mensen daarvoor in slavernij gingen.
Maar goed. Je kunt er inderdaad alleen droog brood van eten en water bij drinken. Dat is waar.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Armoede

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:Gisteren keek ik naar De andere kant van Nederland, dat gaat over de enorme kloof tussen arm en rijk in Nederland.
In de aflevering van gisteravond ging het o.m. over een jong echtpaar met 2 jonge kinderen, die na faillissement van het bedrijf van de man, in de schuldsanering zitten en nu rond moeten komen met 35 euro per week.
Dankzij de barmhartigheid van een boer en een boerin, mogen ze anderhalf jaar in een huis wonen.
De vrouw bleek lid te zijn van de Gereformeerde Gemeente, zij gaat tweemaal per zondag naar de kerk, zei ze.
De man moet niet zoveel van het geloof hebben, maar ze laten elkaar daar vrij in, zei hij.
Volgens haar is er helaas een taboe op armoede, binnen de kerken. Zij zei dit jammer te vinden.
Bij schuldsanering gaat alles wat aanvullend binnenkomt meteen naar de schuldeisers. Financiële hulp is dus prettig voor de schuldeisers, maar helpt op zich het gezin niet echt verder. Voor zover ik weet.
Ze zaten op een gegeven moment met een stapel ongeopende brieven op hun schoot. Ze maakten die nu open, beslaglegging, aanmaningen, laatste waarschuwingen.
Ik kan me voorstellen dat je op een punt van diepe wanhoop komt waarop de komst van de postbesteller elke dag een marteling is.
Maar veel mensen wachten te lang vooraleer ze hulp inroepen.
Dat zie je steeds weer terug.
Het advies van de experts is: zodra je een paar maanden achterloopt met betaling van vaste lasten, trek aan de bel en vraag of je in termijnen mag betalen. De meeste energieleveranciers en zorgverzekeringen zijn hiertoe bereid.
Maar rondkomen van 35 euro, ik zou niet weten hoe. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Armoede

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:Gisteren keek ik naar De andere kant van Nederland, dat gaat over de enorme kloof tussen arm en rijk in Nederland.
In de aflevering van gisteravond ging het o.m. over een jong echtpaar met 2 jonge kinderen, die na faillissement van het bedrijf van de man, in de schuldsanering zitten en nu rond moeten komen met 35 euro per week.
Dankzij de barmhartigheid van een boer en een boerin, mogen ze anderhalf jaar in een huis wonen.
De vrouw bleek lid te zijn van de Gereformeerde Gemeente, zij gaat tweemaal per zondag naar de kerk, zei ze.
De man moet niet zoveel van het geloof hebben, maar ze laten elkaar daar vrij in, zei hij.
Volgens haar is er helaas een taboe op armoede, binnen de kerken. Zij zei dit jammer te vinden.
Bij schuldsanering gaat alles wat aanvullend binnenkomt meteen naar de schuldeisers. Financiële hulp is dus prettig voor de schuldeisers, maar helpt op zich het gezin niet echt verder. Voor zover ik weet.
Ze zaten op een gegeven moment met een stapel ongeopende brieven op hun schoot. Ze maakten die nu open, beslaglegging, aanmaningen, laatste waarschuwingen.
Ik kan me voorstellen dat je op een punt van diepe wanhoop komt waarop de komst van de postbesteller elke dag een marteling is.
Maar veel mensen wachten te lang vooraleer ze hulp inroepen.
Dat zie je steeds weer terug.
Het advies van de experts is: zodra je een paar maanden achterloopt met betaling van vaste lasten, trek aan de bel en vraag of je in termijnen mag betalen. De meeste energieleveranciers en zorgverzekeringen zijn hiertoe bereid.
Maar rondkomen van 35 euro, ik zou niet weten hoe. :nonnon
Die 35 is leefgeld, alle vaste lasten worden door de schuldsanering betaald.
Van 35 per week boodschappen zal ook niet meevallen maar met de voedselbank zal het nog te doen zijn.
Na 3 jaar ben je schuldenvrij en kun je opnieuw beginnen.
Plaats reactie