Goede Vrijdag en de stille week

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
samanthi schreef:Matteüs 27

46 En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten?

47 En sommigen van die daar stonden, zulks horende, zeiden: Deze roept Elías.


Nooit beseft hoe erg dit spotten eigenlijk was.
De Heere Jezus roept Eloi... Mijn God, dat wisten de omstanders echt wel, maar ze verbasteren het, late ze kijken of Elia komt... terwijl ze wisten Wie Hij riep.
Toch zeggen de kanttekeningen dit niet:
42 Dit zeggen zij met Hem spottende, omdat de woorden Eli en Elia bijna overeenkomen.
In psalm 22 staat het zelfde woord Eli Eli, dat wisten de schriftgeleerden echt wel.
Er staat ook niet dat het specifiek de schriftgeleerden waren die dit zeiden.
Alle joodse mensen kende deze tekst.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik heb al die bijeenkomsten in de stille week nooit zo begrepen, als het goed is is er op de Lijdenszondagen (en op Goede Vrijdag) aandacht voor het lijden en sterven van de Heere Jezus. Soms hebben predikanten zelf in de prediking van de Lijdenstijd weinig echte aandacht voor de Heere Jezus,
en moeten dan die bijeenkomsten in de stille week dat compenseren?
Ik zie daar totaal geen verband tussen. De stille week is net als de biddag en de dankdag een mooi moment om net wat meer aandacht aan onze verhouding met God te besteden. Ik zie daar totaal geen kwaad in. We kunnen niet de hele dag bezig zijn met het lijden en sterven van Jezus, maar eens in het jaar wat extra lijkt mij geen kwaad kunnen. Ik ging altijd naar de vespers, maar die zijn dit jaar niet.

Ik denk sowieso dat de lijdenstijd veel te lang duurt voor moderne mensen. De aandacht zou iets gecomprimeerder moeten zijn. De spanningsboog is niet zo lang dat zes of zelfs zeven weken een haalbare kaart is.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef: Alle joodse mensen kende deze tekst.
Ok. Misschien een mooie toevoeging aan de kanttekeningen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Isala »

DDD schreef:We kunnen niet de hele dag bezig zijn met het lijden en sterven van Jezus, maar eens in het jaar wat extra lijkt mij geen kwaad kunnen.
Ik vind de tijd die je aangeeft tussen de hele dag, en maar eens in het jaar, niet met elkaar in verhouding staan.
De manier waarop je het onder woorden brengt, vind ik wat onaangenaam aandoen, alhoewel ik weet dat dit een gevoelsmatigheid betreft.
De Heere Jezus draagt ons op Zijn lijden te gedenken, steeds als wij het H. Avondmaal gebruiken, dus dat is al vaker dan eens in het jaar.

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat een christen niet bijna altijd denkt aan het verzoenend bloed van zijn Zaligmaker.
Zijn bloed waar door we gekocht zijn, en dat we alle dagen nodig hebben voor vergeving van onze zonden!
Hora est!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Ik heb het over het hele jaar de hele dag uiteraard. Uiteraard is het prima om er dagelijks bij stil te staan, en ook meermalen per dag. Maar dat is niet de hele dag. Er moet ook gewerkt worden en leuke dingen mogen er ook zijn. Daarbij zit de verlossing door Christus altijd in het achterhoofd, maar het is niet nodig om die voortdurend te bepeinzen.

Het is mijns inziens geen gezonde zaak als mensen daar voortdurend aan denken.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik heb het over het hele jaar de hele dag uiteraard. Uiteraard is het prima om er dagelijks bij stil te staan, en ook meermalen per dag. Maar dat is niet de hele dag. Er moet ook gewerkt worden en leuke dingen mogen er ook zijn. Daarbij zit de verlossing door Christus altijd in het achterhoofd, maar het is niet nodig om die voortdurend te bepeinzen.

Het is mijns inziens geen gezonde zaak als mensen daar voortdurend aan denken.
Werk en bid.
Dus idd niet de hele dag er over peinzen
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Isala »

Geytenbeekje schreef:Werk en bid.
Dus idd niet de hele dag er over peinzen
Ik vind de interpretatie dat we de hele dag in een hoekje moeten zitten peinzen,
en niet meer hoeven te werken, echt uit het verband van mijn woorden gehaald.
Ik heb gezegd dat het in onze gedachten is. Dagelijks.
Hora est!
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Geytenbeekje »

10 April 19:30
LUKAS 23: 33-48 (45)
De toegang is vrij door Gogoltha.
`De toegang tot God is vrij
God is niet te vinden in de tempel.
God is te vinden bij het kruis

De toegang tot God is vrij
Kern van het christelijk geloof. Lukas laat dit zien hoe dit is : Zonde maar ook de liefde van God. Hij is met de overtreders gerekend geworden. Ook de overste beschimpte Hem, ze drijven de spot, zelfs het bordje drijft de spot. Behalve 1 moordenaar die de vertrouwen stelt op Hem. Als een teken dat zichtbaar maakt dat Jezus gestorven is. Voorhangsel, groot hoog gebouw met daarbij een tempelplein, voorhoven buitenste ring, plein voor de heidenen, ze moesten op afstand blijven, 2e voorhof, voorhof van de vrouwen. 3e voorhof , voorhof voor de mannen, besneden niet onrein e konden niet helemaal tot de tempel komen. 4e voorhof voor de priesters, brandofferaltaar. Op deze plek verzoening vragen voor de zonde van de mensen. Ook toonbroden, die de Heere gaf aan het volk als een belofte dat Hij voor het volk zorgde. Ook kwam de priester elke dag de Menorah te laten branden, als teken dat Hij Zijn levenslicht wilt schijnen. Hemelsblauw/purper/scharlaken rood, kleuren wijzen als ware heen naar de hemel. De mensen zijn te zondig om te komen tot Hem ( voor de scheuring van het voorhangsel) Als je beseft dat het voorhangsel scheid van God, wat is het dan goed dat de Heere gestorven is aan het kruis. Alles wat je tekortschiet mag je neer leggen aan Zijn genadetroon.

God is niet te vinden in te tempel
Goed om de verschillen te weten de verschillen tussen Salomo’s tempel en de tempel in de tijd van Jezus. Niet lang nadat de Heere zich terugtrok. werd de tempel verwoest. Als het kleine deel terugkeert, Heere kwam niet mee. Ook in de trots van Herodes, trots van het Joodse natie. Het heilige der heilige blijft leeg omdat de ark van God er niet in was. De zonden waarom ze in ballingschap moeste waren niet opgeruimd. Ook bij ons moeten de zonde weggeruimd worden, leeg leven de Heilige God wilt niet wonen in een leeg, verdorven leven.

God is te vinden bij het kruis.
Ze leefde in het besef dat de Messias nog komen zal , dan zal de Heere in de tempel komen wonen. Wie God zoekt moet hier zijn : Gogoltha. Hier vind de grote verzoendag plaats. Hoe slecht, zondig. Niemand hoeft te vrezen dat Zijn offer niet voor Hem geld, God daagt u uit naar Gogoltha. Paulus spoort aan om naar het Bloedoffer te gaan, de Heere die de heilige der heiligen geopend heeft. Kruis is de deur van de Hemel. Hij wil de aanklacht die tegen ons is ingebracht aan het kruis nagelen. Kom belijd hem als de Heere.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Isala schreef:
Geytenbeekje schreef:Werk en bid.
Dus idd niet de hele dag er over peinzen
Ik vind de interpretatie dat we de hele dag in een hoekje moeten zitten peinzen,
en niet meer hoeven te werken, echt uit het verband van mijn woorden gehaald.
Ik heb gezegd dat het in onze gedachten is. Dagelijks.
Je leverde commentaar op mij. Als je dan precies hetzelfde zegt, dan heeft dat weinig zin en is dat verwarrend.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef: Werk en bid.
Dus idd niet de hele dag er over peinzen
Ik zeg niet dat jij het doet, maar veel mensen denken dat "Bid en werk" uit de Bijbel afkomstig is. En dat is niet zo. De woorden "ora et labora" zijn ontleend aan de Regel van Bededictus.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Als het maar van de heilige Geest is.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Isala »

Als we dagelijks vragen om vergeving van onze zonden, dan hebben we elke dag de kracht van het bloed van de Heere Jezus nodig.
Ik kan dan ook niet begrijpen dat Christenen niet dagelijks denken aan Zijn verzoenend bloed.

Maar wellicht begrijp ik DDD en Geytenbeekje verkeerd.
Dit is in ieder geval wat ik er mee bedoel.
Hora est!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Isala schreef:Als we dagelijks vragen om vergeving van onze zonden, dan hebben we elke dag de kracht van het bloed van de Heere Jezus nodig.
Ik kan dan ook niet begrijpen dat Christenen niet dagelijks denken aan Zijn verzoenend bloed.

Maar wellicht begrijp ik DDD en Geytenbeekje verkeerd.
Dit is in ieder geval wat ik er mee bedoel.
Je begrijpt het inderdaad totaal niet. Iemand schreef dat hij vond dat de zondagen in de lijdenstijd voldoende aandacht vond voor het lijden van Jezus en ik zei dat wat extra aandacht in de Stille Week mijns inziens geen kwaad kan. Daar ging het gesprek over.

Vervolgens doe je net alsof ik zeg dat je niet dagelijks aan de verzoening moet denken, terwijl ik zeg niet de hele dag. En dat is nogal een enorm verschil. Daarmee slaat je hele verhaal niet op wat ik eerder schreef en geef je daar ten onrechte commentaar op. Je verwart 'dagelijks' met 'de hele dag' en dat zijn echt twee verschillende dingen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD als je het over mijn bericht hebt moet je zelf beslist ook eens goed lezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik heb al die bijeenkomsten in de stille week nooit zo begrepen, als het goed is is er op de Lijdenszondagen (en op Goede Vrijdag) aandacht voor het lijden en sterven van de Heere Jezus. Soms hebben predikanten zelf in de prediking van de Lijdenstijd weinig echte aandacht voor de Heere Jezus,
en moeten dan die bijeenkomsten in de stille week dat compenseren?
Dit was jouw bericht.

En ik heb gezegd dat die aandacht goed is en dat de lijdenstijd voor veel moderne mensen te weinig geconcentreerd is. Dat is toch een reactie op wat jij schrijft?
Plaats reactie