Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door -DIA- »

De laatste ouderling die hier zijn hele leven in het ambt heeft gediend was oud. G.J. van der Stouw. Hij was een man die door een ieder, kerkelijk of onkerkelijk, werd geacht. Zijn zachtmoedige karakter was ook wat hierin meewerkte.
Hij wordt ook wel omschreven als de 'eerste pastoraal werker binnen de Gereformeerde Gemeenten, omdat hij ook door de kerk werd bezoldigd voor het vele werk dat hij deed. Zo leidde hij ook begrafenissen. In de vacante periode tussen ds. Honkoop en ds. Blok heeft hij ook de begrafenis van mijn opa geleid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:De laatste ouderling die hier zijn hele leven in het ambt heeft gediend was oud. G.J. van der Stouw. Hij was een man die door een ieder, kerkelijk of onkerkelijk, werd geacht. Zijn zachtmoedige karakter was ook wat hierin meewerkte.
Hij wordt ook wel omschreven als de 'eerste pastoraal werker binnen de Gereformeerde Gemeenten, omdat hij ook door de kerk werd bezoldigd voor het vele werk dat hij deed. Zo leidde hij ook begrafenissen. In de vacante periode tussen ds. Honkoop en ds. Blok heeft hij ook de begrafenis van mijn opa geleid.
Chrisjantje, ben er vaak geweest. Boekbinden deed hij er ook nog bij, naast alle bezigheden voor de kerk.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:De laatste ouderling die hier zijn hele leven in het ambt heeft gediend was oud. G.J. van der Stouw. Hij was een man die door een ieder, kerkelijk of onkerkelijk, werd geacht. Zijn zachtmoedige karakter was ook wat hierin meewerkte.
Hij wordt ook wel omschreven als de 'eerste pastoraal werker binnen de Gereformeerde Gemeenten, omdat hij ook door de kerk werd bezoldigd voor het vele werk dat hij deed. Zo leidde hij ook begrafenissen. In de vacante periode tussen ds. Honkoop en ds. Blok heeft hij ook de begrafenis van mijn opa geleid.
Chrisjantje, ben er vaak geweest. Boekbinden deed hij er ook nog bij, naast alle bezigheden voor de kerk.
Ik ook, samen met de oude Joost K., de oom van ds. J.K. toen hij nog leefde. Zijn huisje was soms als een Spelonk van Addulam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Susanna »

De Levieten dienden van hun dertigste tot hun vijftigste jaar. Nu zijn kerkenraadsleden natuurlijk geen Levieten maar het is veelzeggend dat zij niet altijd aan het werk bleven.

Ik ben er voor dat er gewisseld wordt. Zodat iemand met een gezin vaker thuis kan zijn voor vrouw en kinderen. En om hiërarchie te voorkomen. Dat laatste komt bij Calvijn vandaan. Dat eerste zeg ik vanuit mijn ervaring.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Ukkie »

Susanna schreef:De Levieten dienden van hun dertigste tot hun vijftigste jaar. Nu zijn kerkenraadsleden natuurlijk geen Levieten maar het is veelzeggend dat zij niet altijd aan het werk bleven.

Ik ben er voor dat er gewisseld wordt. Zodat iemand met een gezin vaker thuis kan zijn voor vrouw en kinderen. En om hiërarchie te voorkomen. Dat laatste komt bij Calvijn vandaan. Dat eerste zeg ik vanuit mijn ervaring.
Ik denk dat inderdaad alle twee de punten belangrijk zijn om te wisselen. Dus mee eens.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door alepha »

Ik weet niet of de vraag bij dit topic mag.. maar ik zat me pas af te vragen waarom in veel kerken de ouderlingen (vanuit de kansel gezien) rechts zitten en diakenen links. Vooral of daar bepaalde redenen voor zijn waarom dit vaak zo is.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Van Ewijk »

Curatorium schreef:Hoe denken jullie over de afwisseling van kerkenraadsleden?
In mijn eigen gemeente (GG) is de kerkenraad meer een 'seniorenraad', van afwisseling is nauwelijks sprake en het beleid is al jaren hetzelfde. Over 10 jaar zal je nog steeds dezelfde personen zien zitten.
Al zegt de kerkorde van de GG: De ouderlingen en diakenen zullen twee jaar dienen, en alle jaar zal het halve deel veranderd, en anderen in de plaats gesteld worden, ten ware dat de gelegenheid en het profijt van enige kerken anders vereiste. Dit wordt dus niet nageleefd. Aan de andere kant ben ik vroeger kerkganger geweest in een ger.bondsgemeente waarbij elk jaar er wel nieuwe 'frisse' kerkenraadsleden kwamen. Ik moet zeggen dat dit meer voor onrust zorgde en voor enige afdwaling van de 3fvE. Calvijn zegt over periodieke afwisseling:
a. Opdat alle tirannie in de kerk zou worden geweerd en hiërarchie zou worden voorkomen;
b. Opdat ook de invloed van de gemeente op de regering van de kerk zou worden versterkt;
c. Opdat de verschillende krachten en gaven die in de gemeente schuilen, zoveel mogelijk tot openbaring zouden komen.
Was benieuwd naar jullie mening...
Sommige gemeenten lopen leeg, probeer maar eens gewone kerkgangers te vinden, dat is heden ten dage al een opgaaf als je niet in staphorst of urk woont.
Laat staan ambtsdragers.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Chrisje72 »

Ik weet niet of de vraag bij dit topic mag.. maar ik zat me pas af te vragen waarom in veel kerken de ouderlingen (vanuit de kansel gezien) rechts zitten en diakenen links. Vooral of daar bepaalde redenen voor zijn waarom dit vaak zo is.


Bij ons is het andersom. En in mijn vorige gemeente zaten ze allen aan dezelfde kant.
Ik geloof niet dat daaar een bepaalde reden voor is
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Mistig »

Chrisje72 schreef:
Ik weet niet of de vraag bij dit topic mag.. maar ik zat me pas af te vragen waarom in veel kerken de ouderlingen (vanuit de kansel gezien) rechts zitten en diakenen links. Vooral of daar bepaalde redenen voor zijn waarom dit vaak zo is.


Bij ons is het andersom. En in mijn vorige gemeente zaten ze allen aan dezelfde kant.
Ik geloof niet dat daaar een bepaalde reden voor is
Bij ons zit iedereen links. Vanuit de gemeente gezien dan. De predikant ziet ze dus (het liefst) rechts van zich.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Tiberius »

alepha schreef:Ik weet niet of de vraag bij dit topic mag.. maar ik zat me pas af te vragen waarom in veel kerken de ouderlingen (vanuit de kansel gezien) rechts zitten en diakenen links. Vooral of daar bepaalde redenen voor zijn waarom dit vaak zo is.
Misschien weer een vraag voor @Jantje aan Refoweb?
Plaats reactie